هر کسب‌وکار جدیدی برای ادامه‌ی فعالیت خود به جذب مشتری نیاز دارد و این کار، برای صاحب کسب‌وکار از راه‌های مختلفی قابل‌انجام است. یکی از مهم‌ترین راهکارهای جذب مشتری در دنیای دیجیتال، وبلاگ‌نویسی یا تولید محتوا به صورت متنی است. با ایجاد یک وبلاگ جذاب و مفید می‌توانید مخاطبین سایت خود را افزایش دهید، ترافیک سایت بیشتری داشته باشید و مشتریان بیشتری پیدا کنید و به فروش و موفقیت بیشتری دست پیدا کنید. ایجاد وبلاگ مثل آن است که قبل از اینکه محصول خود را به مشتری بفروشید، یک جلسه مشاوره کامل و جامع با او بگذارید و تمام سوالات ذهنی او را در مورد محصول، نحوه مصرف، طول عمر، گارانتی و... پاسخ دهید و هر اطلاعاتی که لازم است در مورد محصول بداند به او بدهید تا با ذهنی آگاه و دیدی باز اقدام به خرید کند. به نظرتان این کار چقدر در افزایش جذب مشتری تاثیر دارد؟ در این مقاله در مورد تعریف بلاگ، لزوم وجود آن در وب سایت‌های فروشگاهی، تاثیر بلاگ بر جذب مشتری و نحوه تولید محتوای مناسب بلاگ صحبت می‌کنیم.

نقش بلاگ‌ها در جذب ترافیک و مشتریان جدید برای سایت فروشگاهی 1

بلاگ یا وبلاگ چیست؟

وبلاگ یا بلاگ (که به آن‌ها در زبان فارسی تارنگار، تارنوشت و وب‌نوشت هم گفته می‌شود) بخشی از وب‌سایت است که در آن مقاله‌های مرتبط با محصول یا خدمات ارائه‌شده به مشتری گذاشته می‌شود. کاربرد بلاگ‌ها عمدتا به جذب مشتری و افزایش ترافیک سایت برمی‌گردد و تاثیر زیادی در این امر دارد. محتوای تولیدشده در بلاگ، پست‌بلاگ نام دارد و مطالب در آن، به ترتیب زمانی انتشار مرتب می‌شوند.

 

چرا برای سایت فروشگاهی‌ احتیاج به ایجاد بلاگ داریم؟

آمارها نشان می‌دهند که:

•    کسب‌وکارهای آنلاینی که در وب‌سایت‌شان از بلاگ استفاده می‌کنند، 67 درصد بیشتر از دیگر وب‌سایت‌ها جذب مشتری کلیدی دارند.
•    این حقیقت که 81 درصد کاربران آمریکا به وبلاگ‌ها و اطلاعاتی که در مقالات وبلاگ آورده شده اعتماد دارند، باعث تصمیم خرید در آن‌ها می‌شود.
•    61 درصد از کاربران آمریکا خرید خود را براساس اطلاعات وبلاگ فروشگاه انجام داده‌اند.
•    لینک‌های ورودی به سایت کسب‌وکارهایی که وبلاگ دارند تا 97 درصد بیشتر از دیگر کسب‌وکارهاست.
•    60 درصد کاربران وقتی اطلاعات و توصیه‌هایی در مورد محتواهای سفارشی در وب‌سایت می‌خوانند، دید مثبتی به آن شرکت یا کسب‌وکار پیدا می‌کنند و احتمال خرید آن‌ها بالا می‌رود.
نگاهی کوتاه به این آمارها نشان می‌دهد که شما تنها با ایجاد یک وبلاگ، می‌توانید عملکرد خود را چندبرابر کنید. پس از تاثیر بلاگ ها در افزایش ترافیک سایت فروشگاهی خود غافل نشوید.

نقش بلاگ‌ها در جذب ترافیک و مشتریان جدید برای سایت فروشگاهی 2

تاثیر مثبت بلاگ بر سایت فروشگاهی و افزایش فروش

1- افزایش ترافیک سایت

وبلاگ‌نویسی در افزایش ترافیک سایت تاثیر قابل‌توجهی دارد، پس اگر به دنبال ایجاد یا افزایش ترافیک سایت خود هستید و می‌خواهید مشتری‌ها در سایت‌تان در رفت‌وآمد باشند، تولید محتوا متنی در بلاگ را شروع کنید. آمارها نشان می‌دهد که صفحات بازدیدشده‌ی سایت هایی که وبلاگ دارند، 43 درصد بیشتر از صفحاتی است که بلاگ ندارند. به همین دلیل است که این صفحات با بلاگ خود، شانس بیشتری برای به‌دست آوردن رتبه‌های بالا در موتورهای جستجویی مثل گوگل را دارند. انتشار محتوای مفید و جذاب و بهینه‌شده با رعایت نکات و استفاده از کلمات کلیدی باعث می‌شود که صاحب کسب‌وکار در طولانی مدت متوجه شود که آیا ترافیک سایت به بازدیدکننده و در نتیجه فروش بیشتر منجر می‌شود یا خیر.

