خرید آنلاین این روزها عبارتیست که به دفعات از اطرافیان خود می شنویم و دلیل آن هم گستردگی و پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی فروش اینترنتی است. با شروع پاندمی کرونا تمامی مشاغلی که امکان ارائه خدمات به صورت اینترنتی داشتند، کسب و کار خود را به سمت دنیای مجازی بردند و سعی کردند مشتریان خود را در فضای دیگری همچنان از آن خود نگه دارند. مشتریان نیز با توجه به شرایط از این ایده استقبال کردند و تمامی خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دادند. اما فروش آنلاین چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد که این همه طرفدار دارد؟ برای درک این مطلب، با ما در تیم پژوهشی هیرکانا تا انتهای این مقاله بمانید.

 

فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟

 

فروش آنلاین چیست؟

طراحی سایت فروش آنلاین با شروع دوره کرونا بیشتر شد و متقاضیان این امر، افزایش یافتند. چرا که هر کس برای این که در کسب و کار و دنیای تجارت از غافله عقب نماند، سعی در به روز کردن فعالیت خود داشت. اما فروش آنلاین محدود به زمان کرونا نبود و سال ها قبل تر از آن بسیاری از مشاغل هم به صورت فیزیکی و هم اینترنتی، محصولات و خدمات خود را ارائه می کردند. اما شاید تا پیش از کرونا اهمیت فروش آنلاین تا این حد به چشم نمی آمد و کسی آن را درک نمی کرد. فروش اینترنتی چیست؟ زمانی که شما کالایی را به صورت اینترنتی و در فضای اینترنت یا همان صفحات مجازی انتخاب و خریداری می نمایید، در حقیقت یک خرید آنلاین انجام داده اید. به این صورت که با اتصال به اینترنت از طریق کامپیوتر، موبایل یا تبلت وارد وب سایت فروشگاه اینترنتی مورد نظر می شوید و پس از انتخاب کالای مورد علاقه ی خود، اقدام به خرید می کنید. در این قسمت برخی سایت ها پرداخت وجه نقد را هم به صورت اینترنتی و در همان صفحه ای که قرار دارید امکان پذیر کرده اند و هم به مشتریان خود اجازه ی پرداخت وجه را در هنگام تحویل کالا داده اند. انتخاب هر کدام بستگی به مشتری دارد.
خرید آنلاین شما اگر از فروشگاه اینترنتی داخل شهر محل سکونت خودتان انجام شده باشد پس از تأیید نهایی به وسیله ی پیک موتوری نهایتاً ظرف 48 ساعت ارسال می گردد و اگر فروشگاه اینترنتی در شهر یا کشور دیگری باشد، بسته ی خرید شما از طریق پست در یک بازه زمانی مشخص به دستتان خواهد رسید. در بسیاری از مواقع شما می توانید پس از تحویل و مشاهده ی کالا اقدام به پرداخت وجه نمایید که این بهترین حالت خرید آنلاین برای مشتری می باشد. هیرکانا با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در زمینه طراحی فروشگاه آنلاین یکی از چند شرکت طراحی وب سایت حرفه ای می باشد. برای مشاهده نمونه کارهای طراحی وب سایت هیرکانا اینجا کلیک نمایید.

 

مزایای فروش آنلاین

طراحی سایت فروشگاهی برای شروع کسب و کار آنلاین، از ملزومات این کار است. البته شاید بگویید که در حال حاضر با وجود اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ دیگر به سایت احتیاجی نیست، باید به شما بگوییم که اشتباه می کنید. برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی حتماً به یک طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای نیز احتیاج خواهید داشت. اما چرا می گوییم طراحی سایت؟ به این دلیل که وب سایت ها برای معتبر نشان دادن خود و جذب اعتماد مشتریان، از نماد اعتماد الکترونیک که یک نشان ملی برای مشاغل معتبر در ایران و زیر نظر پلیس فتاست، استفاده می نمایند و امکاناتی از قبیل پرداخت در محل را برای مشتریان خود فراهم می کنند تا آن ها را نسبت به خرید آنلاین ترغیب نمایند.
خرید اینترنتی چه مزایایی دارد؟ یا اصلاً بهتر است بگوییم چرا باید انقدر در جهت کسب اعتماد مشتری تلاش کرد؟ مگر فروش آنلاین چه مزایایی دارد که هر صاحب شغلی امروزه باید یک وب سایت فروشگاهی جهت فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود داشته باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید تا به اهمیت فروش آنلاین پی ببرید. از جمله مزایای فروش آنلاین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

1- حذف محدودیت زمان

فروش اینترنتی این امکان را به مشتریان شما می دهد تا بدون محدودیت زمانی و در هر موقع از شبانه روز اقدام به خرید اینترنتی نمایند و این در حالیست که شما در خواب ناز به سر می برید ولی به مبلغ حساب بانکیتان افزوده می شود. اما در صورت فروش فیزیکی شما در یک ساعت مشخصی از شبانه روز می توانید فعالیت داشته باشید مگر سوپرمارکت های شبانه روزی باشید که آن هم نیاز به داشتن همکار یا شریک مورد اعتماد پیدا خواهید کرد.

