لینک چیست؟

مفهوم لینک در زبان فارسی به معنای پیوند دادن می باشد و لینک کاربردهای گسترده ای دارد. امروزه بدون وجود لینک ها، در صفحات مجازی یا کارهای روزمره و یادگیری و آموزش و کارهای اداری، به کلی مختل می شوند. کلمه link کوتاه شده ی hyperlink است. لینک یک وسیله ساده برای جابه جایی بین صفحات وب و فضای مجازی است و به تعریف دیگر لینک آن آدرسی است که شما را به سایت یا صفحه ای که می خواهید پیوند می دهد و می توان اینگونه بیان کرد که لینک یک راه ارتباطی بین دو صفحه می باشد. ظاهر لینک را می توان اینگونه توصیف کرد که یک نوشته آبی شده و خطی زیر آن کشیده شده است. لینک دسترسی را نیز برای همه آسان می کند، به این شکل که شما می خواهید صفحه و یا صفحاتی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و لینک این امکان را به شما می دهد تا در کمترین زمان و با کپی کردن لینک، آن صفحه را برای دوستان خود بفرستید و با آنها به اشتراک بگذارید.
امروزه لینک سازی یکی از مباحث داغ در حوزه سئو می باشد. لینک ها دو دسته هستند. لینک های داخلی و لینک های خارجی. ساختن لینک های داخلی برای یک وب سایت، یک تکنیک ساده بنظر می آید اما یک تکنیک در زمینه سئو باعث می شود تا کاربران به مطالب گوناگونی که در سایت شما و جود دارد وصل بشوند این کار باعث افزایش روز افزون آمار بازدید کنندگان از سایت می شود.

 

ساختار لینک ها چگونه است؟

ساختار لینک به شکل زیر می باشد :

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

در اینجا href آدرسی را که به عنوان مقصد درج شده را نشان می دهد و URL آدرس سایتی که لینک شده و Link text آن متنی است که در سایت می توان دید و با کلیک بر روی آن به سایت مقصد می روید. البته لینک ها را به یک شکل دیگری هم می توان استفاده کرد، مثلا می شود به تصاویر نیز لینک داد.

ساختار لینک دادن به عکس به صورت زیر می باشد:

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

به دلیل اینکه لینک سازی ترافیک وب سایت ها را افزایش می دهد پس موضوع مهمی در بحث سئو می باشد. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را با تعریف لینک و بک لینک آشنا کنیم.

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

انواع لینک

فرم های مختلفی لینک وجود دارد که می توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد:
لینک های تبلیغاتی، لینک هایی که کاربر ساخته است، لینک فالو و لینک نوفالو

 

لینک فالو چیست؟

هنگامی که یک سایت به وب سایت شما، لینک فالو می دهد، این یعنی کاربران می توانند از طریق لینک وارد صفحه شما شوند. هرچه تعداد کاربران بیشتری با این لینک به سایت شما وارد شوند، گوگل رتبه بالاتری به سایت شما می دهد و ارزش سایت شما بیشتر می شود. برای مثال اگر شما دو عدد پست را برای انتشار تهیه کرده اید و در یکی از پست ها از صدها لینک استفاده کنید و در پست دیگر فقط دو یا سه عدد لینک استفاده شده باشد، موتور جستجو تاکید بسیاری روی پستی دارد که لینک بیشتری در آن استفاده شده است. هر چقدر لینک های فالو طبیعی تر باشند باعث افزایش پیج رنک می شود.

 

لینک نوفالو چیست؟

پس از اینکه افراد تشکیل دهنده وب سایت ها متوجه شدند که وجود هرچه بیشتر لینک ها در پست ها باعث بالا رفتن آمار بازدید کنندگان می شود، سعی کردند با خرید و تهیه لینک ها و استفاده بیش از حد از آنها، باعث بالا رفتن رتبه بندی خود شوند. لینک نوفالو به این شکل است که به موتورهای جستجو اعلام می کند، این لینک را دنبال نکنند. موتورهای جستجو سعی کردند با استفاده از تگ نوفالو جلوی این فعالیت را بگیرند. پس به کمک تگ نوفالو یک لینک از یک وبسایت دیگری به ما داده شده و مورد تایید ما نباشد به موتورهای جستجوی گوگل اعلام می کنید که این لینک نباید در پیج رنک محاسبه شود. موتورهای جستجوگوگل، اگرسایتی از لینک های فالو بیش از حد استفاده کرده باشد و اسپم شده باشد به شدت مجازات می کنند.

