درباره هاست

زمانی که شما قصد دارید برای کسب و کار خود سایتی طراحی کنید در اولین قدم از شما می خواهند تا هاست و دامنه ای برای سایت خود خریداری کنید و به آن ها دسترسی داشته باشید. تفاوت هاست و دامنه برای سایت این است که دامنه آدرس سایت شما محسوب می شود و هاست بخشی از فضای اینترنتی است محیطی که امکان ذخیره داده ها و اطلاعات مورد نظر را به ما می دهد. همچنین مبادله این اطلاعات بین وب سایت و کاربران را نیز می دهد. در یکی دو سال اخیر قدرت دنیای آنلاین ثابت کرد که کسب و کار ها را می توان در زمان های پر تلاطم حفظ کرد. اینترنت فضای مجازی نقش بسیار مهمی در ارتباطات بین فروشنده ها و کسبه ها با مخاطبانشان دارد. حتی در این مدت بسیار زیاد پیش آمده است که کسب و کارها با شروع فروش اینترنتی خود از طریق سفارش ساخت سایت فروشگاهی زمینه های رشد را برایشان ایجاد کرد. تمام صفحات یک سایت که شما از آن خرید می کنید و یا فروش خود را روی آن انجام می دهید بر روی هاست قرار دارد. هرچه می گذرد دنیای میزبانی هاست و دامنه ها ساخت وب به تغییر و تحول خود ادامه می دهد. این تغییر سبب می شود تا با تغییرات و رشد کسب و کار همگام شود. در ادامه مقاله درباره کاربرد هاست و ویژگی های آن صحبت می کنیم.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که سایتی را در سرچ گوگل تایپ می کنیم و گوگل آن را به ما نمایش می دهد پروسه جالبی طی می شود که ما آن را نمی بینیم. در واقع هاست فضایی از اینترنت است که سایت ما روی آن قرار می گیرد و ما آن را مشاهده می کنیم و اطلاعاتی را در خود نگه داری می کند به این فضا و حافظه هاست می گویند. هاست در لغت به معنی میزبانی است و غالبا به بخشی از سرور می گویند زیرا یک سرور می تواند به بخش هایی تقسیم شود که به هر کدام از آن ها هاست گفته می شود و هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست هستند که از یک وب سایت میزبانی می کنند. در واقع به محیط مجازی می گویند که بر روی یک سرور برای سایت ارائه می شود. هاست و یا میزبان یک سرویسی هستند که به صورت آنلاین می توانید برنامه های خود را ارائه دهید همچنین این امکان را به شما می دهد تا سایت و یا هر برنامه ی دیگری که دارید را در اینترنت به نمایش بگذارید.
به این صورت است که وقتی شما برای یک هاست یا سرویس میزبان وب سایتی ثبت نام می کنید در واقع فضایی را در یک هاست سرور فیزیکی اجاره کرده اید که می توانید اطلاعات، فایل ها و داده های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت را در آن قرار داده و ذخیره کنید. سرورها به این صورت هستند که ممکن است بر روی یکی از آن ها یک تا 400 تا سرور میزبانی شوند. تعداد سایت هایی که روی سرور قرار می گیرد به عواملی بستگی دارند مانند قدرت پردازنده، فضا سرور، رم و میزان استفاده این وب سایت از آن و ... شما بعد از راه اندازی وب سایت در فضای  اینترنت باید به دنبال خرید هاست مناسب برای سایت خود باشید تا بتوانید آن را در فضای اینترنت انتشار دهید. ممکن است سوال کنید که از کجا هاست بخریم؟ برای خرید و ثبت هاست و دامنه  حتما باید به شرکت های معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنید.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

ویژگی های یک هاست خوب چیست؟

برای این که بتوانیم برای سایت خود یک هاست خوب بخریم باید با ویژگی های آن ها آشنا شویم. برای شناخت بهتر از ویژگی های یک هاست خوب باید آن ها را از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری مورد بررسی قرار دهید.

 

ویژگی های سخت افزاری

1- فضای هاست Disk Space

این قسمت مانند فضای هارد دیسک و یا حافظه موبایل می باشد که در واقع حجمی از سرور است که در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید اطلاعات فایل، قالب و محتوا و ... را روی آن آپلود کنید. تنوع فضای هاست در شرکت های هاستینگ بین 50MB تا 10000MB است. بنابراین شما باید با توجه به مقدار حافظه ای که سایت شما نیاز دارد مثل استاتیک یا داینامیک بودن سایت، سیستم مدیریت سایت، ماژول های مورد استفاده، قالب و دیتا بیس و ... توجه کنید. برای اینکه راحت تر تصمیم بگیرید می توانید از طراح سایت خود کمک بگیرید.

