شرکت طراحی سایت هیرکانا، متخصص در طراحی سایت ( طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت تجاری، طراحی سایت دانشگاهی و...) که در این مقاله به طراحی سایت واکنشگرا و اینکه چرا سایت ها باید واکنشگرا باشند و اهمیت سایت های واکنشگرا پرداخته است. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

طراحی وب سایت واکنشگرا، طراحی از سایت است که باعث می شود سایت به خوبی بر روی انواع دستگاه ها مثل کامپیوتر، گوشی، لبتاپ، تلویزیون و... صفحات نمایش به خوبی مشاهده شود. در طراحی سایت واکنشگرا محتوا، طراحی و عملکرد در تمام دستگاه ها مطابق با همان دستگاه می باشد. امروزه با توجه به افزایش استفاده از دستگاه های هوشمند و تلفن های همراه، طراحی سایت واکنشگرا بسیار اهمیت پیدا کرده است. البته قابل توجه می باشد که امروزه بیش از نیمی از ترافیک  گشت وگذار در وب سایت ها از طریق تلفن های همراه می باشد. همچنین سایت گوگل از سال 2015، طراحی سایت واکنشگرا را یکی از عوامل رنکینگ سایت ها اعلام کرد.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

تاریخچه طراحی سایت واکنشگرا

در گذشته نه چندان دور وقتی با گوشی موبایل وارد یک سایت می شدید، مشکلات عدیده ای در صفحات آن سایت که حالتی غیر قابل انعطاف داشت بطوری که در نگاه اول محتوای سایت دیده نمی شد و باید اسکرول یا zoom out و یا zoom in می کردید تا به نقاط مختلف دسترسی داشته و محتوا را بخوانید و این تا حدی آزار دهنده بود و در واقع لذت یک گشت و گذار خوب با گوشی های موبایل اصلا احساس نمی شد و صد البته وبگردی را با pc خانگی ترجیح می دادیم سایت ها منحصرا برای مطابقت با صفحه نمایش های کامپیوترها طراحی شده بودند، چون افراد با  اینترنت روی کامپیوترهاشون وبگردی می کردن. اغلب صفحه نمایش ها  800 در 1024 پیکسل بودند و برای همین سایت ها هم طوری طراحی می شدند که منطبق با این اندازه ها باشند. اما به تدریج اندازه های دیگه ای هم به بازار اومدند و طراح های سایت می خواستند سایت هاشون دقیقا همونطوری که روی کامپیوتر دیده میشه روی اینها هم اجرا بشه.
حل مشکل طراحی سایت واکنشگرا بود. شاید تعجب کنید اگه بگم هنوز هم استفاده از سایت های با عرض ثابت و غیر قابل تغییر متداوله. اواخر سال 88 شمسی عبارت هایی مثل طراحی سیال و قالب مایع مطرح شد که یه جورایی نسخه های اولیه طراحی های سایت واکنشگرا بودند.

 

اما انقلاب در صنعت موبایل

اواسط دهه 80 شمسی، گوشی های موبایل توانایی دسترسی به اینترنت داشتند اما فقط می تونستند داده های متنی ساده را نمایش بدند، تا دهه نود که دیگه گوشی های هوشمند همه گیر شدند و مرورگرهای موبایلی شروع به نمایش کاملی از سایت هایی کردند که از سیستم عامل جاوااسکریپت و CSS2 استفاده می کردند. اما هنوز هم یه مشکلی بود برای افراد خیلی آسان نبود. کاربر باید کلی زوم می کرد تا روی صفحه نمایش مورد نظر کلیک بکند و از اون طرف هم سرعت بارگذاری وب سایت ها طولانی می شد. مخصوصا  وقتی گوشی هوشمند روی سرعت 3G می خواست باز بشه. البته در کشور ما مشکلات سخت افزاری اینترنت دیتا و آنتن دهی کار را مشکل تر نیز می کرد. اما اتان مارکوت با مطرح کردن طراحی سایت واکنشگرا کسی که طراح ها و کدنویس بود و این مرد عبارت "طراحی سایت واکنشگرا" در وب سایت های خودش توضیح داد که تنها راه پیشگیری از مشکلات اینه که با یک طراحی سایت روان و قابل انعطاف وب سایت ها به این تغییرات واکنش بدهند.
طراحی سایت واکنشگرا ترکیبی از سه گذاره می باشد: پهنای قابل انعطاف، تصاویر قابل انعطاف و انواع محتوای رسانه
 این سه مفهوم به خودی خود جدید و چالشی بودند. اما وقتی مارکوت راهی برای ترکیب و استفاده از این عناصر در کنار هم پیدا کرد، طراحی سایت واکنشگرا متولد شد.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

