فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس هر دو از نظر اهداف بسیار به هم شبیه هستند. هر دو آن ها به هدف گسترش تجارت الکترونیک و کسب درآمد بیشتر از طریق طراحی سایت و معرفی فروشگاه و محصولات آن به افرادی که از آن ها ندارند می باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا به تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی بپردازیم. با ما همراه باشید.

فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چه تفاوتی دارند؟ 1

تعریف پلیس مارکت

مارکت پلیس را می توان این گونه تعریف کرد، اتصال چندین فروشگاه فعال در یک فضای اینترنتی و مجازی مناسب که فروشندگان با پرداخت درصد مشخصی از فروش محصول به فروشگاه اینترنتی پلیس مارکت، محصولات خود را به فروش برسانند. خریدار نیز به همین شکل در این بستر فراهم شده می تواند خیلی راحت تر به خرید خود پرداخته و کالای مورد نظر خود را بیابد.

 

انواع مارکت پلیس ها

1- مارکت پلیس عمودی

مارکت پلیس عمودی یک فروشگاه اینترنتی می باشد که در آن منابع کالاها متفاوت است. برای مثال تمرکز این فروشگاه ها، فقط برروی موارد خاصی می باشد. مثل یک فروشگاه فروش اینترنتی فروش جواهرات، در اینجا شما فروش محصولات نامرتبط با آن را مشاهده نمی کنید.

2- مارکت پلیس افقی

مارکت پلیس افقی، یک فروشگاه اینترنتی می باشد که در آن دسته ی محصولات در سطح گسترده تری نسبت به مارکت پلیس عمودی ارائه می شود. این فروشگاه معمولا در سطح کشوری مطرح است و کالاهای متنوعی را با تعداد مشتری بالا جذب می کند. یک ویژگی که این دست از فروشگاه ها دارند هدف ایجاد آنها می باشند.

3- مارکت پلیس جهانی

مارکت پلیس جهانی از آن دسته فروشگاه های اینترنتی می باشند که، تقریبا همه نوع دسته ای از محصولات و کالاهای موجود در جامعه را به فروش می رسانند. این فروشگاه های اینترنتی یک بستر بزرگی را برای فروش و خرید محصول در سطح جهانی ایجاد می کنند. معمولا این پلتفرم ها به منظور بهبود هزینه و قیمت های کالا هم برای فروشنده و هم خریدار می باشند.

 

طراحی سایت پلیس مارکت

در بحث طراحی سایت پلیس مارکت باید به یکسری نکات توجه شود که در ادامه این قسمت به این نکات خواهیم پرداخت.

1- سئو استاندارد

در تعریف سئو در بخش طراحی سایت پلیس مارکت می توان اینگونه گفت که تمامی فعالیت هایی که در زمان طراحی و پس از آماده شدن سایت بر روی آن انجام می شود مربوط به بخش سئو می باشند. با استفاده از بهینه سازی شما می توانید رتبه بهتری در گوگل به دست آورید و این رتبه را در قسمت نتایج سایت مشاهده کنید. شرکت هیرکانا با هدف کمک به بهبود رتبه بندی سایت فروشگاهی شما، می تواند سایت شما را براساس استاندارد های سئو طراحی کند.

2- سرعت بالای سایت

یکی از موضوعاتی که در قسمت طراحی سایت پلیس مارکت مهم می باشد، سرعت بالای سایت است. دقت کنید که هرچه سرعت یک سایت در فرایند های مختلف بالا باشد دسترسی سایت توسط مشتری راحت تر انجام شده و رضایت مشتری جلب می شود.

3- پشتیبانی سایت

هر فروشنده در پنل مدیریتی خود به بخش پشتیبانی دسترسی دارد، فروشنده می تواند کلیه درخواست ها و سوالات و مشکلات خود را از طریق این بخش ثبت و پیگیری نماید. همچنین تیم مدیریتی در صورت بروز هرگونه موردی می تواند برای هر فروشنده یک تیکت ایجاد نماید و کلیه پیگیری ها از سمت 2 طرف یعنی هم فروشنده و هم خریدار در تیکت ها صورت می گیرد.

4- ایجاد پنل مدیریت اختصاصی

هر فروشنده، یک پنل اختصاصی دارد که در این پنل دسترسی های مختلفی از قبیل سفارشات، ثبت محصول، ویرایش و مدیریت محصولات و غیره را خواهد داشت. این امر به خودی خود باعث می شود که فروشنده در کمترین زمان فروشگاه اینترنتی خود را مدیریت نماید.