2- پهنای باند Bandwidth

اغلب اسم پهنای باند را زیاد شنیده اید برای اینکه راحت تر بتوان مفهوم آن را درک کرد بهتر است با مثالی آن را توضیح داد. پهنای باند مانند یک اتوبان است. ماشین های درون این اتوبان کاربران هستند. هرچه پهنای باند بیشتر باشد ماشین های بیشتری در آن قرار می گیرند و ترافیک کمتر است. پهنای باند هم همین است یعنی تعداد افرادی که همزمان وارد سایت می شوند. گاها برایتان پیش آمده است که هرچه وارد سایتی می شود با خطا مواجه می شوید. برای این است که در آن لحظه کاربران زیادی همزمان وارد سایت شدند و همین امر موجب ترافیک شده است.
دو عامل اصلی در پهنای باند بسیار موثر هستند یکی حجم اطلاعات سایت و دیگری میزان بازدید که از سایت انتظار دارید. همچنین اگر سایت شما قابلیت دانلود و آپلود دارد به پهنای باند خیلی بالاتری احتیاج دارد و ممکن است نیاز به هاست دانلود باشد. سایت های معمولی تر که این ویژگی ها را ندارند می تواند اندازه متوسط برای هر صفحه را محاسبه کرد.
برای محاسبه آن ابتدا تصور کنید هر صفحه 100 کیلو بایت است و در طول روز 500 تا بازدید کننده دارید اگر هرکدام از این بازدید کنندها 4 صفحه از سایت را ببیند ترافیک روزانه شما برابر 100*500*4 است که می شود 200 مگا بایت سپس باید عدد بدست آمده را در 30 ضرب کنید تا پهنای باند ماهانه سایت خود را بدست بیاورید.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

3- کنترل پنل Control panel

این بخش یک رابط گرافیکی برای مدیریت هاست سایت است. زمانی که شما یک هاست را از شرکت هاستینگ خریداری می کنید آن شرکت به شما رمز و دسترسی یک کنترل پنل تحت وب را ارائه می دهد بعد از ورود و دسترسی به این بخش دیگر نیاز به کد نویسی ندارید و می توانید از طریق آیکون های گرافیکی هاست خود را مدیریت و موارد زیر را کنترل کنید:
- مدیریت حساب کاربری
- نصب سیستم مدیریت محتوا
- میزان مصرف پهنای باند
- افزودن دامنه به هاست
- مشاهده میزان حجم مصرفی و باقی مانده
- مدیریت مراکز داده
- و امکانات متنوع دیگر
از کنترل پنل های معروف و محبوب که شرکت های هاستینگ استفاده می کنند می توان به CPANEL اشاره کرد. زیرا محیطی ساده کاربردی دارد از این رو همین پنل را به مشتریان خود معرفی می کنند. Direct admin  و Plesk از نمونه کنترل پنل های دیگر هستند که می توان از آن ها استفاده کرد.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

4- افزودن دامین  Addon domain

یک امکانی است که به شما اجازه می دهد تا دامنه های بیشتری را برای خودتان داشته باشید از طرفی می توانید با هرکدام از دامنه ها سایت جدیدی را برای خود راه اندازی کنید. ممکن است زمانی که برای سایت خود هاستی را خریداری می کنید که روی آن نوشته شده باشد 2 تا ادان دامین. از طرفی هم قصد دارید سایتی برای فروش کیف و کفش راه اندازه کنید. از این رو امکان دارد در آینده که کار شما به مرحله خوبی رسید سایت دیگری مثلا در حوزه فروش تجهیزات ورزشی اضافه کنید. در این صورت دیگر نیاز نیست هاست جدیدی را تهیه کنید بلکه از طریق کنترل پنل به روی همین هاست یک دامنه جدید وارد کنید. از این رو قیمت هاست و دامین ها باهم متفاوت است.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

5- آپ تایم Up time

یکی از وظایف سرور ها این است که باید در هر ثانیه از 24 ساعت بتواند سایت شما را در دسترس نگه دارد. در غیر این صورت سایت شما قابل مشاهده برای مخاطبان نخواهد بود از طرفی ممکن است گاهی به دلیل مشکلات فنی این دسترسی قطع شود که اتفاق خوبی نیست. بنابراین یکی از موارد قابل توجه آپ تایم هاست است به خصوص برای سایت های فروشگاهی زیرا ممکن است در لحظه مشتری داشته باشند و یا قعطی سایت مشتری خود را از دست بدهند. از این رو زمانی که هاست تهیه می کنند شرکت هاستینگ برای آپ تایم به صورت درصد بیان می کنند. مثلا رقم 99.99 درصد به این معنی است که ممکن است در طول یک سال تنها یک ساعت سایت شما قطعی داشته باشد.