اهمیت طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

امروزه طراحی سایت واکنشگرا، از موضوعاتی است که در کسب‌وکار اینترنتی، بسیار اهمیت پیدا کرده است. کاربران سایت ممکن است با دستگاهای مختلفی وبگردی کنند، اگر نوع طراحی سایت، واکنشگرا باشد، در تمام نمایشگرها بدون اختلال و به درستی مشاهده می شود. اما سایت هایی که از حالت واکنشگرا پشتیبانی نمی کنند، ممکن است ابعاد ارائه سایت با ابعاد نمایشگر کاربر، تناسب نداشته باشد و هنگام استفاده مشکل ایجاد کند.

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

واکنشگرا بودن سایت در رنکینگ گوگل چه تاثیری دارد؟

از زمانی که موبایل های نسل هوشمند عرضه شدند و مورد استفاده بیشترمردم قرار گرفتند، گوگل اهمیت واکنشگرا بودن سایت ها را مد نظر قرار داد. امروزه بیشتر مردم به جای استفاده از کامپیوتر از موبایل یا تبلت برای جستجو استفاده می کنند. بنابراین وب سایتی که قابلیت واکنشگرا (Responsive) یا واکنش گرایی نداشته باشد، محبوبیتی بین مردم ندارد. به همین دلیل گوگل الگوریتم های خود را برای تست کردن این موضوع برنامه ریزی کرده است.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

چرا طراحی سایت واکنش گرا (Responsive)

◘ صرفه جویی در هزینه

شرکت ها اگر می خواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند. باید برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند. مثلا اگر می خواستید برای ۳ ابزار تبلت، موبایل و کامپیوتر های معمولی قالب طراحی شود جداگانه برای هر قالب هزینه می کردید. و مثلا برای موبایل های صفحه تاشو که جدیدا تولید می شود شرکت ها باز هم باید هزینه طراحی قلب جدید بدهند.
اما شعار شرکت طراحی سایت هیرکانا یک جمله است. یک قالب برای تمام ابزارها …

◘ صرفه جویی در زمان

با توجه به تجربه ای که مجموعه هیرکانا در زمینه طراحی سایت کسب کرده ایم می دانیم که زمان برای مشتریان ارجمند بسیار مهم بوده و اگر چشم انداز مشتریان هیرکانا در آینده  مقاصد تجاری توام با موفقیت است. صرفه جویی در زمان از همه لحاظ با طراحی سایت واکنشگرا برای مشتریان اتفاق میافتد.

◘ پیش افتادن از رقبا

توجه به اینکه طراحی واکنشگرا هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقبا از این ویژگی بهرمند باشند کم است.

◘ افزایش بازدید از سایت

آمار حدود نیمی از کاربران، با موبایل خود به وبگردی می پردازند. بسیار حائز اهمیت است و در صورت نداشتن سایت واکنشگرا تعداد زیادی از کاربران را از دست خواهید داد. و اگر اکنون قصد سفارش طراحی سایت دارید حتما به این نکات توجه کنید.

◘ محتوی تکراری

آیا می دانستید در صورت طراحی سایت برای دستگاهای مختلف به صورت جداگانه مجبورید که از الگوریتم و نقشه سایت یکسانی استفاده کنید که و با توجه به محتوی تکراری، گوگل سایت ها را کپی ایندکس می کند.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

معایب طراحی واکنشگرا

درست است که طراحی سایت واکنشگرا، مزایای زیادی دارد، اما معایبی هم دارد که بهتر است آن‌ها را بشناسید.

