همانطور که کسب و کارهای اینترنتی روز به روز رو به افزایش هستند تراکنش های پرداختی در اینترنت نیز زیاد می شوند. هر وب سایتی که خدمات یا محصولی را برای ارائه داشته باشد نیازمند گرفتن درگاه پرداخت آنلاین است تا کاربران و مشتریان بتوانند به راحتی تراکنش های پرداختی خود را انجام دهند. بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارند با این سوال روبرو می شوند که آیا در ابتدای کار می توان اقدام به گرفتن درگاه آنلاین کرد یا نه؟ اکثر افرادی که این سوال را دارند احساس می کنند تا مجوز کار نداشته باشند نمی توانند از بانک درگاه پرداخت آنلاین برای سایت خود بگیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد همین موضوع و اینکه کدام درگاه برای ما بهتر است صحبت کنیم. با هیرکانا همراه باشید...

 

شرکت طراحی سایت هیرکانا، با سابقه ی بیش از 10 سال در زمینه ی ساخت و راه اندازی وب سایت فروشگاهی، قصد دارد شما را با چند و چون و مزایا و معایب درگاه پرداخت الکترونیک و انواع روش های درگاه اینترنتی آشنا نماید.

 

 

چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟

 

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی، به کاربران امکان پرداخت آنلاین مبلغ محصول و یا خدماتی که دریافت کرده اند، را می دهد. بیشتر سیستم های فروشگاهی و یا ارائه دهنده خدمات، به درگاه پرداخت اینترنتی متصل هستند و پس از پرداخت آنلاین مبلغ توسط مشتری، در لحظه و یا بعد از چند روز، می توانند پول خود را از حساب برداشت کنند. برای اینکه در کسب و کار خود پیشرفت کنید و اعتماد کاربران و مشتریان را از پیش جلب کنید، سایت خود را به درگاه پرداخت آنلاین متصل کنید. با این کار علاوه بر پرداخت آسان توسط مشتری، سریع و بدون دردسر هزینه را از کاربر دریافت می کنید. حتی می توانید برای یک فروشگاه اینترنتی چند درگاه بانکی همزمان بگیرید تا کاربران انتخاب کنند.

 

چرا باید از درگاه پرداخت استفاده کنیم؟

اگر بخواهید کسب و کار شما شکل رسمی داشته باشد و کاربران به شما اعتماد کنند استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی یکی از گزینه های شماست، زیرا سایت ها برای داشتن درگاه پرداخت آنلاین باید یک پرسه احراز هویت را پیش ارائه دهنده درگاه پرداخت سپری کنند و همچنین امور مالی شما توسط درگاه پرداخت آسان تر پیش می رود. اگر شما درگاه پرداخت نداشته باشید برای فروش محصول و ارائه خدمات بخواهید مبلغ را به صورت کارت به کارت دریافت کنید، در مدیریت مشتریان و پرداختی ها به مشکل خواهید خورد. باید به تک تک مشتریان شماره کارت بدهید و مشتری بعد از پرداخت باید رسید پرداخت را برای شما بفرستد و در شلوغی کار امکان دارد فراموش کنید کدام کاربر به شما رسید داده و چه کاربری نداده و در نهایت باعث بهم ریختگی امور مالی شما می شود. ولی با داشتن درگاه آنلاین هر زمان کاربری پرداخت انجام دهد، سفارش ثبت شده تغییر وضعیت می دهد و در لیست پرداختی ها قرار می گیرد و مدیریت خیلی راحت تر می شود.

 

نقاط قوت استفاده از درگاه پرداخت

1- مدیریت آسان امور مالی
2- احساس قابل اعتماد بودن سایت شما توسط کاربران
3- وجه رسمی داستن کسب و کار
4- پشتیبانی از تمامی کارت های بانکی عضو شتاب

 

چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟

 

ویژگی های یک درگاه پرداخت مناسب

1- امن باشد:

درگاه پرداخت واسط بین شما و بانک است پس باید امنیت بالایی داشته باشد، چون کاربر تمام اطلاعات بانکی خود را در اختیار درگاه قرار می دهد. درگاه بانکی شما باید تجربه خوبی را برای مشتری ایجاد کند، تا مشتری بخواهد بار دیگر از شما خرید کند. اگر کاربر به این تجربه خوب نرسد قطعا شما در این زمینه موفق نخواهید بود.

