پروتکل امنیتی Https و Http دو پروتکلی هستند که این روزها برای برقراری ارتباط در دنیای وب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اصلاً پروتکل چیست؟ در واقع پروتکل مانند یک زبان مشترک است که برای برقراری ارتباط بین دو دستگاه باید این زبان را بدانند و از قوانین آن پیروی کنند. Http و Https دو پروتکلی هستند که هر روز برای استفاده از اینترنت آن ها را می بینیم. پروتکل Http چیست؟ پروتکل امنیتی Https چیست؟ چه مزایا و معایبی دارند؟ تفاوت Http و Https در چیست؟ این ها موضوعاتیست که می خواهیم در این مقاله به آن ها بپردازیم. تا انتها ما را دنبال کنید.

 

تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟1

 

Http چیست؟

Http مخفف Hyper text transfer protocol که وظیفه آن انتقال و دریافت داده در شبکه می باشد. برای این کار مجموعه ای از قوانین و استانداردها را تعیین کرده که نحوه انتقال هر گونه اطلاعات در شبکه وب را مشخص می کند. این پروتکل در دو مرحله و توسط client و server استفاده می شود. زمانی که بازدید کننده وارد یک وب سایت می شود اطلاعات آن از طریق http به کامپیوتر بازدیدکننده ارسال می شود و زمانی که از سمت بازدیدکننده اطلاعاتی به وب سایت بر می گردد، مانند اطلاعات ورود، کامپیوتر نیز با استفاده از http اطلاعات را به وب سایت بر می گرداند.
در این حالت تمامی اطلاعاتی که منتقل می شود برای هر شخصی بر روی شبکه قابل مشاهده است و به راحتی توسط هکرها قابل دست یابی است. به این صورت که درخواست ها و پاسخ های HTTP در سراسر اینترنت به صورت متن ساده ارسال می شوند و مشکل اصلی آن همین است؛ همه می توانند این متن های ساده را بخوانند. این موضوع هنگامی اهمیت می یابد که کاربر بخواهد داده های حساس را از طریق یک وب سایت یا یک برنامه تحت وب ارسال ‌کنند. در این صورت همه می توانند به رمز عبور، شماره کارت اعتباری یا داده های مهم شما دسترسی داشته باشند. نا امن بودن ازجمله مهم ترین معایب پروتکل Http می باشد.

 

تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟2

 

Https چیست؟

پروتکل امنیتی Https مخفف Hyper text transfer protocol secure که وظیفه ی آن ارائه ی مسیری امن برای انتقال داده ها در شبکه وب می باشد. Https که به معنی پروتکل امن سایت های اینترنتیست داده ها را به صورت رمزگذاری شده منتقل می کند. به این صورت که هم کامپیوتر بازدید کننده و هم وب سایت دارای کد محرمانه هستند که به آن ها اجازه می دهد تا اطلاعتشان را به صورت رمز گذاری شده بین یکدیگر رد و بدل کنند و شخص دیگری بر روی شبکه نتواند به اطلاعات منتقل شده دسترسی پیدا کند. با این کار امنیت هر دو طرف حفظ می شود و به شما کمک می کند تا از سرقت اطلاعات مهم جلوگیری کنید.
زمانی که یک کاربر اتصالی را با یک سرور برقرار می نماید، هر دستگاه نیاز به هویتی تایید شده دارد. بدین منظور دو دستگاه (دستگاه کاربر و سرور) با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی توافقی را برای کلید جدید قبول می نمایند. نام این کلید جدید session key یا کلید نشست می باشد که به منظور رمزگذاری بیشتر هنگام برقراری ارتباط ما بین دو دستگاه تولید شده است. در ادامه تمامی درخواست ها و پاسخ های HTTP با استفاده از این کلید رمزگذاری می شود به طوری که اگر کسی تماس های انجام شده را مانیتور نماید فقط می تواند رشته ای رمز شده از کارکتر‌ها را مشاهده نماید. یعنی متن ساده یا اصطلاحا Clear Text به متنی رمز شده تبدیل شده است.
پروتکل امنیتی Https باعث می شود وب سایت هایی که از آن استفاده می کنند هنگام تبادل اطلاعات تغییر مسیر داشته باشند. یعنی حتی اگر شما از Http به جای Https استفاده کنید باز در نهایت برای تحویل داده ها به یک اتصال ایمن هدایت می شوید و با عبارت Https مواجه می گردید.

