اگر به دنبال راه اندازی یک وب سایت جدید هستید، به احتمال زیاد در حال جستجوی نام های دامنه موجود یا تلاش برای ایجاد یک نام دامنه خوب برای سایت خود هستید. در همین حال یکی از سوالاتی که احتمالا برای شما پیش خواهد آمد، این است که برای ثبت سایت بهتر است، پسوند دامنه  .comرا بگیریم یا .ir را. اغلب افرادی که به دنبال راه اندازی یک سایت هستند وقتی با این سوال مواجه می شوند، به طور خودکار خرید دامنه .com را انتخاب می کنند، اما در حقیقت، خرید دامنه .ir بسته به مخاطبان هدف وب سایت شما یا پایگاه مشتری هایتان می تواند انتخاب بهتری باشد. برای انتخاب راحت تر می خواهیم تفاوت های دامنه ir. یا  com. را بررسی کنیم و توضیح دهیم که چه تمایزاتی میان این دو دامنه است. به این ترتیب، پس از مطالعه این مطلب برای خرید دامنه جدید سایت خود، می توانید انتخاب آگاهانه تری داشته باشید و شانس موفقیت خود را به حداکثر برسانید.

 

نام دامنه چیست؟

نام دامنه همان نماد سایت یا آدرس IP آن است، برای درک کامل نحوه عملکرد و تفاوت های دامنه ir. یا com. ابتدا باید تاریخچه مربوط به پسوند های نام دامنه را مرور کنیم. در ابتدا، درست قبل از دهه 1980، کاربران اینترنت مجبور بودند آدرس IP دقیق یک میزبان وب سایت را در یک شبکه مشخص تایپ کنند، تا آن را پیدا کنند. به عبارت دیگر، اگر می خواستید با رایانه دیگری ارتباط برقرار کنید، یک آدرس IP دقیق نیاز داشتید. روزهای اولی که اینترنت به وجود آمده بود، کار با IP آدرس ها مشکل چندانی نداشت، زیرا به هر حال کامپیوترهای زیادی به آن متصل نبودند. پس از مدتی استفاده از IP آدرس ها دیگر کارایی چندانی نداشت و کم کم با اتصال افراد بیشتر و بیشتر به شبکه جهانی وب، راه حل جدیدی برای اتصال مورد نیاز بود. به طور خاص، توسعه دهندگان فناوری در دهه های 1980 و 1990 نیاز داشتند تا راهی را ایجاد کنند که به رایانه ها اجازه دهند تا در اینترنت به طور گسترده تر کاوش کنند. اما برای انجام این کار باید با راه هایی برای مکان یابی شبکه های دیگر ساخته می شدند،  تا حتی اگر کاربر آدرس IP دقیق سایت یا رایانه ای را که می خواست با آن ارتباط برقرار کند، نمی دانست بتواند به راحتی آن را پیدا کند.

 

برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟2

 

مشکلات DNS و ظهور دامنه های TDL

در حقیقت DNS یک سیستم ثبت دامنه است که به آدرس های IP اجازه می دهد تا خود را با نام های دامنه خاص جفت یا مرتبط کنند. تقریباً شما هر روز از سیستم DNS استفاده می کنید، مانند زمانی که آدرس این وب سایت را تایپ می کنید. به عنوان یک مثال کلی تر، به جای تایپ آدرس IP برای Google، فقط در Google.com را تایپ می کنید زیرا Google.com نام دامنه مرتبط با آدرس IP مربوط به وب سایت گوگل است. البته این سیستم نام گذاری به خودی خود دارای محدودیت هایی نیز هست، زیرا کاربران همچنان باید نام های دامنه دقیق را به خاطر بسپارند. علاوه بر این، افرادی که وب سایت های جدید می سازند باید دائماً با نام های دامنه جدید و منحصر به فرد بیایند که به سرعت دوباره به کدهای عددی تبدیل شوند که این از معایب دامنه com. است.
در نظر بگیرید که مثلاً کسی می خواهد یک سایت «hircana.com» ایجاد کند هر کسی که بخواهد این کار را انجام دهد، در نهایت باید « hircana12345.com» و یا چیزی در این حدود را انتخاب کند، زیرا یک وب سایت با این نام دامنه قبلاً توسط شخص دیگری ثبت شده است. برای حل این مشکل، برنامه نویسان دامنه های سطح بالا یا TLD را نیز ارائه کردند. به طور خلاصه، این دامنه ها به عنوان یک عامل دسته بندی کننده عمل می کنند تا به دسته بندی دامنه ها برای مکان یابی آسان تر و بازیابی اطلاعات کمک کنند. امروزه، این ها به عنوان آخرین بیت از یک آدرس وب که در نوار جستجوی خود تایپ می کنید ظاهر می شوند. نمونه هایی از TLD ها عبارتند از:
• دامنه .com
• دامنه .ir
• .net
• .org
• و ....

