تجارت الکترونیک یا فروش آنلاین برای افرادی که با مشکل کمبود بودجه اولیه مواجه هستند، کمی چالش ساز است. شما برای داشتن یک فروشگاه آنلاین باید انباری جهت نگه داری اجناس و کالاهای خود داشته باشید تا بتوانید به موقع پس از درخواست مشتری، سفارش وی را به مقصد مورد نظر برسانید. اما همین انبار کردن بسیار هزینه بر است. حال چطور می توان این بخش از فروش آنلاین یعنی انبار کردن را حذف کرد؟ با کمک دراپ شیپینگ شما می توانید بدون داشتن مکان فیزیکی جهت نگه داری کالاها، در مدت کوتاهی یک فروشگاه آنلاین داشته باشید. برای درک بهتر این مطلب تا انتها با هیرکانا همراه باشید.

دراپ شیپینگ چیست؟ مزایا و معایب آن 1

دراپ شیپینگ چیست؟

تأمین محصولات مورد درخواست مشتری یعنی داشتن انباری پر از کالاهایی که در وب سایت یا همان فروشگاه آنلاین خود ثبت نموده اید. اما برای داشتن انبار باید هزینه بپردازید یا حتی اگر کالاهایی مانند پوشاک داشته باشید و بخواهید در منزل خود آن ها را نگه دارید بازهم ممکن است در مدت زمان مقرر اجناس شما فروش نرفته و هزینه کرد به حسابتان باز نگردد. در این دوره ای که فروش آنلاین بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته است شما اگر قصد شروع یک کسب و کاری را دارید، بهتر است به روش آنلاین آن را انجام دهید تا تعداد مشتریان بیشتری را با فروشگاه خود آشنا کنید.
اما انبار کردن کالاها همیشه در منزل ممکن نیست و زندگی شخصی شما را دچار اختلال می نماید. پس شما به یک انبار احتیاج خواهید داشت. ولی انبارکردن تعداد زیادی از محصولات شاید برای کسی که در ابتدای کار است، مقرون به صرفه نباشد. علاوه بر آن باید هزینه ی حمل و نقل کالا و مدت زمانی را که در انبار ماندگار می باشند را نیز محاسبه کنید. پس چه کار باید کرد؟ دراپ شیپینگ روشی نوین است که با کمک آن می توانید بدون داشتن انبار، محصولات را به صورت مستقیم از تولید کننده یا فروشنده با قیمت اولیه خریداری نمایید و از همان مکان به مقصد یعنی مشتری فروشگاه آنلاین خود ارسال نموده و با دریافت قیمت فروش، سود خود را از کالای فروخته شده دریافت نمایید. در این حالت شما نیازی به داشتن انبار ندارید و طبیعتاً نگرانی بابت موجودی یا عدم موجودی انبار خود نخواهید داشت. حتی هزینه ای بابت خرید و انبار کردن تعداد زیادی از محصولات را نخواهید پرداخت. فقط پس از دریافت سفارش مشتری، اقدام به خرید و ارسال کالا می نمایید.

 

دراپ شیپینگ چگونه کار می کند؟

دراپ شیپینگ یک روشیست که با کمک آن بخش زیادی از هزینه های اولیه شما کاسته می شود و می توانید به راحتی یک فروشگاه آنلاین تأسیس نمایید. در دراپ شیپینگ شما به عنوان خرده فروش از کلی فروش ها کالا را با قیمت عمده فروشی خرید می کنید و به مشتری خود جنس را با قیمت بالاتر می فروشید. نقش شما به عنوان واسطه بین مشتری و عمده فروش می باشد. چرا که افراد بسیار کمی هستند که عمده فروشان را می شناسند و اصولاً کلی فروش ها اجناس خود را به صورت جزء و تک به مشتری نمی فروشند. در این حالت نقش شما موثر و برای شخص شما و عمده فروش درآمدزا می باشد. این روش فروش آنلاین، مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

