هوش مصنوعی، هوشی است که توسط ماشین ها ظهور پیدا می کند، در حالی که هوش طبیعی توسط موجودات زنده نمایش می یابد. بعضی از منابع از اصطلاح هوش مصنوعی برای توصیف ماشینی استفاده می کنند که توسط انسان خلق شده و مانند انسان فکر می کند. برخی از کاربرد های هوش مصنوعی در موتور جستجو گوگل و سامانه های مثل آمازون و یوتیوب و شرکت های خودرو سازی مانند تسلا یا  استفاده در بیشتر بازی های امروزی که ساده ترین آن شطرنج می باشد می توان مشاهده کرد. هوش مصنوعی اولین بار توسط فیلسوف و ریاضی دان جورج بول که قوانین و نظریه هایی در مورد منطق داده بود، مطرح شد. حوزه پژوهش حول محور هوش مصنوعی از یک کارگاه درکالج دارتموت در سال 1956 متولد شد. در همین سال بود که هوش مصنوعی به عنوان یک دانش جدید ثبت شد. اما فعالیت های دقیق تر بر روی این زمینه از سال 1960 آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. هنوز که هنوزه دانشمندان و محققان تعریف درستی از هوش مصنوعی ندارند. زیرا موضوعاتی که هوش مصنوعی را دربرمی گیرد بسیار فراگیر می باشد و در همه ی زمینه ها می تواند سرشاخه ای داشته باشد. اما بیشتر تعریف ها در این 4 مورد می گنجد:

1- ماشین هایی که به طور منطقی فکر می کنند.
2- ماشین هایی که به طور منطقی عمل می کنند.
3- ماشن هایی که همانند انسان ها فکر می کنند.
4- ماشین هایی که مانند انسان عمل می کنند.

علت ایجاد هوش مصنوعی را هم شاید بتوان اینطور گفت که به علت جمع آوری یکسری اطلاعات و تحلیل تجربیات برای رسیدن به یک دانش جدید یا یک تصمیم گیری صحیح می باشد.

 

هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)2

 

Chat gpt

‏اما ما در این مقاله می خواهیم یکی از چت بات هایی که در حوزه هوش مصنوعی می توان از آن استفاده کرد و امروزه پیشرفت های بسیاری داشته است را به شما معرفی می کنیم. اگربه دنبال یک همراه چت هوشمند و جذاب هستید می توانید به chat GPT چت ربات آموزش دیده با هوش مصنوعی، رجوع کنید. Ai chat GPT با قابلیت‌های قدرتمند مکالمه انسان‌ مانند خود می‌تواند به طیف گسترده‌ای از سؤالات پاسخ دهد و در گفتگوهای معنا دار شرکت کند. البته این چت بات دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. chat GPT در بسیاری از حوزه ها آماده پاسخ گویی به سوالات شما می باشد. از پاسخ دادن به سوالات علوم پایه و زندگی گرفته تا نوشتن ایمیل، نوشتن مقاله، و حتی برنامه نویسی و بازی، چت GPT Ai یک شریک چت همه کاره و سرگرم کننده است. و باAL  دستیار chat bot، می توانید از ویژگی های پیشرفته و تجربه چت کارآمد تر لذت ببرید. GPT AI Chat Assistan یک ربات چت است که زندگی شما را آسان تر می کند. هوش مصنوعی chat GPT یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی است که براساس GPT-3.5 و توسط OPENAL  توسعه پیدا کرده است.


