این روز ها همه مشاغل به دنیای مجازی روی آورده اند، همه مدیر های مشاغل مختلف لازم می بینند که سفارش طراحی سایت بدهند تا شغل خود را به دنیا معرفی کنند و مردم جهان مطلع شوند؛ هر چقدر وب سایت شما کاربر پسندتر باشد، کاربران وقت بیشتری در وب سایت سر می کنند. اگر شما قصد طراحی سایت دارید فرق نمی کند سفارش طراحی سایت فروشگاهی باشد یا شرکتی و... باید نکاتی قبل سفارش طراحی سایت بدانید و رعایت کنید تا بتوانید شما یک سایت حرفه ای و ایده آل و متناسب با نیاز های خودتان داشته باشید.
یکی از عواملی که معمولا به طراحی یک سایت ناموفق و نامناسب ختم می شود، عدم آشنایی با کارهایی است که باید قبل شروع طراحی سایت از طرف شما انجام شود . شما به عنوان متقاضی طراحی وب سایت باید اطلاعات کافی از خواسته های خود داشته باشید و کارهایی را قبل از تماس با شرکت طراح به سرانجام برسانید. در حقیقت بسیاری از کسانی که اقدام به ساختن سایت برای کسب و کار خود می‌کنند، به مسائلی که قرار است در این مطلب به آن‌ها بپردازیم توچه چندانی ندارند و به همین دلیل است که در ادامه کار خود با شکست مواجه می ‌شوند. شرکت طراحی سایت و سئو سایت هیرکانا یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت و سئو سایت در ایران است و بهترین خدمات را برای مشتریان خود در نظر می گیرد و در جلب رضایت مشتریانش بسیار موفق بود است.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید2
 

1- تعیین هدف برای طراحی وب سایت

اولین چیزی که خیلی مهم است و شما باید بدانید:

◘ هدف واقعی شما از طراحی سایت است. وب سایت برای چه کاری طراحی می کنید؟ دوست دارید از سایت چه چیزی بدست آورید؟
◘ دلیل اصلی برای شروع چیست؟
◘ این سوال هایی است که می توانید از خودتان بپرسید برای طراحی سایت.

اگر شما این سوال ها را درک نکنید، پس واقعا هیچ راهی وجود ندارد یک وب سایت طراحی کنید زیرا از همان ابتدا بی هدف بودید؛ اگر سایت شما با هدف درستی طراحی نشود هرگز نمی توانید مشتری و مخاطب مد نظر خود را بدست آورید به دلیل اینکه به محض اینکه کاربران احساس کنند نمی توانند خواسته و نیاز خود را در سایت شما بر طرف کنند، از آن خارج می شوند.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید3
 

2- تعیین و بررسی میزان هزینه طراحی وب سایت

همچنین منطقی است که بگوییم قبل از راه اندازی یک وب سایت باید بودجه خود را بدانید زیرا این امر بر امکانات سایت و همچنین کیفیت آن تأثیر می گذارد. هزینه طراحی سایت(قیمت طراحی سایت) متفاوت است و این براساس نیاز شما تعیین می شود و امکاناتی که برای سایت خود می خواهید. اگر شما بودجه ای کم برای طراحی سایت در نظر دارید، احتمالا قادر نخواهید بود یک وب سایت حرفه ای و اختصاصی طراحی کنید؛ در این مواقع بهتر است سراغ وب سایت های CMS  آماده بروید ولی ما به شما این پیشنهاد نمیدیم زیرا معایب بسیاری دارد و مشکلات بسیار همراه دارند، پس بهتر است کمی بیشتر سر کیسه را شل کنید یا می توانید بعد از داشتن بودجه مناسب سفارش طراحی سایت اقدام کنید تا یک وب سایت حرفه ای داشته باشید و نیز قالب اختصاصی خود را دارید. در حقیقت طراحی سایت یک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود نه هزینه. شما از طریق طراحی یک وب سایت حرفه ای و کارآمد روی پیدا کردن مشتریان جدید و ورود به دنیای اینترنت به عنوان بزرگترین ابزار بازاریابی تاریخ بشر سرمایه گذاری می کنید.هر چه این قدم را اصولی تر بردارید نتیجه بهتری در آینده دریافت خواهید کرد.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید4
 

3- انتخاب نوع وب سایت

در مرحله دوم بعد از تعیین هدف طراحی سایت، بررسی کنید که چه نوع وب سایتی می خواهید برای شما طراحی شود. انواع مختلفی وب سایت وجود دارد که هر کدام امکانات مختلفی دارد و شما با توجه به بازار هدف خودتان تعیین کنید، همین موضوع رو قیمت نهایی طراحی سایت و کارایی اثر گذار تاثیر زیادی می گذارد. معمولا سایت ها به چند نوع تقسیم می شوند از جمله: سایت های فروشگاهی، سایت های شرکتی، سایت های تخصصی، سایت های املاک، سایت های پزشکی، سایت های خبری، سایت های خدماتی و .... . انواع متعددی طراحی سایت وجود دارد که ما بخشی از مهم ترین های انواع طراحی سایت بیان کردیم و شما می توانید برای مطلع شدن از بقیه انواع طراحی وب سایت براساس نیاز خود با کارشناسان شرکت طراحی سایت و سئو سایت هیرکانا تماس بگیرید.

