دنیای مجازی این روزها به یکی از جدایی ناپذیرترین اجزاء زندگی بشر تبدیل شده است. با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن روش های مختلف ارتباطی و اتصال به اینترنت، حفظ حریم خصوصی، امنیت اطلاعات و سرعت از جمله مسائلیست که به میان می آید. Vpn و Vps هر کدام یکی از روش های ارتباطی در دنیای مجازیست. اما Vpn چیست؟ Vps چیست؟ کاربرد هر کدام چیست؟ مزایا و معایب Vps و Vpn کدام است؟ تفاوت آن ها در چیست؟ این ها از جمله موضوعاتیست که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. تا انتها با ما باشید.

 

تفاوت های بین vpn و vps

 

Vpn چیست؟

Virtual Private Network یا همان Vpn یک شبکه خصوصی مجازیست که با ایجاد یک تونل ایمن، امکان داشتن یک اتصال امن و محافظت شده را برای کاربران هنگام ارتباط با اینترنت فراهم می کند. همانطور که در قسمت قبل گفته شد امنیت از جمله موضوعات و مسائل مهمیست که با پیشرفت تکنولوژی به میان می آید. هر برنامه ای که شما در فضای مجازی و اینترنت از آن استفاده می کنید مانند: پیام رسان ها، وب سایت ها، ایمیل و ... با استاندارد بالای جهانی ساخته و ارائه شده اند اما با این وجود باز هم نمی توان به ایمن بودن آن ها اطمینان داشت و هر لحظه امکان سرقت اطلاعات و ردیابی شما توسط افراد سودجو وجود دارد.

 

امنیت اطلاعات شما چگونه ممکن است به خطر بیافتد؟

ISP شما هنگام اتصال به اینترنت، اتصال شما را تنظیم می کند. همچنین با استفاده از یک آدرس IP شما را در اینترنت ردیابی می کند. ترافیک شبکه شما نیز از طریق سرورهای ISP هدایت می شود و هر فعالیتی که به صورت آنلاین انجام می دهید ثبت می شود. در این میان ممکن است ISP به نظر شما کاملاً قابل اعتماد به نظر برسد، اما ممکن است در واقعیت چنین نباشد و سابقه جستجوی شما را با تبلیغ کنندگان، پلیس، دولت و یا سایر اشخاص به اشتراک بگذارد. علاوه بر این ها،  ISPها ممکن است خود قربانی حملات مجرمان سایبری شوند. اگر ISP هک شود، داده های شخصی و خصوصی شما به خطر می افتند. این اتفاق مخصوصاً زمانی که به طور منظم به شبکه های Wi-Fi  عمومی متصل می شوید بیشتر پیش می آید. شما هرگز متوجه نمی شوید چه کسی بر ترافیک اینترنت شما نظارت داشته و حتی شاید تا زمانی که سودجویان قصد سوء استفاده از اطلاعات شما مانند رمز عبور، اطلاعات شخصی، اطلاعات پرداخت یا کل هویت شما، نداشته باشند نیز ممکن است متوجه سرقت آن ها نشده باشید.
Vpn با رمز گذاری IP شما امکان ردیابی و سرقت اطلاعات را به هکرها و افراد سودجو نمی دهد. Vpn با تغییر موقعیت جغرافیایی کاربران استفاده از محتواهایی که در دسترس نیست را برای آن ها فراهم می آورد. در واقع Vpn با پنهان کردن هویت شما خیالتان را هنگام گشت و گذار و تبادل اطلاعات در دنیای مجازی راحت می کند چرا که در هنگام استفاده از Vpn تمام ترافیک شما از طریق یک تونل مجازی رمزگذاری شده ارسال می گردد و می‌توانید آزادانه به هر سایتی که می خواهید دسترسی داشته باشید.

 