Chat GPT نسل جدیدی از سیستم های هوش مصنوعی می باشد که می تواند مکالمه برقرار کند و متنی قابل فهم برای انسان تولید کند. قالب گفتگوی chat bat این امکان را ایجاد می کند که به سوالات پاسخ دهد و اشتباهات خود را بپذیرد، پاسخ ها یا سوالات نادرست را به چالش بکشد و درخواست های نامناسب را رد کند. Chat GPT یک ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده ی تولید گر است، که با استفاده از یادگیری تحت نظارت  و یادگیری تقویتی نظارت شده تعریف می شود. در مورد یاد گیری تحت نظارت، مدل با مکالماتی ارائه شد که در آن مربیان در هردو نقش بازی کردند که یعنی کاربر و دستیار هوش مصنوعی در این مکالمه حضور داشتند. در اینجا کاربران سوالتی را می پرسند و chat GPT به آن پاسخ می دهد. در مرحله یادگیری تقویتی، مربیان انسانی ابتدا پاسخ هایی را که مدل در مکالمه قبلی ایجاد کرده بود، رتبه بندی کردند. این رتبه‌ بندی‌ها برای ایجاد مدل‌های پاداش استفاده شد. این مدل با استفاده از چندین تکرار از Proximal Policy Optimization (PPO) به‌ طور دقیق‌ تر تنظیم شد.
در تعریف الگوریتم ppo باید اینطور گفت که الگوریتم‌های بهینه‌ سازی سیاست پروگزیمال یک مزیت مقرون ‌به ‌صرفه برای اعتماد الگوریتم‌های بهینه‌ سازی ارائه می‌کنند. آنها بسیاری از عملیات محاسباتی پرهزینه را با عملکرد سریعتر انجام می دهند. این مدل ها با همکاری مایکروسافت در زیرساخت ابررایانه Azure آموزش داده شدند. علاوه بر این، OpenAI به جمع آوری داده ها از کاربران Chat GPT ادامه می دهد که می تواند برای آموزش بیشتر و تنظیم دقیق Chat GPT استفاده شود. کاربران اجازه دارند به پاسخ هایی که از Chat GPT دریافت می کنند رأی مثبت یا منفی بدهند و یا نظراتشان را ثبت کنند.

 

هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)

 

ویژگی ها و محدودیت ها

اگرچه کارکرد اصلی یک ربات چت، تقلید از یک گفتگوگر انسانی است. به عنوان مثال، می‌تواند برنامه‌های کامپیوتری را بنویسد و اشکال‌ زدایی کند، موسیقی، نمایش تله‌پلی، افسانه‌ها و مقالات دانش‌آموزی بسازد. به سؤالات آزمون پاسخ دهید ویا شعربنویسید. همچنین می تواند سیستم عامل های مختلفی را شبیه سازی کند. برای مثال می تواند سیستم عامل لینوکس یا چت روم را شبیه سازی کند. یا بازی هایی مانند تیک تاک  را انجام دهید و یک دستگاه خود پرداز را شبیه سازی کند. داده‌های آموزشی Chat GPT شامل صفحات man و اطلاعات در مورد پدیده‌ های اینترنتی و زبان‌های برنامه‌نویسی، مانند سیستم‌های تابلوی اعلانات و زبان برنامه نویسی پایتون هم جزو مواردی است که chat GPT آن را در برمی گیرد. در مقایسه با نسخه قبلی خود، Instruct GPT، Chat GPT تلاش می کند تا پاسخ های مضر و فریبنده را در این نسخه ی جدید کاهش دهد.  ما یک سوال به عنوان نمونه  در مورد زمان حضور کریستوف کلمب می پرسیم.
این چت بات این سوال "به من در مورد زمانی که کریستف کلمب در سال 2015 به ایالات متحده آمد اطلاعات بده " را به عنوان حقیقت می پذیرد، Chat GPT ماهیت خلاف واقع سؤال را تصدیق می کند و پاسخ آن را به عنوان یک بررسی فرضی در نظر می گیرد. چه اتفاقی می‌افتد اگر کلمب در سال 2015 با استفاده از اطلاعات سفرهای کریستف کلمب و حقایقی درباره دنیای مدرن به آمریکا برود. برخلاف اکثر ربات‌های چت، چت جی پی تی مکالمه ها و چت های  قبلی را که در همان مکالمه به آن داده شده بود، به خاطر می‌آورد. برای جلوگیری از ارائه و تولید خروجی‌های توهین‌ آمیز به Chat GPT، پرسو‌جوها از OpenAI فیلتر می‌شوند و درخواست‌های نژاد پرستانه یا جنسیتی بالقوه نادیده گرفته می‌شوند. به این شکل این چت بات، سوالاتی که توهین آمیز باشند یا پاسخ مناسبی برای آن وجود نداشته باشد را فیلتر می کند.