2- سازگاری:

درگاه های پرداخت باید با سایت شما سازگار باشند، یعنی قبل از استفاده مشتری از درگاه پرداخت خودتان چندین بار به صورت صوری خرید انجام دهید تا متوجه شوید درگاه دارای خطا و ایراد نباشد و با سایت شما سازگاری داشته باشد. در صورتی که این کار را نکنید ممکن است تجربه خوبی را برای کاربران رقم نزنید.

3- تعرفه های پرداختی:

بعضی از درگاه های پرداخت برای شما هزینه هایی مبنی بر کارمز پرداخت به همراه دارند. قبل از نصب درگاه از تمام شرایط پرداخت آن مطمئن شوید و تمام هزینه ها، کارمزد ها را بررسی کنید تا در انتهای کار غافلگیر نشوید.

4- پرداخت آسان و بی دردسر:

درگاه پرداخت مناسب درگاهی است که با فراهم کردن امنیت در مسیر پرداخت، فرایند پرداختش نیز تا حد امکان آسان و بی دردسر باشد. هر چه این فرایند ساده تر و کوتاه باشد شانس خرید را بیشتر می کند. علاوه بر همه این ها یک درگاه پرداخت خوب می تواند چندین روش پرداخت مختلف را ارائه دهد تا پاسخگوی نیاز های مشتریان و کاربران باشد.

5- پشتیبانی مناسب:

آخرین ویژگی یک درگاه مناسب، پشتیبانی خوب و مطمئن است. چون فرایند پرداخت پیچیدگی های خاص خود را دارد و در قسمت های مختلف آن ممکن است مشکلات ریز و درشتی پیش بیاید، درگاه پرداخت خوب باید با پشتیبانی در دسترس و سریع، بتواند پاسخگوی سوالات و مشکلات کاربران باشد.

 

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

انواع درگاه های پرداخت اینترنتی مانند درگاه پرداخت ریالی، ارزی و حتی درگاه های پرداخت ارز دیجیتال نیز وجود دارند. درگاه های پرداخت به دو دسته درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت آنلاین واسط تقسیم می شوند. در ادامه ویژگی های هر کدام را به تفکیک بررسی می کنیم.

 

چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟

درگاه پرداخت مستقیم:

درگاه پرداخت مستقیم همانطور که از نامش مشخص است شما به صورت مستقیم با بانک ارتباط دارید و هیچ واسطه ای میان شما وجود ندارد. اگر تراکنش های مالی کسب و کار شما بالا باشد درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم  (Internet Peyment Gateway)  می تواند گزینه بهتری باشد. البته که برای دریافت این درگاه پرداخت، داشتن نماد الکترونیکی الزامی است، در غیر این صورت درگاه پرداخت مستقیم به شما تعلق نمی گیرد. این درگاه های پرداخت مستقیم مزایای زیادی دارند و همینطور ممکن است معایبی نیز داشته باشند.

مزایای درگاه پرداخت مستقیم:

1- کارمزد انتقال صفر است.
2- تسویه حساب به صورت روزانه است.
3- این نوع درگاه ها پایدار هستند.
4- بدون نگرانی بابت مسدود سازی و لغو مجوز به واسطه مراجع قانونی.
5- در صفحه پرداخت مشخصات سایت شما مشخص است.
6- مبالغ واریز شده توسط مشتریان اینترنتی به حساب شخصی شما واریز می شود.

معایب درگاه پرداخت مستقیم:

1- نیاز به سند ملکی یا اجاره نامه است.
2- نماد الکترونیکی نیاز است.
3- در بانک مربوطه باید حساب داشته باشید.
4- مدت زمان دریافت درگاه پرداخت  2 تا 3 هفته کاری زمان می برد.
5- ممکن است به کد نویسی نیاز باشد.

 

چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟

 

درگاه پرداخت آنلاین واسطه:

درگاه پرداخت آنلاین واسطه با توجه به نامش یک واسطه بین شما و بانک است و شما مستقیم با بانک ارزتباط ندارید. همانطور که این روزها به تعداد شرکت های ارائه دهنده خدمات درگاه پرداخت اینترنتی  واسطه افزوده می شود، این شرکت ها به صورت جدی با یکدیگر رقابت می کنند و مزایا و معایب مختلفی نسبت به یکدیگر دارند.