• افزایش زمان لود:

یکی از مشکلات طراحی واکنشگرا، کاهش سرعت بارگذاری وب سایت است. طبق تحقیقات به عمل آمده از هر 3 نفر وبگرد در صورت افزایش زمان لود بیش از 3 ثانیه، 1 نفر سایت را ترک می کند. بنابراین نرخ ترک سایت بالا خواهد رفت. می توان گفت که این کاهش در سرعت بارگذاری سایت، به دلیل تطبیق دادن تصاویر وب سایت با اندازه های مختلف صفحه نمایش است.

• سازگاری مرورگرهای وب:

باید به خاطر داشته باشید که هنوز HTML5 توسط تمامی مرورگرها پشتیبانی نمی شود. مخصوصاً در دستگاهای قدیمی اگر مخاطب شما اینگونه افراد هستند، شاید طراحی واکنش‌گرا بهترین راه‌ حل شما نباشد.

• ضعف در ارائه ی خدمات:

برخی از خدمات دیجیتال ممکن است در نسخه های موبایل اجرا نشوند و خلاصه اینکه برای طراحی سایت واکنشگرا نتوان از آن ها استفاده کرد؛ یا اینکه در نسخه‌ی موبایل مجبور شویم آن ها را کنار بگذاریم.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

از کجا بفهمیم سایت ما واکنشگرا می باشد؟

راه های مختلفی برای اینکه بفهمید یک طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو بوده است یا خیر وجود دارد. در ادامه روش های رایج برای تست واکنشگرا بیان می کنیم:

بررسی با دراگ کردن:

این روش ساده برای بررسی واکنشگرا بودن یک سایت است. برای این کار کافی است مرورگر کامپیوتر را از حالت maximiz خارج کرده و با دراگ کردن، عرض آن را کوچک کنید تا ببینید لی‌اوت سایت تغییر می کند یا خیر. در صورتی که نمایش سایت متناسب با سایز صفحه تغییر کند، یعنی این سایت واکنشگرا است.

بررسی با استفاده از افزونه های مرورگر:

در مرورگرهایی مثل کروم و فایرفاکس، افزونه های متعددی وجود دارد که با کمک آن ها می توان نمایش سایت را در سایز دستگاه های مختلف مشاهده کرد و واکنشگرا بودن سایت مشخص می شود.

بررسی به‌وسیله‌ی inspect:

شما می توانید با راست کلیک روی صفحه ی مرورگرهای کروم یا فایرفاکس وارد پنجره ی inspect شده و روی سه نقطه ی سمت راست صفحه، گزینه ی اول را در قسمت dock side انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه می توانید مشاهده کنید که آیا سایت ریسپانسیو هست یا خیر.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

مراحل برای ساخت و طراحی سایت واکنشگرا

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای اطمینان از عملکرد صحیح وب سایت خود برای بازدید کنندگان تلفن همراه، انجام دهید تا مطمئن شوید کاربران از طریق موبایل نیز به تمامی بخش های سایت شما دسترسی داشته باشند.

1. با طراحی سایت واکنشگرا (Responsive) آشنا باشید.

شرکت طراحی سایت هیرکانا آماده مشاوره رایگان و خدمات و پشتیبانی 24 ساعته از محصولات خود در این گونه موارد می باشد.

2. اطلاعات را ساده کرده و مسیریابی در سایت را برای کاربرانتان راحت کنید.