کاربرد Vpn

دنیای مجازی ممکن است برای هر شخصی استفاده ی متفاوتی داشته باشد. ممکن است فردی تنها جهت گشت و گذار به سراغ اینترنت برود و یا شخص دیگری به جهت ایده گرفتن و جستجوی مقالات و ... وارد دنیای مجازی شود. اما یکی از کاربردهایی که اینترنت یا همان دنیای مجازی دارد، استفاده ی کسب و کارها برای فروش اینترنتی در فضای مجازی می باشد. طبیعتاً وقتی پای کسب و کار به میان بیاید قطعاً امنیت حرف اول را می زند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم یکی از مهم ترین کارهای Vpn ها ایجاد بستری امن برای دور ماندن کاربران از حملات هکرها و اشخاص سودجو می باشد و یکی از مهم ترین و اصلی ترین این بسترها، فضایی امن برای کسب و کارهای اینترنتی ست. از آنجایی که اینترنت به یکی از ابزار ضروری کسب و کارها تبدیل شده است، احتمال حملات سایبری و نفوذ هکرها به قصد تخریب شرکت ها و دسترسی به اطلاعات نیز وجود دارد. تعداد حملات سایبری در شرکت ها به سرعت در حال رشد است و این حملات از گذشته پیچیده تر شده اند. از شرکت های کوچک گرفته تا بیزینس های بزرگ، هیچ یک در برابر تهدیدات فضای اینترنت مصون نیستند. در نتیجه محافظت از شبکه های سازمانی امری حیاتی است. با فعال کردن  VPN، تمام داده هایی که ارسال و دریافت می کنید از طریق یک تونل رمزگذاری شده منتقل می شوند تا کسی نتواند به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد. این بدان معناست که حتی اگر مجرمان سایبری به شکلی موفق به ردیابی داده های شرکت شما شوند، امکان‌ رمزگشایی آن ها وجود ندارد.


همانطور که گفته شد تغییر موقعیت جغرافیایی یکی از کارهاییست که Vpn برای ایجاد اتصال امن انجام می دهد. برخی از ابزارهای ضروری کسب و کارها از جمله امکانات گوگل و اوراکل هستند که دسترسی به آن ها از سمت شرکت سازنده آن برای برخی کشورها محدود شده است. استفاده از VPN به شما این امکان را می دهد تا به سرور کشورهای دیگر متصل شوید و آدرس IP خود را به‌ آن مکان تغییر دهید. آدرس IP شما یک کد شناسایی شخصی برای اتصال شما به اینترنت است که موقعیت مکانی شما را آشکار می کند. این تعویض IP به شما کمک می کند تا به این ابزارهای ضروری برای کسب و کار دسترسی پیدا کنید. همچنین با استفاده از VPN می توان بین قسمت های مختلف یک مجموعه یا شرکت، یک شبکه امن ایجاد کرد که بتوانند به اطلاعات سازمانی دسترسی داشته باشند. این سری از  VPN‌ها را VPN  اینترانتی می نامند. که قسمت های مختلف یک شرکت را در هر نقطه‌ای به یکدیگر متصل می ‌کند. با استفاده از VPN اکسترانتی نیز می توان بین دو شرکت یا دو مجموعه که قصد همکاری با یکدیگر را دارند ارتباط برقرار کرد تا بتوانند به راحتی از طریق شبکه امن VPN به داده های سازمانی دسترسی داشته باشند. این کار در مجموعه های خیلی بزرگ بیشتر اتفاق می افتد و شرکت ها و کسب و کارهای کوچک معمولاً به آن احتیاجی پیدا نمی کنند.

 

تفاوت های بین vpn و vps1

 

مزایای Vpn

Vpn ها برای ایجاد آرامش کاربران هنگام فعالیت با اینترنت پا به عرصه ی تکنولوژی و اینترنت گذاشته اند. چرا که هرچه تکنولوژی گسترده تر و پیشرفته تر می شود سوء استفاده ها نیز بیشتر می گردد. اما Vpn با داشتن دو مزیت اصلی و مهم، این امکان را به حداقل رسانده است. Vpn ها نیز مانند سایر امکانات و تکنولوژی های اینترنتی دارای مزایای بسیاری هستند. اما دو مورد از اصلی ترین و مهم ترین مزایای Vpn ها حفظ حریم خصوصی با تغییر مکان جغرافیایی و ایجاد امنیت بالا با رمزگذاری داده ها می باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما باشید.

 

• تغییر مکان

 Vpn ها امکان تغییر مکان جغرافیایی را نیز به شما می دهند. همان طور که گفته شد تغییر موقعیت جغرافیایی یکی از کارهاییست که Vpn برای ایجاد اتصال امن انجام می دهد. شما هنگام اتصال به اینترنت از طریق Vpn در واقع مکان و موقعیت خود را مخفی کرده اید و امکان ردیابی را به اشخاص سودجو نمی دهید. تغییر موقعیت جغرافیایی فقط برای دور ماندن و در امان ماندن از هکرها نیست بلکه زمانی شما نیاز به استفاده از یک سایت یا برنامه ای را دارید که ممکن است توسط کشور شما یا خود شرکت سازنده برای برخی کشورها محدودیت ایجاد شده باشد. Vpn ها با تغییر موقعیت جغرافیایی کاربران، این امکان را به آن ها می دهند تا محدودیت های کشور خود در خصوص دسترسی به بعضی از سایت های مشخص یا محدودیت از جانب خود سایت ها به دلیل مکان جغرافیایی را از بین ببرند.