5- برخی از امکانات قابل ارائه در سیستم پلیس مارکت

خدماتی که بعد از ساخت سایت پلیس مارکت در اختیار شما قرار می دهد شامل: قابلیت مدیریت محصولات، قابلیت ثبت محصول، قابلیت پیگیری سفارش، قابلیت لغو سفارش، تعریف موجودی برای محصول، سیستم پشتیبانی اختصاصی، قابلیت مشاهده پرینت و فاکتور سفارشات می باشد. این خدمات توسط شرکت هیرکانا به درخواست شما برای طراحی سایت فروشگاهی پلیس مارکت انجام خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چه تفاوتی دارند؟ 2

تعریف فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی نیز بستر راحتی است که فروشندگان و خریداران به واسطه آن می توانند کالایی را به فروش برسانند یا خریداری نمایند. با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی شما علاوه بر فروش کالا می توانید برای عرضه خدمات نیز اقدام کنید. این فروشگاه ها علاوه بر توصیفی که در مورد کالا به شما ارائه خواهند داد، به شما این امکان را نیز می دهند که شما بتوانید امکان خرید و سفارش را از طریق سایت داشته باشید.

 

طراحی سایت فروشگاهی

ما در مقالات قبل به طور مفصل به این بخش پرداخته ایم اما در این جا سعی می کنیم تا تنها به ذکر چند نکته بپردازیم. با ما همراه باشید.

1- مناسب برای استفاده در موبایل

هنگامی که سایت خود را طراحی می کنید یا به متخصص این حوزه واگذار می کنید باید از آن ها بخواهید که سایت شما را سازگار محیط گوشی طراحی کنند. دلیل این موضوع هم خریدها و فروش هایی است که در گوشی انجام می شود. طراح و متخصص طراحی سایت باید از قالب های واکنشگرا که برای همه دستگاه ها مناسب می باشد استفاده کند.

2- سرچ آسان

در بحث طراحی وب سایت فروشگاهی باید قسمتی برای دسترسی راحت تر کاربران قرار بگیرد. کاربر باید بتواند به راحتی در فروشگاه اینترنتی شما کالای مد نظر خود را بیابد. یک وب سایت تجارت الکترونیک خوب به راحتی و با یک نگاه کلی اسکن می گردد. مطمئنا چیدمان کلی سایت و پیدا کردن راحت محصولات، رنگ و طراحی زیبا باعث جذب بیشتر مشتری و رونق کسب و کار می شود.

3- ایجاد ناوبری زیبا

ناوبری قسمتی از سایت است که به شما کمک می کند تا به همه ی قسمت های سایت دسترسی داشته باشید و کالای مدنظر خود را به راحتی پیدا کنید. ناوبری شامل: لگو، صفحات دسته بندی، جستجو در سایت و پاورقی می باشد.

4- استفاده از تصاویر با کیفیت

این موضوع که حتما باید در قسمت محصولات خود عکس های باکیفیتی برای کالاها انتخاب کنید یک موضوع مهم و حیاتی می باشد. اما موضوع دیگر آن است که مشتریان علاقه مند به دیدن تصاویر بیشتری از محصول هستند. پس سعی کنید تا محصول را در همه ی زوایا و باکیفیت خوب به نمایش بگذارید. می توانید یک قسمت زوم تصاویر نیز به آن اضافه کنید تا مشتریان شما بتوانند محصول را با جزئیات بالا مشاهده کنند.

فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چه تفاوتی دارند؟ 3

فرق سایت فروشگاهی و پلیس مارکت

شاید در ابتدا فروشگاه اینترنتی و پلیس مارکت بنظر به هم شباهت داشته باشند اما با دقت بیشتر متوجه تفاوت های این دو سایت فروشگاهی خواهید شد. در این قسمت سعی داریم تا به تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

1- تنوع محصولات

در بحث تنوع محصولات، در فروشگاه اینترنتی تک محصولی، شما تنها به معرفی یک نوع محصول می پردازید. برخی از سایت هایی که می توان در این حوزه نام برد، فروشگاه شرق و فروشگاه پادمیرا می باشند. این دو فروشگاه در حوزه ی فروش لباس های زنانه و مردانه تمرکز دارند جز دسته فروشگاه های تک محصولی قرار می گیرند.
اما در فروشگاه پلیس مارکت بسته به نوع آن، شما شاهد انواع مختلفی از محصولات خواهید بود. ارائه هر چه بیشتر محصولات، می تواند باعث جذب بیشتر افراد و مشتری شود. بالا رفتن سطح مشتری ها نیز باعث بالا رفتن رتبه سایت فروشگاهی پلیس مارکت می شود. هر کدام از این محصولات مطمئنا نیز به بازاریابی به صورت جداگانه نیاز خواهند داشت.

2- مدیریت هزینه و زمان

برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی شما مجبور خواهید بود زمان و هزینه گزافی را صرف کنید، اما در فروشگاه مارکت پلیس، اگر به عنوان یک فروشنده بخواهید وارد شوید می توانید به راحتی ثبت نام کرده و کالای خود را در سایت قرار دهید. اگر هم به عنوان صاحب یک فروشگاه پلیس مارکت بخواهید برای فروشندگان این بستر را ایجاد کنید تا کالایی را به فروش برسانند، بعد از فروش هر محصول یک درصد مشخصی از میزان فروش محصولات به دست می آورید.