مردم اغلب از تلفن های هوشمند خود استفاده کرده و به دنبال چیز خاصی می گردند. پاسخ به یک سوال، آدرس یک رستوران در نزدیکی آن ها و یا شماره تلفن خدمات دولتی و... . در این موارد، آن ها می خواهند، با چند کلیک به آنچه جستجو می کنند برسند. شما باید پیشبینی کنید مشتریان شما به دنبال چه اطلاعاتی هستند و آن را در جایی بارگزاری کنید که در صفحه اصلی تلفن همراه به راحتی پیدا شود. همچنین سؤالات رایج را در نظر بگیرید که بیشتر مردم هنگام مراجعه به وب سایت شما به دنبال آن هستند. شاید درست نباشد که همه دسترسی ها را به صورت آسان همان صفحه اول قرار بدهید، اما باید سعی کنید نتایج ساده به وبگرد برسد.
به عنوان مثال، اگر وب سایت شما در حوزه فروش لباس فعالیت می کند و بازدید کنندگان موبایل مرتباً منوی خاصی را جستجو می کنند، برای سهولت یافتن آن منو، سایت خود را دوباره طراحی کنید. اگر بازدید کنندگان شما مرتباً با اطلاعات مخاطب خود از صفحه بازدید می کنند، ممکن است آن را در پایین صفحه اصلی خود اضافه کنید. کاهش قدم هایی که باید برای یافتن اطلاعات مورد نظرشان برداشته شود، باعث می شود تجربه کلی آنها در وب سایت شما بهتر کند.

3. تبلیغ ها و پیام های متفرقه را در نسخه موبایل مسدود نمایید.

افراد تبلیغات متفرقه را در هیچ زمینه ای دوست ندارند، اما تصور کنید هنگامی که می خواهید متن اصلی را در صفحه کوچک موبایل بخوانید و یک پنجره تبلیغاتی بزرگ یا پاپ آپ (pop Up) جلوی دید شما را بگیرد، که این بسیار اثر منفی دارد.
بیشتر بازدید کنندگان شما وقت نمی گذارند که گزینه X کوچک را پیدا کنند تا پنجره تبلیغاتی را ببندند، آنها فقط روی گزینه بستن کلیک کرده و محتوای خود را در وب سایت دیگری پیدا می کنند. اگر می خواهید یک تجربه کاربری مثبت ایجاد کنید، از اجازه دادن به تبلیغات یا پنجره های بازشو که محتوای یک صفحه را مسدود می کنند، مخصوصاً در تلفن همراه خودداری کنید.

4. افزایش سرعت سایت را در اولویت قرار دهید.

هیرکانا می تواند سرعت سایت های مجموعه خود را افزایش داده و از این طریق به سازگاری سایت خود برای تلفن های همراه کمک کند.
دارندگان وب سایت می توانند چندین روش برای افزایش سرعت سایت به کار گیرند. برخی از اقدامات اصلی که می توانید برای افزایش سرعت خود در تلفن همراه انجام دهید، به شرح زیر است:

4-1. طراحی ساده انتخاب کنید.

از هرج و مرج در سایت خود و پرداختن به مسائل مختلف در یک وب سایت اکیدا خودداری کنید. به طرحی ساده بیاندیشید. این کار باعث می شود افراد بتوانند آنچه را که در جستجوی آن هستند، به سادگی در سایت شما پیدا کنند. همچنین داشتن تعداد فایل های کمتر در هر صفحه که بارگیری می شود و نیز طراحی ساده، زمان بارگذاری سایت را سریع تر می کند. شما باید که در طراحی های شلوغ که مجبورید در سایت ها انجام بدهید در صفحات موبایل آن ها را به حداقل برسانید و مهمترین ها را انتخاب کنید.

4-2. دکمه های دستوری در موبایل

در موبایل های هوشمند برعکس کامپیوتر کاربر از انگشت  شست خود به جای ماوس استفاده می کند. پس طراح سایت باید این نکته را در نظر داشته باشد که درصورت عدم تغییر دکمه در موبایل کاربر به مشکل می خورد.

4-3. اصلاح  خودکار را برای پر کردن کلمات داخل کادرهای  سایت خود بردارید.

موبایل ها دائما سعی می کنند که اصطلاحات متداول را پیشنهاد بدهند که این کار ثبت اطلاعات ورودی کاربر را کند می کند.

4-4. بخشی برای تغییر به نسخه دسکتاپ قرار دهید.

برخی از بازدید کنندگان تلفن همراه شما ممکن است ترجیح دهند نسخه دسکتاپ وب سایت شما را به جای نسخه موبایل مشاهده کنند. در این صورت راهی را برای انجام این کار به آن ها بدهید. شما می خواهید بازدید کنندگان شما بتوانند با وب سایت ارتباط برقرار کنند به گونه‌ای که بیشترین حس راحتی را برای آن ها ایجاد کنید.