 

محدودیت ها در  chat GPT

چت جی پی تی از محدودیت های متعددی رنج می برد. OpenAI اذعان کرد که  چت جی پی تی گاهی اوقات پاسخ هایی معقول اما نادرست یا بی معنی می نویسد.  این رفتار در مدل‌های زبان رایج است و توهم هوش مصنوعی نامیده می‌شود. مدل پاداش و امتیاز گیری در Chat GPT که براساس نظارت انسان طراحی شده است، می تواند بیش از حد بهینه شود و بنابراین مانع عملکرد شود، که در غیر این صورت به عنوان قانون گودهارت شناخته می شود. قانون گودهارت به این شکل هست که وقتی یک شاخص اندازه گیری به یک هدف تبدیل می شود، دیگر شاخص خوبی نیست. به زبان دیگر وقتی اهداف و سیاست های به خصوصی را تعییین می کنیم، افراد تلاش می کنند تا رفتار خود را بر مبنای آن قرار دهند و به نتایج آن توجهی ندارند. Chat GPT یکسری اطلاعات محدودی ازرویدادهایی دارد که پس از سال 2021 رخ داده است. Chat GPT مجاز به "بیان نظرات سیاسی یا شرکت در فعالیت های سیاسی" نیست.
در آموزش Chat GPT، بازبینان انسانی بدون در نظر گرفتن درک واقعی یا محتوای واقعی، پاسخ‌های طولانی ‌تر را ترجیح می‌دهند که این موضوع نمی تواند دلیل بر درست بودن پاسخ داشته باشد. داده‌های آموزشی همچنین از سوگیری الگوریتمی رنج می‌برند، که ممکن است زمانی آشکار شود که Chat GPT به درخواست‌ها و سوالات نامعقول افراد پاسخ می دهد. در یک نمونه، Chat GPT یک رپ تولید کرد که نشان می داد زنان و دانشمندان رنگین پوست نسبت به دانشمندان سفید پوست و مرد پست تر و درای مقام و منزلت پایین تری دراجتماع می باشند. یک مورد دیگری که در chat GPT می باشد، این ربات چت می تواند بعد از گذر زمان درباره علایق شما بیاموزد و پاسخ های دقیق تری با توجه به علایق و شناختی که از شما به دست آورده است ارائه دهد.

 

هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)4

 

سرویس chat GPT

Chat GPT در سال2022 توسط OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو راه اندازی شد. این سرویس در ابتدا به صورت رایگان برای عموم راه اندازی شد و در ادامه برنامه ها برای کسب درآمد از این سرویس بعداً انجام شد. تا  دسامبر 2022، Chat GPT بیش از یک میلیون کاربر داشت اما خیلی زود به بیش از 100 میلیون کاربر رسید و آن را به سریع ترین برنامه مصرف کننده در حال رشد تا به امروز تبدیل کرد. اما خب برخی ازمنبع های خبری هنوز هم در مورد قطعی این سرویس در برخی از موارد خبر می دهند. علاوه بر این، به تدریج سرویس های آن که به صورت رایگان ارائه می شدند کاهش می یابد. در طول دوره‌ هایی که کاربران این سرویس افزایش پیدا می کردند، تأخیر در پاسخ به سوالات معمولاً بیشتر از پنج ثانیه در 2023 بود. این سرویس به زبان انگلیسی به بهترین شکل عمل می کند، اما همچنین می‌تواند در برخی از زبان‌های دیگر با درجات مختلف با موفقیت کار کند.
برخلاف برخی دیگر از پیشرفت‌های برجسته اخیر در هوش مصنوعی، از سال 2022، هیچ نشانه‌ای از یک مقاله فنی رسمی بررسی شده در مورد Chat GPT وجود ندارد.
به گفته برخی ازمحققان، OpenAI در حال کار بر روی ابزاری است تا تلاش کند سیستم های تولید متن خود را به صورت دیجیتال واترمارک کند تا با برخی از افراد  که از خدمات آنها برای سرقت علمی یا هرزنامه استفاده می کنند، مبارزه کند. این شرکت هشدار می دهد که این ابزار، به نام طبقه بندی کننده هوش مصنوعی، احتمالاً بسیاری از موارد مثبت و منفی کاذب، گاهی اوقات با اطمینان زیاد، به همراه خواهد داشت. برخی از افراد این اطلاعات کسب شده از این سرویس را به نام خود ثبت می کنند، در حالی که نوشته های به دست آمده از هوش مصنوعی می باشند.


