کسب و کار اینترنتی یک روش پرسود کسب درآمد است که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. این روش درآمد زایی، کسب و کار را با کمترین صرف هزینه به بیشترین بازدهی می رساند. برای اینکه بتوانید به بازدهی بالایی دست پیدا کنید، نیاز است تا با انواع روش های فروش اینترنتی آشنا شوید و مزایا و معایب آن ها را بررسی کنید. ما در این مقاله سعی داریم تا به مزایا و معایب انواع روش های کسب وکار اینترنتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

انواع روش فروش اینترنتی

1- طراحی سایت

طراحی سایت بهترین و راحت ترین راه برای راه اندازی ابزار فروش اینترنتی می باشد. این مسیر برای کسانی که به تازگی شروع به فعالیت در بازار اینترنتی کرده اند، مناسب است. بستری امن که می تواند باعث ایجاد آنلاین شاپ شما و هدایت آن در مسیر پیشرفت باشد. اگر فروش اینترنتی خود را از شبکه های اجتماعی آغاز کرده اید و وقت بسیار کمی دارید، نیاز به یک بستر مناسب همچون طراحی سایت اینترنتی فروشگاهی، شرکتی و... دارید. اما نگران نباشید روش های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که شما می توانید انتخاب نمایید. کد نویسی اختصاصی توسط یک شرکت برنامه نویسی، استفاده از ورد پرس، استفاده از سایت سازهای ایرانی مانند سازیتو و پورتال یا سایت های خارجی مانند ویکس از روش هایی است. در این قسمت برای انتخاب نحوه طراحی سایت به طور خلاصه به مزایای استفاده هریک از این روش ها خواهیم پرداخت:

 

چگونه بدون داشتن مغازه (فروشگاه فیزیکی) محصول خودمان را بفروشیم؟1

 

•    استفاده از ورد پرس

الف- سادگی در نحوه استفاده

این ویژگی در ورد پرس باعث شده طرفداران زیادی را به استفاده از خود جذب نماید. اگر علاقه مند به کد نویسی نباشید، انتخاب وردپرس می تواند برای شما بهترین گزینه ممکن باشد. در ورد پرس به راحتی می توان به قالب های آماده دسترسی داشت.

ب- منبع باز بودن ورد پرس

منبع باز بودن وردپرس به شما امکان می‌دهد تا کد آن را بررسی کنید، تغییرات لازم را اعمال کنید و آن را  با توجه به نیاز های خود تغییر دهید. وردپرس به عنوان یک پروژه منبع باز، به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا افزونه‌ها و قالب‌های متنوعی را برای افزایش قابلیت‌ها و سفارشی‌سازی وردپرس ایجاد کنند. این منابع افزودنی توسط جامعه وردپرس توسعه داده می‌شوند و به شما این  امکان را می‌دهد تا برای ساخت و مدیریت وبسایت خود از این افزونه‌ها و قالب‌های متنوع استفاده کنید.

•    راه اندازی سایت شخصی

الف- طراحی وب سایت سفارشی

با انتخاب شخص شما، هر صفحه از وب سایت توسط متخصصین طراحی و اجرا می شود. صفحات وب شامل رنگ دلخواه شما با قالب بندی متناسب نوع محصولات شما تولید می گردد.

ب- قابلیت سازگاری با موبایل

یکی از ویژگی های سایت سفارشی، بهینه سازی نسخه موبایل است. امروزه کاربران از گوشی های خود بیشترین استفاده را می کنند. به این منظور برای دسترسی راحت تر کاربران به محتوای سایت و خرید اسان در کمترین زمان، نسخه ی موبایل سایت توسط متخصصین طراحی سایت انجام می شود.

پ- پشتیبانی سایت

اگر از افرادی هستید که مشغله کاری زیادی دارند و تمایل دارید تا از پشتیبانی مناسبی برخوردار شوید، متخصصین طراحی سایت سفارشی این کار را برای شما انجام می دهند. نگهداری از وب سایت نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. افراد متخصص در این زمینه با بروز ترین افزونه ها می توانند از بروز مشکلات سایت جلوگیری کنند. مطمئنا در صورتی که وب سایت پشتیبانی خوبی بهره مند نشود عملکر مناسبی نخواهد داشت.

