سایت چیست؟ در تعریف یک سایت باید اینطور گفت که مجموعه ای تشکیل شده از چندین صفحه است که حاوی اطلاعات خاصی می باشد. این وب سایت دارای یک دامنه یا زیر دامنه اینترنتی مشترک می باشد که به وسیله ی یک سرور وب منتشر می شود. سایت ها انواع مختلفی دارند و مختص به یک زمینه نمی شوند. وب سایت فروشگاهی، وب سایت شرکتی، وب سایت شخصی، وبلاگ ها و سایت های دایرکتوری از جمله وب سایت هایی است که می توان نام برد. ما در این مقاله ویژگی ها و تفاوت های بین وب سایت فروشگاهی و وب سایت شرکتی را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد. اما قبل از آن در مورد ویژگی های این دو وب سایت صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:  10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید

 

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی چیست؟

 

وب سایت فروشگاهی

ویژگی های سایت فروشگاهی

یک طراحی سایت فروشگاهی باید یکسری از ویژگی ها را در خود داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

◘ سهولت در استفاده از وب سایت

اگر یک نظر سنجی بگذارید خیلی راحت می توانید متوجه شوید تمامی کاربران اینترنت به سراغ وب سایت هایی می روند که بتوانند به راحتی به مطالب سایت دسترسی داشته باشند و سایت دارای پیچیدگی در هنگام استفاده از آن نباشد. پس موضوعی که اکنون مطرح شد این بود که سایتی را طراحی کنید که به راحتی بتوان از آن استفاده نمود. برخی از افراد که وارد سایت می شوند و کالایی را انتخاب می کنند، به دلیل پیچیده بودن مراحل خرید کالا در آن سایت از خریدشان منصرف می شوند.

◘ وب سایت برای استفاده در گوشی

باید دقت کنید که سایتی که ساخته اید به گونه ای باشد که با موبایل نیز سازگاری داشته باشد. چرا که بیشتر از 50 درصد از معاملاتی که صورت می گیرد در گوشی های همراه انجام می شوند.

◘ کیفیت بالا عکس و فیلم

باید دقت کنید که حتما از عکس ها و ویدیو های با کیفیتی، برای آپلود در سایت خود انتخاب کنید. البته طریقه قرار دادن عکس ها در سایت نیز مهم می باشد. عکس هایی که از محصولات می گیرید باید از زوایای مختلفی بوده و در محیط های مختلفی انجام شده باشد. عکس ها باید به طریقی باشند که مخاطب را برای خرید از فروشگاه اینترنتی شما جلب کند. نکته ی جالبی که باید اینجا ذکر شود، اینکه اگر از زمان گذاشتن عکس در وب سایت شما مدت زمان زیادی گذشته باشد، باعث کاهش مشتریان فروشگاه شما می شود. پس تا آنجایی که می توانید عکس محصولاتتان را به روز کنید.

◘ نظرات مشتریان

موضوعی که بسیار مهم است، باید حتما در سایت های فروشگاهی فضایی برای نوشتن نظرات مشتریان قرار دهید. به یاد داشته باشید بیشتر افرادی که از سایت شما خرید می کنند به دلیل خواندن نظرات مثبت از محصولات شما در قسمت نظرات کاربران می باشد. شما می توانید در کنار نظرات مثبت نظرات منفی را هم به نمایش گذاشته و اجازه دهید سایر کاربران آنها را بخوانند. این موضوع صداقت شما را می رساند که با وجود انتقاد از محصولتان سعی در پاک کردن کامنت ها نداشتید.

◘ پیشنهادات سایر محصولات

در وب سایت فروشگاهی باید علاوه بر توضیح محصولی که ارائه داده اید، سایر محصولات خود را هم به مشتری معرفی کنید. پس تبلیغات باعث فروش بیشتری برای سایت شما خواهد شد.

◘ ارتباط اجتماعی

امروزه ایجاد ارتباط دوستانه و عاطفی جزو مهم ترین اصول برای جلب اعتماد مشتریان سایت های فروشگاهی می باشد. هنگامی که شما به عنوان یک فروشنده با مشتریان خود، ارتباط عاطفی ایجاد می کنید، می توانید به وضوح شاهد حمایت و جلب اعتماد آنها به خود و فروشگاه تان بشوید. جلب شدن اعتماد می تواند به کمی زمان نیاز داشته باشد.

◘ دادن اطلاعات دقیق از حمل و نقل محصولات

یکی از مواردی که مشتریان کالای مورد نظر خود را انتخاب می کنند اما به سراغ خرید آن نمی روند، می تواند هزینه های زیاد حمل و نقل باشد. باید همه چیز برای مشتریان واضح و روشن باشد به طوری که مشتری بتواند مبلغی که باید برای حمل و نقل پرداخت کند را مشاهده کند. مورد دیگر اینکه اگر امکان برای ارسال سریع وجود دارد سعی کنید این گزینه را نیز اضافه کنید تا مشتری دستش برای انتخاب تاریخ ارسال محصولی که انتخاب کرده است باز باشد.

