سوشیال مدیا ابزاریست که این روزها همه ی افراد، بزرگ و کوچک، پیر و جوان، زن و مرد از آن استفاده می کنند و می توان به جرأت گفت که جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها شده است. حال ممکن است یکی برای بازی، دیگری برای یادگیری و بسیاری از افراد جهت تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات خود از آن استفاده کنند. اما

◘ سوشیال مارکتینگ چیست؟
◘ اهمیت سوشیال مارکتینگ چیست؟
◘ مزایای سوشیال مارکتینگ در چیست؟
◘ معایب سوشیال مارکتینگ چیست؟

این ها سوالاتیست که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. تا انتها با ما باشید.

 

سوشیال مارکتینگ چیست و چه کمکی به سئو می کند؟2

 

سوشیال مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا همانطور که گفته شد امروزه به یکی از ابزارهای پرکابرد در بین همه ی افراد تبدیل شده است. اما یکی از کارهایی که می توان در این شبکه های اجتماعی به طور گسترده انجام داد، بازاریابی شبکه های اجتماعی است. سوشیال مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از شیوه ها و مفاهیم جدیدیست که با پیشرفت و گسترش شبکه های اجتماعی مطرح گردیده و بسیار مورد استقبال واقع گردیده است. شبکه های اجتماعی مختلفی همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام و غیره به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره مردم تبدیل شده اند و بسیاری از افراد چه در محل کار و چه در منزل یا حتی مسافرت، اوقات خود را در آن سپری می کنند. همین موضوع سبب شده تا بازاریان و کاسبان مشاغل گوناگون به فکر استفاده ی بهینه از این فضا باشند تا بتوانند در هر لحظه همراه مردم باشند.
بسیاری از دیجیتال مارکترها بر این اعتقادند که چشم انداز بازاریابی و تجارت با ظهور شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به شدت تغییرات مثبتی کرده است. آن ها پیش بینی می کنند که اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای مختلف روز به روز افزایش یابد. زیرا همیشه مارکتینگ و بازاریابی به دنبال محلی است که بتواند مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد و چه محلی بهتر از شبکه های اجتماعی. جایی که روزانه میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا با سلیقه ها و انگیزه هایی متفاوت در حال فعالیت هستند. سوشیال مارکتینگ در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های بازاریابی شناخته می‌شود که اگر به صورت اصولی انجام شود، نتایج مثبتی را برای مشاغل به دنبال خواهد داشت. کسب و کارهای موفق امروزی به جای استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی تبلیغات از سوشیال مارکتینگ به عنوان یک استراتژی کارآمد جهت برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه استفاده می کنند. هیرکانا با داشتن یک تیم تخصصی و حرفه ای در زمینه سوشیال مارکتینگ آماده ارائه هرگونه خدمات به شما کاربران گرامی می باشد.

 

سوشیال مارکتینگ چیست و چه کمکی به سئو می کند؟

 

سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی باعث شده تا دیگر مثل گذشته به دنبال روش های تبلیغاتی سنتی مانند چاپ بروشور و بنر و یا نصب بیلبورد در سطح شهر نباشیم. شما می توانید فقط با بالا بردن دانش خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ از روش سوشیال مدیا مارکتینگ برای تبلیغات در جهت رشد و پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید. سوشیال مدیا مارکتینگ یکی از روش های پر بازده به صورت دیجیتال می باشد که از شبکه های اجتماعی یا پلتفرم های مختلف به عنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده می کند. بسیاری از مشاغل موفق در دنیا از این روش جهت برقراری ارتباط با طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند محصولات و خدمات خود را به آنان معرفی نمایند. این روش بسیار کم هزینه تر از روش های قدیمی تبلیغات است و فقط کافیست شما علم آن را بدست بیاورید. آن گاه خواهید دید که تنها با یک کامپیوتر و اینترنت خواهید توانست به کل دنیا محصولات یا خدمات خود را معرفی و سپس ارائه کنید. سوشیال مدیا مارکتینگ علاوه بر صرفه جویی در هزینه ی تبلیغات باعث افزایش درآمد شما خواهد شد چرا که قشر عظیمی از افراد مختلف در جوامع گوناگون با محصولات و خدمات شما آشنا خواهند شد و جزء مشتریان بالقوه ی شما قرار می گیرند.