ت- سئو سایت

شرکت های طراحی سایت سفارشی، این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید از بهترین و بروز ترین خدمات سئو و بهینه سازی سایت بهره مند شوید. شما برای اینکه در ادامه فعالیت خود به فروش ویژه ای دست پیدا کنید، نیاز خواهید داشت تا از اخرین روش های بهینه سازی سایت، مانند بهینه سازی در سرعت بارگیری و ساختار وب بهره مند شوید.

•    استفاده از سایت ساز ها

الف- رایگان بودن

اگر انتخاب شما استفاده از سایت ساز ها برای طراحی سایت فروشگاهی لباس می باشد، سایت های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. از جمله سایت های ایرانی می توان وبزی، پرتال، وب پویا و سایزیتو را نام برد. هزینه ای که این سایت ها برای مشتریان خود در نظر می گیرند از حالت رایگان تا حدود 150 هزارتومان در ماه می باشد. این روش، یک روش راحت و ارزان برای راه اندازی سایت فروشگاهی است.

ب- پشتیبانی خوب

یکی دیگر از مزایای شرکت های سایت ساز ایرانی، پشتیبانی خوب آنها است. اگر از افرادی هستید که به تازگی این مسیر را برای فروش انتخاب کرده اند، احتمالا با بسیاری از اصطلاحات و روش های استفاده از سایت به مشکل خواهید خورد. در اینجا نیاز به یک پشتیبان برای برطرف کردن مشکلات شما خواهید داشت. اگر بخواهید در سایت خود تغییراتی انجام دهید، پشتیبانی سایت به شما کمک می کند.

پ- تغییر در ظاهر سایت

در بسیاری از مدل های طراحی سایت، شما برای تغییر ظاهر سایت به یک کدنویس ماهر متخصص احتاج دارید. اما در سایت ساز این موضوع بدون مشکل برطرف شده و شما می توانید ظاهر سایت را به همان شکلی که می خواهید تغییر دهید. در این روش شما احتیاجی به نوشتن حتی یک خط کد دارید.

ت- زمان راه اندازی کوتاه

برای اینکه سایت شما تویط سایت ساز ها به مرحله اجرا برسد، چیزی حدود 3 تا 5 روز می باشد. یعنی شما در کمتر از یک هفته می توانید کسب و کار خود را راه اندازه کنید. از لحاظ زمانی بهترین انتخاب می توانید استفاده از سایت ساز ها باشد.

 

چگونه بدون داشتن مغازه (فروشگاه فیزیکی) محصول خودمان را بفروشیم؟3

 

2- استفاده از شبکه های اجتماعی

الف- هزینه پایین

استفاده از شبکه های اجتماعی، هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت. در صورتی که خودتان با نحوه بازاریابی و فروش در اینستاگرام اشنا باشید، با گذاشتن زمان مشخصی در طول روز و تولید محتوای جذاب به درآمد ایده آل می رسید. در شبکه های اجتماعی میتوانید به سرعت دیده شده و به سود دهی برسید.

ب- ارتباط مستقیم با کاربران

یکی از مزیت های مهم استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات، ارتباط مستقیم با کاربران می باشد. شما می توانید به نظرات مثبت و منفی آن ها پاسخ دهید و از نظرات منفی آن ها برای برطرف کردن مشکلات کار خود استفاده نمایید.

 

3- استفاده از مارکت پلیس ها

الف- عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی

خریداران از سایت شما از هر گوشه کشور می توانند به محصولات شما دسترسی پیدا کنند. شما بدون اینکه نیاز به بازاریابی برای معرفی شدن داشته باشید، توسط مارکت پلیس ها به میزان فروش ایده آل خود، در کمترین زمان دست پیدا می کنید. از طرفی در بازار های انلاین به دلیل تنوع بالا و قیمت پایین شما محصول خود را زودتر به فروش می رسانید. به دلیل اینکه مخاطبان و کاربران به مارکت پلیس ها شناخت بیشتر و دسترسی راحت تری دارند، فروش محصولات شما بالا رفته و سود بیشتری دریافت خواهید کرد.

ب- هزینه پایین

مارکت پلیس یک پلتفرم آنلاین است که می توان به فروش محصولات و ارائه خدمات به مشتریان پرداخت. در این پلتفرم شما نیازی به ایجاد سایت نخواهید داشت و می توانید محصولات خود را در بستری آماده، به فروش برسانید. از شما هزینه ای برای ثبت و فروش محصولات گرفته می شود. این هزینه پایین تر از سودی است که از فروش محصولات در مارکت پلیس ها کسب خواهید کرد. از مارکت پلیس های معروف ایرانی می توان به دیوار، دیجی کالا و باسلام اشاره کرد.