 

2- بهینه‌سازی محتوای بلاگ(سئو)

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که داشتن یک وبلاگ فروشگاهی به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید کاری کنید تا مطالب بلاگ شما به راحتی پیدا و دیده شود. به بیانی دیگر، کاری کنید که مخاطب هدف شما به راحتی به مطالب‌تان دسترسی پیدا کند. این موضوع برای کسب‌وکارهای کوچک برای بیشتر دیده شدن بسیار حائز اهمیت است. تولید و انتشار محتوای مفید دو مزایا برای وب‌سایت شما دارد: یک اینکه شما را برای مرورگرهایی مثل گوگل محبوب می‌کند، دو اینکه رتبه شما را در صفحه نتیجه جستجو بالا می‌برد. محتوای منحصر به فرد و یونیک موردعلاقه‌ی موتورهای جستجو است و این محتواها کاربردی تلقی می‌شوند. پس مهم است که در بازاریابی محتوایی خود به ایجاد محتوای اختصاصی و یونیک و سئوی سایت توجه ویژه داشته باشید که در نتیجه‌ی رعایت اصول سئو در محتوا و استفاده درست از کلمات کلیدی حاصل می‌شود.

 

3- لینک‌های خارجی

یکی دیگر از دلایل لزوم استفاده از بلاگ، استفاده از لینک خارجی برای لینک دادن به سایت های دیگر است تا بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید. این کار البته برای این است که بتوانید از انواع مرورگرها کمک بیشتری برای بلاگ سایت خود بگیرید. لینک‌هایی که در قسمت بلاگ استفاده می‌کنید، می‌تواند مخاطبان و همکاران شما را به سوی صفحات شما برای خرید هدایت کنند و در نتیجه به اعتبار دامنه شما و افزایش ترافیک سایت بینجامد. این کار باعث می‌شود که صفحه‌ی شما در مقایسه با صفحاتی که بلاگ ندارند 97 درصد لینک بیشتری داشته باشد.

 

4- ایجاد محتوای سبز یا جامع

بررسی‌های متعددی که در رابطه با رتبه‌های بالای موتور جستجو انجام شده نشان می‌دهد که محتوایی در دید مخاطب است و رتبه خوبی دارد که بالای 1000 کلمه باشد. بررسی‌های دیگر نیز نشان داده‌اند که محتواهایی که حداقل از 2000 کلمه تشکیل شده باشند، جزو 10 رتبه برتر در موتور جستجوی گوگل قرار می‌گیرند. محتوای سبز مزایای زیادی برای یک فروشگاه آنلاین دارد، از جمله:
•    محبوب بودن محتوای سبز میان گوگل و دیگر انواع موتورهای جستجو
•    بالا رفتن شانس افزایش ترافیک سایت با استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر(عبارات کلیدی دم‌بلند)
•    افزایش اشتراک‌گذاری اجتماعی و بک‌لینک به دنبال ایجاد محتوای طولانی
پس ایده آل است که برای افزایش ترافیک سایت به دنبال تولید محتوای سبز و طولانی باشید.

نقش بلاگ‌ها در جذب ترافیک و مشتریان جدید برای سایت فروشگاهی 3

5- کارکرد تبلیغاتی بلاگ

بلاگ علاوه بر مکانی برای ارائه‌ی مقالات مرتبط با محصولات شما کارکردهای دیگری هم می‎تواند داشته باشد. یکی از این کارکردها، مکانی برای آگهی و تبلیغ محصولی است که شما قصد فروشش را دارید. اگر بلاگ شما مخاطبین زیادی دارد که مطالب را می‌خوانند، با قرار دادن چندین آگهی می‌توانید نظر آن‌ها را جلب کرده و در تصمیم‌گیری آن‌ها برای خرید محصول موثر واقع شوید. در واقع این راه بهترین روش برای اطلاع‌رسانی و سوق دادن مشتریان به سمت خرید محصول است. البته زیاده‌روی در این کار باعث می‌شود که اعتماد مخاطب به شما از بین برود و احساس کند دارید از او سوءاستفاده می‌کنید، زیرا که وبلاگ سایت مکانی برای ارائه‌ی مطالب مفید در رابطه با محصول است نه تبلیغات. پس در استفاده از آگهی‌های تبلیغات در بلاگ خود تعادل را رعایت کنید.

