لازمه ی ایجاد یک فروشگاه برای بالا بردن سطح خدمات رسانی و بالا بردن جذب مشتری در طول زمان، استفاده از تکنولوژی های به روز در زمینه های مختلف می باشد. یکی از این موارد که وجود آن در فروشگاه ضروری است استفاده از سیستم انبار هوشمند است. انبار داری هوشمند از مواردی است که به دلیل بالا رفتن استفاده مردم از اینترنت و سطح آگاهی آنان در ارتباط با سفارشات آنلاین می باشد. در یک نگاه کلی انبار مکانی است که انواع کالای موجود در فروشگاه را در خود نگهداری می کند. در این مقاله هیرکانا به بررسی مزایای یکپارچه سازی انبار داری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی پرداخته است.

 

مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی
 

انبارداری در فروشگاه اینترنتی

به تکمیل شدن اجرای فرآیند های انبار با استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های به روز برای صرفه جویی در زمان و هزینه و بهبود فرآیند های کلی انبار در جهت رضایت بیشتر مشتری و سهولت در انجام کارها انبار داری هوشمند گفته می شود. انبار داری هوشمند به شما کمک می کند تا بتوانید خطای انسانی را کاهش دهید و در مسیر پیشرفت و بهره وری بهتر قرار بگیرید. به زبان ساده تر می توان گفت که انبار هوشمند به انباری گفته می شود که در هر لحظه و هر زمان و به راحتی افراد یا اشخاص مرتب به فروشگاه سر زده و بتوانند به اطلاعات به روز انبار دسترسی پیدا کنند. انبار هوشمند مشخص می کند که از هر محصول و کالایی به چه میزان در انبار وجود دارد. در ادامه به مزایای انبار هوشمند اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای انبار هوشمند

  1.  دسترسی بهتر و سریعتر به اطلاعات موجود در انبار
  2.  کم کردن نیروی انسانی
  3.  کاهش هزینه ها به دنبال کاهش نیروی انسانی
  4.  بالا رفتن دقت در بخش وارد کردن اطلاعات و کم شدن خطای انسانی
  5.  خودکار شدن ورودی و خروجی کالا ها از انبار
  6.  حذف استفاده از کاغذ
  7.  بالا رفتن امنیت کالاهای موجود در انبار
  8.  ساده شدن فرآیند تحلیل کردن داده ها
  9.  سهولت در گزارش گیری از وضعیت موجود انبار
  10.  افزایش سرعت در شمارش محصولات باقی مانده در انبار
 
مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی1
 

چرا به یکپارچه سازی انبار فروشگاه اینترنتی نیازمندیم؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، انبار به قمستی از فروشگاه گفته می شود که محصولات فروشگاه تا زمان فروش در آن جا نگهداری شوند. به محض رسیدن کالا به انبار فروشگاه، باید حتما محصولات شمارش شوند و بعد از آن همه محصولات فاکتور شده و به تایید نهایی برسند. بعد از شمارش کلی کالاهای موجود در انبار ، باید تعداد کالاهای موجود افزایش داشته باشد. مطمئنا اگر بخواهید با خرید و فروش هر کالا به صورت دستی به انبار خود اضافه یا کم کنید زمان زیادی از شما خواهد گرفت و زمان بر بودن یک فرآیند باعث بروز خطای انسانی نیز می شود. اگر تصور کنید هنگامی که شما مشغول ثبت کالاهای درون انبار هستید و مشتری در همان لحظه اقدام به خرید آن کالا می کند و با عدم موجودی آن کالا مواجه می شود. با این اتفاق مشتری به کل منصرف خرید آن کالا شده و شاید هیچ گاه برای خرید مجدد از فروشگاه شما اقدام نکند.