 

معایب سایت فروشگاهی

• یکی از مهم ترین معایب سایت های فروشگاهی این است که هر چند شما از یک سایت فروشگاهی عالی خرید کرده باشید، اما ممکن است محصولی که سفارش داده اید با محصولی که به دستتان می رسد با هم متفاوت باشند. به همین علت باید پشتیبانی و فروش محصولات سایت به درستی انجام شود.  
• در سایت های فروشگاهی شما برای افزایش فروش خود ناچارید تا از میزان سود خود کم کنید. امروزه به دلیل آن که سایت های فروشگاهی به تعداد بی شماری را می توان در فضای مجازی مشاهده کرد و رقابت در بین این سایت ها بسیار بالا می باشند و مشتریان شما قبل از خرید از سایتتان از سایت های دیگری نیز برای دیدن قیمت کالای مورد نیاز خود، دیدن کرده اند. پس شما به ناچار مجبورید تا برای افزایش مشتریان و فروش خود قیمت های محصولات خود را پایین بیاورید.
• هنگامی که شما یک سایت فروشگاهی دارید می توانید فقط نظر کاربرانی را که به اینترنت دسترسی دارند را جلب کنید. آن دسته از افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند نمی توانند به راحتی از فروشگاه شما و سایر فروشگاه های اینترنتی استفاده کنند.
• ممکن است در هنگام استفاده کاربران از خدمات سایت شما، سایت دارای اختلال شود و یا اینترنت به شکلی باشد که کاربر نتواند خرید خود را به آسانی انجام دهد. در این زمان شما شاهد از دست رفتن اعتمادی می شوید که مدت هاست در تلاش برای جلب آن هستید.
• همه ی این مواردی که گفته شد نیز این موضوع را به شما یادآور می شود که برای طراحی سایت فروشگاهی خود به سراغ افراد توانمند در این عرصه بروید. شرکت هیرکانا با بیشتر از ده سال تجربه، اماده است که خدمات خود را در قالب ارائه و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

بیشتر بخوانید:  برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟

 

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی چیست؟1

 

سایت های شرکتی

تعریف وب سایت شرکتی

اصلا تعریف وب سایت شرکتی چیست و منظور از طراحی سایت شرکتی چگونه وب سایتی می تواند باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت ها سعی می کنند برای گسترش کسب و کارشان وب سایتی مرتبط با آن ایجاد کرده و با مشتریان ارتباط گرفته و به فروش بیشتری در رابطه با محصولی که ارائه می دهند خواهند رسید. باید به این موضوع اشاره کرد که مشتریان مرتبط با کار شرکت در اولین مواجهه با شرکت سعی می کنند سایت فعالیت آن را پیدا کنند. چرا که برخی اوقات شما می توانید از طریق سایت شرکت رزومه و سابقه فعالیت شرکت و افراد شرکت را مطالعه کرده و در مورد آن اطلاعات کسب کنید. به این شکل شما با دید باز و با شناخت بیشتری برای خرید یا استفاده از خدماتی که شرکت قرار است در اختیارتان قرار دهد قدم به جلو خواهید گذاشت.

 

ویژگی های سایت شرکتی

سایت شرکتی می تواند یک مسیر تازه باشد برای پیشبرد اهداف شرکت و سازمان ها و شما می توانید به راحتی از امکانات و خدمات این سایت ها استفاده کنید. همانطور که امروزه می توانید در فضای مجازی مشاهده کنید بزرگترین شرکت ها همیشه در فضای اینترنت حضور داشته اند. یکی از اقدامات مهمی که باید حتما در زمینه ایجاد یک وب سایت و یا یک صفحه ی مجازی داشت، بازاریابی درست می باشد. اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادات کاربران می تواند راه درست بازاریابی و افزیش فروش را به شما نشان دهد.

◘ سهولت در سرچ

باید وب سایت به گونه ای باشد که به راحتی کاربر بتواند به صفحات مختلف آن دسترسی پیدا کرده و از آن ها استفاده کند.

◘ ادغام کردن با رسانه های اجتماعی

شما می توانید در کنار استفاده از سایت برای گسترش کسب و کارتان از رسانه های اجتماعی مثل یوتیوب، واتساپ و توییتر یا اینستاگرام استفاده کنید. معرفی کسب کار شما در هر رسانه ای می تواند برای کسب و کارتان مفید واقع شود.

◘ سایت شرکتی باید حتما ریسپانسیو باشد

از ویژگی های دیگری که برای تهیه سایت شرکتی و فروشگاهی یکسان می باشد، این است که باید حتما سایت ریسپانسیو باشد. یعنی باید به شکلی باشد که مخاطب بتواند از طریق گوشی نیز از خدمات سایت شرکت استفاده کند.

