صفحه فرود یا همان لندینگ پیج (Landing page) چیست؟ صفحه ای هدفمند و مجزاست که به منظور جذب کاربر به وب سایت، طراحی می شود صفحه فرود یا لندینگ پیج گفته می شود. این صفحه می تواند آمار بازدید از وب سایت شما را بالا ببرد و همچنین اگر محصولی جهت فروش دارید نیز با کمک این صفحه می تواند یک محصول پرفروش باشد. اما چگونه می توان صفحه فرود ساخت؟ لندینگ پیج چه اهمیتی دارد؟ بهینه سازی صفحه فرود چگونه است؟ و پرسش هایی از این دست که ما در ادامه ی این مقاله از وب سایت تخصصی هیرکانا به آن ها خواهیم پرداخت ما را دنبال کنید.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود یا همان لندینگ پیج، همانطور که در قسمت قبل گفتیم صفحه ای هدفمند و مجزاست که به منظور جذب کاربر به وب سایت، طراحی می شود. در واقع این صفحه اولین صفحه ای است که کاربران از طریق آن وارد سایت می شوند. لندینگ پیج در حقیقت به عنوان یک منبع برای جستجوگرانی که به دنبال یک موضوع خاصی در این صفحه هستند، می باشد  و به همین علت است که می گوییم باید لندینگ پیج شما هدفمند باشد. مهم ترین دلیل ساخت و طراحی لندینگ پیج این است که ما نمی دانیم مخاطبانی که وارد صفحه اصلی سایت می شود دقیقاً چه کسانی هستند و به دنبال چه موضوعی هستند و بر این اساس می توان گفت مهم ترین هدف یک صفحه ی فرود این است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند.

نقش لندینگ پیج در بازاریابی اینترنتی چگونه است؟

لندینگ پیج در بازاریابی اینترنتی یکی از ضروری ترین ابزارهایی است که هر کاسبی در دنیای مجازی و فضای اینترنتی دیجیتال مارکتینگ باید از آن استفاده کند. اگر بخواهیم با یک مثال ساده لندینگ پیج را تعریف کنیم باید بگوییم فرض کنید کاربری در گوگل جست و جویی انجام می دهد و با یک لینک وارد سایت شما و یک محتوای خاص شده. آن صفحه همان صفحه ی فرود شماست. پس می توان نتیجه گرفت این صفحه اگر با یک هدف خاص برای کسب و کار شما طراحی شده باشد، می تواند آمار بازدید از وب سایت شما را بالا ببرد و همچنین اگر محصولی جهت فروش دارید نیز با کمک این صفحه می تواند یک محصول پرفروش باشد، به طور خلاصه صفحه ای که افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش را به دنبال دارد.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

ساخت صفحه فرود

شرکت هیرکانا دارنده تیم تخصصی در زمینه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ می تواند به شما در هر مرحله از طراحی و مدیریت سایت و صفحات فرود سایت کمک و راهنمایی کند. طراحی و ساخت لندینگ پیج شامل مراحلی است که در اینجا برای شما گردآوری کردیم . با ما باشید.

* مشخص کردن هدف

لندینگ پیجی خوب و کارآمد است که ابتدا هدف از طراحی آن مشخص باشد. یعنی شما باید بدانید که از مشتری چه چیزی می خواهید تا بتوانید جامعه ی هدف خود را تعیین کنید. به طور کلی ابتدا مشخص کنید که برای رونق کسب و کار خود چه هدفی دارید تا بتوانید روی آن تمرکز کنید.

* شناخت مخاطب

صفحات فرود با سایر صفحات سایت متفاوت است. پس باید ابتدا به ساکن مخاطب یا مخاطبان خود را بشناسید تا بدانید که چه چیزی را باید ارائه دهید. مخاطبان خود را باید دسته بندی کرده و برای هرکدام برنامه ریزی کنید. شناخت مخاطب به شما کمک می کند تا محتوای صفحه ی فرود شما هدفمند باشد. توجه داشته باشید روش ورود مخاطبان به سایت یا بلاگ شما می تواند متفاوت باشد، پس باید در دسته بندی های خود به این نکته دقت کنید.

* لیست پیشنهادات

لندینگ پیج ها اصولاً برای جذب مخاطب و کاربر طراحی می شوند پس باید پیشنهاداتی را لیست کنید تا برای مخاطبینی که از قبل شناختید و دسته بندی کردید، جذاب باشد. شما باید از میان لیست پیشنهادات خود گزینه ای را انتخاب کنید که خاص تر و گویاتر باشد. مثلاً پیشنهاداتی از قبیل تخفیف چند درصدی یا ارسال رایگان و... .