 

6- پاسخ به سوالات کاربران در بلاگ

بیشتر جستجوهایی که مردم در گوگل انجام می‌دهند و به دنبال نتیجه مطلوب هستند، به صورت سوال است. شما نیز می‌توانید در مقاله‌های قسمت بلاگ وب‌سایت خود سوالات  متداول و ذهنی کاربران را پاسخ داده و از این راه اعتماد کاربران را جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتری‌های دائمی خود کنید. به عنوان مثال، ما در سایت هیرکانا که در حوزه‌ی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو و...) فعالیت می کنیم، با حدس‌زدن سوالات مخاطبان خود که یقینا مربوط به همین حوزه هستند و جواب‌دادن به آن‌ها در قسمت بلاگ سایت خود، توجه و اعتماد شما مخاطب عزیز را جلب می کنیم.

 

7- افزایش تعامل با مشتری

یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های هر کسب‌وکاری، ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آن‌هاست. در سایت فروشگاهی تنها به‌وسیله‎ی ارائه‌ی مطلب در بخش بلاگ نمی‌توانید ارتباط موثری با مشتریان خود داشته باشید پس باید به فکر راه دیگری باشید. می‌توانید در قسمت بلاگ و در آخر هر مقاله نظر مشتریان را جویا شوید و از آن ها بخواهید اگر تجربه‌ی استفاده از محصولی از محصولات شما را دارند نظرات خود را برای مشتریان جدید بیان کنند. تا حدامکان راه تعامل را باز بگذارید. از مشارکت آن‌ها در بحث‌های قسمت کامنت‌ها و نظرات استفاده کنید. بدین صورت به راحتی می‌توانید دغدغه‌های ذهنی و سوالات احتمالی آنان را حدس بزنید. این کار امکان شناخت بیشتر کاربران را به شما به عنوان فروشنده می‌دهد و مشتریان نیز با قابلیت‌ها و توانایی‌های شما بیشتر آشنا می‌شوند. برای دست‌یابی به این امر، هنگام طراحی سایت فروشگاهی، از طراح سایت خود بخواهید در قسمت وبلاگ حتما بخشی را برای درج نظرات و پیشنهادات در نظر بگیرد.

 

8- اعتمادسازی مشتریان

برای بیشتر دیده‌شدن و جلب اعتماد مشتریان، باید ایجاد ارزش کنید. راه‌های متعددی برای ارزش آفرینی وجود دارد. ارائه‌ی اطلاعات مفید درباره‌ی محصول یا خدمات، حل‌کردن مشکلی از مشکل‌های مشتریان، معرفی محصول خود به طور کامل و جامع، پاسخ جامع و کامل به سوالات مشتریان و آموزش روش و ترفندی خاص می‌تواند از راه‌های ایجاد ارزش برای مشتریان فروشگاه و جلب اعتماد آن‌ها باشد. بنابراین هنگام تولید و ارائه‌ی محتوا باید به این بیاندیشید که این محتوا قرار است به کدام سوال مخاطب پاسخ دهد و چه مشکلی از او حل کند. بخش‌هایی که در محتوا برای مخاطب ارزش دارند و مفیدند به سه بخش اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش تقسیم می‌شوند که باید در هر محتوایی وجود داشته باشند. این اعتمادسازی تاثیر بسزایی در جذب مشتری دارد.

 

9- اطلاع‌رسانی

وبسایت‌ها معمولا برای اطلاع رسانی به کاربران خود آدرس ایمیل آن‌ها را دریافت کرده و به آن‌ها ایمیل می‌زنند. اما این روش چندان مناسب نیست، زیرا مردم همیشه ایمیل‌های خود را باز نمی‌کنند و معمولا به آن‌ها بی‌توجه‌اند یا احتمال دارد ایمیلی که به کاربر می‌فرستید اسپم شناخته شود و به کاربر نشان داده نشود. بهترین کار ایجاد بخشی در قسمت بلاگ وب سایت است که به اطلاع‌رسانی اختصاص دارد. اطلاع‌رسانی‌های قسمت هایی از قبیل ایجاد تغییرات و آپدیت‌های سایت می‌تواند در این قسمت به گوش مخاطبان برسد.

 

10- ارزیابی

داشتن بلاگ از حرفه‌ای‌ترین راه‌های ارزیابی درخواست‌ها و نیاز مشتریان یک سایت‌ فروشگاهی است. با داشتن بلاگ می‌توانید متوجه شوید که کاربران چه مقالاتی را بیش‌تر می‌خوانند، کدام مقالات را نصفه رها می‌کنند، کدام مقالات را اصلا نمی‌خوانند تا به کمک اطلاعات به دست آمده از این قبیل سوالات، نیازهای مشتریان را دریابید و محتوای موردنظر و مورد علاقه و توجه آن‌ها را تولید کنید و روی آن‌ها تمرکز کنید.