درگزارشی از نیویورک تایمز به این موضوع اشاره شد که قرار است نسخه بعدی هوش مصنوعی، GPT-4 ، در سال 2023 راه اندازی شود. درسال 2023، هم OpenAI پذیرش ثبت نام از مشتریان ایالات متحده برای یک سرویس بهتر و به روزتر یعنی Chat GPT Plus، با هزینه 20 دلار در ماه را آغاز می کند. OpenAI در حال برنامه ریزی برای انتشار یک طرح حرفه ای از Chat GPT است که هزینه آن 42 دلار در ماه است. Chat GPT را در دو مفهوم و دو مسیر متفاوت بررسی می کنیم. پس از تحقیق در مورد این چت بات محققان فعال در این حوزه خاطرنشان کردند که Chat GPT قادر به نوشتن ایمیل های فیشینگ و بد افزار است، به خصوص وقتی با OpenAI Codex ترکیب شود که این موضوع می تواند بسیار مخرب باشد.
مدیر عامل OpenAI در مورد این موضوع اینطور بیان کرد که نرم افزارهای پیشرفته می توانند یک خطر بزرگ امنیت سایبری باشند و همچنین به پیش بینی ادامه داد و اظهار داشت که ما می توانیم در دهه آینده به AGI واقعی یعنی هوش عمومی مصنوعی برسیم، بنابراین ما باید این کار را انجام دهیم. برای رسیدن به پیشرفت در برخی زمینه ها باید بعضی از چیز ها را فدا کرد. بنظر می رسد با ورود هوش مصنوعی به عرصه فناوری به تدریج حضور انسانها در هر عرصه ای را کمترکرده و جای آن را ماشین ها و کامپبوتر ها خواهند گرفت.

 

هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)1

 

کاربرد آن در دانشگاه و مدارس

Chat GPT می تواند مقدمه و بخش های چکیده مقالات علمی را بنویسد که سوالات اخلاقی را مطرح می کند. چندین مقاله قبلاً Chat GPT را به عنوان نویسنده مشترک فهرست کرده اند. در مجله آتلانتیک، اینطور بیان شده است که chat GPT  در نگاه محققان فعال این حوزه، عملکرد و تأثیر آن بر دانشگاه و به ویژه مقالات کاربردی هنوز درک نشده است. اینطور که می توان مشاهده کرد در ادامه پیش روی در استفاده از این چت بات، معلمان باید نگران دانش آموزان در مورد استفاده از Chat GPT برای نوشته های خود باشند، اما برای ارائه دهندگان آموزش برای تقویت تفکر انتقادی یا استدلال سازگار خواهند بود. در این صورت دانش آموزان و دانش جویان دیگر نیازی به انجام دادن تکالیف مدرسه و دانشگاه یا انجام تحقیق و پژوهش های دشوار در هیچ زمینه ای را نخواهند داشت. زیرا به راحتی می توانند با استفاده از chat GPT به جوابی که می خواهند دست پیدا کنند. اما موضوعی که به آن اشاره کردیم این بود که با وجود جواب های جامع این چت  نمی توان به طور قطع مطمئن بود که پاسخی که به شما داده است صحیح می باشد.
یک مثال کوچکی که در مورد تقلب دانش آموزان و دانشجویان برای استفاده از chat GPT می توان بیان کرد در دانشگاه فورمن می باشد. یکی از دانش جویان این دانشگاه برای ارائه مقاله خود، یک مقاله با استفاده از chat GPT ایجاد کرده و برای استاد خود فرستاده است. در اینجا استاد متوجه استفاده این دانشجو از این چت بات می شود. اما برای اثبات ادعای خود مدرکی در دست نداشته است. پس یک امتحان شفاهی برای اثبات ادعای خود برای دانشجویانی که حدس می زند از این چت بات استفاده کرده اند برگزار می کند. این دانشجو در این امتحان اعتراف می کند که از chat GPT استفاده کرده است. اما در راستای جلوگیری از این دست از اتفاقات، یک برنامه ای ساخته شد به نام GPTzero تا بتواند تعیین کند، که چه مقداری از متن یا مقاله یا یک نوشته، توسط هوش مصنوعی تولید شده است.