در صورت نداشتن یک سامانه یکپارچه و منظم و استفاده نکردن از سیستم هوشمند انبار داری، در طول مدت زمان کوتاهی شما شاهد کاهش مشتریان خود خواهید بود. در ادامه ثبت سفارش توسط مشتریان، کالای مدنظر مشتری را برداشته و درون یک جعبه قرار می دهید. در اینجا اگر شما از انبار با محصولات زیاد برخوردار باشید نمی توانید به سرعت این کالا را پیدا کنید. باید به همراه خود فاکتور جمع آوری کالا  همراه شما باشد. انبار داری هوشمند به شما این اجازه را می دهد، تا امکان ثبت محل دقیق محصولات را در انبار داشته باشید و در کمترین زمان ممکن به محصول مد نظر خود دسترسی پیدا کنید. بعد از پیدا کردن کالا، شما باید پرینت فاکتور را درون بسته قرار دهید. این روند همه ی فروشگاه هایی است که خرید آنلاین و اینترنتی دارند. در مرحله بعد شما برروی بسته کالا، باید مشخصات فرد گیرنده را ذکر کنید. این اطلاعات حاوی نام و آدرس ارسال کننده و نام و آدرس گیرنده و تفکیک نوع ارسال که به صورت پست پیشتاز یا ترمینال یا سفارشی بوده است و بعد به  صورت یک پرینت تمامی این اطلاعات را باید بر روی بسته کالا قرار دهید. همینطور شما باید فاکتور فروش کالا را در سیستم سایت در قسمت حسابداری و انبار داری ثبت کنید. به این شکل موجودی کالاها برای مشتریان در سایت به روزرسانی می شود.
اما این انبار گردانی تا اینجا تمام نمی شود. اگر یک سیستم یکپارچه منظم و صحیح وجود نداشته باشد ممکن است مشکلات زیادی برای شما و سیستم انبار داری شما به وجود بیاید. تصور کنید که شما تا هنگامی که مراحل بالا را انجام نداده باشید و فاکتور فروش کالا را در سیستم سایت فروشگاه اینترنتی وارد نکرده باشید، نمی توانید میزان موجودی صحیح کالا را به نمایش بگذارید تا مشتریان با آگاهی اقدام به خرید نمایند. سیستم یکپارچه سازی انبار هوشمند، یک راه حل ساده برای این قسمت دارد. در سیستم انبار هوشمند مشتری می تواند بعد از هربار سفارش کالا و گرفتن فاکتور تعداد و میزان باقی مانده ی کالای درون سایت را مشاهده کند. سایت به صورت خود کار بعد از صدور فاکتور میزان کالای سفارش داده شده را از موجودی کالا ها کم می کند و به مشتریان نمایش می دهد.

 

معایب استفاده از روش انبارداری سنتی

همانطور که گفتیم با پیشرفت در تکنولوژی شما می توانید با کمترین هزینه و در کمترین زمان نسبت به ثبت اطلاعات انبار خود اقدام کنید. اما در این قسمت می خواهیم در مورد معایبی که برای ارسال و دریافت موجودی در سیستم های انبارداری در گذشته انجام می شده است اشاره کنیم. در گذشته تمامی مراحل انجام و ثبت به صورت دستی انجام می گرفت و باعث به هدر رفتن مقادیر زیادی از کاغذ می شد. در مرحله بعد شما با مشکل بزرگتری رو به رو بودید و آن هم استفاده نکردن از بارکد بود. تصور کنید کالا ها وارد انبار شما می شوند اما باید زمان زیادی را صرف شمارش دقیق آن ها و ثبت آن ها کنید. در آخر هم مقادیری که به صورت فله ای هستند و قابل شمارش نمی باشند شما را دچار مشکل خواهند کرد. با استفاده از سیستم انبار هوشمند شما از بسیاری هزینه های خود می کاهید و مدام اطلاعات فروشگاه خود را به روز می کنید تا سطح خدمات شما را نسبت به سایر فروشگاه ها بهبود ببخشد.

 

مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی2
 

مزایای یکپارچه سازی انبار در فروشگاه اینترنتی

  • یکپارچه سازی انبار این فرصت را برای شرکت ها ایجاد می کند تا وقفه های زمانی که در زنجیره تامین کالا وجود دارد را از مدت ها قبل پیش بینی کرده و برای جلوگیری از این وقفه های زمانی راه حل مناسب و به هنگام داشته باشد.
  • یکی از مزایای یکپارچه سازی انبار در فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی موجودی انبار می باشد. برای جلوگیری از بروز کسری در موجودی کالاهای داخل انبار بهتر است از روش ساده ی یکپارچه سازی انبار استفاده شود. در این قسمت شما به راحتی موجودی انبار و میزان و تعداد درست و لحظه ای کالاها را می توانید مشاهده کنید.
  • از مزیت های یکپارچه سازی انبار فروشگاه اینترنتی می توان به بالا رفتن امکان مشاهده پذیری اشاره کرد. با یکپارچه کردن سیستم انبار شما می توانید راحت تر بر امور مالی و هزینه ها ایجاد شده در لحظه نظارت کنید.
 
مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی3

 

مزایای یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی

یکپارچه کردن فروشگاه اینترنتی مسلما از مزایای زیادی برخوردار است. در این قسمت سعی داریم تا به بخشی از این مزیت ها در قسمت های مختلف اشاره کنیم.

 

◘ نمایش اطلاعات دقیق

برای اینکه مشتریان از محصولات دسته بندی شده در فروشگاه اطلاعات دقیقی داشته باشند تا از حالت مشتری به حالت خریدار تبدیل شوند. می توانید در کنار توضیح درباره این کالاهای عرضه شده در فروشگاهتان، از عکس و ویدئو نیز استفاده کنید. ایجاد دسته بندی درست کالاها در وب سایت فروشگاهی، باعث می شود مشتریان فروشگاه شما به راحتی با مشاهده قسمت دسته بندی محصولات، کالای مدنظر خود را یافته و خریداری نمایند. برای طراحی سایت و یکپارچه کردن اطلاعات داخل سایت و محصولات بهتر است یک موتور جستجو در سایت خود قرار دهید. قرار دادن این موتور جستجو به مشتریان کمک می کند تا راحت تر به اطلاعات داخلی سایت شما دسترسی پیدا کنند. طراحی سایت فروشگاهی برای یکپارچه سازی ارگان های داخلی فروشگاه اینترنتی از یک پایگاه داده استفاده می شود. این پایگاه داده، براساس سیستم برنامه ریزی منابع انسانی است، که نه تنها برای فروشگاه اینترنتی بلکه برای تمامی کانال های فروش فراهم می شود. به این شکل تمامی کانال های فروش شما از یک پایگاه داده استفاده می کنند.

