در نگاه اول ممکن است نماد ساماندهی را با اینماد اشتباه بگیرید و یا تصور کنید هر دو آن ها یکی هستند. امروزه دیگر بیشتر افراد اطلاع دارند که در هر سایتی وجود اینماد بسیار ضروری و مهم است جدا از نماد اعتماد الکترونیک در سایت ها، نماد دیگری هم هست که بیشتر مورد توجه وب مسترها قرار دارد این سامانه از سال 85 شکل گرفت و هدف از تشکیل این سامانه ثبت اطلاعات مربوط به مدیران سایت های ایرانی است. این برنامه تحت عنوان سایت ساماندهی پایگاه های اینترنتی یا همان نماد ساماندهی شکل گرفت. نماد ساماندهی را وزرات فرهنگ و ارشاد برای سایت های مختلف صادر می کند و داشتن این نماد به این سبب است که از فیلتر شدن سایت شما جلوگیری می کند. وجود این نماد برای برخی سایت ها بسیار مهم است.

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردی دارد؟

در واقع نماد ساماندهی یک مجوز رسمی است که می توانید برای وب سایت خود بگیرید، از کاربردهای داشتن نماد ساماندهی این است که به عنوان یک مرجع برای تشخیص هویت مدیران سایت های اینترنتی در کارگروه تعیین محتوای محرمانه استفاده می شود. و همچنین از فیلتر شدن سایت شما جلوگیری می کند. می توان به این موضوع از جنبه مثبت نگاه کرد به این صورت که اگر مطلبی در یک سایت منتشر شود و آن مطلب جنبه مجرمانه داشته باشد و از طرفی مدیران آن سایت در سایت نماد ساماندهی ثبت نام کرده باشند به دلیل وجود آن مطلب سایت آن ها در جا فیلتر نمی شود ابتدا یک پیام به مدیر سایت داده می شود و به آن ها هشدار می دهند که مطلب را پاک کنند در این صورت سایت فیلتر نخواهد شد. البته نا گفته نماند که تمام مدیران پایگاهای ایرانی باید در سایت نماد ساماندهی ثبت نام کنند و یک امر الزامی تلقی می شود.

 

انواع لوگو ستاد ساماندهی

این نشان ستاد ساماندهی در واقع به دو مدل صادر می شوند یکی به صورت دائم و دیگری به صورت موقت.
در واقع برای داشتن لوگو ساماندهی ابتدا باید نماد موقت را داشته باشید برای دریافت نماد موقت ساماندهی ابتدا باید متقاضی تعهدنامه الکترونیکی که در سایت ستاد وجود دارد باشید تا احراز هویت صورت بگیرد در این مرحله تنها احراز هویت شده اما صلاحیت فعالیت شما در دست بررسی است. بعد از تایید صلاحیت زمان نشان موقت که تنها اعتبار آن 3 ماه است را دریافت می کنید سپس بعد از تایید صلاحیت نشان موقت به نشان دائم تبدیل می شود. زمانی که لوگو نماد دائم به سایتی تعلق می گیرد که احراز هویت آن به صلاحیت تبدیل شده باشد از این رو لوگو دائم آنها به مدت 6 ماه دارای اعتبار است.

مجموعه هیرکانا با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه طراحی سایت و سئو سایت آماده هر گونه خدمات در این زمینه می باشد.

 

چه سایت هایی به نماد ساماندهی نیاز دارند؟

کاربران برای دریافت مطالب و محتوا و یا خرید از سایتی زمانی اقدام می کنند که به آن سایت اعتماد داشته. این اعتماد سازی اغلب با شناخت حضوری مجموعه و افراد است اما همیشه این امکان وجود ندارد ممکن است مجموعه ای فقط از طریق سایت با کاربران در ارتباط باشد در این جور مواقع داشتن اینماد و بعد از آن داشتن مجوز نماد سازماندهی از عواملی است که کاربران به سایت شما راحت تر اعتماد می کنند. در ادامه برخی از سایت هایی که داشتن مجوز ساماندهی الزامی است را معرفی کرده ایم:

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
 

• رسانه های کاربر محور
• پایگاه های خبری
• بازی های کامپیوتری
• ارائه خدمات آنلاین و یا دانلود انواع محتوا
• سایت های تبلیغاتی
• فروشگاه های اینترنتی
• آموزش های آنلاین که منجر به ارائه مدرک می شود که البته با توجه به نوع آموزش متفاوت است از سازمان فنی حرفه ای، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری استاندارد و وزارت آموزش و پرورش

 