پ- نیاز نداشتن به مجوز

برای اینکه شروع به ثبت و فروش محصولات خود کنید نیازی به اخذ مجوز ندارید. شما یک فروشنده محصول خواهید بود که تنها قصد فروش محصولات خود را دارد. به این ترتیب باید از محصولات خود عکس گرفته و در مارکت پلیس ها قرار دهید. سپس مشتری از طریق سایت به محصول شما دسترسی داشته و اقدام به خرید می نماید.

 

4- اس ام اس مارکتینگ

الف- بدون محدودیت زمانی

با توجه به ارسال فوری پیامک، کسب و کارها می‌توانند در هر لحظه اخبار و پیشنهادات خود را به مخاطبان ارسال کنند و اغلب این پیام‌ها در عرض چند دقیقه پس از دریافت توسط مخاطبان باز می‌شوند. این به این معنی است که ارسال پیامک، بهترین روش برای ارائه محتوای لحظه‌ای به مخاطبان است.

ب- بالاترین پوشش

براساس آمار تقریبا همه مردم ایران، حداقل یک تلفن همراه دارند. این شبکه گسترده و فراگیر باعث می شود تا در صورت انتخاب استفاده از اس ام اس مارکتینگ شما به افراد زیادی دسترسی داشته باشید و از این فضا برای جلب کردن توجهات به کسب و کار خود استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است، شما در صورتی می توانید از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید که اطلاعات تماس و نام کاربری را از مخاطبان خود گرفته باشید. معمولا افرادی که از روش طراحی سایت سفارشی و شبکه های اجتماعی اقدام به فروش محصولات می کنند، اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ برایشان کارآمد خواهد بود.

 

چگونه بدون داشتن مغازه (فروشگاه فیزیکی) محصول خودمان را بفروشیم؟2

 

بهترین راه برای داشتن فروش اینترنتی بدون فروشگاه فیزیکی

راه های متنوعی برای انتخاب بهترین راه فروش اینترنتی وجود دارد. در این قسمت ما به مقایسه ی راه های ذکر شده می پردازیم و بهترین راهکار را به شما معرفی خواهیم کرد:

1- مناسب ترین هزینه

اولین موردی که فروشنده محصولات برای گسترش کسب و کار خود به آن فکر می کند، هزینه تمام شده راه های فروش اینترنتی می باشد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، انتخاب فروش محصولات اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی مناسب ترین انتخاب می باشد. اما در صورتی که بازاریابی ان توسط فروشنده انجام شود در غیر این صورت هزینه‌های زیادی را برای رسیدن به فروش ایده ال برای شما خواهد داشت. بعد از آن به ترتیب مارکت پلیس ها، ورد پرس، سایت سازها و طراحی سایت سفارشی کمترین هزینه ها را برای شما به دنبال خواهند داشت.

2- سهولت استفاده

مطمئنا سهولت استفاده از مارکت پلیس ها بیشتر از موارد ذکر شده است. بعد از مارکت پلیس ها، به ترتیب استفاده از شبکه های اجتماعی، فروش از طریق طراحی سایت سفارشی شده، وردپرس دارای سهولت می باشند. مطمئنا هرکدام از این موارد، نیازمند به اموزش بوده و در صورت یادگیری، به راحتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

3- کم ترین زمان

استفاد از شبکه های اجتماعی درصورتی که فروشنده به صورت مستقیم اقدام به فعالیت کند، تایم زیادی را از شما خواهد گرفت. شما برای اینکه بتوانید در حوزه فعالیت فروش خود دیده شوید باید حتما وقت زیادی را برای تولید محتوا صرف نمایید. در مارکت پلیس اما صرف وقت، بسیار کمتر خواهد بود و شما تنها باید به  صفحه خود مراجعه کرده و محصولات را بارگذاری نمایید.
موضوعی که اینجا مطرح است، آماده بودن بستر های فروش در شبکه های اجتماعی و مارکت پلیس ها و استفاده از آن ها درکمترین زمان می باشد. اما در طراحی سایت، سایت ساز ها و ورد پرس زمان بیشتری صرف خواهد شد. برای طراحی سایت این زمان بستگی به مهارت متخصصین دارد و معمولا 1 تا 2 ماه طول می کشد. برای سایت ساز ها و ورد پرس این عدد به 3 تا 5 روز خواهد رسید.