مزایای drop shipping

دراپ شیپینگ یک روش تجارت الکترونیک بدون ریسک است. یعنی شما بدون داشتن دغدغه ی موجودی انبار خود به راحتی اجناسی را در بستر اینترنت به فروش می رسانید. شما با خیال آسوده و تنها با چند تماس تلفنی که به عنوان خرده فروش با عمده فروشان برقرار می کنید، می توانید کالاهای آن ها را با نام خود به فروش برسانید و سود خود را از این داد و ستد دریافت نمایید. در واقع این عدم نیاز به انبار یکی از چندین مزایای دراپ شیپینگ است که ما در ادامه به بیان چند مورد از آن ها می پردازیم. مزایای drop shipping عبارتند از:
1- اولین و مهم ترین مزیت دراپ شیپینگ عدم نیاز به سرمایه ی اولیه است. شما برای شروع هر کسب و کاری نیاز به یک سرمایه اولیه و هزینه کردهای ابتدایی خواهید داشت. حال در ادامه ممکن است در صورت عدم موفقیت، این هزینه ها به حساب شما باز نگردد. اما در دراپ شیپینگ شما دیگر هزینه ی اولیه یا بودجه ی شروع کسب و کار از جهت تأمین مکان و محصولات مورد نظر خود، نخواهید داشت. تنها با چند تلفن می توانید کالاهای سفارشی را ارسال و سود خود را دریافت نمایید.
2- هر شخصی که کسب و کاری را راه اندازی می کند، پس از مدتی در صورت موفقیت به فکر گسترش آن می افتد. یعنی می خواهد کسب و کار خود را از لحاظ جغرافیایی (تعداد شعب) یا تنوع محصولات و یا افزایش خدمات و.... گسترش دهد. اگر در حالت عادی و یک کسب و کار فیزیکی باشد، طبیعتاً باید هزینه های هنگفتی را بابت این موضوع پرداخت کنید. اما در کسب و کار آنلاین خصوصاً به روش دراپ شیپینگ شما این هزینه ها را به حداقل خود می رسانید و با کم ترین بودجه، شغل محبوبتان را گسترش می دهید.
3- مشاغلی که با مشتری و فروش کالا سر و کار دارند همیشه باید انباری پر از کالا داشته باشند تا در هر لحظه بتوانند به سرعت پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند. به همین علت باید هر از گاهی هزینه ی هنگفتی را بابت خرید یکجای کلی محصولات پرداخت کنند. ولی در دراپ شیپینگ نیازی به این کار نیست. چرا که شما با عمده فروشان در ارتباط هستید و نگرانی از بابت عدم موجودی را بر دوش آن ها می اندازید و فقط مانند یک واسطه کالاهای موجود را به فروش می رسانید.
4- خرید جایی برای محصولات علاوه بر هزینه ی بالا، نیاز به زمان نیز دارد. شما برای خرید محصولات جدید باید زمانی را اختصاص داده و به بازارها و فروشگاه های مورد نظر مراجعه نموده و از آن ها اجناس مرتبط با کسب و کارتان را خریداری نمایید. در این حالت برای افرادی که در ابتدای کار هستند و نیروی کمکی و کار ندارند، می تواند زمان بسیاری را از آن ها بگیرد که این موضوع در دراپ شیپینگ به صفر می رسد. چرا که شما انباری ندارید که بخواهید برای پُر کردن آن نیاز به اختصاص دادن زمان جهت خرید کالا داشته باشید.
5- اگر دقت کرده باشید در طول شبانه روز، تعطیلات، گرما، سرما، شرایط سخت مانند کرونا افرادی که به صورت فیزیکی کسب و کاری دارند مجبور به حضور در فروشگاه خود می باشند. این موضوع برای افرادی که نیروی کار ندارند بسیار سخت است و باید خودشان در مکان حضور داشته باشند. یعنی تمام وقت خود را باید برای کار و درآمدزایی بگذارند. حال آن که در دراپ شیپینگ شما حتی در تعطیلات و در خارج از کشور هم که باشید می توانید کالاهای مورد نظر خود را به راحتی با چند تلفن به فروش برسانید. بدون آن که نیاز باشد در شهر یا مکان خاصی حضور داشته باشید.

دراپ شیپینگ چیست؟ مزایا و معایب آن 2

معایب دراپ شیپینگ

هر روش نوینی علاوه بر مزایای بیشمارش، معایبی را نیز دارد که پس از مدت زمان کوتاهی خود را نشان خواهند داد. به همین علت بهتر است شما پیش از انجام هر کاری جوانب آن را کاملاً بسنجید و نسبت به سود و ضرر کار اطلاعات کامل و جامعی را بدست بیاورید تا برای هر مشکلی آمادگی لازم را داشته باشید. دراپ شیپینگ نیز با وجود مزایای زیادی که دارد، معایبی نیز در خود دارد که ما در این بخش به ذکر چند مورد از آن بسنده می کنیم. از جمله معایب دراپ شیپینگ عبارتند از:
1- زمانی که شما کسب و کاری را شروع می کنید و برای آن محصولاتی را خریداری می نمایید، هنگام ارسال یا فروش کالا، برند خود را بر روی آن درج می نمایید یا حتی به سفارش شما برند منحصربه فرد تجارت شما بر روی کالا درج می گردد. ولی در دراپ شیپینگ دیگر شما برندی ندارید و با نام و مشخصات سایر فروشگاه ها کالای شما به دست مشتریان می رسد. این موضوع می تواند در عدم اعتماد مشتریان به شما مؤثر باشد و باعث عدم به یاد ماندن شما در ذهن مشتریان گردد.
2- هنگامی که شما کالاهای مورد نیاز فروشگاه را خریداری کرده و در انبار خود ذخیره می کنید، نسبت به تعداد و نوع موجودی خود اطلاعات و آگاهی کامل دارید. پس می توانید در هنگام ثبت محصولات در فروشگاه اینترنتی، تعداد کالاهای موجود در انبار را مشخص کنید یا حتی در صورت عدم موجودی، محصول مورد نظر را حذف یا غیرفعال نمایید. این در حالیست که در دراپ شیپینگ شما نسبت به موجودی انبار عمده فروشان آگاهی ندارید و ممکن است در این بین پس از دریافت سفارش متوجه نبود کالا شوید و این می تواند به اعتبار شما صدمه بزند.
3- در کسب و کارهای فیزیکی یا حتی کسب و کارهای آنلاینی که شما کالاهای فروشی خود را در انبار شخصی نگه داری می کنید، می توانید بر نوع بسته بندی و زمان ارسال کالا نظارت کامل داشته باشید تا مشتری از خدمات شما ناراضی نباشد. اما در دراپ شیپینگ شما در مکانی که کالا بسته بندی و ارسال می شود حضور ندارید و ممکن است در این بین با شیطنت های برخی کارکنان یا اتفاقات دیگر، کالا به صورت نامطلوب بسته بندی شده و یا با تأخیر به دست مشتری برسد که این مساویست با نارضایتی کامل و در نهایت باعث از دست دادن مشتری خواهد شد.
4- به یاد داشته باشید که برای شروع کار به روش دراپ شیپینگ با یک شرکت و یا کارخانه ی معتبر و شناخته شده ارتباط برقرار کنید. چرا که بسیاری از شرکت یا کارگاه های تولیدی یا کارخانه های تازه تأسیس ممکن است پس از مدت زمانی که با مشکل مواجه می شوند کسب و کار خود را تعطیل نمایند. در این صورت شما نیز به دردسر خواهید افتاد و باید مجدد در جست و جوی یک شرکت یا عمده فروش دیگری باشید.