مزایای داشتن لوگو ساماندهی

درباره فواید داشتن لوگو ساماندهی در مطالب قبل اشاره کردیم به عنوان جمع بندی و شناخت بهتر از مزایای لوگو ساماندهی می توان به اعتماد سازی برای مشتریان نام برد. کاربرانی وارد سایت شما می شوند که قبل از دریافت فایل و یا آپلود اطلاعات خود نیاز دارند تا از صحت و امنیت این مجموعه آگاه شوند بنابراین در چنین سایت هایی وجود لوگو ساماندهی امری ضروری و واجب تلقی می شود تا کاربران بیشتری با خیال راحت به سایت شما اعتماد کنند. مزیت دیگر داشتن مجوز لوگو ساماندهی این است که در شرایط بحرانی مانند انتشار سهوی مطلب مجرمانه که احتمال فیلتر شدن سایت وجود دارد این اتفاق برای شما بدون مقدمه رخ ندهد چرا که فیلتر شدن سایت موجب ضرر و زیان و اتلاف وقت و همچنین سلب اعتماد مشتریانتان می شود با داشتن این مجوز قبل از اقدام به فیلتر شدن به شما پیام اخطار داده می شود اما در صورت عدم توجه به حذف مطلب و یا تکرار این عمل سایت شما فیلتر شده و با مدیران سایت برخورد خواهد شد.

 

نحوه دریافت لوگو ساماندهی

دریافت مجوز لوگو ساماندهی مراحل مختلفی دارد که در این قسمت مراحل آن را معرفی می کنیم. البته با فرض اینکه یک وب سایت در اختیار داریم این بخش را مرحله به مرحله پیش می بریم:

 

مرحله اول: ورود به سامانه ساماندهی

در مرحله اول برای دریافت مجوز لوگو ساماندهی باید وارد سامانه ساماندهی شوید و در صفحه اصلی و انتخاب گزینه ثبت نام اقدام به وارد کردن اطلاعات خود کنید.

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟1
 

مرحله دوم: ثبت نام در سامانه

برای اقدام به دریافت لوگو ساماندهی باید وارد سامانه شوید مخصوصا اگر مراجعه اول شما باشد باید ثبت نام را انجام دهید این ثبت نام در سامانه ساماندهی به دو صورت حقیقی (یعنی فردی) و یا حقوقی (شرکتی) صورت می پذیرد. در این فرم حتما باید ایمیل خود را وارد کرده و تایید نمایید تا ثبت نام شما انجام شود.

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟2
 

مرحله سوم: نوبت تکمیل اطلاعات

بعد از ورود به سامانه ثبت نام باید فرم اطلاعات تکمیلی را پر کنید. از آن جایی که این سامانه به سیستم احراز هویت ثبت احوال متصل است پس حتما اطلاعات را درست و دقیق وارد کنید و از صحت اطلاعات مطمئن باشید البته یک نکته بابت این اطلاعات این است که صحت اطلاعات شماره تماس شما در مرحله بعد سنجیده و بررسی می شود.

 

مرحله چهارم: احراز اطلاعات

این مرحله نوبت احراز اطلاعات تماس متقاضی است. شامل هر دو تلفن ثابت و یا همراه می شود که در این مرحله احراز می گردند. کدهای احراز اطلاعات و شماره تماس از طریق خود سامانه ارائه می شوند. به این ترتیب زمانی که احراز اطلاعات تماس از طریق سامانه تایید شد می توانید وارد مرحله بعدی شوید. نکته قابل توجه برای متقاضیان محترم این است که این مرحله هم برای تایید شدن حداقل به 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

 

مرحله پنجم: ثبت رسانه

در این مرحله احراز هویت شما تایید شده و وارد داشبورد سامانه می شوید در قسمت ثبت سایت/کانال باید وارد ثبت رسانه شویم سپس یک صفحه فرم برای شما باز می شود که باید آن فرم را با دقت پر کنید با توجه به اطلاعات فرم معلوم است که باید نوع رسانه خود را مشخص کنید. از طرفی شاید جالب باشد که بدانید می توانید برای کانال و صفحات اینستاگرام خود هم مجوز دریافت کنید. بنا به لیستی که در فرم قرار دارد باید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:
• رسانه آنلاین کاربر محور (سایت هایی که محتوای آن توسط کاربران ایجاد می شود. مانند: بلاگر ها، چت روم ها و فروم ها و ...)
• رسانه آنلاین اختصاصی (سایت هایی که برای معرفی مالک سایت و محصولات و خدمات می باشند.)
• رسانه آنلاین غیر اختصاصی ( سایت های عمومی هستند که حتی محتوای آن ها هم عمومی است.)
• نشریه الکترونیک (سایت هایی که مجوز پایگاه اطلاع رسانی را دریافت کرده اند. مثل: سایت خبرگزاری ها و ...)
• وبلاگ
• وبلاگ با دامنه اختصاصی (سایت هایی که دامنه اختصاصی دارند اما هاست ندارند و روی بلاگ ها پارک شده اند.)
• صفحات شخصی در رسانه کاربر محور (مانند اینستاگرام و ...)
• کانال ایتا
• کانال سروش
• کانال آی گپ
• کانال گپ
• کانال بله
• کانال وبسپی
• کانال بیسفون