* لیست مزایا

Landing page باید اول به منفعت کاربر و مخاطب خود فکر کند تا بتواند به سود و منفعت نهایی خود دست پیدا کند. چرا که همه ی انسان ها در همه حال به دنبال نفع شخصی خودشان هستند. پس اساساً نوع یا جنس یا مدل محصول یا خدمات شما برای کاربر از اهمیت چندانی برخوردار نیست ولی در مقابل سودی که از خرید محصول یا خدمات شما به او می رسد برایش بسیار حائز اهمیت است. ممکن است شما یک محصول خیلی معمولی داشته باشید ولی با شناخت مخاطب و نیازهایش توضیحات کامل و مختصری را ارائه می دهید که کاربر یا مخاطب خود را قانع می کنید که این محصول یا خدمات برای وی می تواند سود آفرین باشد. تأکید می کنم توضیحات کامل و مختصر، چرا که توضیحات اضافه از حوصله ی افراد خارج است و می تواند منجر به خروج کاربر از سایت شما شود.

* شناخت مشکلات مخاطب

صفحات فرود باید کاملاً شفاف باشند. این صفحات باید به گونه ای باشند که بتوانند کاربر یا مخاطب خود را قانع کند (همانطور که در بخش قبل گفتیم). برای این کار شما به عنوان یک طراح یا کاسب یا بازاریاب تجاری اینترنتی باید بدانید که این مخاطب به دنبال چه چیزی آمده است؟ از سایت یا بلاگ شما چه خواسته ای دارد؟ مشکلش چیست و راه حل آن را پیدا کرده و به او راهکار داده و مسیر رسیدن به خواسته هایش را نشان دهید.
با یک مثال ساده درک این مطلب ساده تر می شود: فرض کنید کاربری برای تهیه کتاب دیجیتال وارد سایت شما شده است. در گام اول سوالاتی که در ذهن او نقش بسته این است که محتوای این کتاب چیست؟ چه سرفصل هایی دارد؟ آیا نیاز او را برآورده خواهد کرد؟ قیمت کتاب چقدر است؟ شما باید خود را به جای مخاطب قرار دهید تا بتوانید به سوالاتی که ذهن او را درگیر کرده پی ببرید.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

* طراحی دکمه فراخوان عمل یا Call To Action

صفحه ی فرود شما اکنون وارد مرحله طراحی دکمه فراخوان عمل شده است. لندینگ پیج شما تا الان ممکن است از جانب مخاطب بسته و به سراغ سایت دیگری رفته باشد. اما ممکن است نسبت به خرید از سایت شما ترغیب شده و وارد مرحله ی تصمیم گیری نهایی شده باشد. پس شما در این جا باید با انتخاب کلمات جذاب و ایجاد حس اعتماد و حس تصمیم گیری سریع، کاربر یا مخاطب را در این مرحله کمک کنید تا بتواند با خیال آسوده راهش را انتخاب کند.

اما دکمه فراخوان عمل چیست؟

Call to action یا همان دکمه فراخوان عمل یک دکمه یا لینکی ست که توجه مخاطب برای عمل نهایی که می تواند خرید یا دریافت خدمات یا عضویت یا... باشد، را جلب کند تا کاربر روی آن دکمه یا لینک کلیک کرده و ارتباط بین شما و مخاطب محکم شود. دقت کنید که طراحی این دکمه نیاز به مهارت و دانش کافی دارد. باید به جزییاتی مانند رنگ دکمه، محل قرارگیری آن، محتوای دکمه یا لینک و تعداد آن ها توجه کرد. طبق بررسی های به عمل آمده هرچه تعداد دکمه فراخوان عمل کمتر باشد امکان تبدیل مخاطب به مشتری بیشتر است. همچنین باید محتوای آن با کل متن صفحه و پیشنهادات شما مرتبط باشد.