مثال دیگری که می توان برای هوش مصنوعی در این زمینه گفت، شاید جایگزین شدن این چت بات به جای بسیاری از برنامه نویسان باشد. این موضوع می تواند بسیاری از برنامه نویسان در حوزه های مختلف را نگران کند. اما درستی یا نادرستی این موضوع تا حد زیادی واضح نیست. چند مدت قبل گوگل یک آگهی استخدام برنامه نویسی با حقوق سالیانه 183هزار دلار بر روی سایت خود گذاشت. شخصی به این منظور وارد سایت شده و بعد از اپلای کردن، در مصاحبه آنلاین هر پروژه ای را که به او برای مصاحبه دادند، پاسخ داده است. اما این شخص از طریق chat GPT این برنامه ها را انجام داده و به گوگل تحویل داده است. موضوع مهمی که اینجا مطرح می شود این است که چرا گوگل متوجه اینکه این برنامه ها از طریق هوش مصنوعی تولید شده اند، نشده و آنها را پذیرفته است و در پایان فرد را استخدام می کند. این ها همه نمونه هایی از پیشرفت این سرویس در این سالها می باشد که از یک سو خطرناک و از یک سوی دیگر می تواند در پیشبرد اهداف علم مفید واقع شود.
با توجه به موضوعات مخربی که درمورد chat GPT در حوزه سرقت محتوا وجود دارد، طبق گزارش ها، اداره آموزش شهر نیویورک دسترسی به ChatGPT را درسال 2022 مسدود کرد و در حدود 2023 به طور رسمی ممنوعیت آن را اعلام نمود. در بحث آموزش این چت بات می تواند برای دانش آموزانی که برای پاسخ به سوالاتشان بسیار کنجکاو هستند خیلی عالی عمل کند، اما برخی دانش آموزان نیز در بحث تقلب برای انجام تکالیفشان از آن استفاده می کنند.

 

هوش مصنوعی chat GPT چیست؟ (همه چیز درباره chat GPT)3

 

رقابت

ظهور Chat GPT و معرفی آن به عموم مردم باعث افزایش علاقه و رقابت در این فضا شد. در سال 2023، گوگل شروع به معرفی یک سرویس آزمایشی به نام " بارد " کرد که براساس برنامه هوش مصنوعی LaMDA  است. بارد براساس اطلاعات جمع‌آوری‌ شده از وب، پاسخ‌های متنی به سؤالات پرسیده شده، تولید می‌کند. مدیرعامل گوگل توضیح داد که چگونه این فناوری با قابلیت های جستجوی مطالب و داده های موجود ادغام می شود و گفت که برخی از جنبه های این فناوری برای توسعه دهندگان خارجی باز است.

 

نتیجه گیری

هیرکانا در این مقاله سعی کرده  تا به طور گسترده ویژگی های مختلف این چت بات معروف را برای شما بیان کند. برخی از کاربرد های مهمی که chat GPT می تواند داشته باشد، این است که می‌تواند برنامه نویسی کند و نرم افزار بسازد یا برنامه هایی که نوشته اید را اشکال‌ زدایی کند، موسیقی بسازد و تکالیف دانش آموزان و دانش جویان را انجام دهد. اما همانطور که گفتیم مزایای آن می تواند معایب آن نیز به شمار بیایند. برای مثال همین انجام تکالیف دانش آموزان و دانش جویان مطلب مهمی است که نباید از آن به راحتی عبور کرد. امروزه دانش آموزان برای راحتی خود در انجام تکالیف به سراغ این چت بات می روند که این کار یک تقلب می باشد. البته در این حوزه نرم افزار های تولید شد تا بشود تشخیص داد که آیا متن وارد شده از طریق هوش مصنوعی می باشد یا خیر. در حوزه ی برنامه نویسی نیز می توان گفت که شاید تا چند سال دیگر خیلی راحت بتواند جای برنامه نویسان را بگیرد. بحث هوش مصنوعی می تواند در آینده در بسیاری از حوزه های بهداشت و پزشکی نیز پیشرو باشد. اما مشکلی که هنوز در آن برطرف نشده است این است که گاهی اوقات برخی از پاسخ هایی که می دهد دارای مشکلاتی است و صحیح نمی باشد. ولی خب این مشکل در همه ی سوالاتی که شما می پرسید پیش نمی آید. برای اینکه در حوزه فناوری و اطلاعات پیشرفت کرد و عقب نماند،  پیشنهاد ما  این است که  chat GPT را برروی گوشی خود نصب کنید و طریقه استفاده از آن را آموزش ببینید.


مقالات مرتبط:
» 10 فروشگاه اینترنتی برتر فروش لباس در اهواز
» تفاوت ها و مزایا و معایب http و https ؟
» سوشیال مارکتینگ چیست و چه کمکی به سئو می کند؟
» چرا باید سایت طراحی کنیم؟