اس اس ال ارتباط مستقیم با امنیت سایت دارد از طرفی امنیت هم از مهمترین فاکتور هایی است که برای بازدید کنندگان سایت  حائز اهمیت است در واقع شما می توانید با داشتن گواهی نامه  ssl امنیت اطلاعات و مخاطبانتان را از طریق سایت تضمین کنید. اما مشاهده می کنیم که برخی از صاحبان سایت های اینترنتی بدون توجه به این ویژگی به راحتی از کنار آن رد می شوند و اهمیتی به داشتن گواهی امنیتی ssl نمی دهند. این اهمیت ندادن ها تنها می تواند به دلیل بی اطلاعی آن ها از اهمیت ssl باشد. اما اگر متوجه اهمیت این گواهی برای وب سایت شوند و از طرفی بدانند که وجود ssl برای سایت و کسب و کار آن ها چقدر حیاتی است هرگز از تهیه کردن آن فرار نمی کنند.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟

 

گواهی SSL چیست؟

معمولا افرادی که در حوزه وب فعالیت می کنند نام ssl را زیاد شنیده اند در صورتی که برخی از آن ها که تازه کار هم هستند نمی دانند که ssl  به چه معناست. و چه چیزی سبب می شود تا وجود آن برای سایت ها اینقدر ضروری و با اهمیت باشد. ssl مخفف جمله  secure socket layer است در معنا یعنی لایه امنیتی محافظت شده.  همین تعریف اهمیت ssl را برای وب سایت روشن می کند. وجود اس اس ال در سایت سبب می شود تا اطلاعات بین کاربر و سرور به صورت کدگذاری  و رمز نگاری شده عبور کند تا به مقصد برسد و می توانید مطمئن باشید کسی غیر از آن که اطلاعات برایش فرستاده شده نمی تواند پیام ها را مشاهده کند. به جرات می توان گفت که ssl اعتبار مجموعه و وبسایت شماست. Ssl مانند نماد اعتماد الکترونیک عمل می کند . گوگل کروم داشتن ssl  را از اصلی ترین و مهمترین گزینه هایی ضروری برای یک سایت می شناسد. تصور کنید کلمه ای را روی مرورگر سرچ کرده اید این درخواست به سمت سرور ها ارسال می شود. در ادامه شما برای دریافت پاسخ خود صفحه ای را باز می کنید اگر صفحه ای که روی آن کلیک کرده اید http  باشد اطلاعاتی که بین شما و سرور رد و بدل می شود می تواند در دسترس همه قرار بگیرد. اما اگر  سایتی که وارد آن شدید https باشد یعنی گواهی ssl دارد و اطلاعات شما در دسترس بقیه قرار نمی گیرد.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟5

 

چرا برخی از سایت ها https هستند

اگر به آدرس سایت ها دقت کنید برخی از آن ها با http و برخی دیگر با https شروع می شود و بعضا برایتان سوال پیش می آید که چرا بعضی از سایت ها https دارند؟ همچنین در کنار سایت هایی که با https شروع می شود عکس یک قفل وجود دارد. http  مخفف hyper text transfer protocol می باشد. در واقع سایت هایی که http هستند و کنار آدرس آن ها کلمه not secure  نوشته شده اشت فاقد گواهی نامه امنیتی ssl  هستند. اما سایت هایی که گواهی ssl دارند http آدرس سایت تبدیل به https شده است و به جای کلمه not secure تصویر یک قفل سبز نشان داده می شود به معنی این است که این سایت دارای گواهی امنیتی ssl  هستند. در واقع وجود s به معنی وجود امنیت بیشتر سایتی است که وارد آن شده اید.