 

فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟1

 

2- حذف محدودیت مکان

فروش اینترنتی همانطور که محدودیت زمانی ندارد، محدودیت مکانی را نیز کنار می زند. یعنی اگر شما در شمال و مشتری در جنوب کشور باشد، به راحتی و تنها با چند کلیک می تواند از محصولات فروشگاه اینترنتی شما خریداری نماید. با این کار فروش شما بسیار بیشتر می شود و ضمن این که برند یا نام وب سایتتان در شهرها و یا حتی کشورهای دیگر بر سر زبان ها خواهد بود. هیرکانا با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در زمینه طراحی سایت فروشگاهی یکی از چند شرکت طراحی وب سایت فروشگاهی می باشد.

 

3- فروش بیشتر به وسیله ی همزمانی فروش اینترنتی و فیزیکی

خرید آنلاین به وسیله ی اینترنت انجام می شود و شما باید برای فروش اینترنتی یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی داشته باشید. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید از فروشگاه فیزیکی استفاده نماید. بله، شما می توانید همزمان با داشتن فروش اینترنتی و فروش فیزیکی، بر تعداد مشتریان خود بیافزایید و سود حاصله خود را افزایش دهید. این یعنی استفاده ی بهینه و چندین برابر از امکانات پیش رو که البته نیاز به مدیریت صحیح و به موقع نیز خواهد داشت.

 

4- عدم نیاز به پرسنل زیاد

طراحی فروشگاه آنلاین اگر به وسیله ی یک تیم حرفه ای انجام شود نیاز شما را بابت داشتن پرسنل های زیاد رفع می نماید. شما به وسیله ی فروش اینترنتی می توانید از تعداد پرسنلی که برای فروش فیزیکی در فروشگاه خود ممکن است نیاز داشته باشید، بکاهید و این یعنی هزینه ی کمتر که در مقابل سود بیشتر نیز به شما خواهد داد. البته در فروشگاه اینترنتی نیز برای این که به درستی کار مشتریان انجام شود و به موقع پاسخ داده شود، به یک یا دو مدیر احتیاج خواهید داشت که این موضوع به گستردگی شغل و محصولات شما بستگی دارد.

 

5- عدم نیاز به برخورد با مشتریان شلخته

فروش اینترنتی این امکان را برای شما خواهد داشت که از برخورد و تعامل با مشتریانی که بهداشت و سکوت را رعایت نمی کنند و یا در هنگام پرو لباس بسیار شلخته می باشند، مصون باشید. چرا که در هنگام خرید یا فروش اینترنتی مشتری و صاحب فروشگاه یکدیگر را ملاقات نمی کنند و مشتری برای دیدن اجناس نیازی به خروج از منزل یا محل کار خود ندارد. پس بدون تعامل و برخورد با یکدیگر، از طرفی جنسی خریداری شده و از طرف دیگر فروخته شده است. به همین راحتی و بدون این که کوچکترین ناراحتی چه برای مشتری و چه برای فروشنده به وجود آید معامله انجام می شود.

 

6- امکان فعالیت در هر زمان و مکانی خارج از محدوده ی کاری

سفارش طراحی سایت فروشگاهی از دیگر مزایایی که دارد اینست که شما اگر بخواهید به مهمانی بروید یا حتی اگر قصد سفر داشته باشید، باز هم امکان فروش محصولات را برایتان فراهم می کند. چرا که همانطور که در ابتدای این بخش گفتیم، فروش اینترنتی محدودیتی در زمان و مکان ندارد و این شامل حال مشتری و فروشنده باهم می شود. شما در سفر می توانید با مدیریت صحیح و هماهنگی با یک یا چند نفر به عنوان پرسنل خود، پاسخگوی مشتریان باشید و محصولات خریداری شده توسط آن ها را به دستشان برسانید.