 

تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟

 

تفاوت های Http و Https

پروتکل امنیتی Https با پروتکل Http تفاوت هایی دارد که می توان در حقیقت مزایای پروتکل Https نسبت به Http دانست. از جمله مهم ترین و اصلی ترین این تفاوت ها امنیت این پروتکل هاست. همانطور که گفته شد Http اطلاعات را هنگام تبادل، رمزگذاری نمی کند و این یعنی به خطر افتادن اطلاعات و داده های حیاتی مانند شماره کارت و رمز عبور شما که می تواند منجر به خسارت های زیادی شود. این در حالیست که Https از پروتکل های SSL یا TSL برای امن کردن ارتباط بین Server و  Client بهره می برد. موضوع امنیت باعث شده که این دو پروتکل تفاوت های دیگری نیز از لحاظ ساختاری و ظاهری با یکدیگر داشته باشند. از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یکی از تفاوت های اصلی بین پروتکل های HTTP و HTTPS و مزیت Https نسبت به Http در گواهی SSL است. همان طور که گفتیم، پروتکل HTTPS یک نسخه توسعه یافته از پروتکل HTTP با ویژگی امنیتی است. این ویژگی امنیتی برای وب سایت هایی که اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری را منتقل می کنند بسیار مهم است.

 

وظیفه پروتکل SSL چیست؟

پروتکل HTTPS به دلیل داشتن پروتکل SSL، ایمن است. پروتکل SSL داده هایی را که سرویس گیرنده به سرور منتقل می کند رمزگذاری می کند. اگر شخصی سعی کند اطلاعاتی را که بین سرویس گیرنده و سرور در حال انتقال است بدزدد، به دلیل عدم دسترسی به کلید خصوصی، امکان خواندن داده ها را نخواهد داشت. در حالی که اگر از پروتکل HTTP استفاده شود، خواندن این اطلاعات برای هکرها به دلیل دسترسی به کلید عمومی بسیار آسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  اس اس ال چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟

 • درهم سازی داده ها یکی دیگر از تفاوت های Http و Https است. همانطور که می دانید روش درهم سازی یکی از روش های کدگذاری و رمزگذاری اطلاعات است که برای در امان نگه داشتن داده ها از دسترس هکرها استفاده می شود. پروتکل Http از درهم سازی داده ها بهره نمی برد، در حالی که پروتکل امنیتی Https داده ها را قبل از ارسال درهم سازی می کند و در سمت گیرنده مجدداً اطلاعات را به حالت اصلی خود بر می گرداند. درهم سازی از جمله مزایای پروتکل Https نیز می باشد.

• از جمله تفاوت های پروتکل Http و Https در لایه ی فعالیت آن هاست. همانطور که می دانید در مدل TCP/IP ما 5 لایه داریم و هر کدام از این 5 لایه وظایفی را بر عهده دارند. TCP/IP مجموعه قراردادهايي هستند كه در جهت اتصال كامپيوتر ها در شبكه مورد استفاده قرار مي گيرند و به تعريف ديگر قرارداد كنترل انتقال اطلاعات مي باشد. پروتکل Http در لایه ی کاربرد و پروتکل امنیتی Https در لایه انتقال این مدل قرار دارند.