 

مشاوره رایگان

 

4- تعیین مخاطبان هدف

مرحله دیگر که قبل طراحی سایت باید انجام دهید، تعیین مشتریان هدف است. منظور از مشتریان هدف این است که شما می خواهید از طریق سایت چه کسانی با مجموعه و فعالیت شما آشنا شود و محصولات شما مناسب کدام افراد جامعه است. دسته های مختلفی می توان برای مشتریان هدف تعریف کرد از جمله: نوجوانان، جوانان، مادران، پدران، زنان، مردان، سالمندان، دانش آموزان، دانشجویان، مدیران، عموم افراد جامعه و .... . بعد از تعیین دسته مخاطبان هدف، می توان عناصر و امکانات سایت را متناسب با نیاز های شناخته شده این دسته ها در سایت قرار داد و طراحی ظاهری سایت را متناسب با سلیقه جامعه هدف به انجام رساد. شما نیز باید سایتی ایجاد کنید که به نیاز مشتری پاسخ داده شود، اما قبل از آن مشتری باید متوجه خدمات و امکانات سایت شما شود. برای بازاریابی بهتر و ایجاد یک سایت حرفه ای باید شعارهایی در زمینه فعالیت سایت خود داشته باشید. پس قبل از طراحی سایت شعارهای کوتاه و جذابی آماده کنید.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید5
 

5- انتخاب دامنه و نام تجاری

هر سایتی برای در دسترس بودن نیاز به یک دامنه و نام تجاری یا آدرس سایت دارد که از اون طریق کاربران می توانند به سایت دسترسی داشته باشند. اگر هدف شما از طراحی سایت ایجاد یک شعبه دیگر از کسب و کار فعلی خود بر روی اینترنت است، بهتر است از نام تجاری خود در دنیای واقعی استفاده کنید. اگر غیر از این هست، نام تجاری کسب و کار خود را انتخاب کنید بهتر است زیرا باهم مطابقت داشته باشد که کاربران با یک سرچ اسم فروشگاه شما، سایت را در گوگل پیدا کنند و به راحتی نیاز های خود را از طریق سایت بر طرف کند. امکان دارد که در انتخاب نام دامنه یا نام تجاری شما، قبلا توسط افراد دیگر استفاده شده است یا به اصطلاح این دامنه گرفته شده است. شما نیز می توانید نام دامنه های خود را تغییر دهید تا ببینید کدام دامنه نگرفته شده است. همچنین به روش دیگری می توانید دامنه انتخاب کنید اگر دامنه مورد نظر شما گرفته شده است شما با اضافه کردن یک پسوند، آدرس سایت خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟

6- بررسی جزئیات و امکانات مورد نیاز

پیش از سفارش طراحی وب سایت باید جزئیات امکاناتی که می خواهید سایت شما داشته باشد را تعیین کنید. امکاناتی که هم اهداف و نیازهای شما و هم اهداف و نیازهای مشتریان و بازدیدکنندگان سایت شما را برآورده کند. این جزئیات در تعیین هزینه سایت نیز نقش مهمی دارند و معمولا شرکت های معتبر و افراد متخصص برای آن یک جلسه مشاوره برگذار می کنند. درست است که انتخاب نوع و قالب سایت کار شما در حوزه فعالیتتان آسان تر می کند اما از آن جایی که در هر کاری رقیب وجود دارد و شما نمیخواهید به رقبای خود شباهت داشته باشید و قصد دارید از آن ها متمایز باشید، باید امکانات متنوع و کاربر پسندی را برای سایت خود در نظر بگیرید.
در واقع سایت شما در حوزه فعالیت شما نیاز به امکانات مختلفی دارد که باید برای تعیین آن ها بررسی کنید و نیاز به برنامه ریزی دارد. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید به شما پیشنهاد می دهم به سایت های مشابه بروید و امکانات و قسمت های مختلف سایت آن ها را بررسی کنید که هر قسمت چه کاری انجام می دهد و چه فایده ای برای سایت شما دارد. شما نیز می توانید از هر کدام قسمتی که علاقه مند هستید یک لیست تهیه کنید و به شرکت طراحی سایت مورد نظر خود اطلاع بدهید تا همون قسمت ها هم برای سایت شما طراحی کنند. همان طور که گفتیم امکانات یک وب سایت براساس نیاز های مشتریان تعیین می شود. شما باید نیاز های مشتریان بررسی کنید و امکانات را برای نیاز های آن ها در نظر بگیرید.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید1
 