 

• امنیت بالا

همانطور که گفتیم امنیت یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات در فضای مجازی و دنیای اینترنت است. چرا که شما می توانید منزل خود را با قفل های پیشرفته و سیستم امنیتی بالا، ضد سرقت کنید ولی وب سایت و حریم خصوصی دنیای مجازی خود را نمی توانید با هیچ قفلی ضد سرقت نمایید مگر اینکه از Vpn استفاده نمایید. Vpn اطلاعات شما را از طریق یک تونل رمزگذاری شده عبور می دهد و به همین علت هیچ شخص یا اشخاصی قادر به ردیابی و مشاهده ی اطلاعات شما نخواهند بود. ممکن است کار شما به صورت دورکاری باشد و بخواهید از راه دور به فایل های مهم شبکه شرکت خود دسترسی پیدا کنید. بهتر است به دلایل امنیتی، برای دسترسی به چنین اطلاعاتی، از یک Vpn امن استفاده کنید و مانع از سرقت اطلاعات محرمانه ی شرکت شوید. حتی اگر از سایت هایی که دارای پروتکل HTTPS هستند استفاده کنید دیگر خود شرکت ارائه دهنده ی Vpn نیز نمی تواند اطلاعات و محتوای انتقالی شما را مشاهده کند و فقط امکان دیدن نام سایتی که وارد آن شده اید را دارد. حفظ امنیت داده ها هنگام استفاده از یک شبکه Wi-Fi عمومی نیز شامل همین موضوع می شود چرا که ممکن است هکرها و مجرمان سایبری از همان شبکه Wi-Fi که به آن متصل هستید، استفاده کنند و بتوانند به راحتی به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین عاقلانه است در هنگام استفاده از چنین شبکه هایی، گوشی یا لب تاپ خود را به یک Vpn امن متصل کنید.

 

معایب Vpn

Virtual Private Network یا همان Vpn علاوه بر مزایایی که گفته شد معایبی نیز دارد که می تواند به کاهش سرعت، شناسایی کاربران توسط ارائه دهندگان Vpn و همچنین مشکلات و مسائل قانونی نام برد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

• کاهش سرعت

Vpn ها همانطور که با تغییر موقعیت جغرافیایی کاربران، امکان ردیابی آن ها را نیز تقریباً به صفر می رسانند، طبیعتاً سرعت اتصال به اینترنت آن ها را نیز کاهش می دهند. چرا که شما با استفاده از Vpn در حقیقت یک مسیری را به مسیر اتصالی اینترنت خود اضافه کردید. به عنوان مثال فرض کنید شما در ترکیه هستید و می خواهید از Vpn ای استفاده کنید که شما را به سرور استرالیا متصل می کند. پس قاعدتاً باید جهت برقراری ارتباط و به طبع آن دانلود و آپلود، زمان بیشتری را منتظر بمانید که این امر موجب کاهش سرعت شما خواهد شد.

 

• شناسایی کاربران توسط شرکت Vpn

با وجود این که Vpn آدرس یا همان IP شما را برای ISP ها و سایر اشخاص و ارگان ها مخفی می کند، اما کاملاً می تواند شما را زیر نظر داشته باشد و احتمالاً به اطلاعات محرمانه ی شما دسترسی داشته باشد. البته گفته شد که اگر از سایت هایی که پروتکل HTTPS را پشتیبانی می کنند استفاده کنید این دسترسی را نیز محدودتر خواهید کرد.

 

• مسائل قانونی

Vpn ها یکی از کارهایی که انجام می دهند محدودیت های جغرافیایی را دور می زنند و این عمل ممکن است در برخی کشورها منع قانونی داشته باشد و جرم شناخته شود.