• زمانی که شما به بانک می روید و قصد برداشت وجه نقد از حساب خود را دارید، یا هرگونه تراکنشی را که باید به اطلاعات حساب دسترسی داشته باشید، کارمند بانک یک کارت شناسایی از شما می خواهد. چرا که باید احراز هویت شوید، یعنی مشخص شود که شما همان شخصی هستید که نام خود را روی برگه نوشته اید. در غیر این صورت اگر خلاف آن ثابت شود ممکن است با نیروی پلیس مواجه شوید.
پروتکل امنیتی Https نیز هنگام تبادل اطلاعات باید هویت دو طرف را احراز نماید و این احراز هویت به همان معناییست که گفته شد. یعنی تایید این که یک شخص یا دستگاه همانی باشد که ادعا می کند و این کار با کلید خصوصی و کلید عمومی که پیش از این گفته شد انجام می شود. زمانی که یک کلاینت کانالی را با یک سرور باز می‌نماید، داشتن یک کلید خصوصی منطبق با کلید عمومی موجود در گواهی SSL وب سایت، نشان دهنده قانونی بودن میزبان می باشد و دلیل اجباری بودن آن جلوگیری از ربودن DNS و کارهایی مانند جعل دامنه صورت می گیرد. نبود احراز هویت در پروتکل Http یکی دیگر از تفاوت های این دو پروتکل و همچنین مزایای پروتکل Https نسبت به Http نیز می باشد.

 

تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟3

 

• پروتکل Http به دلیل امنیت پایین آن بیشتر برای کارهایی که نیازی به حفظ اطلاعات ندارند استفاده می شود. مثلاً برای وبسایت هایی که تنها به منظور نمایش اطلاعات طراحی شده اند، مانند وبلاگ ‌ها مناسب است، درحالی‌که پروتکل امنیتی Https به دلیل حفظ امنیت بالا برای وبسایت هایی که اطلاعات شخصی و حساسی نظیر شماره‌ ملی و شماره کارت بانکی را جمع آوری می کند، مناسب است.

• پروتکل امنیتی Https به دلیل این که باید اطلاعات را رمزگذاری و درهم سازی نماید و سپس انتقال دهد و در نهایت مجدداً داده ها را به حالت اولیه خود باز گرداند، سرعت کمتری نسبت به پروتکل Http دارد چرا که به قدرت محاسباتی بیشتری برای انتقال اطلاعات نیاز دارد. این موضوع باعث می شود سرعت بارگیری و بارگذاری صفحات وب سایت هایی که از Http استفاده می کند بیشتر از وب سایت هایی باشد که از Https بهره می برند.

• یکی از تفاوت هایی که شاید چندان به چشم نیاید شماره پورتیست که Http و Https داده ها را از طریق آن ها ارسال می کنند. Http داده ها را از طریق پورت 80 و Https از طریق پورت 443 که امکان رمزگذاری ارتباطات با SSL را فراهم می کند استفاده می کنند.

• شاید اگر شما صاحب یک وب سایتی باشید که به هیچ پروتکل امنیتی نیاز نداشته و فقط وظیفه ی آن نمایش یک سری مطالب و اطلاعات عمومی باشد، ولی باز هم به پروتکل امنیتی Https نیاز پیدا خواهید کرد. چرا؟ به این علت که اگر می خواهید در رتبه بندی و رنکینگ گوگل در رده های بالا باشید، باید از Https استفاده کنید. چرا که گوگل دیگر استفاده از Http را رد کرده و گفته شده که گوگل اظهار داشته استفاده از https یک ضرورت است و قصد ترویج استفاده از این پروتکل را در بین سایت ها دارد و برای ترویج آن نیز به وب سایت هایی که از پروتکل امنیتی Https استفاده می کنند رتبه بهتری را در نتایج جستجو می دهد. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های Http و Https و همچنین مزیت Https نسبت به Http می باشد.