7- انتخاب شرکت طراحی وب سایت مناسب

در انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت عجله نکنید. موارد و فاکتورهای زیادی هستند تا مطمئن شوید شرکتی را که انتخاب کردید بهترین انتخاب شما برای سفارش و ساخت سایت است. شرکت های زیادی در حوزه طراحی سایت فعالیت می کنند پس انتخاب برای شما بسیار سخت است. به این دلیل که با راه اندازی وبسایت شما تازه کار شما آغاز می شود و پشتیبانی وبسایت از راه اندازی وبسایت خیلی مهم تر می باشد و این کار خیلی سختی است که هر شرکت طراحی سایتی از عهده آن بر نمی آید. ملاک هایی که با بررسی آنها می توانید انتخاب یک شرکت خوب و حرفه ای را داشته باشید :

◘ نمونه کار های شرکت های مختلف را بررسی کنید، بررسی نمونه کارهای شرکت طراحی سایت هیرکانا.
◘ از مشتریان قبلی شرکت طراحی سایت مورد نظرتان میتوانید در باره شرکت طراحی سایت و نحوه خدمات دهی آن تحقیق کنید.
◘ از مشاوره گرفتن نترسیدو ملاقات حضوری با کارشناسان شرکت طراحی سایت برقرار کنید.
◘ شرکتی انتخاب کنید که در طول سفارش طراحی سایت و همچنین بعد از اتمام آن قابل اعتماد باشد.
◘ شرکت طراحی سایت باید توانمند در پیاده سازی تمامی خواسته های مشتری باشد
◘ پشتیبانی سایت از مهمترین بخش های خدمات رسانی هر شرکت طراحی سایتی است و باید بعد از راه اندازی سایت شرکت، متعهد باشد.
◘ بررسی رضایت مشتریان
◘ بررسی سبک طراحی ها و همچنین دقت در وب سایت خود شرکت طراح سایت
◘ مطالعه مطالب و مقالات نوشته شده در سایت شرکت طراحی

به طور مثال اگر شرکتی یکی از خدمات خود را به خوبی انجام ندهد مثلا در سئو سایت شما کوتاهی کند، هیچ گاه سایت شما در صفحه اول گوگل قرار نخواهد گرفت در نتیجه کمتر دیده خواهید شد. شرکت طراحی سایت و سئو سایت هیرکانا با بهره گیری از کادری متخصص و خلاق در زمینه های مختلف(طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، سئو سایت و ...) و قیمت های مقرون به صرفه انتخاب مناسبی است برای شمایی که به دنبال یک سایت حرفه ای برای کسب و کار خود هستید.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید6
 

8- تعیین مطالب سایت

تعیین مطالب و محتوای سایت از امکانات طراحی سایت متفاوت است اما ارتباط نزدیکی با هم دارند. در واقع در هنگام طراحی اولیه سایت برای ظاهر و پیکربندی سایت، باید به مطالبی که می خواهد در آن قرار بگیرد توجه کرد و برای هر کدام از آن ها جایگاه مناسبی در نظر گرفت. همچنین باید درک درستی از محتوای مختلفی که قرار است در وب سایت شما ظاهر می شود داشته باشید. در مورد اهداف خود و اطلاعاتی که می خواهید در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید فکر کنید و شروع به نوشتن اطلاعات کنید که چگونه در سایت قرار بگیرند که به چشم مخاطب بیاید. موقعی که شک دارید می توانید به سایت مشابه سایت شما نگاه کنید و از آن ها الهام بگیرید؛ همچنین برای رسیدن به مطالب خاص باید مسیری آسان و مشخص وجود داشته باشد که کاربر به راحتی بتواند مطلب مورد نظر خود را در سایت پیدا کند. به همین دلیل است که مهم است که بدانیم پیش از طراحی سایت، می خواهیم از چه مطالبی در سایت خود استفاده کنیم و آن ها را به شرکتی که می خواهد سایت شما را طراحی کند ابلاغ کنید تا برای مطالب برنامه ریزی و طراحی های لازم صورت بگیرد. همچنین مطالب سایت تاثیر بسزایی بر تعداد بازدید کنندگان و سئو سایت شما دارد؛ اگر شما در سایت مطالب کاربر پسند انتشار دهید، کاربران زیادی به سایت شما جذب می شوند.