مزایای درگاه پرداخت آنلاین واسط:

1- نیازی به داشتن نماد الکترونیکی ندارید
2- مسیر دریافت درگاه به سرعت انجام می گیرد.
3- نیازی به داشتن سند ملکی یا اجاره نامه نیست.
4- نیاز نیست در بانک خاصی حساب باز کنید.
5- افزونه های رایگان برای این نوع درگاه ها وجود دارد.

معایب درگاه پرداخت آنلاین واسط:

1- این درگاه ها کارمزد های پرداخت دارند.
2- پایداری درگاه ها نسبت به درگاه های مستقیم کمتر است.
3- تسویه حساب ها معمولا زمانبر است.
4- آدرس سایت واسط هنگام تراکنش نشان داده می شود.

 

چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟

 

شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

بسته به این که شما کدام درگاه پرداخت را برای سایت خود انتخاب کنید، شرایط دریافت درگاه پرداخت متفاوت است. در ادامه هر کدام را توضیح خوهیم داد:

 

شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم:

• دارای مجوز شغلی معتبر حقوقی یا حقیقی مرتبط با فعالیت کسب و کار
• دارای شرکت ثبت شده و اقامتگاه قانونی
• دارای کد رهگیری ثبت نام مالیاتی
• دارای نماد اعتماد الکترونیکی
• دارای وب سایت آماده جهت فروش اینترنتی
• اصل قرارداد مهر و امضا شده
• تصویر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و مسئولین صاحب امضا
• دارای تصویر روزنامه رسمی و آگهی تاسیس
• دارای شناسه ملی
• دارای گواهی امضا برای امضا کنندگان قرارداد
• دارای پروانه کسب و جواز کار
• دارای نماد اعتماد از وزارت صمت
• دارای حساب معرفی شده حقوقی

 

شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی واسط:

برای دریافت درگاه پرداخت واسط نیازی به هیچ کدام از مدارک مجوزهای بالا نخواهید داشت. مراحل دریافت درگاه پرداخت اینترنتی واسط به شرح زیر است:

1- ورود به سایت و ارسال درخواست برای گرفتن درگاه بانکی و تکمیل فرم ثبت نام
2- طی مراحل احراز هویت و بارگذاری مدارک مربوط به هویت و اسکن شناسنامه و کارت ملی
3- تایید اطلاعات مربوط به هویت
4- ثبت آدرس سایت جهت دریافت درگاه
5- تایید دامنه از طریق شرکت درگاه بانکی واسط
6- دریافت API مد نظر
7- به منظور دریافت پورسانت و واریز وجه به حساب؛ شماره حساب، شماره شبا، شماره کارت خود را مشخص کنید.

 

چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند؟

 

برای کسب و کار ما درگاه مستقیم بهتر است یا واسط؟

این سوال بسیاری از صاحبان کسب و کارها است که در ابتدای کار خود نمی دانند که درگاه پرداخت مستقیم برای آنها بهتر است یا درگاه واسط؟ درگاه پرداخت مستقیم با واسط از نظر فنی هیچ فرقی با هم ندارند و هر دو کار مشابهی را انجام می دهند. شرایط دریافت درگاه پرداخت مستقیم در ابتدای کار شاید کمی دشوار باشد ولی طبیعی است چون شما با بانک سر وکار دارید و بایدتمامی مدارک و پیش نیازهای لازم را فراهم کنید اما شرایط دریافت درگاه واسط نسبت به بانک کمی بهتر است. شما نیاز نیست حتما به شرکت های ارائه دهنده درگاه واسط همان مدارکی را که بانک از شما خواسته ارائه دهید. پس اگر در ابتدای راه خود هستید گرفتن درگاه پرداخت واسط برای شما بهتر است.

 

آیا یک وب سایت می تواند از چندین درگاه پرداخت استفاده کند؟

معمولا کسب و کارها از یک درگاه پرداخت استفاده می کنند، اما اگر تعداد تراکنش های شما زیاد است و می خواهید  شرایط متفاوتی برای کاربران خود در نظر بگیرید، می توانید از خدمات چند درگاه پرداخت به صورت همزمان استفاده کنید.


مقالات مرتبط:
» صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟
» چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟
» طراحی سایت واکنشگرا چیست؟
» طراحی سایت استاتیک چیست؟


خدمات ما در هیرکانا