شرکت طراحی سایت هیرکانا در این مقاله قصد دارد که درباره درگاه پرداخت الکترونیکی صحبت کند. اما همانطور که در مقاله " چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟ " بطور مفصل توضیح دادیم . لازمه ی دریافت درگاه بانکی داشتن وب سایت فروشگاهی است. هیرکانا برای مشتریان خود که سفارش طراحی سایت فروشگاهی دارند درگاه پرداخت الکترونیکی را هم برای مشتریان خود راه اندازی می کند.

 

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

 

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

یک سرویس ارائه دهنده خدمات یا پرداخت یارمیباشد. درگاه پرداخت اینترنتی یک سرویس مالی می باشد  که برای تجارت الکترونیک عرضه شده است. با استفاده درگاه های پرداخت وداشتن کارت های اعتباری، مشتریان می توانند ازکسب و کاراینترنتی مد نظرخود استفاده کنند.
فضایی را ایجاد می کند تا سایت و کسب و کار خود را بتوانند به شبکه پرداخت الکترونیک کشورمتصل کنند وکاربران و مشتریان در تمام شبانه روزمی توانند به صورت آنلاین ازخدمات این فروشگاه ها استفاده کنند. یک
درگاه پرداخت مناسب یکسری متد های متفاوت برای پرداخت دارد و به پذیرنده امکان مدیریت کسب و کاررا می دهد.

البته درگاه های پرداخت فقط به وب سایت هایی تعلق می گیرد که فروشگاه اینترنتی هستند. کاربرد این درگاه های پرداخت می تواند انتقال پول پرداخت قبوض و خدمات موبایل وخرید باشد دراین پست ازسایت هیرکانا به تعریف درگاه پرداخت اینترنتی خواهیم پرداخت.

 

واریز از طریق درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

تا قبل از سال 1383 فقط بانک ها درگاه های پرداخت آنلاین را ارائه می دادند اما درادامه تقاضا برای ایجاد درگاه های پرداخت آنلاین بیشتشد به همین دلیل این وظیفه را به شرکت های pspداده شد .این شرکت ها در ایران 12عدد می باشد.
سامانه درگاه پرداخت شاپرک ، شبکه ای است که همه ی سایت ها و درگاه هایی که خدمات پرداختی ارائه می دهند در مجموعه ای جمع کرده و روی آنها مدیریت و نظارت می کند و باعث امنیت بیشترشبکه پرداخت می شود.

1- مشتری یا محصولی یا خدماتی که وبسایت انتخاب کرده و با کلیک برروی دکمه خرید یا دکمه ای مشابه آن به صفحه پرداخت ارجاع داده میشود واطلاعات موردنیازمثل رمزپویا و کد اعتبارسنجی یا CVV2 را وارد می کند.
2- داده های مشتریان رمز گذاری شده و سپس به PSPفرستاده می شود.
3- داده های تراکنش توسط PSPبه بانک صادر کننده کارت ارسال می شود.
4- پس از احرازهویت موفقیت آمیز در خواست توسط بانک صادر کننده تایید یا رد می شود.
5- درآخر پاسخ احراز هویت توسط PSPبه وب سایت پذیرنده ارسال می گردد.
6- پول از حساب دارنده کارت کسر می شود و در اختیارشاپرک قرار م یگیرد.
7- شاپرک درسیکل های مشخص مبلغ ها یی را به صورت یکجا به حساب پذیرنده دربانک مقصد واریز می کند.
تمامی این مراحل نهایتا در ده ثانیه انجام می گیرد. 

 

چگونه درگاه پرداخت بگیریم؟

حالا این سوال پیش می آید که چگونه می توان درگاه پرداخت گرفت. اولین کاری که برای فراهم کردن درگاه پرداخت اینترنتی درسایت این است که شروع به ثبت ساخت درگاه پرداخت اینترنتی بکنیم. شما می توانید این پروسه که به صورت اداری صورت می گیرد را، از طریق بانک ملت یا هر بانک دیگری که قصد دارید از خدمات درگاه پرداخت اینترنتی که ارائه می دهد، استفاده کنید. درگاه پرداخت اینترنتی این امکان را به شما می دهد تا پرداخت آنلاین درسایت خود برای کاربران و مشتریان به وجود آورید.

 

نحوه راه اندازی پرداخت درگاه اینترنتی

برای راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین هیچ نیازی به رفتن به بانک ندارید و شما فقط باید درخواست خودرا برای شرکت هایی که مسئول ارائه درگاه پرداخت اینترنتی هستند، ارسال کنید. شما برای استفاده ازخدمات درگاه پرداخت آنلاین باید ابتدا فرم درخواست درگاه پرداخت اینترنتی را پرکنید، سپس به صورت آنلاین درخواست شما توسط شرکت مورد بررسی قرار می گیرد و ادامه مراحل را می توانید درگاه پرداخت اینترنتی طی کیند. البته این روش، درگاه پرداخت اینترنتی غیرمستقیم و واسط است که در ادامه کامل تر به آن می پردازیم.