 

مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی4
 

◘ موجودی گرفتن از کالا ها و قیمت آن ها

هنگامی که سایت شما از سیستم یکپارچه سازی برخوردار باشد شما می توانید با نمایش موجودی کالاها و قیمت آن ها از فروش آن محصول یا برگرداندن آن کالا توسط مشتریان خود جلوگیری کنید. از آنجایی که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از فضای مجازی برای تبلیغات خود استفاده می کنند تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند پس کانال های زیادی برای انتقال هزینه ها و نمایش قیمت ها وجود خواهد داشت. این بالا بودن تعداد کانال های فروش محصولات می تواند به مشتری این امکان را بدهد تا در هر زمان و در هر موقعیتی با توجه به نوع دسترسی به اینترنت بتواند به فروشگاه شما وارد شود. به طور کل نمایش ندادن موجودی کالاها به مشتریان می تواند منجر به لغو کردن تمامی سفارشات شود. این موضوع باعث می شود تا کاربران و مشتریانی که شما را در فضاهای مجازی دنبال می کنند با نظرات منفی مواجه شوند و نظرشان را در رابطه با فروشگاه شما تغییر دهند.
فروشگاه اینترنتی که یکپارچه سازی شده باشد، امکان رهگیری کالاها را برای مشتریان خود فراهم می کند. مشتریان برای پیگیری سفارشات خود، نیاز به کد رهگیری دارند. مشتریان برای اینکه با اطمینان بیشتر برای خرید بعدی اقدام کنند دوست دارند تا گزارش وضعیت بسته خود را به صورت دقیق داشته باشند. پس این کد رهگیری می تواند باعث بالا رفتن سطح اعتماد مشتریان شود. به عنوان آخرین مزیت، می توان محاسبه شدن مالیات بر ارزش افزوده را نام برد. در بخش حسابداری فروشگاه شما سعی می شود تا هزینه ها براساس نرخ مالیات جدید تنظیم گردند و در نهایت قیمت نهایی محصول را تعیین کنند. پس در صورتی که از یک سیستم یکپارچه استفاده کنید تمامی این مزایا را می توانید در سایت فروشگاهی خود داشته باشید.

 

مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی5
 

◘ مدیریت کسب و کار فروشگاه اینترنتی

برای مدیریت یک فروشگاه به صورت امروزی باید به چند نکته دقت نمود. اولین مورد را می توان سرعت وب سایت و طراحی وب سایت فروشگاهی دانست. بسیاری از مشتریان در اولین برخورد با سایت فروشگاه شما به سرعت سایت و بعد به نمای آن بسیار توجه می کنند و این دو عامل می تواند تاثیری مثبت در انتخاب دوباره فروشگاه شما داشته باشد. ظاهر فروشگاه و استفاده از رنگ های مناسب و تبلیغات درست محصولات در صفحات اصلی سایت می تواند در جهت جذب مشتری بسیار کارآمد تمام شود.
مورد دوم که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است مدیریت قسمت انبار فروشگاه می باشد. شناخت درست و مناسب و بالا بردن سطح آگاهی و استفاده از پیشرفته ترین و به روزترین تکنولوژی در قسمت انبار فروشگاه می تواند باعث سهولت کار شما شود. وقتی بسیاری از قسمت های فروشگاه به صورت اینترنتی انجام شود، از خطای انسانی موجود کاسته می شود و شما به صورت لحظه ای اطلاعات به روز شده ای از داده های موجود در انبار خواهید داشت.

 

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بحث انبار هوشمند و مزایای آن پرداختیم. انبار هوشمند ابزاری است که برای ارتقا جایگاه و رتبه فروشگاه شما و برتری داشتن به همراه عملکردی متفاوت با رقبا عمل می کند. شرکت طراحی سایت هیرکانا با ایجاد بستری به نام انبار هوشمند می تواند به شما فروشندگان و تولید کنندگان برای مدیریت بهتر و بالا بردن عملکرد انبار و بهبود بازدهی فروشگاه شما کمک کند. شما می توانید جهت راهنمایی و مشاوره از کارشناسان شرکت هیرکانا تماس بگیرید.


مقالات مرتبط:
» چه زمانی سایت فروشگاهی خود را باید سفارش دهیم؟
» خرید اینترنتی چگونه است و مزایا و معایبش چیست؟
» 10 کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید
» برندینگ چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟


خدمات ما در هیرکانا