* اثرگذاری

لندینگ پیجی که خوب و هدفمند طراحی شده باشد توانایی این را دارد که کاربر و یا مخاطب را حتی در لحظه ی آخر از بستن سایت منصرف کند. یعنی می تواند روی احساسات مخاطبین تأثیرگذار باشد. شما با نمایش صادقانه نظرات سایر کاربران و شرکت های طرف قرارداد، هم اعتماد مخاطب را به خود جلب می کنید و هم اعتبار برند شرکت را به نمایش می گذارید. در حقیقت با این کار شواهدی را به کاربر ارائه می دهید تا بتواند در نهایت نسبت به خرید خود از سایت شما مطمئن شود.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

نکات مهم در طراحی صفحه فرود

در صفحه ی فرودی که می خواهید طراحی کنید باید یک سری نکات را در نظر بگیرید. برخی از این نکات عبارتند از:
- عنوانی مناسب برای صفحه ی فرود خود طراحی کنید چرا که شما فقط چند ثانیه برای جلب توجه مخاطب فرصت دارید. یک عنوان کوتاه و حتی المقدور منحصربه فرد تا نرخ تبدیل خود را بالا ببرید.
- از قرار دادن لینک های اضافی شدیداً خودداری کنید چرا که منجر به از دست دادن مخاطب شما می شود.
- در صفحه فرود خود بده بستان داشته باشید. همان قدر که اطلاعات از کاربر می گیرید باید در مقابل اطلاعات کاربردی یا پیشنهاد جذابی برای او داشته باشید.
- حتی الامکان سعی کنید از فرم های کوتاه تر برای دریافت اطلاعات از کاربران استفاده کنید. هیچ کس حوصله ی پر کردن یک فرم طولانی که ممکن است در نهایت کاربردی هم برایش نداشته باشد را ندارد.
- لندینگ پیج خود را با محتوای منحصر به فرد طراحی کنید. از محتوای وب سایت های دیگر جهت پر کردن صفحه فرود خود استفاده نکنید که بازخورد خوبی ندارد.
- Landing page خود را به گونه ای طراحی کنید که حس اعتماد را مخاطب القاء کند. شما با قرار دادن بخش نظرات می توانید این کار را عملی کنید. چرا که بسیاری از کاربران پیش از خرید به سراغ نظرات سایر افرادی که قبلاً خریدی مشابه انجام داده بودند می روند. نظرات را صادقانه نشان دهید.
- صفحه ی فرود شما باید نشان های استاندارد و لوگوی منحصر به فرد شرکت را داشته باشد. با این کار می توانید به کاربران تضمین دهید که حریم خصوصی آن ها را حفظ می کنید و اطلاعات آن ها برای شما محرمانه باقی می ماند.
- در لندینگ پیج خود از جلوه های بصری مانند عکس، فیلم یا انیمیشن استفاده کنید تا توجه کاربر را به خود جلب کنید. فقط در نظر داشته باشید که جلوه های بصری باید با سایر موارد داخل لندینگ پیج همخوانی داشته باشد.
- در طراحی صفحه فرود حتماً در مورد اینکه از چه رنگ‌ هایی باید استفاده کرده و از چه رنگ‌ هایی نباید استفاده کنید، اطلاعاتی کسب کنید. مثلاً زرد اولین رنگی است که کاربر می بیند و می تواند کاربران را جذب کند. استفاده از رنگ آبی نیز باعث می شود کاربر در کار خود تجدید نظر کند.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

7 نکته کلیدی در بهینه سازی صفحات فرود

لندینگ پیج خود را طراحی کردید. آیا کار تمام است؟ خیر. شما اکنون باید تمرکز خود را به روی بهینه سازی لندینگ پیج خود کنید. این عمل را باید تا مدت ها و حتی بهتر است هر از چند گاهی تکرار کنید تا نرخ تبدیل وب سایت شما بالا رود. هیرکانا با بهره مندی از کارشناسان و تیم تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ قادر به کمک و راهنمایی شما از صفر تا صد طراحی و راه اندازی سایت و از همه مهم تر بهینه سازی صفحات فرود می باشد. در این بخش از مقاله نکاتی را در خصوص چگونگی بهینه سازی لندینگ پیج آورده ایم که عبارتند از:

1- ایجاد تبلیغات برای جذب مخاطب

کمپین های تبلیغاتی بسازید که کاربران را از کانال های مختلف مجازی مانند پیام رسان ها، اینستاگرام و ... به سمت صفحه فرود خود جذب کنید. یکی از ساده‌ترین کمپین‌ها، تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز است.

2- دکمه های فراخوان عمل را ساده طراحی کنید

لندینگ پیج خود را با دکمه های فراخوان عمل ساده طراحی کنید.  CTAها باید تکمیل کننده اقدام مورد نظر باشند. پس بهتر است از نوشتن عبارات پیچیده برای آن ها پرهیز کنید.