4- بالاترین سرعت پردازش

برای اینکه بتوانیم بهترین سرعت پردازش را برای طراحی وب، بین سایت سازها، استفاده از وردپرس و طراحی سایت سفارشی داشته باشیم، باید به چندین عامل توجه کنیم. این عوامل شامل نوع سایت ساز و همچنین طراحی سایت سفارشی است. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا قدرتمند است که از افزونه‌ها و قالب‌های مختلف برای ایجاد سایت استفاده می‌کند. بنابراین، در صورت استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های بهینه شده و بهینه سازی مناسب، می‌توانید سرعت پردازش خوبی را در وردپرس داشته باشید.
با طراحی سایت سفارشی، می‌توانید مستقیم در کد و ساختار وبسایت خود بهبود ایجاد کنید و سرعت بارگذاری بهتری را تجربه کنید. بنابراین، هر دو روش وردپرس و طراحی سایت سفارشی می‌توانند سرعت پردازش خوبی را برای سایت شما فراهم کنند. اما برای داشتن بهترین سرعت پردازش، باید بهینه سازی‌های مناسب را در هر دو روش انجام داده و عوامل دیگری نظیر سرور قدرتمند و بهینه ‌سازی تصاویر را نیز در نظر بگیرید.

5- اعتماد مشتریان

بعضی از مشتریان ممکن است به سایت‌های سفارشی سازی شده بیشتر اعتماد کنند. زیرا سایت‌های سفارشی سازی شده قابلیت ایجاد یک تجربه منحصر به فرد و شخصی برای کسب و کار را دارند. با سفارشی سازی سایت، مشتریان می‌توانند احساس کنند که سایت به طور خاص برای نیازهای آن ها طراحی شده است و بر اساس استانداردهای امنیتی و کیفیتی خاصی ساخته شده است.
از طرفی، برخی مشتریان به سایت‌های مارکت پلیس ها بیشتر اعتماد می‌کنند. این نوع سایت‌ها معمولاً محصولات و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند و به طور کلی دارای استانداردهای امنیتی و کیفیتی بالایی هستند. مشتریان از این نوع سایت‌ها انتظار دارند که بررسی‌های امنیتی دقیقی را انجام داده باشند و محصولات و خدمات ایمن و با کیفیتی را ارائه کنند.

6- توصیه ما

اما از نظر کارشناسان ما طراحی یک سایت شخصی، که توسط متخصصین مجرب ایجاد شده باشد، بهترین گزینه خواهد بود. این موضوع از چند جهت قابل بررسی است. بهترین پشتیبانی، توسط تیم کارشناسان شرکت طراحی سایت انجام می شود. از لحاظ هزینه، همانطور که گفته شد شاید در ابتدا شما هزینه کمی را برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا ایجاد سایت وردپرس پرداخت کنید، اما مجددا باید برای ارتقای سایت به متخصصین مراجعه کرده و متحمل هزینه های گزاف شوید. امنیت سایتی که توسط یک شرکت معتبر ایجاد شده باشد نیز از مواردی است که از ایجاد مشکلات زیادی در آینده جلوگیری می کند.

 

جمع بندی

در این مقاله ما به شرح راهکار های مناسب برای انتخاب بهترین مسیر کسب و کار اینترنتی پرداختیم. به طور کلی راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به هیچ وجه ساده نیست و این تصوراتی است که فضای مجازی برای فروشندگان ایجاد می کند. شما برای انکه بتوانید بهترین پشتیبانی و خدمات را در طولانی مدت دریافت کنید، بهتر است از طراحی سایت به  دنبال کسب درامد باشید. برای ایجاد سایت کسب وکار اینترنتی می توانید به سایت هیرکانا مراجعه کرده و از مشاورین مجرب این مجموعه راهنمایی بگیرید.


مقالات مرتبط:
» چرا باید سایت طراحی کنیم؟
» چگونه می توان سایت فروشگاهی راه اندازی کرد؟
» ساخت وب سایت فروشگاهی برای کسب و کارهای جدید
» 20 نکته کلیدی که در انتخاب شرکت طراحی سایت باید رعایت کرد
» رتبه بندی هاستینگ های ایرانی