هیرکانا با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه طراحی سایت و فروشگاه های اینترنتی آماده ارائه هرگونه خدمات در این زمینه می باشد.

http به صورت پیشفرض روی پورت 88 کار می کند که امنیت آن بسیار پایین است به این معنی که دسترسی هکر ها به اطلاعات منتقل شده در این پروتکل بیشتر و راحت تر است. در صورتی که https بر روی پورتکل 443 فعال است این پورت از امنیت بالاتری برخوردار است. حتی اگر هکر ها بتوانند حمله موفقیت آمیزی داشته باشند اما به دلیل رمزنگاری بودن اطلاعات دسترسی به آن ها امکان پذیر نیست . بنابراین حتما دقت کنید تا برای طراحی سایت کسب و کار مجموعه معتبر و با تجربه ای را انتخاب کنید که گواهی امنیتی ssl را جزو امکانات اصلی مهم مجموعه شما در نظر بگیرد و هزینه آن را به شما اعلام کنند. شرکت هیرکانا که در حوزه طراحی سایت فعالیت می کند یکی از مجموعه های قابل اطمینان و با تجربه ای است که با خیال راحت می توانید طراحی سایت خود را به آن ها بسپارید و نگران امنیت و ssl سایت خود نباشید.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟3

 

انواع گواهی ssl

تا اینجا با گواهی ssl  آشنا شدیم و متوجه شدیم که چگونه کار می کنند. گواهی SSL دارای انواع متفاوتی است که می خواهیم در ادامه مقاله با انواع این گواهی ها آشنا شویم هر کدام از این گواهی های SSL  در انواع مختلفی صادر می شوند که هر کدام از آن ها سطوح خاصی از امنیت را تامین می کنند. انواع و کاربرد گواهی های ssl عبارت اند از:

 

1- گواهی نامه استاندارد (DV-domain Validation)

اولین نوع گواهی ssl گواهی نامه استاندارد است گواهی نامه استاندارد نسبت به انواع دیگر گواهی ها اعتبار کمتری دارد و غالبا از این گواهی برای سایت های که می خواهند ارتباط امنی بین خودشان و کاربران ایجاد کنند کاربرد دارد. در واقع وجود گواهی ssl استاندارد می خواهد این اطمینان را به کاربران بدهد که اطلاعات شما در سایت ما جایگاه امنی دارد. از طرفی تحویل گواهی ssl  آنی است و برای صدور آن کافیست که به یکی از نمایندگی های آن اعلام در خواست کرده و سپس نام دامنه سایت خود را در اختیار آن ها قرار دهید.

 

2- گواهی نامه سازمانی (OV-Organization Validation)

برای دریافت این گواهی نامه علاوه بر نام دامنه نیاز است تا تمام مدارک و تاییدیه های دولتی سایت شما مورد تایید ارائه دهنده گواهی نامه قرار بگیرد. بعد از تایید شدن در این مرحله  گواهی امنیتی در اختیار شما قرار می گیرد در صورت داشتن گواهی نامه سازمانی کاربران می توانند با کلیک بر روی قفل سبز رنگ اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را مشاهده کنند. از زمان درخواست تا صدور این گواهی نامه معمولا بیش از یک هفته زمان می برد هزینه آن نسبت به گواهی نامه استادار بیشتر است. داشتن این گواهی نامه را می توان به راحتی به عنوان نماد اعتماد برای کاربران و سایر کسب و کار ها دانست.

 

3- گواهی نامه پیشرفته (EV- Extended Validation)

صدور گواهی نامه پیشرفته برای نام دامنه وب سایت شما همراه با دریافت یک نماد اعتماد بین المللی است. بنابر این برای دریافت و صدور این گواهینامه نسبتا باید هزینه بیشتری بپردازید و به تبع صدور آن هم  به دلیل تاییدیه های سایت مستلزم زمان بیشتری است. گواهی نامه EV نسبت به دو نوع دیگر اعتبار بیشتری دارد به همین دلیل مدارک و اطلاعات بیشتری را برای شرکت صادر کننده بفرستیم. داشتن گواهی نامه پیشرفته سبب می شود تا علامت قفل کنار دامنه در صفحات جستجوی سایت شما به رنگ سبز باشد.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟4

 