4-5. به طور منظم تست موبایل را انجام دهید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید وب سایت شما تجربه خوبی در زمینه طراحی سایت واکنشگرا موبایل را دارد این است که خودتان مرتباً آن را روی دستگاه تلفن همراه مختلف آزمایش کنید. هر چند وقت یک بار، وب سایت خود را از طریق تلفن و تبلت و رایانه خود باز کنید و مدتی را صرف مرور قسمت های مختلف سایت کنید تا تجربه کاربران را در سایت خود مشاهده کنید. از کارمندان خود بخواهید که همین کار را انجام دهند. آزمایش منظم بهترین روش برای برطرف نمودن اشکالات کوچک است که تجربه بهتری را برای بازدید کنندگان شما ایجاد می کند. هرچه سریعتر متوجه آنها شوید، سریعتر می توانید وب سایت خود را به روز کنید تا تجربه ای کاملاً سازگار برای موبایل فراهم کنید.
حتی اگر امروز همه چیز را به درستی در موبایل و تبلت مشاهده می کنید، نحوه بررسی و کار دستگاه های تلفن همراه به طور مداوم تغییر خواهد کرد و وب سایت سازگار با تلفن همراه امروز، ممکن است، فردا بخوبی کار خود را انجام ندهد. روند تست طراحی سایت واکنشگرا را مرتبا در بازه های زمانی مختلف ادامه دهید، در صورت لزوم اصلاح کنید و همیشه به یاد داشته باشید که می بایست در مورد کاربران تلفن همراه خود دقت نمایید که همه چیز خوب و عالی باشد.
هم اکنون با خرید هاست پرسرعت از هیرکانا می توانید سرعت سایت خود را چندین برابر کرده و در نتیجه باعث افزایش بازدید سایت واکنشگرا خود بر روی دستگاه های تلفن همراه شوید.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

اشتباهات رایج طراحان سایت در طراحی سایت واکنشگرا

طراحی سایت برای دسکتاپ

یکی از اشتباهات رایج طراحان این است که ابتدا وب سایت را برای دسکتاپ طراحی می کنند. زیرا بر این باورند که تبدیل آن به یک طرح واکنشگرا برای سایر دستگاه ها آسان خواهد بود. اما این اشتباه در مرحله برنامه ریزی به خودی خود می تواند به یک مسئله بزرگ تبدیل شود. این موضوع می تواند باعث دوباره کاری شده و خطاها نیز به حالت بعد انتقال داده شوند. ممکن است ابتدا، ایجاد وب سایت برای تلفن همراه وقت گیر یا دشوار باشد. زیرا شما هنوز به این روش عادت ندارید.

URL جداگانه برای تلفن همراه

داشتن یک آدرس اینترنتی جداگانه برای نشان دادن سایت در تلفن همراه می تواند یک فاجعه کامل باشد و بدون شک می توان گفت که هدف اصلی یک طراحی ریسپانسیو را در وهله اول شکست می دهد. در نهایت کاربران وقتی وب سایت را با گوشی همراه خود باز می کنند مدت زمانی طول می کشد تا صفحه اصلی به آن ها نشان داده شود و همچنین به طور جدی به رتبه بندی موتور جستجوگر شما آسیب می رساند. اما مطمئنا داشتن URL های مختلف مزایایی نیز دارد. از این طریق می توانید سایت های تلفن همراه را با صفحات سبک تر که در دستگاه های هوشمند عملکرد بهتری دارند ایجاد کنید. همچنین این سایت برای مشاهده در سیستم عامل های خاص نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، ولی متاسفانه نکات منفی داشتن URL های جداگانه تلفن همراه بیشتر از نکات مثبت آن است و باید از آن پرهیز کرد.

