موضوعی که می تواند امروزه ذهن بسیاری از شرکت ها و برندهای تجاری را به خود مشغول کند، شاید کسب درآمد بیشتر از کسب و کار اینترنتی باشد. این موضوع ارتباط مستقیمی با انتخاب نام دامنه مناسب دارد. ما در ادامه این مقاله از شرکت هیرکانا نحوه انتخاب صحیح نام دامنه را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد. مجموعه هیرکانا در راستای سیاست کاری مشتری و در انتخاب نام دامنه کمک می کند تا دامنه ای را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید که به برندینگ و مسائل مربوط به آن بهترین کمک را کرده باشد. اگر مشتری برای انتخاب دامنه ی وب سایت خود مردد باشد، هیرکانا پیش از شروع پروژه طراحی سایت و سئو سایت به مشتریان خود در انتخاب دامنه مناسب راهنمایی و مشاوره خواهد داد.

 

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت

 

دامنه چیست؟

نام دامنه منظور همان آدرس در نوار بالایی سایت یا همان نوار url مرورگرتان می باشد که شما در هنگام باز کردن وب سایت ها می توانید مشاهده کنید. در تعریف دیگری از نام دامنه می توان اینطور گفت که نام دامنه مانند آدرس یک خانه می باشد. احتمالا تا حدودی با میزان اهمیت دامنه آشنایی دارید. اهمیت دامنه بیشتر در کسب و کارهای اینترنتی مشخص می شود. اگر قصد دارید تا کسب و کار اینترنتی خود را داشته باشید اولین قدمی که باید بردارید انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کارتان می باشد. در ادامه ما نکاتی را به شما آموزش می دهیم که با استفاده از آن ها بتوانید باعث پیشرفت در کسب و کار اینترنتی تان شوید.

 

انتخاب دامنه مناسب

انتخاب دامنه می تواند در ابتدا مشکل به نظر بیاید اما با بالابردن اطلاعات در مورد دامین های متفاوت باعث می شود شما بهترین دامنه را انتخاب کنید. در ادامه سعی می کنیم در انتخاب بهترین دامنه به شما کمک کنیم.

 

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت3

 

نکات انتخاب دامنه وب سایت

همانطور که قبلا توضیح دادیم دامنه ها، همان آدرس های اینترنتی که کاربران می توانند با استفاده از آن با شما ارتباط بگیرند است. در این قسمت با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید برای کسب و کار اینترنتی خود نام دامنه مناسب انتخاب کنید.

1- اندازه مناسب دامنه

تعداد کاراکتر های مناسب برای انتخاب دامنه وب سایت از 2 تا 67 کاراکتر می باشد. و این تعداد کاراکتر می تواند شامل اعداد و خط تیره ها و حروف مختلف شود. اما یک موضوعی که وجود دارد حافظه کوتاه مدت افراد در هنگام مواجه با دامنه فقط در حد 12 کاراکتر را می تواند در خود ثبت کند. پس بهتر است در هنگام انتخاب نام دامنه از اسامی بسیار کوتاه، خوش آوا و با مفهوم استفاده کنید تا کاربران با یک بار مواجه با آن، بتوانند در حافظه خود ثبت کنند.

2- کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه وب سایتتان یک کار ضرروری و مهم تلقی می شود. در نام دامنه خود می توانید از سه تا چهار کلمه کلیدی که مرتبط با شرکت و برند تجاری شما است، استفاده کنید و بعد از آن برای تکمیل نام دامنه باید پیشوند و پسوند هایی برای آن انتخاب کنید.

3- استفاده از نام افراد مشهور

برای ثبت دامنه وب سایت خود می توانید از نام و نام خانوادگی برخی از افراد مشهور در دامنه خود استفاده کنید.

4- نام دامنه قابل فهم

می توانید برای ثبت دامنه خود از آدرس محل شرکت در دامنه خود استفاده کنید. البته برای انتخاب نام دامنه باید قبل از آنکه بخواهید آن را ثبت کنید در موردش کمی تحقیق کنید. برای مثال در ابتدا مطمئن شوید تا اسمی مشابه با نام سایت پوشاک کوهستانی وجود ندارد.

5- استفاده از حروف انگلیسی

انتخاب اسامی راحت انگلیسی و نام هایی که از لحاظ ساختاری و آوایی در ذهن باقی بمانند مانند سایت ibolak می تواند در جذب مشتری موثر واقع شود. سعی کنید برای راحت تر بودن نام دامنه از خط های تیره، دات و اعداد مختلف استفاده نکنید.

6- تمدید کردن دامنه

یکی دیگر از نکاتی که نباید فراموش کنید تمدید کردن دامنه وب سایتتان خواهد بود. شرکت هایی که در زمینه ثبت دامنه فعالیت دارند حدودا از یک یا دو ماه قبل از اتمام تاریخ تمام شدن اشتراک این موضوع را با شما در میان خواهند گذاشت. مدت زمان اشتراکات دامنه معمولا چیزی حدود یک تا 10سال می باشد. سعی کنید تا آنجایی که می توانید اشتراکات را طولانی تهیه کنید.