دراپ شیپینگ چیست؟ مزایا و معایب آن 3

آیا drop shipping واقعاً سودآور است؟

دراپ شیپینگ یکی از روش های تجارت است که به شما این امکان را می دهد تا با توجه به هدف خود، میزان فعالیتتان را در این زمینه تنظیم نمایید. زمانی که هدف شما از انجام دراپ شیپینگ مشخص باشد می توان در پاسخ این سوال که آیا drop shipping واقعاً سودآور است؟ گفت بله، به اندازه ی میزان فعالیتی که در این زمینه خواهید داشت، سود آور است. پس باید ابتدا مشخص کنید که به عنوان شغل دوم به این کار نگاه می کنید یا می خواهید در آینده به طور حرفه ای و تمام وقت دراپ شیپینگ یا همان خرده فروشی خود را در سطح کلان داشته باشید.
◘ اگر بخواهید به عنوان شغل دوم به آن نگاه کنید، بسیار ساده است. افرادی که کارمند هستند، به دلیل نوع ساعت کاری که دارند، عصرها زمان آزاد زیادی دارند. برای کسانی که می خواهند علاوه بر شغل کارمندی، در بازار تجارت نیز دستی داشته باشند و درآمدی مازاد درآمد کارمندی بدست بیاورند، دراپ شیپینگ می تواند بهترین گزینه باشد. شما می توانید در زمان های آزاد خود به این کار بپردازید بدون این که هزینه ای بابت آن متحمل شده باشید.
◘ حال اگر هدفتان از دراپ شیپینگ یک کار تمام وقت باشد که چه بهتر. با تحقیق کامل و آشنایی با تمامی مشکلات پیش رو می توانید به راحتی با کمی صبر و تحمل، پس از گذشت یک یا دو سال به سود مورد نظر خود دست یابید. بعد از آن شاید حتی بتوانید کار خود را گسترش داده و در زمینه های مختلف به روش دراپ شیپینگ فعالیت نمایید و کالاهای مختلف را به فروش برسانید.

 

جمع بندی

دراپ شیپینگ یک روش تجارت الکترونیک نوینیست که با کمک آن می توانید بدون هزینه های اولیه و نگرانی بابت خرید کالای جدید، فروش آنلاین داشته باشید. به دلیل انعطاف پذیری بالای این روش تجارت، افرادی که دارای شغل کارمندی هستند به راحتی می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند. هیرکانا با بیش از 10 سال سابقه در زمینه طراحی سایت و سئو سایت با هدف کسب رتبه های برتر گوگل در راستای فروش بیشتر فروشگاه های اینترنتی فعالیت می کند. این شرکت بزرگ با بهره گیری از تیم قدرتمند و مجرب در زمینه های مختلف آماده ی ارائه ی هرگونه راهنمایی و مشاوره در خصوص تجارت آنلاین و نحوه ی رشد اینترنتی به شما مخاطبان عزیز می باشد. شما می توانید برای تماشای نمونه کارهای ما به وب سایت هیرکانا مراجعه نمایید.


مقالات مرتبط:
» تبلیغات در گوگل چیست؟
» سئو کنیم یا تبلیغات؟ ( تفاوت بین تبلیغات اینترنتی و سئو)
» تبلیغ به روش یکتانت یا گوگل ادز (بررسی مزایا و معایب)
» هر آنچه که درباره دیجیتال مارکتینگ باید بدانید
» سریعترین هاست وردپرس