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟3
 

مرحله ششم: تاییدیه فنی سایت

بعد از اینکه رسانه خود را ثبت کردید. سایت شما در قسمت رسانه های من قرار می گیرد و تا به اینجای کار پرونده ای برای شما تشکیل شده است در این بخش شما باید روی دکمه عملیات کلیک کنید. در این بخش جهت اطمینان و راستی آزمایی از مالکیت رسانه توسط شما 4 روش جهت انجام تاییدیه فنی پیشنهاد می گردد که شما باید یکی از این روش ها را انجام دهید و در ادامه گزینه بررسی یا ارسال را انتخاب کنید این بررسی ها به صورت اینترنتی و سیستمی انجام می شود از این رو ممکن است حدودا 5 دقیقه زمان ببرد تا تایید شود بعد از تایید کدی برای شما ارسال می شود که این کد در بخش عملیات قرارگرفته و دیده می شود.

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟4
 

مرحله هفتم: درخواست دریافت لوگو ساماندهی

در این مرحله وارد بخش رسانه من می شوید در این قسمت اگر وضعیت همون لحظه سایت شما شناسایی شده بود آنوقت می توانید کد صادر شده در قسمت عملیات را در سایت خود بارگذاری کنید و بعد باید در انتهای صفحه قسمت ارزیابی را انتخاب کنید. به بخش مجوز های من در سامانه توجه کنید تا زمانی که نیاز باشد مدارکی مرتبط با فعالیت سایت خود را بارگذاری کنید باید به این بخش مراجعه کنید. در این قسمت وضعیت درخواست شما بعد از درخواست لوگو و ارسال برای ارزیابی به گزینه درحال بررسی تغییر می کند. از اینجا شما باید منتظر بررسی کارشناس باشید تا تایید نهایی اطلاعات و مدارک شما را صادر کند.

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟5
 

شرایط و مدارک برای دریافت لوگو ساماندهی

برای اقدام به دریافت نماد ساماندهی مدارک خاصی نیاز نیست زیرا در سایت سامانه موارد خواسته شده برای دریافت لوگو گفته شده است. اما برای دانستن ریز جزئیات موارد زیر به شما کمک می کند:
 • داشتن یک وب سایت با هر نوع پسوندی (org , ir , shop , com , info , … )
• داشتن مجوز نماد اعتماد الکترونیک (E-namad)
• مشخصات فردی (نام، نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس، کدملی و ...)
• مشخصات فعالیت سایت و کسب و کار (عنوان کسب و کار، آدرس دامنه، آدرس و کد پستی، حوزه فعالیت و ...)
• تصویر Who.is
درباره تصویر who باید گفت نکته ای که برای وزارت فرهنگ و ارشاد حائز اهمیت است اینکه دامنه سایت حتما به اسم مالک وب سایت باشد. از طرفی برخی از سایت ها هم هستند که اطلاعات مالک وب سایت را نمایش می دهند مانند همین وب سایت www.who.is که شما باید وارد این وب سایت شده و آدرس وب سایت خود را وارد کنید سپس تصویر نتیجه رو ذخیره کرده و برای آن ها ارسال کنید.

 

لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟6
 

جمع بندی:

در این مقاله به اهمیت داشتن مجوز لوگو نماد ساماندهی پرداختیم. نماد ساماندهی با اینماد متفاوت است و از طرفی داشتن نماد ساماندهی برای کسب و کارهای اینترنتی بسیار حائز اهمیت است زیرا سبب جلب اعتماد کاربران به وب سایت و کسب و کار شما می شود. برای دریافت آن نیاز به مدارک و شرایط خاصی ندارید تنها لازم است وب سایت مرتبط با کسب و کار خود را داشته باشید و بعد از طریق سامانه آن برای دریافت مجوز اقدام کنید. با توجه به اینکه مجموعه هیرکانا در حوزه طراحی سایت فعالیت می کند یکی از قابل اطمینان ترین و با تجربه ترین مجموعه هایست که می توانید با خیال راحت طراحی سایت خود را به آنها بسپارید. زیرا هر خدماتی که نیاز باشد را در اختیار شما می گذارد و شما را نسبت به آنها آگاه می سازد. لوگو ساماندهی یکی از خدماتی است که شرکت طراحی سایت هیرکانا برای تمام سایت هایی که به آن نیاز دارند، ارائه می دهد.


مقالات مرتبط:
»
ویژگی ها و نکات مهم طراحی صفحه اول سایت فروشگاهی
» هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)
» چرا پیج های اینستاگرامی فروش لباس به سایت نیاز دارند؟
» 10 فروشگاه اینترنتی برتر پوشاک بندر انزلی در سال 140


خدمات ما در هیرکانا