 

اهمیت سوشیال مارکتینگ

امروزه باتوجه به گسترش کسب و کارهای اینترنتی دیگر نیازی به حضور فیزیکی جهت خرید و یا دریافت خدمات نمی باشد. حتی بسیاری از مشاغل کوچک مانند سوپر مارکت های محلی یا فروشندگان خرده پا، محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت هم به مشتریان عرضه می کنند. پس دیگر نیازی به خروج از منزل، استهلاک خودرو، تحمل شلوغی و صف های طولانی نیست چرا که تنها با یک کلیک می توانید نیازهای خود را برآورده کنید. بازاریابی شبکه های اجتماعی در دنیایی که همه ی کارها در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام می شود امریست ضروری و اجتناب ناپذیر برای هر شغلی که بخواهد پیشرفت کند. شما برای ارتقاء و گسترش و پیشرفت کسب و کار خود نیاز دارید که همگام با عصر حاضر خود پیش بروید. در غیر این صورت از دنیای اطراف، عقب مانده و دچار ورشکستگی خواهید شد.
اهمیت سوشیال مارکتینگ علاوه بر اینکه شامل فروش محصولات و ارائه خدمات می شود، تبلیغات کسب و کارهایی که جهت خرید یا دریافت خدمات نیاز به حضور در مکان دارند نیز می شود. در زمینه تبلیغات به روزترین و جدیدترین نوع تبلیغات در فضای مجازی و در بستر اینترنت وجود دارد. چرا که طیف گسترده ای از کاربران و مردم را تشکیل می دهد و از طرفی هزینه ی شما بابت برقراری ارتباط با جامعه ی هدف را به شدت کاهش می دهد. بنابراین اگر کسب و کاری را راه اندازی کرده اید یا قصد راه اندازی آن را دارید حتماً در مورد سوشیال مدیا مارکتینگ نیز اطلاعات لازم را کسب کنید تا از دنیای اطراف خود عقب نماید. هیرکانا با داشتن یک تیم تخصصی و حرفه ای در زمینه سوشیال مارکتینگ آماده ارائه هرگونه خدمات به شما کاربران گرامی می باشد.

 

سوشیال مارکتینگ چیست و چه کمکی به سئو می کند؟4

 

سوشیال مارکتینگ چه کمکی به سئو می کند؟

سوشیال مدیا مارکتینگ همانطور که گفته شد یکی از ابزارهاییست که این روزها تقریباً می توان گفت تمامی کسب و کارها از آن برای معرفی خود به دورافتاده ترین نقطه در دنیا استفاده می کنند. یکی از کارهای مهمی که سوشیال مارکتینگ برای کسب و کار و وب سایت شما انجام می دهد، بهبود سئو می باشد. سئو چیست؟ در مقالات گذشته در این خصوص صحبت کردیم اما اینجا فقط به ذکر چند خط از آن جهت یادآوری اکتفا می کنیم.
SEO مخفف search engine optimization می باشد که به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. در حقیقت سئو وب سایت مجموعه ای از اقدامات طراحی شده برای بهبود ظاهری و موقعیت صفحات وب در نتایج جستجوی ارگانیک  (SERP) است. از آنجایی که جستجوی ارگانیک سریع ترین و پرکاربرد ترین راه برای کشف و دسترسی به محتوای آنلاین است، داشتن یک استراتژی SEO خوب برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت شما ضروری است. حال که با معنی سئو آشنا شدید وقت آن رسیده که بدانید سوشیال مارکتینگ چه کمکی به سئو می کند؟ گفتیم که سوشیال مارکتینگ یکی از تأثیرگذارترین روش های تبلیغات و ارائه محصول و خدمات به مشتریان در سرتاسر دنیا می باشد. به این صورت که موتورهای جستجوگر ازجمله گوگل به شبکه های اجتماعی نیز اهمیت می دهند و حضور برند یا فروشگاه شما در شبکه های اجتماعی در بالابردن رنکینگ سایتتان بسیار سودمند است.

برای امتحان سرچ کنید " هیرکانا " .