3- ساختار سایت

در یک مارکت پلیس به دلیل حجم محصولات ارائه شده بسیار بالا، امکان هرگونه اشتباه وجود دارد. به همین علت نیز خریداران باید در قسمت توضیحات محصولات را با دقت خوانده تا متوجه عملکرد وسیله ای که در حال خریدش هستند شوند. پلیس مارکت نیز همواره در تلاش برای بهبود این دست از مشکلات می باشند.
در فروشگاه های اینترنتی که تنها برای فروش یک نوع محصول و به صورت اختصاصی می باشند از این دست مشکلات پیش نمی آید. همه ی محصولات در دسته های جداگانه و به صورت چیدمانی مرتب در کنار هم قرار می گیرند. در فروشگاه اینترنتی آنلاین، شما تنها با یک خریدار ارتباط خواهید داشت و معمولا نیز با مشکلات کمتری روبه رو می شوید.

4- سیستم بازاریابی

در فروشگاه های اینترنتی، هدف شما فروش محصولات به خریدار می باشد. اما در فروشگاه پلیس مارکت در دو گزینه باید فعالیت کنید که اولین گزینه جذب فروشندگان و دومین گرینه جذب خریداران مناسب به فروشگاهتان می باشند. دقت کنید که در وهله اول جذب فروشندگان از خریداران مهم تر است.
شما برای تبلیغ سایت فروشگاهی آنلاین باید هزینه هایی را پرداخت نمایید. اما در پلیس مارکت با جذب هر فروشنده، تعدادی از خریداران نیز به فروشگاه جذب می شوند و هر چه میزان فروشندگان شما در پلیس مارکت بیشتر باشد تعداد مشتریان سایت شما و در نتیجه تعداد فروش پلیس مارکت نیز بالا میرود. به این شکل شهرت و محبوبیت این سایت فروشگاهی بدون تبلیغات گسترده بیشتر می شود. گاهی اوقات در پلیس مارکت شما با این موضوع مواجه می شوید که فروش برخی از محصولات شما بسیار بیشتر از دیگر محصولات می باشند. در این صورت شما باید اقدام به حذف محصولاتی کنید که فروش بسیار پایینی دارند. البته برای حذف محصول شما دچار دردسر نخواهید شد و با فشردن یک دکمه می توانید آن را حذف کنید.

5- میزان حجم کاری

یکی از تفاوت های میان فروشگاه اینترنتی و پلیس مارکت میزان حجم فروش آن می باشد. در فروشگاه پلیس مارکت به دلیل اینکه میزانی از سود فروش کالاها به فروشگاه می رسد و صود کمتری نیز نصیب فروشندگان اصلی می گردد، با جذب مشتری باید تعداد فروش کالاها را بالا برد. با افزایش فروش محصولات سایت هم فروشندگان و هم مارکت پلیس سود بیشتری کسب خواهند کرد.

6- ریسک کاری

در فروشگاه اینترنتی همیشه این موضوع وجود دارد که آیا کالاهایی که در فروشگاه سرمایه گذاری می شوند به فروش می رسند یا خیر و چه زمانی بازگشت سرمایه اتفاق می افتد. اما در پلیس مارکت شما هیچ محصولی را خریداری نمی کنید، و احتمال و ریسک بازگشت سرمایه برای شما کاهش پیدا می کند. پس به عنوان صاحب پلیس مارکت از سادگی و راحتی بیشتری چه در بحث هزینه ها و چه در بحث جذب مشتری خواهید داشت. هنگامی که فروشندگان شروع به استفاده از پلیس مارکت کنند، باعث جذب مشتری و پیشرفت سریعتر نسبت به سایت فروشگاهی تک محصولی خواهند شد. دقت کنید که در ادامه فعالیت شما و بالا رفتن ترافیک سایت و افزایش ارائه محصول و مشتری نیاز به بحث انبارداری یک موضوع جدید خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس چه تفاوتی دارند؟ 4

نتیجه گیری

ما سعی کردیم در این مقاله تفاوت بین فروشگاه اینترنتی و پلیس مارکت را آموزش دهیم. اگر شخصی هستید که به تازگی به بازار کار وارد شده است و بودجه ی محدودی نیز دارید، شاید انتخاب فروشگاه اینترنتی پلیس مارکت یک انتخاب مناسب باشد. به این شکل شما نیازی به پرداخت هزینه های گزاف را ندارید. شما می توانید از خدمات و راهنمایی های شرکت هیرکانا در راستای انتخاب بهترین مسیر برای کسب و کار خود استفاده کنید.


مقالات مرتبط:
» نقش بلاگ‌ها در جذب ترافیک و مشتریان جدید برای سایت فروشگاهی
» روش‌ های ایجاد انگیزه برای بازگشت مشتریان به سایت
» برندینگ چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
» تفاوت سایت فروشگاهی و سایت شرکتی چیست؟


خدمات ما در هیرکانا