7- منحصر به فرد بودن نام دامنه

باید دقت شود تا نامی که انتخاب می کنید مانندش در دامنه های دیگر استفاده نشده باشد. تشابه نام دامنه برای شما مشکل ساز خواهد شد. برای مثال شاید برای کاربران سایت پادمیرا این اتفاق افتاده باشد که نام این سایت را با پانیز اشتباه بگیرند. اما درموارد دیگری مثلا دامنه سایت پوشاک کوهستانی از جمله اسامی می تواند باشد که درذهن باقی می ماند.

 

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت2

 

8- استفاده از پسوند ها

برخی از پسوند ها را با توجه به کاربردی که دارند می توان استفاده کرد.

  • از پسوند co برای ارگان ها و شرکت ها استفاده می کنند.
  • پسوند Info مناسب برای استفاده در سایت های خبری و ارگان های اطلاع رسانی می باشد.
  • پسوند net مورد استفاده در سایت های فنی است.  
  • پسوند org مناسب برای سایت های سازمان های غیر تجاری و تجاری می باشد.
  • پسوند blz در سایت های تجارت الکترونیکی استفاده می گردد.
  • پسوند me مناسب برای وبلاگ ها و سایت های شخصی است.

9- پرهیز از اشتباهات عمدی

احتمالا فکر می کنید استفاده از اشتباهات املایی در انتخاب دامنه می تواند یک کار خلاقانه باشد، اما در واقع اینطور نیست. اشتباه املایی در حروف زبان انگلیسی مخصوصا برای افرادی که شاید اطلاعات کمی در رابطه با زبان انگلیسی دارند، یاد آوری نام دامنه سایت ها برایشان کمی سخت باشد، زیرا که افراد نمی توانند دامنه را با اسمی اشتباه و ناخوانا به خاطر بسپارند. 

10- محافظت از برند

برای آنکه بتوانید نام تجاری برند شرکت خود را حفظ کنید باید شکل های مختلف نوشتاری نام دامنه خود را نیز خریداری کنید. به این شکل شما از خرید آن توسط رقبای خود جلوگیری کرده اید. این کار باعث می شود تا مشتریان علاقه مند به کسب و کار شما به سمت شما جذب شوند.

 

قوانین پسوند ها در دامنه  

دامنه ها برای ثبت، قوانینی دارند که باید رعایت شود. در این قسمت به قوانین دامنه ها اشاره خواهیم کرد.

قوانین ثبت دامنه Ir

  • می توان از نشانه ها و حروف و اعداد استفاده نمود.
  • ثبت دامنه با نام های مرتبط با اینترنت ممنوع می باشد.
  • اگر نام دامنه انتخابی دارای نام و مفهوم مذهبی باشد نیاز به مجوز کتبی وزارت ارشاد دارد.
  • ثبت نام دامنه با نام و اسامی شهر ها و روستاهای کشور ممنوع می باشد.
  • در هنگام ثبت دامنه باید آدرس دقیق و کد پستی ارائه شود.
  • ثبت دامنه با اسامی مشاهیر و نویسندگان و اماکن عمومی و وقایع ملی فقط و فقط با مجوز وزرات ارشاد امکان پذیر می باشد.
  •  

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت4

 

چرا نام دامنه می تواند مهم باشد؟

1- همانطور که قبلا اشاره کردیم نام دامنه ، همان نام برند تجاری شما خواهد بود.
2- نام دامنه در نتایج گوگل تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای مثال اگر شما سایت فروش محصولات لباس زنانه را داشته باشید، می توانید از کلماتی به همین شکل در دامنه ی خود استفاده کنید. اینکار باعث می شود تا گوگل راحت تر مخاطبین شما را شناسایی کند.
3- مورد دیگری که باید دقت کنید هنگامی که کاربر موضوع مرتبط با سایت شما را در اینترنت سرچ می کند سایت محصولات شما همراه با نام دامنه ای که انتخاب کرده اید را به صورت کامل نشان می دهد. به همین علت هم نام دامنه برای دیده شدن سایت شما بسیار موثر می باشد.

 

پیشنهاد هیرکانا

همانطور که می دانید خرید دامنه ir مانند دامنه com رایج نیست. اما اگر فکر می کنید اقدامات و فعالیت های تجاری شما فقط محدود به ایران می شود می توانید دامنه ir استفاده کنید. زیرا استفاده از این دامنه برای جستجو های گوگل در ایران با زبان فارسی می تواند بهتر عمل کند. از طرف دیگر اگر فکر می کنید می توانید دایره کسب و کارتان را در کشور های دیگر نیز گسترش دهید دامنه  com  انتخاب بهتری است. اما پیشنهاد هیرکانا برای انتخاب دامنه مناسب، هر دو دامنه می باشد. زیرا اگر زمانی بخواهید از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید، باید به این موضوع نیز دقت کنید که دامنه ir تحریم می باشد. پس در این صورت نمی توانید از این دست تبلیغات انجام دهید پس می توانید در کنار داشتن دامنه ir از یک دامنه دیگری مانند .com استفاده کنید.