 

فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟2

 

7- پشتیبانی بهتر مشتریان

فروش اینترنتی همانطور که گفته شد امکان برخورد و تعامل با مشتریان شلخته و غر غرو را به حداقل می رساند. این امر سبب می شود تا شما بتوانید از وقت خود بهتر استفاده کرده و پاسخگوی سایر مشتریان باشید و پشتیبانی بهتر و بیشتری را از آن ها به عمل آورید. این در حالیست که در فروش فیزیکی گاهاً شما مجبور می شوید برای هر مشتری یکی از پرسنل های خود را جهت پاسخگویی قرار دهید و حال تصور کنید که اگر تعداد این مشتریان شلخته بیشتر شود شما با کمبود نیرو مواجه خواهید شد. اما در مقابل فروش اینترنتی به شما این امکان را می دهد که تنها با چند کلیک و تایپ چند جمله و یا نهایتاً یک یا دو تماس، پشتیبانی لازم را از مشتریان خود به عمل آورید.

 

8- عدم نیاز به هزینه برای فروشگاه فیزیکی

مزایای خرید اینترنتی که تنها به ذکر چند مورد از آن بسنده کردیم باعث می شود تا شما دیگر نیازی به هزینه بابت اجاره یا خرید ملک جهت راه اندازی فروشگاه فیزیکی نداشته باشید. ضمن این که باید یک دکور مناسب و طراحی زیبا، فروشگاه خود را تزیین کنید تا بتوانید مشتریان را جذب نمایید. شما می توانید با تنها بخش کوچکی از این هزینه ها، یک وب سایت فروشگاهی راه اندازی نمایید و فروش اینترنتی خود را داشته باشید. البته این نکته را هم خاطر نشان کنیم که در بالا هم اشاره شد، همزمانی هر دو فروشگاه، چه فیزیکی و چه اینترنتی، می تواند بر میزان فروش شما تأثیر بسزایی بگذارد.

 

معایب فروش آنلاین

فروش اینترنتی همانطور که گفته شد مزایای بی شماری دارد که ما در این مقاله به ذکر چند مورد از نگاه فروشنده بسنده کردیم. اما همان گونه که هر شغلی سختی های خاص خود را دارد، فروش اینترنتی نیز نسبت به فروش فیزیکی معایبی خواهد داشت که البته این چند مورد، مانع از انجام آن نخواهد شد. فقط شما می توانید با تمهیداتی این ایرادات را به حداقل برسانید. از جمله معایبی که می تواند برای فروش آنلاین متصور شد عبارتند از:

 

• عدم اعتماد مشتریان

خرید آنلاین در دنیای امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته خصوصاً برای افرادی که با تکنولوژی بسیار سر و کار دارند و یا اشخاصی که از مشغله ی زیادی برخوردار هستند و وقتی برای گردش در بازار ندارند. اما با تمام این ها، هستند افراد بسیاری که هنوز به فروشگاه های اینترنتی اعتماد ندارند و ترجیح می دهند خریدهای خود را هر چند سخت و وقت گیر باشد، به صورت حضوری انجام دهند. فروش اینترنتی از نظر این اشخاص به دو دلیل برای آن ها غیر ممکن است: یکی این که به وب سایت جهت پرداخت وجه اعتماد ندارند و دلیل دیگر معتقدند تا کالایی را از نزدیک نبینند نمی توانند در انتخاب و خرید آن تصمیم گیری کنند. اما بهتر است بدانید برای دلیل اول این اشخاص پلیس فتا نماد اعتماد الکترونیک را قرار داده تا مشتریان با خیال راحت نسبت به پرداخت وجه در فروشگاه های اینترنتی اقدام نمایند. اما در مورد دلیل دوم نیز، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکان بازدید کالا پس از دریافت و سپس پرداخت وجه را فراهم نموده اند و آن ها می توانند بدون نگرانی کالای مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند.

 

فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟3

 

• امکان هک شدن

طراحی سایت فروشگاهی اگر به وسیله ی یک تیم حرفه ای و متخصص انجام نشود، امکان هک شدن توسط هکرهای آماتور را نیز خواهد داشت. چرا که در دنیای اینترنت محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد و هر کسی در هر نقطه ای از دنیا می تواند به وب سایت شما دسترسی داشته باشد که هکرها نیز جزو همین افراد هستند. اما اگر وب سایت خود را به صورت کاملاً اصولی و حرفه ای، توسط یک تیم باتجربه و کاربلد انجام دهید، می توانید با رعایت نکات امنیتی، احتمال هک شدن را به حداقل برسانید. هیرکانا با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در زمینه طراحی فروشگاه آنلاین یکی از چند شرکت طراحی وب سایت حرفه ای می باشد. برای ثبت سفارش طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت فروشگاه پوشاک اینجا کلیک نمایید.