که البته هر یک از این TLD ها اهداف خاصی را دنبال می کنند. این نوع دامنه ها اساساً به رایانه ها و کاربران می گویند که به چه نوع وب سایتی متصل هستند، و مهم تر از آن می توانند به هدایت ترافیک مربوط به کاربران نهایی به سمت سایت های خاص کمک کنند. در ادامه می خواهیم در مورد هر یک از این نام های دامنه بیشتر صحبت کنیم.

 

برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟

 

دامنه .com چیست؟

دامنه .com  در واقع دارای معانی مربوط به تجارت است به عبارت دیگر، یک سایت تجاری را نشان می دهد که بسیار گسترده است و می تواند هر تعداد از اهداف و ایده های وب سایت را در برگیرد. بنابراین، جای تعجب نیست که این متداول ترین پسوند نام دامنه است. در حالی که در دهه 1980 هدف .com تا حدودی دست نخورده باقی ماند، اما مدت زیادی طول نکشید که در دهه 1990 گسترش یافت و تعاریف قابل توجهی در این زمینه گسترش یافت. در نهایت، ".com" تقریبا برای هر کسی که سایت های خود را ایجاد می کند قابل قبول شد.

 

.net چه نوع دامنه ای است؟

پسوند های نام دامنه “.net” مخفف “network” هستند. در حالی که می توانید این پسوند های دامنه را تقریباً به اندازه پسوند های .com را به وفور پیدا کنید، آن ها در ابتدا برای سازمان ها و شرکت های شبکه در نظر گرفته شده بودند. در حقیقت این دامنه ابتدا برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و شرکت های امنیت سایبری استفاده می شده است. اما این روزها، برنامه های افزودنی .net معمولاً همه منظوره مانند .com هستند، اما نسبت به دامنه .com دارای نفوذ تجاری کمتری هستند.

 

دامنه .gov

پسوند های دامنه “.gov” واضح است که مخفف “government” هستند. این ها تقریباً فقط توسط نهاد های دولتی استفاده می شود.

 

.org برای چه کاری است؟

«.org» مخفف «سازمان» است و امروزه تقریباً منحصراً توسط سازمان های غیرانتفاعی مانند ویکی پدیا استفاده می شود. با این حال، می توانید وب‌سایت های .org را بیابید که غیرانتفاعی نیستند اما از این پسوند نام دامنه استفاده می‌کنند تا قانونی یا معتبرتر به نظر برسند. با این حال، اکثر وب سایت های org بی طرف تر یا غیر تجاری تر فرض می شوند. پسوند های .org همچنین می توانند برای وب سایت های متمرکز بر جامعه نیز مناسب باشند.

 

برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟1

 

دامنه .ir چیست؟

برای دسته بندی بیشتر وب سایت های مختلف از یکدیگر و همچنین توانایی تشخیص نام دامنه های منطقه ای دامنه های کشوری وجو دارند مانند دامنه .ir که دامنه کشورمان ایران می باشد. کد های کشوری کد هایی با حروف کوچک هستند که برای مناطق منطقه ای در نظر گرفته شده اند و به شبکه های رایانه ای اطلاع می دهند که کجا باید به دنبال یک میزبان وب یا صفحه خاص بگردند.

 

کدام (ir. یا com.) دامنه را بخریم؟

اکنون که درک اولیه ای از پسوند های نام دامنه و نحوه و چرایی کارکرد آن ها به دست آورده ایم، بیایید تفکیک کنیم که از کدام یک و چرا باید استفاده کنیم.

 

طراحی سایت با دامنه com.

هنگامی که به انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت خود می رسیم، دامنه های com. و ir. هر دو می توانند برای یک تجارت مستقر در ایران مفید باشند. اما این دامنه ها هم برای مصرف کنندگان و هم برای رایانه هایی که به دنبال کاوش در اینترنت هستند، تمرکزهای مختلف تبلیغاتی و تجاری را نشان می دهند. در اصل com. یک پسوند نام دامنه است که به طور گسترده ای در فضا های عمومی و بین المللی شناخته شده است. از آن جایی که دامنه دات کام بسیار کلی است، مردم پسوند نام دامنه .com را با یک شرکت قانونی مرتبط تر می کنند و ممکن است به دلیل کمبود اطلاعات به سایتی که دارای پسوند com. است، نسبت به دامنه ir. بیشتر اعتماد کنند. البته که پسوند های نام دامنه .com بسیار راحت تر از پسوند های دامنه ir. ترافیک را از سراسر جهان جذب می کند. این امر هم در مورد نحوه هدایت ترافیک جدید توسط گوگل به وب سایت شما و هم در مورد نحوه جستجوی افراد برای سایت صدق می کند برای مثال، آیا افراد پس از اطلاع از آدرس عمومی وب سایت شما، احتمال بیشتری دارد که پس از نام دامنه شما پسوند دامنه .com یا ir. را تایپ کنند؟

 

معایب دامنه com.