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید
 

9- بررسی انواع سیستم های طراحی سایت

برای طراحی سایت روش های مختلفی وجود دارد که هر یک شرکت های طراحی سایت از روش های مختلف استفاده می کنند. این روش ها نه تنها در قیمت طراحی سایت تاثیر دارند، بلکه در تعیین کیفیت نهایی نیز بسیار موثر هستند. به عنوان مثال بعضی از ابزار ها برای ایجاد سایت هستند که بدون نیاز به کد نویسی می توان سایت طراحی کرد. البته این ابزار ها سایت های آماده هستند و با توجه به نیاز مشتری شخصی سازی می شوند. سایت ساز های آماده یا سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس در این دسته قرار می گیرند و هزینه طراحی سایت ها با آن ها پایین خواهد بود.

بیشتر بخوانید : طراحی سایت اختصاصی یا وردپرس

ابزارهای دیگری مانندphp  و ASP.NET هستند که با نرم افزارهای حرفه ای کار می کنند و نیاز به دانش کد نویسی بسیار پیشرفته ای دارند. طراحی سایت با این روش ها بسیار زمان بر است و گاهی نیاز به یک تیم متخصص دارد. بدیهی است که هزینه ی ایجاد سایت به این شکل بسیار بالا است اما نتیجه کار می تواند یک سایت بسیار حرفه ای و روان با ظاهری فوق العاده و با امکانات بی نظیری مانند امنیت و سرعت بالا باشد. پیشنهاد ما این است در صورتی که دارای مجموعه ای متوسط یا بزرگ هستید یا قصد گسترش وب سایت خود را در آینده دارید به سراغ سایت های CMS آماده نروید. در صورتی که خدماتی همچون بانکها ، موسسات ، درگاه های واسطه ، فروشگاه های زنجیره ای و یا همچون دیجی کالا هستید به سمت PHP و ASP.NET بروید . در غیر این صورت از CMS آماده WordPress و … استفاده نمائید و بدوجه اصلی خودتان را صرف گرافیک و تبلیغات نمائید و تحت تاثیر افکار منفی همکاران ما که برای اینکه هزینه گزافی از شما دریافت نمایند با کدنویسی اختصاصی قرار نگیرید.
به صورت کلی 2 نوع روش طراحی سایت مرسوم و پرطرفدار وجود دارد:

• طراحی سایت با CMS آماده یا اصطلاحا قالب آماده مانند WordPress ، Joomla ، WIX ، Drupal و ...
• طراحی سایت بصورت  اختصاصی PHP و ASP.NET

 

10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید7
 

10- بررسی قرارداد طراحی سایت

پس از اینکه شرکت مناسب را پیدا کردید و در مورد قیمت نهایی به توافق رسیدید، وقت آن رسیده که از شرکت مورد نظر درخواست پیش قرارداد کنید، معمولا شرکت ها قراردادهای آماده ای دارند که موارد تعهد و خدمات آنها در آن به طور کامل نوشته شده است. تمام جزئیات را درج کنید ولی حساسیت شدید به خرج ندید. همچنین قبل تهیه قرارداد مشاوره هم بگیرید؛ اگر در جاهایی از مفاد پیش قرارداد دچار ابهام شده اید حتما با شرکت تماس گرفته و ابهامات خود را مطرح نمایید.اگر احساس می کنید جایی از قرارداد طراحی سایت نیاز به اصلاح یا تغییر دارد موضوع را با کارشناسان شرکت طراحی سایت هیرکانا در میان بگذارید. نکته مهم دیگر اینکه اگر از درست طی شدن مراحل قبلی اطمینان دارید و احتمال زیادی می دهید که شرکت طراحی سایت مناسبی را انتخاب کرده اید ، در امضای قرارداد و بررسی جزییاتِ کم اهمیت، وسواس زیاد به خرج ندهید و زمان زیادی را صرف این موضوع نکنید چراکه حساسیت های زیاد در بند بند مفاد قرارداد تنها موجب طولانی شدن بیش از حد پروسه می گردد و در عمل تاثیری در کیفیت پروژه نهایی نخواهد داشت. این بندهای قرارداد را حتما به دقت مطالعه کنید و هر سوالی که در مورد آن ها داشتید حتما بپرسید. در کنار آن دقت کنید که حتما تمام خواسته های شما در قرارداد درج شده باشد و برای انجام ندادن آن ها و یا دیرکرد در تحویل سایت جریمه و ضمانتی در نظر گرفته شده باشد. هنگام تحویل گرفتن سایت دقت کنید که به تمام بندهای قرارداد عمل شده باشد. زیرا پس از تحویل گرفتن کار امکان تغییر وجود ندارد و باید برای آن هزینه بپردازید.


مقالات مرتبط:
»
برای ثبت سایت دامنه .com بگیریم یا .ir ؟
» چگونه سایت نیازمندی طراحی کنیم؟
» چرا باید سایت طراحی کنیم؟
» سئو وب سایت چیست؟


خدمات ما در هیرکانا