 

خرید دامنه com

البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که .com هنوز هم بهترین گزینه برای انتخاب دامنه به حساب می آید. Com به راحتی در ذهن باقی می ماند و نیاز به فکر کردن های طولانی برای یادآوری نام دامنه ندارید. از طرف دیگر com امنیت بالایی به نسبت دیگر پسوندهای نام دامنه دارد. برای اطلاع از قیمت دامنه com باید به سراغ سایت هایی بروید که فروش دامنه دارند. معمولا قیمت دامنه com بالای 300 یا 400 هزار تومان در سال می باشد و باید هر سال تمدید گردد.

 

خرید دامنه ir

همانطور که قبلا اشاره کردیم خرید دامنه ir، برای کار در ایران مناسب است. اما اگر در آینده خواستید تا به واسطه کار با کشورهای اطراف فعالیت خود را گسترش دهید بهتر است از دامنه com استفاده کنید. قیمت دامنه ir بسیار پایین تر از قیمت دامنه com است و شما با صرف هزینه ای بسیار کم می توانید دامنه مناسب با کسب و کار خود را داشته باشید. شرکت طراحی سایت و سئو هیرکانا می تواند به شما در انتخاب دامنه مناسب با کسب و کارتان بهترین پیشنهاد را ارائه دهد.

 

ثبت دامنه رایگان

برخی از شرکت هایی که فروش دامنه دارند، این اجازه را به عموم مردم می دهند تا دامنه را به رایگان برای خود ثبت کنند. اما این دامنه های رایگان معایبی نیز دارند. یکسری محدودیت هایی در رابطه با ثبت دامنه رایگان وجود دارد. البته محدودیت های هر دامنه با دامنه های دیگر متفاوت می باشد. ممکن است این دامنه رایگان، هیچ محدودیتی در رابطه با میزان ثبت آن نداشته باشد. یا تعداد کاراکتر هایی که می توانند در این دامنه ها استفاده کنند تا 63 کاراکتر است. البته شما به راحتی می توانید از اعداد و خط فاصله در دامنه خود بکار ببرید. برخی از سایت های فروش دامنه از طریق اسپانسر های سایت های فروش دامنه، 50 عدد دامنه رایگان ir و com همراه با هاست اما به مدت محدود یک ماهه به افرادی که در سایت ها ثبت نام کرده اند اهدا می کنند.

بهترین هاست برای سایت فروشگاهی

 

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه وب سایت1

 

سوالات متداول

در ادامه به یکسری از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آماده باشد پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چطور می توان فهمید نام دامنه ای که انتخاب کرده ایم آزاد هستند؟

برای فهمیدن آزاد بودن یا نبودن دامنه انتخابی ما، باید در بخش جستجوی دامنه، نام دامنه و پسوند مورد نظر را وارد کنیم. اگر نتیجه جستجوی سرچ شما آزاد بودن آن دامنه باشد، آن وقت می توانید دامنه را به نام خود ثبت کنید.

هزینه ای که باید برای ثبت دامنه و تمدید دامنه پرداخت کرد چقدر است؟

هزینه ثبت دامنه و انتقال دامنه و تمدید دامنه هر سه هزینه های یکسانی خواهند داشت. تنها هزینه ای که ممکن است کمی متفاوت باشد، هزینه ای است که در زمان انقضا دامنه و در صورتی که تمایل به تمدید دامنه داشته باشید ممکن است به عنوان جریمه برای تمدید دامنه پرداخت کنید.

قسمت های مختلف یک دامنه را نام ببرید؟

دامنه ها از دو بخش نام و پسوند تشکیل می شوند. در قسمت نام همانطور که گفتیم نام دامنه است و این نام منحصر به فرد بوده و مربوط به شغل و برندی است که در نظر دارید انتخاب می شود. در قسمت پسوند ما انواع پسوند ها را پیش تر نام بردیم که می توانید یکی از آن ها را انتخاب نمایید.

آیا می توان بیشتر از یک دامنه را ثبت کرد؟

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کرده ایم در صورتی که بخواهید برندتان منحصر به فرد باشد می توانید اسامی نزدیک به برند تجاری خود را نیز ثبت کنید.

 

نتیجه گیری

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با انواع مختلف دامنه و طرز انتخاب صحیح نام دامنه برای کسب وکارتان را به شما آموزش دهیم. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید نام دامنه یک بخش مهمی از وب سایت شما است. دامنه نوعی نشان دهنده برند تجاری شما می باشد. پس خرید دامنه و ثبت دامنه یک امر مهم می باشد، شما می توانید برای راهنمایی و مشاوره در انتخاب دامنه مناسب با هیرکانا در تماس باشید.


مقالات مرتبط:
» همه آنچه که درباره ی web2 باید بدانید
» تفاوت های بین vpn و vps
» تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟
» اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟


خدمات ما در هیرکانا