 

تفاوت های بین vpn و vps2

 

Vps چیست؟

Virtual Private Server یا به اختصار Vps به معنای سرور مجازی، در واقع بخشی از یک سرور اختصاصی بزرگتر است که منابع آن به طور کامل در اختیار یک کاربر قرار داده می شود. این نوع سرور به دلیل اختصاص منابع بیشتر و قدرتمندتر به کاربر، راه حل نهایی برطرف کردن مشکلات میزبانی وبسایت ها و اپلیکیشن ها است. Vps در حقیقت یک سرور اختصاصی است که با استفاده از تکنیک های مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده است. این بخش ها از نظر استفاده از سخت افزار با هم یکسان هستند و نکته جالب این است که قیمت سرور مجازی ارزانتر از سرورهای دیگر است. انتخاب نوع سرور یا فضای نگهداری یک سایت بر بستر اینترنت، همواره از دغدغه های مورد توجه صاحبین مشاغل در شروع کسب و کارشان است. برخی انواع هاست اشتراکی را به شما پیشنهاد می دهند و برخی دیگر از مزایای داشتن انواع سرور مجازی برایتان صحبت می کنند. در یک هاست اشتراکی تمامی منابع سرور به صورت مشترک بین کاربران وجود دارد و در صورتی که یکی از کاربران از این منابع بیشتر استفاده کند، بر عملکرد سایر کاربران تاثیر گذاشته و آن را کاهش خواهد داد. اما با خرید سرور مجازی این مشکل با تخصیص فضای جداگانه و مشخص به هر کاربر حل شده است. برای تکمیل توضیح این بخش می توان گفت که در حقیقت سرور مجازی حد فاصل بین سرویس میزبانی وب اشتراکی یا سرور اشتراکی و سرور اختصاصی است. با داشتن سرور مجازی، صفحات وب سایت معمولاً خیلی سریع تر و مطمئن تر حتی در زمان های ترافیک بالا لود می شوند.

 

کاربرد Vps

کسب و کارهای اینترنتی از جمله سایت فروشگاه اینترنتی  که تعداد آن ها با سفارش طراحی سایت فروشگاهی روز به روز در حال افزایش است شاید بیشترین استفاده را از Vps می کنند. در واقع می توان گفت بیشترین کاربرد vps در وب سایت هایی مانند فروشگاه های اینترنتی از جمله طراحی سایت فروش اینترنتی پوشاک که نیازمند ترافیک ماهانه بالاتر، فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازنده قدرتمند‌تر از سرویس های اشتراکی هستند می باشد، سرور اختصاصی مجازی راهکار مناسب و کاربردی خواهد بود. همچنین امکان ارسال تعداد ایمیل نامحدود را با استفاده از Vps برای کسب و کار اینترنتی خود به وجود آورد. با توجه به عدم دسترسی به مدیریت سرور در سرویس های اشتراکی، امکان نصب نرم افزار دلخواه کاربر بر روی آن وجود ندارد!. در صورتی که می‌توان با پرداخت هزینه ای به مراتب کمتر از اجاره یا خرید یک سرور اختصاصی، اپلیکیشن دلخواه خود را بر روی سرور نصب کرد و از امکانات یک سرویس اختصاصی نیز برخوردار شد. این هزینه در مقابل استفاده از حجم دیتابیسی که Vps به شما می دهد بسیار بسیار ناچیز است. چرا که فضای ذخیره سازی در سرویس های خصوصی بسیار بیشتر از سرویس های اشتراکیست.

 

مزایای Vps

Vps نیز مانند Vpn دارای مزایای بسیاریست که استفاده از آن را بسیار حیاتی و مهم می کند. از جمله اصلی ترین این مزایا می توان به تغییر IP، منابع بیشتر و سرویس دهی با کیفیت می باشد که ما در این بخش از مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما باشید.

 

◘ تغییر یا پنهان کردن IP

در قسمت های قبل تغییر موقعیت جغرافیایی یکی از مزایایی Vpn محسوب می شد. مخفی کردن IP و یا تغییر آن نیز یکی از مزایای Vps به حساب می آید. بسیاری از افرادی که با شرکت های بزرگ خارجی و یا سازمان های مالی در ارتباط هستند، بنابر قوانین بین المللی فعلی امکان فعالیت از IP های داخل کشور را ندارند. برای مثال بسیاری از تریدرها و افرادی که به معاملات مالی خارجی مشغول هستند، باید از یک IP غیر از IP های ایران به کارگزاری یا بانک مربوطه متصل شوند. با خرید سرور مجازی خارجی این مشکل قابل حل خواهد بود. حفظ اطلاعات حساس و امکان مخفی کردن آی پی اصلی برای این کاربران اینترنت بسیار حیاتی و مهم است.