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

چه زمانی می توان از لینک فالو و نوفالو استفاده کرد؟

اگردر حال تهیه یک پست هستید، سعی کنید حتما از لینک های خارجی در پست خود استفاده کنید. اگر لینک های خارجی از سایت های معتبر باشند باعث اعتبار شما و رتبه بندی شما نیز می شود. لینک ها بطور پیش لینک فالو هستند. اگر این لینک ها از یک وب سایت با اعتبار باشند، مشکلی نیست و مشکل از آنجا شروع می شود که شما لینک هایی از وب سایت هایی با اعتبار پایین اضافه کنید. اگر این لینک ها به وب سایت شما اضافه شوند، لینک فالو باقی می مانندو در نتیجه اعتبار صفحه شما را پایین می آورند.

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

انکرتکست چیست؟

انکرتکست به جملات و کلمات موجود در یک سایت یا متن را که به متن دیگری لینک شده باشد، گفته می شود. اگر در یک وب سایت، تعداد زیادی وب سایت با انکرتکست واحد لینک شده باشند، آن صفحه به عنوان معتبرترین سایت باری آن کلمه کلیدی شناخته می شود. همانطور که گفته شد این لینک هایی که از آن صحبت می شود با استفاده از زبان HTML ساخته شده است. هنگام آنالیز کدها متوجه می شوید که آیا بخشی از لینک به انکرتکست نسبت داده شده است یا خیر. در گذشته که سایت ها به پیچیدگی امروز نبودند باید فقط آدرس سایت مورد نظر خود را با کلمه کلیدی که می خواستند لینک می کردند و برای آن کلمه کلیدی هم رتبه می گرفتند. اما امروزه با پیچیده شدن خیلی از مسائل و قوانین سئو، استفاده بیش از حد از یک متن در لینک های مختلف باعث جریمه سایت شما می شود. از انواع انکرتکست می توان: انکرتکست عمومی ، انکرتکست تجاری ، انکرتکست عریان ، انکرتکست کلمه کلید به همراه نام تجاری، انکرتکست تصویر، انکرتکست هم معنی، انکرتکست طولانی را نام برد.

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

بک لینک چیست؟

برای تعریف بهتر بک لینک ها، در نظر بگیرید که دو سایت با نام های الف و ب داریم. کاربرانی که در سایت الف هستند با کلیک برروی لینک از سایت الف خارج شده و به سایت ب می روند. به همین دلیل این لینک برای سایت الف لینک خروجی و برای سایت ب لینک ورودی می باشد. بک لینک ها دو دسته هستند، بک لینک فالو و بک لینک نافالو که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 

بک لینک سئو چیست؟

همانطور که گفته شد بک لینک ها کاربرانی که از سایت استفاده می کنند را از سایتی به سایت دیگر هدایت می کنند. به تعریف دیگر، بک لینک ها یک دریچه ای جدید برای کاربران در فضای اینترنت هستند. هنگامی که یک سایت بازدید کننده ی مناسبی نداشته باشد، شانسی هم برای بهبود رتبه خود در گوگل ندارد. یعنی هرکاربری که از سایت استفاده می کند، باعث افزیش رتبه سایت می شود. اما موضوعی که وجود دارد این است که باوجود مزایایی که بک لینک در سئو دارد، تأثیر غیر مستقیم در بحث سئو محسوب می شود. فقط هنگامی می تواند یک سایت از سایت های دیگر بک لینک بگیرد که محتوای جدیدی داشته باشد ولی اگر محتوای جالب توجه و جدید نباشد یا تکراری و بی ارزش باشد لینک نخواهد شد.
هر بک لینک برای سایت شما از نظر گوگل دارای امتیاز می باشد و البته این امتیاز توسط سایت های دیگر به شما داده شده است و هرچه تعداد این امتیازها بالا باشد نشان دهنده اعتبار بیشتر برای سایت شما خواهد بود و در نتیجه رتبه و اعتبار بیشتری در صفحات نتایج گوگل خواهید داشت. در اینجا همان مفهوم اثر مستقیم را در بک لینک سئو به خوبی می رساند.

 

لینک چیست؟ آشنایی با انواع لینک و تاثیر آن در سئو

 

بک لینک فالو چیست؟

گوگل به هر صفحه ی ساخته شده، یک رتبه اختصاص داده است. با استفاده از بک لینک می توان بخشی از رتبه آن صفحه را به صفحه مد نظر انتقال داد. همه ی بک لینک هایی که انتقال رتبه را انجام می دهند، بک لینک فالو گفته می شود.

 

بک لینک نافالو چیست؟

برخی از سایت ها با استفاده از یک کد ساده HTML از انتقال رتبه و اعتبار به سایت ها جلوگیری می کنند. یعنی به این شکل که ما آن صفحه ای را که به سایت خود لینک دادیم هیچ ارزش و اعتباری برای ما به دنبال نخواهد داشت.