مزایای ssl

وقتی صحبت از امنیت سایت و اطلاعات به میان می آید منظور ssl سایت و موضوعات مرتبط به آن است. حالا این که چرا ssl برای سایت ضروری است؟ زیرا وجود آن از مواردی است که سبب می شود تا سایت شما باز خورد بیشتر داشته و کاربران به اطمینان خاطر بیشتری به بازدید از سایت و بهرمندی کار های خود بپردازند. بنابراین وجود ssl  می تواند مزایای متفاوتی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

 

1- محافظت از اطلاعات شخصی و بانکی

برقرار کردن امنیت برای داده های تبادل شده اصلی ترین وظیفه ssl  است. شیوه این گواهی نامه به این صورت است که هر بیت را رمزگذاری می کنند و آن ها را ارسال می کند از طرفی الگوریتم رمزگشایی هم تنها در گیرنده وجود دارد. به بیان ساده تر اطلاعات قبل از ارسال قفل می شوند و کلید این قفل فقط در مقصد است با چنین فناوری رمز عبور و همه اطلاعات شخصی و بانکی شما رمز گذاری شده اند و در امان خواهند ماند.

 

2- راهی برای اعتبار سنجی وب سایت ها

با گسترش فعالیت های متفاوت شغلی در اینترنت و فضای مجازی، سایت های کلاهبرداری ها هم به همان اندازه بیشتر شده اند. از طرفی شناخت و تفکیک این سایت های کلاهبرداری از سایت های اصلی کار دشواری است مخصوصا کسانی که مبتدی اند و تازه فعالیت خود را در بستر اینترنت شروع کرده اند. بنابر این یکی از ساده ترین کار ها این است که دقت کنید ببینید که سایت مورد نظر شما گواهی ssl دارد یا خیر. زیرا دریافت گواهی نامه ssl نیازمند این است که صاحب سایت فرایندی را در جهت احراز هویت و درستی فعالیت خود انجام دهد.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟

 

3- با داشتن گواهی نامه ssl مشتریان بیشتری را جذب کنید

از مهمترین عوامل گسترش فعالیت های اینترنتی که در بستر سایت فعالیت می کنند این است که مشتریان به آن سایت اعتماد کنند. دراین صورت به راحتی و با خیال آسوده می توانند خرید ثبت و پرداخت را انجام دهند. یکی از چیزهایی که توجه کاربر را جلب می کند تا بتوانند در سایت بمانند پروتکل امن https است. بنابراین از ویژگی های مهم و اصلی برای جلب اطمینان خاطر مشتریان از امنیت سایت و فعالیت شما تنها با داشتن گواهی نامه ssl بدست می آید.

 

4- برای داشتن نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره تنها راهش داشتن گواهی نامه ssl است

اکثرا افراد برای اینکه متوجه شوند سایتی قابل اعتماد است یا نه به داشتن نماد اعتماد آن توجه می کنند زیرا شرط داشتن این نماد آن است که احراز هویت آن ها برای وزارت صنعت و معدن شفاف سازی شده است. از طرفی تعداد ستاره هایی که نماد اعتماد الکترونیک دارد نشان دهنده اعتبار بیشتر آن سایت است. همچنین برای این که بتوانید دو ستاره را برای نماد اعتماد الکترونیک سایت خود داشته باشید باید گواهی نامه ssl  را برای سایت خود فعال کنید.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟2

 

5- وجود ssl برای داشتن جایگاه بهتری در گوگل

یکی از ویژگی های گوگل این است که همیشه به دنبال نمایش سایت های معتبر به کاربران خود است. از همین رو تمام پارامتر ها و ویژگی هایی که نشانگر اعتبار یک سایت هستند را مد نظر قرار می دهند. از طرفی ssl یکی از امکاناتی است که می تواند اعتبار سایت شما را تایید کند همچنین از مواردی که برای گوگل در اعتبار سایت اهمیت دارد داشتن امنیت است به همین دلیل در نتایج موتور جستجوگر گوگل سایت هایی که امنیت دارند در اولویت بیشتری هستند. بنابراین اگر قصد داری که رتبه برتری در موتور جستجو گر گوگل داشته باشید حتما گواهی نامه ssl را دریافت کنید. هرچند که داشتن رتبه برتر در گوگل تنها به ssl و اینماد خلاصه نمی شود و باید به مفهوم سئو آشنا باشید اما این دو هم لازمه اعتبار سایت است.