نقش بلاگ‌ها در جذب ترافیک و مشتریان جدید برای سایت فروشگاهی 4

چطور محتوای خوبی برای بلاگ تولید کنیم؟

برای ایجاد یک محتوای متنی مناسب و مفید به نحوی که مخاطب مورد نظر شما را جذب کند و او را وادار به خواندن مقاله کند، نکاتی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید. این نکات عبارتند از :

•    شناسایی پرسونای خریداران:

درباره‌ی مخاطبان خود اطلاعات کاربردی کسب کنید، از جمله: سن آن‌ها، جنسیت آن‌ها، شغل و درآمد آن‌ها، دغدغه‌های ذهنی‌شان و هرچیزی که به شما برای ارائه‌ی محتوای مناسب به آن‌ها یاری می دهد.

•    پژوهش سئویی:

برای یافتن کلمات کلیدی مقاله و همچنین سوالات ذهنی و دغدغه‌های مخاطب خود، جستجو در موتورهای جستجویی مثل گوگل را فراموش نکنید.

•    لحن مقاله:

با توجه به پرسونای مخاطب و همچنین موضوع مقاله لحن مناسب نوشته را انتخاب کنید و با توجه به آن تولید محتوا کنید. به عنوان مثال لحن صمیمانه برای مقاله‌ای با موضوع "تاثیر برجام بر روابط سیاسی با کشورهای منطقه" که پرسونای آن اغلب دانشجویان و اساتید و محققان رشته علوم سیاسی هستند چندان مناسب نیست.

•    پرهیز از کلی‌گویی:

مخاطب شما سوالی مشخص دارد و به دنبال جواب مشخصی است. پس باید واضح و باجزئیات به سوال او پاسخ داد و از کلی‌گویی پرهیز کرد.

•    ایجاد پیش‌نویس مقاله:

مقاله را با رعایت اصول سئو و در سه قسمت مقدمه، بدنه (که شامل زیرعنوان‌ها می‌شود) و نتیجه‌گیری بنویسید.

•    ویرایش مقاله:

یادتان نرود که هر نوشته‌ای پس از اتمام احتیاج به بازنویسی و ویرایش دارد. متن را از نظر فنی و ساختاری و محتوایی ویرایش کنید و مطمئن شوید قسمتی از آن کپی از مطالب سایت‌های دیگر نیست.

•    انتشار و تبلیغ مقاله:

پس از انتشار پست روی وبلاگ‌تان، تبلیغ مطلب را فراموش نکنید. ترافیک سایت خود به خود بالا نمی‌رود و نیاز است مخاطب را به خواندن مطلب دعوت کنید تا افزایش ترافیک و به‌دنبال آن، بالا رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو را شاهد باشید. برای تبلیغ بلاگ خود از شبکه‌های اجتماعی و ایمیل استفاده کنید. می توانید برای سفارش تولید محتوا به وب‌سایت‌های حوزه دیجیتال مراجعه کنید و محتوایی بهینه‌شده با بالاترین کیفیت دریافت کنید.

نقش بلاگ‌ها در جذب ترافیک و مشتریان جدید برای سایت فروشگاهی 5

کلام آخر

در حال حاضر، 4 میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت جهانی دسترسی دارند پس استفاده از وبلاگ‌نویسی به عنوان یک استراتژی بازاریابی معقول به نظر می‌رسد. ایجاد وبلاگ علاوه بر افزایش ترافیک سایت و ارائه بستری برای معرفی محصول و خدمات، باعث ایجاد ارتباط با مشتری و جلب اعتماد او می‌شود. بنابراین تاثیر بلاگ بر روی تصمیم‌گیری مشتریان را دست کم نگیرید. در این مقاله به معرفی و تعریف بلاگ یا وبلاگ، علت ضروری بودن وجود بلاگ برای افزایش ترافیک سایت، تاثیر بلاگ بر افزایش جذب مشتری و راهکارهای تولید و ارائه‌ی محتوای متنی مناسب به مخاطب پرداختیم. با رعایت نکاتی که گفته شد می‌توانید محتوای مفید و جذاب را به کاربر سایت خود عرضه کنید و آن‌ها را به مشتریان بالفعل خود تبدیل کنید.


مقالات مرتبط:
»
روش‌ های ایجاد انگیزه برای بازگشت مشتریان به سایت
» راهکار های افزایش نرخ تبدیل در سبد خرید سایت فروشگاه
» مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی
» برندینگ چیست و چه تاثیری بر سئو دارد


خدمات ما در هیرکانا