 

درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم

درگاه های پرداخت به دو دسته تقسیم میشوند : درگاه های پرداخت مستقیم وغیر مستقیم که دردرگاه های مستقیم، لوگوی کسب و کارنیز قرار دارد. ولی در درگاه های پرداخت واسط لوگوی کسب و کار قرار نمی گیرد. درگاه پرداخت مستقیم یک سرویس ارائه پرداخت برای کسب و کار در اینترنت می باشد و پرداخت و دریافت های وجه را از طریق اینترنت ممکن می سازد که توسط یک ارائه دهنده خدمات پرداخت به نام PSP ارائه شده و نام برند شما در صفحه درگاه پرداخت نمایش داده می شود. درگاه پرداخت واسط نیز یک سرویس ارائه خدمات پرداخت برای کسب و کار ها درفضای اینترنت می باشد که توسط یک ارائه دهنده خدمات پرداخت به نام پرداخت یار ارائه می شود. 

 

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

 

تفاوت درگاه پرداخت واسط و مستقیم

ابتدا به یکسری ویژگی های کلی در بحث در گاه پرداخت آنلاین اشاره می کنیم :

امنیت

دربحث امنیت باید گفت که مهم ترین قسمت انتخاب یک درگاه پرداخت آنلاین خوب، امنیت آن درگاه است. هیچ کس به سایتی که مشکوک و نا امن باشد اطمینان نمی کند. یکی از راه هایی که باعث می شود به سایت اعتماد کنید نماد الکترونیک است. داشتن نماد الکترونیک هم برای کسب وکاری که خرید و فروش محصولی را انجام می دهد ضروری است.

هزینه

یک قسمت دیگری که در بحث درگاه پرداخت با واسطه است بحث کارمزد درگاه پرداخت اینترنتی آنلاین می باشد یعنی کاربران و مشتریان سایت به ازای هر تراکنشی که انجام بدهند با استفاده درگاه سایت شما، باید هزینه ای به عنوان تعرفه پرداخت شود. اما یک نکته ای که باید در اینجا به آن اهمیت دهید این است که هر درگاه پرداختی که قصد دارید انتخاب کنید چه خدماتی را به شما ارائه می دهد.

روش پرداخت

دردرگاه پرداخت اینترنتی کار پرداخت را می تواند برای هردوسمت یعنی صاحب کسب و کار و مشتریان راحت تر کند به این شکل که از یک درگاهی استفاده کنید تا از روش های پرداخت جدید استقبال کند. نکته دیگر این که باید درگاه پرداختی را انتخاب کنید که از لحاظ فنی و ساختار و ظاهر با پلتفرم شما سازگار باشد.

 

ویژگی های یک درگاه مستقیم به صورت زیر می باشد:

◘ ایجاد درگاه مستقیم نیاز به مجوزکسب و کارو نماد الکترونیکی دارد.
◘ نیاز به احراز هویت و ارائه کد مالیایتی است.
◘ زمان دریافت درگاه بعد از ثبت نام بین 3تا7روز کاری می باشد
پشتیبانی ندارد و مدت زمان پاسخ گویی به پیگیری تراکنش ها 24 ساعت میباشد.
◘ ویژگی قرارداد هوشمند ومسیردهی هوشمند ندارد.
◘ فاکتور آنلاین صادر نمی کند. 
◘ کیف پول ندارد و کارمزد آن صفر می باشد. تسویه اتوماتیک دارد و تسویه آنی ندارد.
◘ نام سایت را درصفحه پرداخت نمایش می دهد. 
◘ گزارش گیری وامکان ساخت فرم  دلخواه و اپلیکیشن موبایلی ندارد.

ویژگی های درگاه غیر مستقیم یا واسط به صورت زیر می باشد :

• برای گرفتن درگاه واسط نیازی به گرفتن مجوزکسب و کار و نماد الکترونیک نیست.
• نیازبه احرازهویت وارائه کد مالیاتی دارد.البته برخی ازشرکت های واسط بدون کد مالیاتی درگاه ارائه می دهند.
• زمان دریافت درگاه بعد از ثبت نام کمترازساعت کاری است.
• پیشتیبانی 24 ساعته دارد و مدت زمان پاسخ گویی به پیگیری تراکنش ها در کمترین زمان، انجام می شود.
• مسیردهی هوشمند ندارد.
• فاکتوررا به صورت آنلاین می دهد.
• کیف پول را برخی از درگاه های واسط دارند و کارمزد حداقل یک درصد و قابل تغییر براساس توافق تسویه اتوماتیک می باشد
• نمایش نام در صفحه پرداخت ندارد.
• نیازبه پیاده سازی ندارد و گزارش گیری وساخت فرم دلخواه واپلیکیشن موبایلی دارد.