3- طراحی ساده

صفحه فرود خود را باید ساده و به دور از پیچیدگی طراحی کنید. در دنیای امروز بشر تمایل زیادی به مینیمالیسم پیدا کرده و اتفاقا این ساده نگری در فضای وب نیز خودش را بسیار عیان نشان می دهد. باید همه المان ها را متناسب با استراتژی بازاریابی دیجیتال و کمپین سازی خود بسازید.

4- بهره گیری از محدودیت زمان

لندینگ پیج خود را با استفاده از این تکنیک بهینه کنید. اگر می خواهید در یک بازه زمانی خاص، کاربران یا مشتریان را به خرید مجاب کنید، استفاده از این تکنیک راهکار بسیار مناسبی خواهد بود. استفاده از تخفیف های چند درصدی برای یک بازه زمانی مشخص می تواند روش خوبی برای افزایش نرخ تبدیل سایت شما باشد.

5- به کار گیری ابزارهای دیجیتال

صفحه فرود شما باید به طور منظم و مشخص تحلیل شود. برای این کار باید داده هایی که توسط کاربران دریافت کردید را جمع آوری کرده و مرتب کنید و سپس آمارگیری و تحلیل کنید. اگر این کار را بخواهید به صورت دستی انجام دهید بسیار زمان بر است اما استفاده از یک ابزار دیجیتال مانند تست A/B می تواند به شما در بدست آوردن آمار و ارقام کمک کند تا در زمان و انرژی صرفه جویی گردد.

6- رنگ شناسی

در طراحی صفحه فرود اگر از رنگ شناسی سر رشته داشته باشید می توانید با استفاده از رنگ های متضاد جلوه ی بیشتری به CTAها یا همان دکمه فراخوان عمل در لندینگ پیج خود دهید تا مخاطب رغبت بیشتری نسبت به کلیک بر روی آن دکمه یا لینک نشان دهد.

7- عناوین جذاب، متنوع و کوتاه

در لندینگ پیج، عناوین هر صفحه از مهم ترین بخش های آن به شمار می روند. بنابراین سعی کنید از عناوینی استفاده کنید که جذاب باشد و نظر کاربران را جلب کند. چرا که معمولا ابتدا تیتر هر موضوع خوانده می شود و سپس تعاریف و توضیحات مربوط به آن بررسی می شود.

سئو صفحات فرود چگونه است؟

صفحات فرود همانطور که گفتیم صفحاتی هستند که هدفمند طراحی می شوند. اما برای این که شما بتوانید مخاطب را به صفحات هدف خود برسانید باید علاوه بر بهینه سازی، به سئو صفحات فرود خود دقت کنید تا در رنکینگ گوگل در رتبه بالاتر قرار بگیرید. نکاتی را باید برای سئو صفحات فرود رعایت کرد که ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره کرده ایم. مانند:

- کلمات کلیدی

کلمات کلیدی را انتخاب کنید که می خواهید توسط موتورهای جست و جو رتبه بگیرند. لیستی از کلمات مرتبط با صفحه خود تهیه کنید و با جست و جو در ابزارهای آنلاین سعی کنید به بهترین ترکیب هایی دست یابید که می تواند توسط کاربران جست و جو شوند.

- کوتاه و مفید

لندینگ پیج شما نباید به مانند یک صفحه بلاگ باشد و در آن از متن های طولانی استفاده شده باشد، کاربری که وارد یک لندینگ پیج می شود به دنبال دریافت خدمات و یا محصولی است و به قصد یادگیری و مطالعه نیامده است. پس ما باید سعی کنیم تا با کمترین کلمات بتوانیم ویژگی ها و مزیت هایمان را به کاربر بگوییم.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

- افزایش سرعت صفحه

شما می توانید مراحل زیادی را برای بهبود سرعت صفحه مانند استفاده از تصاویر کوچک تر، کاهش تعداد درخواست های صفحه خود و حذف ریدایرکت ها انجام دهید تا سرعت بارگیری صفحه ی شما بیشتر شود. کاربران علاقه ای به بارگذاری آهسته و کند ندارند و این به رتبه بندی شما آسیب می زند.