نادیده گرفتن دیوایس ها

هنگامی که روی طراحی ریسپانسیو کار می کنید، نمی توانید فقط به دسکتاپ و دستگاه تلفن همراه فکر کنید. زیرا دستگاه های زیادی وجود دارد که باید سایت در آن ها آزمایش شود. افراد ممکن است از تلویزیون های هوشمند مجهز به اینترنت، به سایت شما مراجعه کنند. این بدان معناست که شما باید یک رابط کاربری بومی برای همه دستگاه ها ایجاد نمایید.

نادیده گرفتن بارگذاری صفحات سایت

با وجود پهنای باند اینترنت، توسعه دهندگان وب عادت کرده اند مطالب نسبتا زیادی را در صفحات وب خود قرار دهند. با این حال هنگام کار با تلفن همراه کاربران ممکن است اتصال خوبی با اینترنت نداشته باشند. نکته این است که، حتی اگر یک صفحه به راحتی روی دسکتاپ بارگیری شود، اما در دستگاه های تلفن همراه ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد یا پهنای باند زیاد و گران قیمت استفاده کند. بدترین حالت زمانی است که کاربر مجبور باشد زمان زیادی صبر کند تا صفحه بارگذاری شود در این حالت صفحه را ترک می کند و برای سایت شما بانس ریت ایجاد می شود.

 

طراحی سایت واکنشگرا چیست؟

 

نتیجه گیری

طراحی واکنشگرا یک ابزار است، نه یک درمان. استفاده از طراحی واکنش گرا مزایای زیادی در هنگام طراحی در بین دستگاه ها دارد، اما استفاده از این تکنیک تجربه کاربری و قابل استفاده ای را تضمین نمی کند (همانطور که استفاده از یک دستور غذای لذیذ باعث ایجاد یک وعده غذایی لذیذ نمی شود.) تیم ها باید روی جزئیات محتوا، طراحی تمرکز کنند. و عملکرد به منظور پشتیبانی از کاربران در همه دستگاه ها در نظر گرفته شود.
در مقاله طراحی سایت واکنشگرا چیست، دانستیم برای اینکه بتوانیم مخاطبان زیادی را به سایت و کسب و کار خود جلب کنیم، باید سایت خود از امکانات ویژه ای بهره مند کنیم تا بتوانیم خدمات گسترده تری را ارائه دهیم. با امکان واکنشگرا بودن سایت می توانید در میان کاربران جایگاه ویژه ای را در مقایسه با رقیبان خود داشته باشید.
تیم طراحی سایت هیرکانا با طراحی انواع سایت با قابلیت واکنش گرا در خدمت شما عزیزان است. بهترین خدمات طراحی سایت را از ما بخواهید.

 

حرف آخر

طراحی سایت را به تیم حرفه‌ای بسپارید! شاید مهم ترین توصیه‌ای که به شما می توانیم داشته باشیم، همین باشد. اگر می خواهید طراحی سایت فروشگاهی در گرگان، ساری و تهران و یا در هر جای ایران انجام دهید، حتما به دنبال خبره ترین ها در این امر باشید.
طراحی سایت، امری پیچیده و با آینده نگری های فراوان است. یک تیم طراحی سایت فروشگاهی، علاوه بر رعایت پیچیدگی های مهندسی و برنامه نویسی و طراحی گرافیکی در زمان پیاده سازی وب سایت، باید درک عمیقی از زیبایی و شناخت کاربران داشته باشند؛ چرا که تیم طراح سایت شما، در واقع طراح دکور، ویترین و چارچوب مغازه دیجیتالی شما است که قرار است سالیان سال از آن کسب درآمد کرده و هر روز به تعداد مشتریان وفادار خود بیافزایید.
توصیه می کنیم هیچگاه طراحی سایت واکنشگرا را به افرادی که در این زمینه تخصص ندارند، نسپارید؛ چرا که این موضوع سبب طراحی ناصحیح شده و می‌ تواند تمامی زحمات شما در دیگر بخش‌ ها را بر باد دهد!


مقالات مرتبط:
» طراحی سایت استاتیک چیست؟
» چگونه وب سایت استاندارد و زیبایی داشته باشیم؟
» چطوری با داشتن سایت خبری درآمدزایی کنیم؟
» 10 فروشگاه اینترنتی برتر رشت در سال 1401


خدمات ما در هیرکانا