◘ طراحی بسیار عالی وب سایت شرکت

موضوع دیگری که بسیار مهم می باشد این است که حتما به طراحی و رنگ سایت اهمیت دهید. سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید، که توجه مخاطبان را جلب می کند. اگر می خواهید سایتتان حس امنیت و اعتماد بدهد می توانید رنگ آبی را برای رنگ زمینه سایت خود انتخاب کنید. البته تلاش کنید که پس زمینه ی شلوغی را برای سایتتان انتخاب نکنید.

◘ اطلاعات تماس

چه در سایت شرکتی و چه در سایت فروشگاهی باید حتما اطلاعات تماس را وارد کنید. زیرا این یک راه ساده است تا کاربران شما با شما ارتباط برقرار کنند. هر راه ارتباطی که راحت تر باشد، کاربردی تر است. سعی کنید اطلاعاتی مانند تماس که باید توسط کاربر کپی شوند را به صورت عکس در سایتتان قرار ندهید، تا کاربر بتواند به راحتی این اطلاعات کپی کند.

 

معایب سایت شرکتی

• وب سایت هایی که به طور مداوم به مشکل برمی خورند و نمی توان از آنها استفاده کرد از جمله سایت هایی می باشند که کاربران و مخاطبان خود را از دست می دهند.
• باید سعی کنید تمام سایت های خود را به روز رسانی کنید. اگر کاربر شما متوجه قدیمی بودن اطلاعات شود، اعتماد و نظرش را نسبت به سایت شما تغییر می دهد.  
• متاسفانه یا خوشبختانه در فضای مجازی در هر کسب و کاری رقابت بسیار تشدید شده است. اگر از دید مثبت به این قضیه نگاه کنید با زیاد بودن رقبا در کسب و کار شما باعث می شود که شما سعی کنید محصولاتی که ارائه می دهید دارای کیفیت بیشتری باشد.

بیشتر بخوانید: هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی چیست؟2

 

تفاوت سایت های شرکتی و فروشگاهی

سایت های شرکتی و فروشگاهی از تفاوت هایی برخوردار هستند، بیشتر این تفاوت ها در نوع کاربری آنها می باشند. در اصل سایت های شرکتی وسعت کسب و کار و حیطه ی فعالیتشان خیلی گسترده تر از سایت های فروشگاهی می باشد. اولین موردی که شاید بتوان به وضوح آن را دید، اختصاص دادن یک بخشی از سایت شرکتی به خدماتی که شرکت ارائه می دهد و عملکرد ها، دست آورد ها، مقالات و تحقیقاتی که در این مدت انجام داده اند، می باشد. اما خب در سایت های فروشگاهی این بخش یا بسیار کوچکتر است یا اصلا به این دست از موضوعات اشاره نمی شود. هدف سایت های فروشگاهی این است که سایت از زیبایی خاصی برخوردار باشد تا بتواند مشتریان را جذب سایت کند.
در سایت های فروشگاهی تنها چیزی که احتیاج است اعتمادی است که باید در مشتری جلب شود و نیازی به بسیاری از امکاناتی که سایت های شرکتی در اختیار کاربران خود قرار می دهند نیست.
بعضی از اهداف سایت های شرکتی می تواند برای مثال حفظ کردن برند تجاری، افزایش وسعت کسب و کار شرکت، ارتباط گرفتن با رقبا و مشتریان در تمام نقاط دنیا و تبلیغات گسترده و مفید باشد. اما در مقابل سایت فروشگاهی فقط باید نظر و اعتماد مشتریان را جلب کرده که این کار را می تواند با ارائه دادن خدمات پس از فروش انجام دهد.

 

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی چیست؟3

 

تفاوت سئو سایت فروشگاهی و شرکتی

سئو سایت فروشگاهی

برای انجام سئو در سایت فروشگاهی باید به یکسری موارد توجه نمود. اولین مورد این است که به کلماتی که در متن های تبلیغاتی خود قرار می دهید، دقت کنید. اول باید بازار محصولات خود را به خوبی بشناسید. بعد کلمات کلیدی را از منابع استخراج کنید. می توانید از منابع مختلفی مثل کیبورد پلنر و افزونه های کلیدی استفاده کنید. البته در سایت های فروشگاهی ما دو نوع صفحه مهم برای بهینه سازی خواهیم داشت. یکی صفحات دسته بندی و دیگری صفحات محصول می باشند. نکته ی مهم دیگری که می توان به آن پرداخت هدف گذاری کلمات کلیدی در صفحه ی اصلی سایت شما می باشد که می تواند تمام محصولات سایت شما را زیرمجموعه خود قرار دهد. این کلمه کلیدی می تواند روی موضوع اصلی فروشگاه اینترنتی شما هدف گذاری شود.