با این حال، پسوند .com یک راه حل ایده آل برای همه نیست، اما از آن جا که این پسوند نام دامنه رایج ترین پسوند است، این بدان معناست که تقریباً نام دامنه ارزشمندتری است. این بدان معناست که بسیاری از نام های دامنه عالی .com قبلاً گرفته شده اند و خرید آن ها ممکن است بسیار گران تر از خرید همان نام دامنه اما با پسوند متفاوت باشند.

 

مزایای پسوند دامنه com.

• اگر شما می خواهید یک مشتری بین المللی یا پایگاه بازدید کننده جذب کنید خرید دامنه com. نسبت به ir. عقلانی تر است.
• زمانی که بخواهید شرکت شما قانونی تر به نظر برسد.
• هنگامی که شما می خواهید که شرکت شما در صفحه جستجو های گوگل رتبه بالاتری داشته باشد.

 

طراحی سایت با دامنه .ir

همانطور که در بالا توضیح داده شد، پسوند دامنه ir. به یک وب سایت در حال جستجو اطلاع می دهد تا به دنبال آدرس وبی باشد که به طور خاص با یک آدرس IP رایانه ثبت شده در ایران مرتبط است. این به نوبه خود، ترافیک منطقه ای بیشتری را جذب می کند (یعنی از سوی مصرف کنندگان و کسب و کارهای مرتبط با ایران) و ترافیک Google ایرانیان را بیشتر به وب سایت شما هدایت می کند. پس اگر در حال ساخت یک وب سایت تجاری محلی هستید، پسوند دامنه ir. چندین مزیت مختلف برای شما دارد. وقتی مردم یک سایت با پسوند ir. را می بینند، تصور می کنند که با یک تجارت محلی در ایران سروکار دارند که به طور خاص نیازهای محلی آن را برآورده می کند. که همین یک المان به نوبه خود به مواردی مانند هزینه کمتر حمل و نقل، زمان ارسال کمتر، خدمات مشتری پاسخگوتر و غیره اشاره دارد.

 

معایب دامنه ir.

ممکن است مردم فکر کنند که پسوند ir. به معنای فقدان قدرت و عدم حضور بین‌المللی است به عبارت دیگر، ممکن است ناخودآگاه یا آگاهانه نشان دهنده شرکت کوچک تر یا جوان تری باشد که هنوز بودجه کافی برای خرید نام دامنه بین المللی خود ندارد. همچنین ممکن است مشتریان بین المللی یا بازدید کنندگانی که نمی خواهند با یک شرکت داخلی معامله کنند در برخورد اول با سایت شما معامله خود را سریعاً با شما برهم بزنند. علاوه بر این، اگر شرکت شما داخلی نباشد اما نسخه .com نام دامنه شما به سادگی قبلا خریداری شده باشد و برای گرفتن آن نیاز باشد هزینه زیادی بپردازید، ممکن است مشکل ایجاد شود.

 

مزایای پسوند ir.

• اگر شما می خواهید در درجه اول مشتریان و بازدیدکنندگان مستقر در ایران را جذب کنید.
• زمانی که قصد دارید خدمات داخلی، هزینه ها و زمان های ارسال را در نظر بگیرید.
• اگر شما می خواهید مشتریان ایرانی خود را راحت تر کنید.
• شما یک نام دامنه خوب می خواهید، اما نسخه .com قبلاً گرفته شده است.
هر چه زمان بیشتر بگذرد، پسوند های دامنه .ir بیشتری در دسترس خواهند بود. این بدان معنی است که اگر شما یک کسب و کار محلی دارید و در درجه اول به جذب مشتریان و بازدیدکنندگان ایرانی علاقه دارید، پسوند دامنه .ir می تواند راه حل خوبی برای وب سایت باشد.

 

برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟3

 

نتیجه:

البته که پسوند دامنه همه چیز در طراحی یک وب سایت نیست. در حالی که انتخاب پسوند دامنه شما بسیار مهم است، اما به یاد داشته باشید که این آخرین چیزی نیست که تعیین کننده موفقیت وب سایت شما است. در حقیقت شما باید نام دامنه ای را انتخاب کنید که به یاد ماندنی و آموزنده باشد و در مورد شرکت یا خدماتی که ممکن است ارائه دهید باشد. به یاد داشته باشید که مردم در درجه اول وب سایت شما را براساس نام دامنه و نه پسوند دامنه تشخیص می دهند یا به خاطر می آورند. در حالی که ما بحث کردیم که کمی تعصب ناخودآگاه نسبت به پسوند های دامنه .com وجود دارد، این در نهایت یک عامل جزئی برای اکثر مصرف کنندگان یا بازدید کنندگان است.


مقالات مرتبط:
» چرا باید سایت طراحی کنیم؟
»  10 فروشگاه اینترنتی برتر پوشاک مشهد
» انواع روش های خرید اینترنتی
» هر آنچه که درباره دیجیتال مارکتینگ باید بدانید


خدمات ما در هیرکانا