 

بک لینک سازی چیست؟

شما می توانید از روش های مختلفی برای لینک دادن صفحات وب به وب سایتتان استفاده کنید این روش ها برای شما رایگان تمام خواهد شد. برای مثال می توانید در سایت های مختلف به عنوان نویسنده تولید محتوا وارد عمل شده و مطالبی که در حوزه کاری شماست را انتخاب کنید و در مورد آن بنویسید. اما در بین جملات و مطالب استفاده شده، می توانید بک لینک هایی قرار بدهید تا به صفحات وب سایت شما وارد شود. روش دیگری که می توانید به کار بگیرید، استفاده از لینک های خراب و سایت های ناقص است که می توانید با مدیر سایت تماس گرفته و اطلاع داده و پیشنهاد دهید تا از مطلبی که شما نوشته اید و لینک داده اید استفاده کنند، که معمولا استقبال می کنند.
 درمورد لینک هایی که در سایت ها وجود دارند می توانید به مدیر سایت اطلاع داده و به جای آن یکی از لینک های سایت خود را پیشنهاد دهید تا به سایت شما لینک دهند. شما به این طریق می توانید بک لینک رایگان بگیرید. استفاده از شبکه های اجتماعی نیز می تواند راه خوبی باشد، اما به شرط اینکه سایت خود را به شبکه های مدنظر خود معرفی کرده باشید و پست های شما لینک داده باشند و شما بتوانید بک لینک بگیرید که باید دقت کنید که این شبکه هایی که انتخاب می کنید اعتبار بالایی داشته باشند و باعث افت اعتبار شما نشوند.

 

خرید بک لینک

خریدن بک لینک به این شکل انجام می شود که در ازای پرداخت مبلغی مشخص به سایت های مرتبط یا غیرمرتبط با شما، می توانید لینک سایت خود را درون سایت های مختلف قرار دهید. البته این کار باید توسط یک متخصص سئو انجام بگیرد، در غیر این صورت ممکن است سایت شما از گوگل حذف شود. اما اگر به درستی انجام شود می تواند باعث بالا رفتن رتبه و اعتبار شما در گوگل شود. همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره شد اگر لینک هایی که گرفته می شوند از دسته سایت های دارای اعتبار باشند، باعث افزیش اعتبار شما در گوگل می شوند و اگر شما هنگام خرید بک لینک ها از لینک های اسپم استفاده کنید باعث افت شدید رتبه و اعتبار سایت شما خواهد شد. از معیارهایی که باید در هنگام خرید بک لینک به آن توجه شود: لینک های خروجی سایت مد نظر کم باشد، اسپم نباشد، انکر تکست با توجه به قوانین و مقررات سئو انتخاب شده باشد، خرید بک لینک به صورت یکباره و در یک زمان انجام نگیرد و فقط توسط انسان انجام شود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله دیدید که ساختار لینک که با زبان HTML نوشته می شود، متشکل از تگ a و hrefو URL است href در کنار تگ a آدرس سایت شماست و نیازی به تغییر آن نیست، اما در قسمت URL شما آدرس آن سایتی را می نویسید که می خواهید لینک شود. این کدی است که باید برای لینک دادن از آن استفاده شود. همانطور که گفته شد هنگامی که یک سایت معتبر به شما لینک می دهد، کمی از اعتبارش از طریق این لینک به سایت شما منتقل می شود. به همین سبب باعث افزایش اعتبار سایت شما نیز می شود. در بحث بک لینک ها هم به این موضوع اشاره شد که بک لینک ها می توانند ورودی و یا خروجی باشند. در ادامه بک لینک ها دونوع بودند: بک لینک فالو و نوفالو که گفته شد، بک لینک فالو می تواند ارزشو اعتبار را انتقال دهد ولی در نوفالو رتبه و ارزشی از سایت مبدا دریافت  نمی کند. البته راه هایی هم گفته شد برای لینک و بک لینک کردن در سایت های مختلف و یکی از آنها خرید بک لینک بود و در ادامه به این موضوع نیز اشاره کردیم که این کار باید توسط یک سئو کار متخصص انجام شود تا به هدفتان که بالا رفتن ارزش و اعتبار سایت است برسید.


مقالات مرتبط:
» تفاوت بین وظایف ادمین سایت و ادمین اینستاگرام
» چه کسب و کارهایی باید ادمین سایت استخدام کنند؟
» آیا کسب و کار من به وب سایت نیاز دارد؟12 دلیل چرا آره و 5 دلیل چرا نه؟
» چگونه در اینستاگرام ریلرز درست کنیم؟


خدمات ما در هیرکانا