 شما با انتشار پستی در مورد فروشگاه یا برند، محصولات یا خدمات خود به صورت متنی، تصویر، انیمیشن، اینفوگرافیک و ... باعث افزایش آمار بازدید از سایت خود خواهید شد. هرچه تعداد لایک و کامنت بیشتر باشد، رنکینگ سایت بالاتر می رود. یک نکته را نباید فراموش کنید، این که برای گرفتن بازخورد و لایک و کامنت بیشتر به سراغ تولید محتوای بی کیفیت و یا سطح پایین نروید. به زبان ساده تر از هر پست و محتوایی برای افزایش بازدید از سایت خود استفاده نکنید! چرا که بسیاری از بازدیدکنندگان شما افرادی هستند که محتوا و نوع مطلب برایشان بسیار مهم است و هیچ گاه به سراغ صفحاتی که مطالب نامناسب دارند، نخواهند رفت. پس کیفیت را هیچ گاه فدای کمیت نکنید.

 

سوشیال مارکتینگ چیست و چه کمکی به سئو می کند؟1

 

مزایای سوشیال مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی به دلیل گستردگی و پیشرفت روزافزونی که دارند همواره مورد توجه و استقبال کسب و کارهای گوناگون قرار می گیرند. تا اینجای مقاله شما با مفهوم سوشیال مارکتینگ آشنا شدید و شاید هنوز تجربه ی کار کردن در این فضا را نداشته باشید، پس کاملاً طبیعی است که از مزایای آن بی اطلاع باشید. ما در این بخش از مقاله چند مورد از مزایایی که استفاده از سوشیال مدیا مارکتینگ می تواند برای هر کسب و کاری داشته باشد را گردآوری کردیم. ازجمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پیگیری نظرات مشتریان و همراهی با آن ها

سوشیال مدیا امکان ارائه ی نظرات و انتقادهای مشتریان و کاربران را فراهم کرده است. با خبری از نظرات کاربران و تلاش برای بهبود آن ها به معنای اهمیت به مشتری است و باعث ایجاد حس مثبت در مشتریان و همچنین افزایش اعتبار برند شما می گردد. فعالیت هدفمند در شبکه های اجتماعی برای نشان دادن اهمیت و حمایت برند نسبت به مشتریان می تواند محبوبیت شما را در میان آن ها دوچندان کند. حمایت و حتی واکنش نشان دادن به کمپین های اجتماعی یکی از راه های همراهی با مشتریان فعلی و آینده ی شماست.

• شناخت بیشتر در بین اقشار مختلف

آگاهی و شناخت از برند شما از طریق هر روش سوشیال مدیا مارکتینگ کم یا زیاد افزایش می یابد. شبکه های اجتماعی در واقع رسانه ای را در اختیار شما قرار می دهند که از طریق آن می توانید روزانه محتوای برند را با میلیون ها نفر به اشتراک بگذارید. اشتراک گذاری محتوا در این پلتفرم ها با افزایش میزان تعامل مخاطبان، آگاهی از برند را به میزان زیادی افزایش می دهد. منظور از تعامل در شبکه های اجتماعی تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره پست ها در پلتفرم مورد نظر است.

• تعیین هدف مشخص

بازاریابی شبکه های اجتماعی کمی شامل روان شناسی نیز می شود. شما باید بتوانید سلیقه ی مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید تا بتوانید در جهت جذب آن ها تلاش کنید. با شناخت جامعه ی هدف خود، در واقع صد قدم به جلو رفته اید چرا که اکنون می دانید برای چه کسانی باید چه مطالبی و چه محصولات و خدماتی ارائه دهید. شما می توانید با ارائه ی تبلیغات هدفمند و تمرکز بر روی گروه خاصی از مخاطبان خود، این جامعه ی هدف را بشناسید. حتی می توانید با بررسی مخاطبان در شبکه های اجتماعی با طرز فکر و سلیقه ی آن ها آشنا شوید تا بتوانید بیش از پیش مخاطبان را به مشتریان خود تبدیل نمایید.

• افزایش بازدید خالص

کسب و کارهایی که برای فعالیت آنلاین خود اقدام به راه اندازی وب سایت اختصاصی و یا بیزینس اکانت کرده اند، از طریق سوشیال مارکتنیگ می توانند میزان ترافیک ارگانیک یا افزایش بازدید خالص صفحه خود را افزایش دهند. یعنی زمانی که کسب و کار خود را در پلتفرم های اجتماعی مختلف تبلیغ می کنید، بسیاری از کاربران نسبت به بازدید از وب سایت و یا صفحه اختصاصی شما ترغیب شده و وارد آن خواهند شد. همین موضوع موجب افزایش میزان بازدید و کسب جایگاه بهتر در موتورهای جستجو می گردد و به دنبال آن نرخ فروش محصولات و خدمات شما نیز افزایش پیدا می کند. این یکی از همان تأثیرهاییست که سوشیال مارکتینگ بر سئو سایت شما می گذارد.