سئو سایت شرکتی

سئو یک فرآیند بهینه سازی و تحلیلی برای افزایش مشتریان و کاربران یک سایت از طریق موتور های جستجو می باشد. سئو سایت شرکتی هم یکی دیگر از انواع سئو می باشد که نیاز به استراتژی سئو قوی دارد. این موضوع که الگوریتم های رتبه بندی سایت ها در گوگل برای هیچ کس مشخص نیست و در طول زمان در حال تغییر می باشد را باید پذیرفت. اما سئو کارها با توجه به تجربه ای که از سئوی سایت های مختلف از گوگل به دست آورده اند به این موارد آگاه هستند. بیشترین تبلیغاتی که سایت های شرکتی می توانند انجام دهند از طریق محتوای ارائه شده درون سایت می باشد. پس محتوا برای شرکت خیلی مهم تر از سایت های فروشگاهی خواهد بود و بیشترین وقتی که از شما گرفته می شود برای نوشتن و سئو محتوایی است که قرار است در سایت شرکتی قرار دهید.

 

1- انتخاب عناوین مناسب

باید سعی کنید از عنوان های مناسبی برای نشان دادن محتوای داخل سایت شرکتی خود استفاده کنید. عناوین معمولا اولین چیزهایی هستند که در هنگام وارد شدن به داخل سایت های مختلف نظر شما را جلب خواهند کرد.

2- تیتر بندی محتواها

باید دقت شود که تیترهایی را که برای متن خود انتخاب می کنید حتما با موضوعاتی که قرار داده اید مناسبت داشته باشند. تیتربندی ها و متون مرتبط با آن از جمله پارامتر های مهمی می باشند که در رتبه بندی سایت تاثیر گذار هستند.

3- لینک سازی داخلی و خارجی

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای سئو سازی سایت های شرکتی می تواند همین لینک سازی داخلی و خارجی باشد. در تعریف لینک سازی داخلی باید اینگونه گفت که به هر لینکی در سایت که به صفحه ای دیگر از سایت تان اشاره می کند لینک سازی داخلی می گویند. اینکار باعث می شود وقتی ربات های موتور جستجو وارد سایت می شوند، صفحات دیگر سایت را هم بررسی کرده و سایت را بهتر درک کنند. به این شکل ارزیابی سایت شما و بعد رتبه بندی آن بسیار سریع تر پیش خواهد رفت. در لینک سازی خارجی اما اوضاع کمی متفاوت تر خواهد بود. در لینک سازی خارجی سایت شما با سایت های دیگر در ارتباط هستند. به این شکل که یا شما لینک می دهید یا از آنها لینک می گیرید.

 

تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی چیست؟4

 

بهینه سازی سایت توسط شرکت هیرکانا

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تیم شرکت هیرکانا آماده است تا تمامی خدماتی از جمله طراحی سایت و سئو سایت که در این مقاله برای شما ذکر شد را با بهترین کیفیت و عملکرد ارائه دهد. اگر هم تیمی برای انجام سئو سایت خود دارید اما برای هدایت آن نیاز به مشاوره و کمک دارید، می توانید از مشاوره هیرکانا استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که می دانید وقتی صحبت از اینترنت به میان می آید، ناخودآگاه ذهن انسان به سمت انواع سایت و فضای مجازی می رود که طرفداران بسیاری را امروزه در سراسر دنیا دارند. سایت ها از گذشته تا کنون یک راه بسیار ساده برای دسترسی به اطلاعات بوده اند. امروزه اما علاوه بر ارائه اطلاعات، سعی دارند تا خدماتی را نیز ارائه دهند. این سایت ها می توانند از لحاظ نوع کاربری به گروه های متفاوتی تقسیم شوند که ما سعی کردیم در این مقاله به تفاوت های بارز بین دو نوع از سایت اشاره کنیم. سایت های فروشگاهی دارای تنوع بسیار زیادی می باشند و رقابت بین آنها بسیار شدید است. سایت فروشگاهی از لحاظ ظاهری نیز نسبت به سایت های شرکتی دارای رنگ و لعاب بیشتری به جهت جذب مشتری و البته مرتبط با موضوعی که ارائه می دهند می باشند. سایت های شرکتی نیز دارای اهداف بسیار بزرگتری به نسبت سایت های فروشگاهی می باشند. از همین رو این موضوع باعث شده است که از لحاظ بهینه سازی اطلاعات و سئو خیلی پیشرفته تر عمل کنند.  


مقالات مرتبط:
»
لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
» ویژگی ها و نکات مهم طراحی صفحه اول سایت فروشگاهی
» چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟
» ساخت وب سایت فروشگاهی برای کسب و کارهای جدید


خدمات ما در هیرکانا