- بک لینک های معتبر

همچنان داشتن بک لینک های معتبر و قوی می تواند به بهبود رتبه در صفحه نتایج جست و جو کمک کند. درست است که صفحات فرود اغلب برای کمپین های تبلیغاتی ساخته می شوند و برای آن تبلیغات مختلفی صورت می گیرد، اما همچنان خوب است تا بک لینک های معتبر دریافت کنید.

- آنالیز کاربران

لندینگ پیج شما ممکن است ایراداتی داشته باشد اما چگونه می توانید آن ها را پیدا کنید؟ شما می توانید با بررسی و آنالیز رفتار کاربران خود متوجه ایرادات لندینگ پیج خود شوید و حتی فیلم رفتار کاربران بر روی صفحات وب سایت خود را ببینید. امروزه موتورهای جستجو مانند گوگل رفتار کاربران وب سایت ها را آنالیز می کنند و این امر در رتبه بندی سایت ها تأثیرگذار است.

- دامنه ی سفارشی بسازید

اغلب اوقات هنگام ایجاد صفحه با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا، این امکان را خواهید داشت که ساب دامین نیز منتشر سازید. اما به شما پیشنهاد می کنیم برای پرهیز از سردرگمی مخاطبان خود، از همان دامنه اصلی استفاده نمایید. به این صورت می توانید به صفحه خود این شانس را بدهید تا زمانی که افراد کلمه کلیدی را جست و جو می کنند، رتبه نیز دریافت نمایید.

- کوتاه کردن مسیر هدف

لندینگ پیجی خوب و بهینه شده باید مسیر رسیدن کاربر به مقصدش را کوتاه کند. اگر نیاز کاربر را می توانید به راحتی در لندینگ پیج خود بر طرف کنید دیگر نیازی به ارجاع کاربر به سایر قسمت های سایت نیست زیرا بسیاری از کاربران حوصله تکمیل کردن فرم و وارد کردن اطلاعات خود را ندارند و می خواهند سریع تر به آنچه می خواهند دسترسی پیدا کنند.

اهمیت صفحات فرود یا لندینگ

لندینگ پیج یا همان صفحات فرود همانطور که گفته شد اولین صفحه هایی هستند که کاربر به واسطه ی آن با سایت شما آشنا می شود. ممکن است این کاربر به مخاطب دائم شما تبدیل شود و یا ممکن است در چند ثانیه نخست سایت را بسته و به سراغ وب سایت دیگری برود. برای این که اتفاق دوم رخ ندهد شما نیاز به یک لندینگ پیج حرفه ای دارید تا بتوانید به سمت هدف خود که همان فروش محصول یا ارائه ی خدمات می باشد برسید.
شما زمانی که برای اولین بار از یک سایت بازدید می کنید، نسبت به صفحات و خدمات آن هیچ نظری ندارید؛ به همین خاطر صفحه لندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است و فرصت مناسبی است برای افزایش تعداد مخاطبان، کلیک، بازدید و فروش؛ بنابراین برای طراحی این صفحه باید تمام تمرکز خود را به کار بگیرید. اگر به نکاتی که در این مقاله گفته شد توجه کنید این صفحه می تواند تبدیل به درآمدزا ترین بخش سایتتان شود. همچنین صفحه می تواند ارتباط شما را با سایر کاربران در فضاهای دیگر مانند پیام رسان ها و اینستاگرام و .. برقرار کند که خوب طبیعی است که این امر موجب افزایش نرخ تبدیل سایت شما می شود.

صفحات فرود چه هستند و چگونه می توان یک صفحه فرود جذاب داشت؟

جمع بندی

لندینگ پیج صفحه ای هدفمند و مجزاست که به منظور جذب کاربر به وب سایت، طراحی می شود. در این مقاله آموختیم که لندینگ پیج چیست و چگونه می توان یک لندینگ پیج خوب و بهینه شده ساخت و همچنین نکاتی را در خصوص سئو لندینگ پیج با هم بررسی کردیم. هیرکانا با بهره مندی از کارشناسان و تیم تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ قادر به کمک و راهنمایی شما از صفر تا صد طراحی و راه اندازی سایت و همچنین طراحی حرفه ای لندینگ پیج می باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی بیشتر با شرکت هیرکانا به وب سایت ما مراجعه نمایید.


مقالات مرتبط:
» چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟
» طراحی سایت واکنشگرا چیست؟
» طراحی سایت استاتیک چیست؟
» فروشگاه اینترنتی برتر رشت در سال1401


خدمات ما در هیرکانا