 

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

 

 آموزش راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین

اخذ درگاه پرداخت مستقیم

 ابتدا وارد سایت نماد الکترونیک شده و عملیات مربوط به گرفتن نماد الکترونیک را انجام دهید. سپس با رفتن به سایت آن شرکتی که برای ارائه درگاه پرداخت بانکی توسط بانک مدنظر شما طرف قرار داد است، یک فرم درخواست درگاه پرداخت اینترنتی را پربکنید.
پس از تایید درخواست شما جزئیات درگاه پرداخت اینترنتی مانند شماره ترمینال و نام کاربری و رمز برای شما ارسال می شود و اینکه از شما می خواهد که قرار داد کتبی برای گرفتن درگاه پرداخت امضا کنید.
در آخر به آدرس پستی شرکت ارسال می شود. به برخی از شرکت ها یک فرصت یک ماهه برای ارسال قرار داد ارائه می دهند، که باید برای پرکردن و ارسال فرم اقدام کرد. اگر در این یک ماهه قرار داد ارسال نشود، درگاه به حالت تعلیق درمی آید و امکان استفاده از آن دیگر وجود نخواهد داشت.
این روش بسیار طولانی و وقت گیر است اما در ادامه به درگاه گرداخت واسط می پردازیم که یک روش راحت ویک جایگزین خوب به جای درگاه مستقیم می باشد.

اخذ درگاه پرداخت واسط

همانطور که از اسم آن مشخص است. درگاه های پرداخت واسط به صورت یک واسطه عمل می کنند.روش انجام این کاردرگاه پرداخت واسط به این شکل است که این شرکت ها به روش قبلی درگاه پرداخت مستقیم را گرفته اند. و حالا آن درگاهی که توسط این شرکت اخذ شده و ارائه شده است را شما می توانید مورد استفاده قراردهید.
درمورد هزینه هایی با درگاه واسطه انجام می شود باید گفت که می توانید هزینه های واریزی را دریافت کنید به این صورت که  این هزینه ها ازسمت بانک تسویه شده و به حساب این شرکت ها واریز می شود و بعد از به حد نصاب رسیدن مبالغ می توانید با ارسال درخواست تسویه مبلغی که وجود دارد را دریافت کنید.

 

درگاه پرداخت بین المللی

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره شده بود برای اینکه کاربر بتواند ازسایت استفاده کند و محصولی را خریداری نماید باید سایت، کاربررا به درگاه وبسایت منتقل کند.درگاه دراصل یک محیط امنی است برای ثبت اطلاعات کارت مشتریان. این می تواند دلیل اصلی اعتماد مشتریان به درگاه پرداخت باشد، اما درسایت های خارجی درگاه های پرداخت از بانک های بین المللی صادر می شوند یک مزیتی که این درگاه های بین المللی دارند این است که هر کسی در هرکجای دنیا می تواند با کردیت کارد (redit card) خود پرداخت انجام دهد.

 

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟
 

 از کجا متوجه شویم درگاه پرداخت ما جعلی نباشد

اول اینکه باید دقت کنید که آدرس صفحه با آدرس درگاه پرداخت یکی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.
و دوم اینکه آدرس سایت ها و درگاه های تایید شده بانک ملی با پسوند httpsشروع می شوند و اگر حرف Sجا افتاد نباید به هیچ وجه به این درگاه اعتماد کرد.

سوم تمام درگاه هایی که دارای اعتبار بوده اند صفحه کلید مجازی دارند، باید صفحه درگاه پرداخت را بروزرسانی کنید، اگر ترتیب شماره ها تغییر نکرد درگاه جعلی می باشد.
چهارم برای تشخیص درگاه پرداخت جعلی، یک باراطلاعات کارت بانکی خود را به اشتباه وارد کنید. اگر پیغام عملیات موفقیت آمیز بود را دریافت کردید به معنای این است که آن درگاه جعلی می باشد.

 

چگونه با استفاده از شرکت هیرکانا درگاه پرداخت بگیریم؟

شرکت طراحی سایت هیرکانا برای مشتریان خود در بانکی که مد نظرشان است و از نظر سرعت عمل و خطای تراکنش های بانکی ، کمترین خطا را دارند، در سریعترین زمان ممکن کد نویسی و راه اندازی می کند.بسته به نیاز مشتری شرکت هیرکانا، درگاه بانکی را برروی فروشگاه اینترنتی راه اندازی می کند.

 

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

 

نتیجه گیری

دراین مقاله ما دریافتیم که درگاه پرداخت چیست وچند دسته تقسیم می شود واینکه درگاه های پرداخت اینترنتی واسط نسبت به درگاه های پرداخت مستقیم راحت تر و ساده تراخذ می شوند. در درگاه پرداخت اینترنتی واسط شما می توانید با استفاده از شرکت هایی که درگاه مستقیم را اخذ نموده اند و با صرف زمان بسیارکمتری نسبت به ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی اقدام کنید.یکی از این شرکت ها که خدمات درگاه پرداخت اینترنتی ارائه می دهد، شرکت زرین پال است. به عبارت دیگر درگاه پرداخت واسط بهترین درگاه پرداخت می باشد. پیدا کردن یک درگاه پرداخت امن مناسب هم از موضوعاتی بود که در این مقاله به آن اشاره شد.


مقالات مرتبط:
»
تفاوت بین وظایف ادمین سایت و ادمین اینستاگرام
» چه کسب و کارهایی باید ادمین سایت استخدام کنند؟
» طراحی سایت واکنشگرا چیست؟
» چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟


خدمات ما در هیرکانا