 

◘ تخصیص منابع بیشتر

کسب و کارهای اینترنتی بسیاری بودند که به دلیل کمبود منابع و محدودیت ها نتوانستند به کار خود ادامه دهند و مشتریان خود را از دست داده و بیخیال فروش اینترنتی شده اند. کاربرد سرور مجازی برای بسیاری از وبسایت ها، مستقیما به میزان منابع مورد نیاز آن ها مربوط می شود. یک سایت اینترنتی بعد از کسب موفقیت نسبی و جذب مخاطبان، دچار کمبود منابع و محدودیت زیادی می شود. این کمبود منابع در سیستم های هاست اشتراکی منجر به قطع دسترسی کاربران به وبسایت شده و به معنای وارد آمدن خسارت به سایت خواهد بود. یکی از بزرگترین مشتریان سرورهای مجازی، فروشگاه های آنلاین هستند.

نکته مهم : یک فروشگاه آنلاین در صورت استفاده از هاست اشتراکی، دیر یا زود به مشکل محدودیت منابع برمی خورد و اگر هر چه زودتر در جهت رفع این مشکل اقدام نکند، مشتریان زیادی را از دست خواهد داد. وبسایت های اشتراک گذاری داده و هاستینگ نیز از دیگر مشتریان سرویس های مجازی هستند.

 

◘ سرویس دهی با کیفیت

وبسایت هایی که بازدیدکنندگان خارجی دارند برای افزایش سرعت و سرویس دهی بهتر از Vps استفاده می کنند. چرا که از مهم ترین فاکتور های سئو و رتبه بندی سایت ها، فاصله بین سرور و بازدیدکنندگان است. از این جهت سرور های مجازی خارج از کشور با کم کردن این فاصله، برای سایت هایی با بازدیدکنندگان خارجی بسیار مفید خواهند بود و رتبه بهتری را برای آن ها کسب خواهند کرد. توسعه دهندگان اپلیکیشن یا وبسایت هایی با مشتریان خارجی، برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر نیاز به خرید سرور مجازی دارند.

 

معایب Vps

Vps نیز علاوه بر مزایایی که دارد معایبی را نیز داراست. ازجمله این معایب که مهم ترین و اصلی ترین آن ها نیز می باشد می توان به هزینه ی بالای آن و نیاز به داشتن دانش فنی بالا اشاره کرد. هزینه Vps بیش تر از میزبانی اشتراکی می باشد. در کل این سرور برای کسانی مناسب است که در پرداخت هزینه مشکلی ندارند. اما از دیگر معایب Vps به عدم قابلیت پشتیبان گیری خودکار آن می توان اشاره کرد. برای مدیریت Vps باید دانش فنی بالایی داشته باشید در غیر این صورت ممکن است به مشکل بربخورید.

 

تفاوت های بین vpn و vps3

 

تفاوت Vpn و Vps

فرق وی پی ان و وی پی اس چیست و vpn و vps چه تفاوت هایی با هم دارند؟  Vpn و Vps را با هم بررسی کردیم و مزایا و معایب هر کدام را شناختیم. اکنون می خواهیم ببینیم این دو چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

Vpn به معنای شبکه خصوصی مجازیست و Vps به معنای سرور خصوصی مجازی می باشد.
• سرعت اینترنت در هنگام استفاده از Vps بسیار بیشتر از Vpn است. هنگام برقراری ارتباط با اینترنت به وسیله ی Vpn شما در حقیقت یک مسیری را به مسیر ارتباطی اینترنت خود اضافه می کنید. طبیعتاً سرعت خود را کاهش خواهید داد.
• همچنین با استفاده از Vps ترافیک سایت خود را بهبود داده و منابع بیشتری را در اختیار خواهید داشت که این مورد در دراز مدت شما را درگیر خود خواهد کرد.
• همچنین می توان به هزینه ی بالای Vps نسبت به Vpn اشاره کرد که ممکن است برای اشخاصی که تنها جهت گشت و گذار به سراغ اینترنت می روند بسیار بالا می باشد.

 

جمع بندی

Vpn و Vps هر دو سرویس هایی هستند که کاربرد خاص خود را در کنار مزایا و معایبی دارا هستند و نمی توان تعیین کرد که کدام یک بهتر از دیگریست. بسته به اینکه شما چه نیازی دارید می توانید مشخص کنید که از Vps باید استفاده کنید یا از Vpn . اگر باز هم نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید می توانید با تیم هیرکانا تماس حاص نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.


مقالات مرتبط:
» هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)
» اس اس ال (ssl) چیست و چرا داشتن آن برای وب سایت ها ضروری و حیاتی است؟
» ثبت در گوگل مپ چه کمکی به فروش کسب و کارها می کند؟
» 10 فروشگاه اینترنتی برتر پوشاک بندر انزلی


خدمات ما در هیرکانا