 

6- شناسایی خطرات موجود در سایت

زمانی که شما ssl را برای سایت خود فعال می کنید می تواند خطرات و حملات امنیتی وارد شده از طرف هکر ها را به شما اطلاع دهد. به طور معمول زمانی که هکر ها سعی می کنند به سایت ها نفوذ کنند در این زمان به محض اقدام به این کار از طریق وجود ssl فعال شده در سایت به شما اطلاع داده می شود در این صورت شما می توانید فعالیت های امنیتی لازم را انجام دهید. از جمله اینکه چک کنید که اطلاعات موجود در وب سایت هنوز امن هستند یا نه و یا بتوانید هر کدام از رمز های ورودی و یا داده ها را تغییر دهید. از طرفی می توانید مواردی که احتمال هک شدند دارند را ثبت کنید تا بتوانید به سرعت تشخیص دهید که هکر ها توانایی دسترسی و دریافت داده ها ر ا دارند یا نه.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟1

 

گواهی نامه ssl شامل چه اطلاعاتی است

طبق توضیحاتی که دادیم متوجه شدیم ssl دارای اطلاعاتی است که توسط مرور گر خوانده می شود این ها اطلاعاتی هستند که روی تایید شدن سایت توسط گوگل تاثیر دارد و سبب اعتبار سایت می شود. از  آنجایی که کاربرد گواهی ssl تفاوت های جزئی باهم دارند بنابراین اطلاعات ثبت شده بستگی به این دارد که کدام نوع گواهینامه ssl را می خواهند دریافت کنند. اما به طور کلی اطلاعاتی که در گواهی نامه امنیتی  ssl وجود دارد شامل موارد زیر است:
• نام دامنه وب سایت
• مشخصات شخص و یا سازمانی که گواهی نامه ssl برای آن صادر شده است
• مرجع صدور گواهی نامه ssl و امضای دیجیتالی آن ها
• مدت زمان اعتبار گواهی نامه تاریخ دقیق صدور و تاریخ انقضای گواهی نامه ssl
• کلید عمومی گواهی نامه، نیم معادله برای رمزگذاری و رمزگشایی داده هاست و نیم دیگر آن برای کلید خصوصی است که تحت پوشش قرار می دهند.

 

اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟7

 

جمع بندی

در این مقاله درباره ssl  و مزایای استفاده از آن صحبت کردیم. گفتیم که ssl لایه امنیتی محافظت شده سایت است که ارتباط مستقیم با امنیت اطلاعات موجود در سایت شما دارد وجود اس اس ال برای همه سایت ها ضروری و حائز اهمیت است. زیرا سایتی که فاقد گواهی نامه امنیتی ssl باشد، موتور جستجو گر آن را از رده خارج می کند  و به عنوان یک سایت بی اعتبار تشخیص می دهد در نتیجه سایت مسدود می شود. ssl از اطلاعات محرمانه کاربران محافظت می کند از طرفی برای سئو سایت بسیار حائز اهمیت است. زیرا امنیت و سئو جزو موارد حیاتی وجود گواهی نامه SSL برای هر سایتی است. از جمله مزایای دیگر ssl می توان به اعتماد سازی و جذب بیشتر مشتریان اشاره کرد. شرکت هیرکانا از مجموعه هایی است که در طراحی سایت برای مشتریان ssl را لحاظ می کند بنابراین شما می توانید با خیال راحت طراحی سایت کسب و کار خود را  به آن ها بسپارید.


مقالات مرتبط:
» انواع روش های خرید اینترنتی
» راهنمای کاربردی خرید اینترنتی لباس
» هر آنچه که درباره دیجیتال مارکتینگ باید بدانید
» ترفندهای قیمت گذاری محصول برای فروش بیشتر و بهتر


خدمات ما در هیرکانا