• گفتیم که این دو پروتکل از نظر ظاهری نیز با یکدیگر تفاوت دارند. اولین تفاوت ظاهری آن ها زمانیست که شما آدرس سایت مورد نظر را در قسمت نوار آدرس وارد می کنید، آدرس اینترنتی پروتکل Http به صورت Http:// و آدرس اینترنتی پروتکل امنیتی Https به صورت Https:// نوشته می شود. همچنین گوگل برای نشان دادن علامت ایمن بودن سایت، از علامت یک قفل که کنار نوار آدرس قرار داده شده استفاده می کنند و اگر سایتی از Http استفاده کند علامت یک قفل که روی آن یک شکاف یا خط به معنای نا امن بودن گذاشته شده نمایش می دهند و یا عبارت Not secure را در کنار نوار آدرس درج می نماید.

 

تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟4

 

مزایای پروتکل Http

پروتکل Http را باهم بررسی کردیم و تفاوت آن را با پروتکل امنیتی Https نیز بیان کردیم. جدای از این که Http یک پروتکل نا امن محسوب می شود و برای بسیاری از وب سایت هایی که در آنجا تبادل اطلاعات مهمی نظیر شماره کارت انجام می شود، مناسب نمی باشد، اما برای سایر وب سایت هایی که کار آن ها فقط ارائه و نمایش اطلاعات غیرمحرمانه است، یک سری مزایایی را نیز دارد. از جمله مزایای پروتکل Http می توان به موارد زیر اشاره کرد:

◘ پروتکل Http یک بستر مستقل است که امکان حمل و نقل متقابل پلتفرم را فراهم می کند.
◘ این پروتکل را می توان با پروتکل دیگری در اینترنت یا سایر شبکه ها پیاده سازی کرد.
◘ یکی از مزایای پروتکل Http قابل استفاده بودن از طریق فایروال ها و برنامه های جهانی است.
◘ پروتکل Http به پشتیبانی Runtime احتیاج ندارد.
◘ از جمله مزایای پروتکل Http این است که ارتباط اتصال گرا نیست؛ بنابراین هیچ سرباری برای شبکه در ایجاد و نگهداری اطلاعات وجود ندارد.
◘ صفحات Http در حافظه های رایانه ای و اینترنتی ذخیره می شوند، بنابراین به سرعت قابل دسترسی می باشند و این از جمله تفاوت هاییست که با پروتکل امنیتی Https دارد و در قسمت قبل گفته شد.

 

معایب پروتکل Https

پروتکل امنیتی Https تا اینجا که گفته شد، یکی از ضروریات هر وب سایتیست. اما با این همه مزایایی که گفته شد، ایراداتی نیز دارد. از جمله می توان به این موضوع اشاره کرد که SSL داده ها را فقط هنگام انتقال و بر روی شبکه رمزگذاری می کند. بنابراین نمی تواند متن را در حافظه مرورگر پاک کند و این امر ممکن است موجب سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگرها شود.

 

جمع بندی

امروزه امنیت در هر کاری حرف اول را می زند، مخصوصاً در دنیای شبکه که به راحتی این اطلاعات می تواند دست خوش تغییرات و دزدیده شدن توسط هکرها شود. پروتکل امنیتی Https می تواند اطلاعات شما را در حین انتقال به وسیله ی کدگذاری و ارسال از طریق یک مسیر امن، به صورت حفاظت شده به مقصد برساند. شرکت طراحی سایت هیرکانا، در راستای حفظ امنیت مشتریانی که سفارش طراحی سایت دارند، راه اندازی پروتکل SSL و HTTPS را از الزامات خدمات خود می داند، بر همین اساس تمامی پروژه هایی که قصد راه اندازی وب سایت از جمله طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت مشاوراملاک و... را دارند. بدون داشتن پروتکل امنیتی HTTPS در اختیار مشتریان خود قرار نمی دهد.


مقالات مرتبط:
» سئو وب سایت چیست؟
» لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو
» آیا کسب و کار من به وب سایت نیاز دارد؟12 دلیل چرا آره و 5 دلیل چرا نه؟
» چه وب سایت هایی به درگاه بانکی نیاز دارند


خدمات ما در هیرکانا