• صرفه جویی در هزینه

سوشیال مدیا مارکتینگ همانطور که گفته شد یکی از روش های تبلیغاتی بسیار کم هزینه است که تنها با یک کامپیوتر و اینترنت می توان کار خود را آغاز کرد. ایجاد صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی هیچگونه هزینه ای برای شما نخواهد داشت اما ارتقای آن و قرار گرفتن در معرض دید کاربران، مستلزم تلاش و برقرای تعامل با افراد فعال در این پلتفرم ها می باشد. مسلماً سرمایه گذاری در این بخش، هزینه بسیار کمتری نسبت به اجرای سایر روش ها و استراتژی های تبلیغاتی دارد. اگر حتی خودتان به تنهایی برای ارتقای کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید نیز این هزینه را به صفر می سانید. اما بهتر است در این زمینه از تجربیات دیگران استفاده نمایید و حتی اگر مقدار کمی هم که شده، برای آن هزینه کنید.

هیرکانا با داشتن یک تیم تخصصی و حرفه ای در زمینه سوشیال مارکتینگ آماده ارائه هرگونه خدمات به شما کاربران گرامی می باشد.

 

سوشیال مارکتینگ چیست و چه کمکی به سئو می کند؟3

 

معایب سوشیال مارکتینگ چیست؟

سوشیال مدیا مارکتینگ نیز مانند هر روش تبلیغاتی می تواند هم شامل مزایا و هم معایبی باشد. اما چیزی که می توان به طور قاطع آن را گفت این است که مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی قطعاً بیشتر از معایب آن است و چه بسا مزایایی که دارد باعث شود معایب آن پوشیده بماند. از جمله معایب سوشیال مارکتینگ می توان به این دو مورد اشاره کرد:

• دریافت نظرات منفی

با شروع هر کسب و کاری باید آماده دریافت انتقادها و ایرادات و نظرات منفی باشید. درست است که محتوای شما برای بسیاری از مخاطبان مورد پسند واقع شده اما ممکن است افرادی هم باشند که تبلیغات شما را دوست نداشته و نظرات منفی خود را به شما انتقال دهند. پس آماده دریافت هرگونه نظرات باشید و با دیدن آن ها دچار یأس و نا امیدی نشوید. چرا که این اشخاص تنها بخش کوچکی از مخاطبان شما هستند و اگر انتقادات آن ها سازنده باشد می توانید با کمی تغییرات منتقدین خود را به مشتری تبدیل نمایید.

• امکان لطمه به اعتبار برند

هیچ گاه مشتریان خود را دست کم نگیرید و همیشه به این فکر کنید که آن ها از شما باهوش تر و تیزبین تر هستند. پست ها در شبکه های اجتماعی به راحتی ممکن است «وایرال» (Viral) شوند و کاربران نیز به طور دقیق خوبی و بدی محتوا منتشر شده را بررسی می کنند. اگر در مورد محتوایی که منتشر می کنید دقت و احتیاط لازم را به خرج ندهید، ممکن است برند خود را در موقعیت بدی قرار دهید و به اعتبار آن لطمه بزنید. به خاطر همین است که گفتیم کیفیت را فدای کمیت نکنید.

 

جمع بندی

سوشیال مارکتینگ یک فضایی جهت تبلیغات و ارائه خدمات و محصولات است که با توجه به گسترش اینترنت و افزایش کسب و کارهای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هیرکانا با داشتن یک تیم تخصصی و حرفه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مارکتینگ آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات به شما خوانندگان و کاربران گرامی می باشد. جهت تماشای نمونه کارهای ما لطفاً اینجا کلیک کنید.


مقالات مرتبط:
»  10کاری که قبل از سفارش طراحی سایت باید انجام دهید
» چرا باید سایت طراحی کنیم؟
» هر آنچه که درباره دیجیتال مارکتینگ باید بدانید
» سئو وب سایت چیست؟


خدمات ما در هیرکانا