 

• از دسترس خارج شدن سایت جهت اصلاحات

فروش اینترنتی وب سایت خود را اگر می خواهید افزایش دهید باید به سئو و به روز رسانی وب سایت نیز توجه داشته باشید. در فروشگاه های فیزیکی برای جذب مشتری، هر چند سال یک بار، صاحب فروشگاه با تغییر دکوراسیون یا تغییر مکان، فروشگاه خود را بزرگ تر یا به روز می نماید. در فروشگاه اینترنتی نیز برای توسعه وب سایت و افزایش بازدیدکنندگان و تبدیل آن ها به مشتری، باید وب سایت فروشگاهی خود را به روز نمایید.
طراحی فروشگاه آنلاین بر خلاف فروشگاه فیزیکی که از اجسام برای تزیین و یا متریالی مانند سنگ و آهن و چوب استفاده می کنند، در فروشگاه آنلاین از کدهای برنامه نویسی برای زیباسازی وب سایت استفاده می گردد. در فروشگاه فیزیکی، فروشنده می تواند در یک روز تعطیل رسمی یا خارج از ساعاتی که مشتریان به فروشگاه مراجعه می نمایند، عملیات تغییر دکور را انجام دهد و در عین حال مشتریان خود را نیز حفظ نماید. اما این عمل در فروشگاه اینترنتی با مدت زمان کمتری انجام می گردد ولی ممکن است برای ساعاتی وب سایت از دسترس خارج شود که این مساویست با از دست دادن مشتری تازه ای که برای اولین بار به وب سایت شما مراجعه نموده است.

 

• قطعی اینترنت و برق

مزایای خرید اینترنتی انقدر بی شمار است که شاید هرکس با دانستن یک مورد از آن به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بیافتد. اما بهتر است پیش از این کار با معایب هرچند انگشت شمار آن نیز آشنا شوید تا با آگاهی و دانش کامل و در نظر گرفتن تمامی زوایای خوب و بد آن وارد این کار شوید. در روزهایی که تکنولوژی حرف اول را می زند، همچنان در بسیاری از نقاط دنیا این امکان از محدودیت هایی برخوردار است. قطعی اینترنتی و برق یکی از همین محدودیت هاست که در بسیاری از کشورها و یا در همین ایران خودمون در بسیاری از شهرها، مردم با آن مواجه هستند. پس قبل از آن که اقدام به فروش اینترنتی نمایید به روزهایی که ممکن است با قطعی اینترنت یا برق مواجه شوید نیز فکر کنید.

 

فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟4

 

انواع فروش آنلاین

فروش اینترنتی مانند هر شغل دیگری انواع مختلفی دارد. چرا که هر کسی با هر تخصصی می خواهد وارد بازار و تجارت شود تا بتواند بر میزان درآمد خود بیافزاید و گوی سبقت را از هم رده های خود برباید. اما اگر بخواهیم انواع فروش اینترنتی را نام ببریم ممکن است این مقاله بسیار طولانی شود و از حوصله ی شما نیز خارج شود. اما در اینجا به طور کلی و به ذکر چند مورد از آن ها بسنده می کنیم. ازجمله:

  •  ارائه محصولات و کالاهای مورد نیاز
  •  ساخت تیزر و تبلیغات اینترنتی
  •  ارائه ی خدمات غیرحضوری مانند آموزش اینترنتی
  •  طراحی انواع وب سایت
  •  طراحی و تولید انواع نرم افزار
  •  ثبت نام جهت دریافت خدمات حضوری
  •  فروش کتاب و مقالات معتبر دنیا
  •  فروش فیلم ها و موسیقی های روز دنیا

و مشاغلی از این دست که شاید اگر برای اولین بار بشنوید، تعجب کنید. ولی هر کاری را که شما فکرش را بکنید امکان انجام آن به صورت اینترنتی یا ثبت نام جهت انجام آن، امکان پذیر است.

 

جمع بندی

خرید آنلاین در دنیای که روز به روز تکنولوژی در حال پیشرفت است و هر کسی یک یا چند موبایل به همراه خود دارد، اولین و بهترین راهکار جهت افزایش فروش و جذب مشتری در دنیای مدرن امروزیست. شما با ثبت سفارش طراحی سایت فروشگاهی خود توسط یک تیم حرفه ای می توانید در دنیای تجارت با سایر مشاغل رقابت نمایید. هیرکانا یکی از معتبرترین شرکت های طراحی سایت فروشگاهی در شمال کشور می باشد. برای مشاهده نمونه کارهای طراحی سایت و سئو سایت هیرکانا اینجا کلیک نمایید.


مقالات مرتبط:
»
10 نکته کلیدی قیمت گذاری محصولات در فروشگاه اینترنتی
» مزایای یکپارچه سازی انبارداری فروشگاه بر روی سایت فروشگاهی
» فوتر سایت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
» تاثیر سئو بر کسب و کار و فروش اینترنتی


خدمات ما در هیرکانا