 

6- بکاپ گیری Bach up

یکی از کارهای مهمی که این روزها حتی برای گوشی هایمان انجام آن واجب است بکاپ گیری از داده ها و اطلاعات آنهاست که سایت هم از این قائده مستثنی نیست. از این رو هنگام خرید هاست از سرویس هایی استفاده کنید که حتما بکاپ گیری منظم و دائمی دارد. زیرا هر شرکت هاستینگی ممکن است دچار مشکلات فنی متفاوتی شوند از این رو اطلاعات شما همیشه در معرض نابودی است به همین دلیل می گویند باید سرویس هاستی را تهیه کنید که بکاپ گیری دائم و منظمی داشته باشند. تا اطلاعات غیر قابل دسترس نشوند. البته این مشکل تنها برای زمان خرابی و مشکلات فنی نیست گاهی ممکن است هنگام ویرایش و توسعه وب سایت اشتباهی یک فایل را حذف کنید و کل سایت با خطاهای جدی و متعددی رو بر رو شود در این صورت می توانید روی بکاپ سایتتان حساب باز کنید.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

ویژگی های نرم افزاری

سرور ها مانند سیستمی شبیه به لب تاپ های شخصی خودمان هستند از طرفی لبتاپ های ما هم برای راه اندازی و بهره مندی از آن ها نیازمند سیستم عاملی هستند. در نتیجه سرورها هم به یک سیستم عامل برای خود نیاز دارند. لینوکس و ویندوز سیستم عامل هایی هستند که از آن ها استفاده می شود.

 

هاست دانلود چیست؟

هاست دانلود ها در واقع فضایی هستند که کاربران فایل های خود را در آن جا آپلود می کنند سپس مدیران آن سایت ها آدرس دانلود فایل های آپلود شده را روی وب سایت خود قرار می دهند و شما با کلیک روی آن لینک شروع به دانلود می کنید.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

مزیت های هاست و انواع هاست چیست؟

هاست ها تنوع زیادی دارند که با توجه به مزایا، شرایط و کاربرد سایت می توان یک نوع آن را انتخاب کرد و از مزایای آن بهره مند شد هاست نا محدود، هاست خارجی، هاست ایرانی، هاست ابری و ... نمونه هایی از هاست ها هستند.
- کسب و کار هایی که اطلاعات زیادی دارند و یا فیلم و موزیک ارائه می کنند هاست نامحدود مناسب است زیرا از مزایای این هاست حجم بالا است.
- هاست های ابری آپ تایم بالایی دارد که این مورد باعث دسترسی بیشتر می شود
- انعطاف و مقیاس پذیری پیشرفته یکی از ویژگی و مزایای مهم هاست های ابری است.
- هاست های ابری در مقایسه با سرور های فیزیکی ارزان تر بوده و هزینه پایین تری دارند که یک هاست قیمت مناسب محسوب می شوند.
- قدرت پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات از مزایای دیگر هاست های ابری است چرا که به طور خود کار آن را انجام می دهد.
- هاست های خارجی پهنای باند بالایی دارند.
-  کاربری راحت و هزینه ارزان از مزایای هاست های خارجی است.
- سرور های هاست خارجی در دیتا سنتر های معروف و بزرگ قرار دارند.
- سرعت بالای هاست های ایرانی به دلیل نزدیک بودن فیزیکی سرور ها و کاربران سایت که سبب بالا رفتن سرعت لود می شود.
- ممکن است اختلالات فراوانی بین اینترنت ایران با خارج از کشور بوجود بیاید که موجب عدم دسترسی به سایت شود اما بهره مندی از هاست ایرانی سبب می شود حتی با وجود اختلالات اینترنتی سایت شما لود شده و نمایش داده شود.
- هاست ایرانی امنیت بیشتری دارد استفاده از هاست ایرانی ریسک تحریم را از بین می برد. از طرفی شرکت های هاستیینگ به سرور هاست های خود به صورت فیزیکی دسترسی دارند.

 

هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست

 

نتیجه گیری

در این مقاله درباره انواع هاست به همراه ویژگی ها و مزایای آن صحبت کردیم. هاست ها بخشی از سرور هستند که سایت روی آن قرار می گیرند و سبب می شود تا به صورت آنلاین بتوان سایت را در فضای اینترنت مشاهده کرد. از طرفی هاست ها دارای دامنه هستند یعنی آدرسی که بتوان آن ها را سرچ کرد تا در فضای اینترنت پیدا کرد. در ادامه توضیح دادیم که یک هاست خوب باید قابلیت بکاپ گیری، پهنای باند مناسب، کنترل پنل حافظه و سیستم عامل ها مناسب داشته باشد. از آن جایی تنوع در هاست ها وجود دارد باید مطابق با شرایط انتخاب درستی داشته باشیم: داشتن سرعت بالا و امنیت، آپ تایم بودن یعنی کمترین قعطی در طول یکسال، توانایی قدرت پشتیبان گیری، هزینه های مناسب و کاربردی راحت از مزیت های هر کدام از انواع آن هاست.
موضوع انتخاب هاست ها یکی از دغدغه هایی است که همه ی مشتریان ما  برای طراحی سایت به آنها مشاوره درست داده میشه که مطابق با نیاز آنها خرید هاست انجام شود. اگر قصد سفارش سایت دارید شرکت طراحی سایت هیرکانا در کنار شماست.


مقالات مرتبط:
»
طراحی سایت فروشگاهی پوشاک
» تولید محتوای اختصاصی سایت
» ترفندهای قیمت گذاری محصول برای فروش بیشتر و بهتر
» سئو وب سایت چیست؟


خدمات ما در هیرکانا