بلک فرایدی چه روزی است؟ روز بعد از عید شکرگزاری و آخرین پنج شنبه ماه نوامبر است. در این روز اجناس محبوبی مانند دستگاه های الکترونیکی و اسباب بازی ها با بیشترین تخفیف در طول سال در فروشگاه ها ( سایت فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه حضوری)  ارائه می شود و به همین جهت مردم برای بدست آوردن آن ها سر و دست می شکنند. در ایران نیز، چند سالی است فروشگاه های آنلاین و یا سنتی این روز را به عناوین گوناگون برگزار می کنند. اما فلسفه جمعه سیاه چیست؟ جمعه سیاه چه روزی است؟ بلک فرایدی در ایران چه روزی از سال است؟ این ها سوالاتی ست که می خواهیم در این مقاله به آن ها بپردازیم و همه چیز در مورد رویداد بلک فرایدی را با شما به اشتراک بگذاریم. ما را دنبال کنید.

 

بلک فرایدی چه روزی است؟

 

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه روزی است؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه روزی مخصوص فرهنگ آمریکایی محسوب می شود که در سال های اخیر، سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرارد داده و همه گیر شده است. امروزه، اکثر مردم در سرتاسر جهان منتظر روز جمعه سیاه می مانند و حتی بدون هم ذات پنداری با فرهنگ تعطیلات شکرگزاری و کریسمس، تنها به دنبال تخفیف بیشتر برای خریدهای خود هستند؛ روندی که بار دیگر تأثیر مصرف گرایی را بر جهت گرایی فرهنگ مردم نشان می دهد. هزاران هزار مرد و زن که در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ از سر و کول هم بالا می روند و محصولات مختلف را از دست هم می قاپند. سرهای زخمی، دست های شکسته و صورت های خندانی که به خاطر استفاده کردن از تخفیف های بالا احساس پیروزی می کنند و از پر بودن چرخ خرید خود راضی هستند و توی صف های طویل ایستاده اند تا خریدهای خود را حساب کنند. جمعه سیاه روزی است که در آن خرده­ فروشان بعد از یک سال کسب و کار بی رونق بالاخره فروششان بالا می گیرد و البته برای خریداران روز ته کشیدن حسابشان به شمار می رود! این روز سرآغاز خرید‌های کریسمس بوده و روز تعطیلی نیست، اما با توجه به سنت هایی که کشور‌های آمریکای شمالی از قبل داشته اند، کارمندان ادارات این اجازه را پیدا می کنند که در این روز به خرید‌های خود بپردازند. بسیاری از افراد از ساعات اولیه صبح منتظر در جلوی فروشگاه ها می مانند تا به محض آغاز این روز خرید‌های خود را انجام داده و تا قبل از پایان شب تمامی وسایل لازم را خریداری کنند.

 

جمعه سیاه یک بازی دو سر سود

جمعه سیاه یک بازی دو سر برد است. چون در این روز هم افراد می توانند به دلیل تخفیف های بالای بلک فرایدی خریدی به صرفه داشته باشند و اجناسی را که در طول سال قصد خرید آن را داشتند ولی به دلیل قیمت بالا از خرید آن صرف نظر کردند می توانند با قیمت بسیار مناسب خریداری کنند و هم فروشگاه ها می توانند فروش بالایی را تجربه کنند. فروشی که شاید حتی از فروش شب عید نیز بالاتر باشد و سود آن برای یک سال کافی باشد.

 

بلک فرایدی چه روزی است؟

 

فلسفه جمعه سیاه چیست؟

تاریخ دقیق روز جمعه سیاه بر می گرده به سال 1896 میلادی، زمانی که آمریکا با بحران مالی وحشتناکی رو به رو شد. بحرانی که در آن بازار طلا در آمریکا به شدت سقوط کرد. در این زمان چند شرکت سودجو، از این فرصت سوء استفاده کردند و تمام طلاهای موجود در بازار را با فکر بالا بردن نرخ طلا خریداری کردند که البته چندی بعد این فساد مالی برای همه روشن شد و دست سود جویان رو شد. به همین علت بازار سهام آمریکا با ورشکستگی شدیدی مواجه گردید. آن قدر شدید که تمام سرمایه داران آمریکا، خُرد و کلان همه در این آتش سوختند و ورشکست شدند.
از طرفی نزدیک بودن این اتفاق سهمگین به روز عید شکرگزاری آمریکایی ها که به شکرانه اتمام برداشت محصولات کشاورزی، جشن می گیرند و همچنین شروع خرید در سال جدید است باعث شد تقریبا تمام فروشگاه ها تخفیف های بسیار جذابی روی کالاهای خود ارائه کنند و آخرین جمعه ماه نوامبر را به بهترین روز برای خرید  تبدیل کردند. در همان دوران، اصطلاح جمعه سیاه را پلیس فیلادلفیا و راچستر هم استفاده کرد. ترافیکی که با شروع فصل خرید کریسمس در خیابان ها ایجاد می شد، حکم مصیبت را برای نیروی پلیس داشت که به استفاده از اصطلاح جمعه سیاه و شنبه سیاه منجر شد.

 

بلک فرایدی چه روزی است؟

 

جمعه سیاه از نگاهی دیگر

بلک فرایدی یک تاریخچه ی دیگری نیز دارد و آن بر می گردد به قرن نوزدهم که در آن زمان آمریکایی ها برای برگزاری جشن روز شکرگزاری، رژه هایی را با حضور بابانوئل برگزار می کنند که در آن بابانوئل در انتهای رژه حرکت می کند و این یعنی بابانوئل به زودی می آید و نوید سال جدید را می دهد. برگزاری رژه طبیعتاً شلوغی و ازدحام جمعیت را نیز به همراه دارد. در آن سال ها فروشگاه های بزرگی از شلوغی و حضور مردم استفاده کرده و این فرصت را مغتنم شمردند و با تبلیغات و اطلاع رسانی برای تخفیفات بالا، مردم حاضر در جشن بابانوئل را به مشتریان خود تبدیل می کردند. جمعه سیاه دقیقاً آغاز فصل خرید برای کریسمس است و با رواج صنعت تبلیغات، این روز به یک روز مهم برای اکثر خانواده های غربی تبدیل شده است.

 

بلک فرایدی چه روزی است؟

 

بلک فرایدی در ایران چه روزی از سال است؟

جمعه سیاه چه روزی است؟ آیا در ایران هم جمعه سیاه داریم؟ بلک فرایدی در ایران چه روزی از سال است؟ تاریخ دقیق روز جمعه سیاه چیست؟ این ها سوالاتی ست که چند سالیست ذهن ایرانیان را نیز به خود مشغول کرده است و مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گرفته است. البته بیشتر قشر جوان هستند که از وجود چنین روزی مطلع می باشند و آن هم به دلیل استفاده ی بیشتر آن ها از خرید آنلاین به جای خرید حضوری و سنتی در فروشگاه ها و مغازه هاست. ناگفته نماند که بلک فرایدی نیز در ایران بیشتر مورد استقبال سایت فروشگاه آنلاین می باشد و افرادی که عادت به خرید آنلاین دارند زودتر از بقیه در مورد تخفیفات آگاه می گردند.
بلک فرایدی در ایران همانطور که گفته شد بیشتر به صورت آنلاین صورت می پذیرد. همچنین امکان خرید از فروشگاه های بین المللی همچون آمازون در ایران در سال های اخیر با وجود فشارها و تحریم ها کمی آسان تر شده است. به همین دلیل، کاربران در سال های گذشته تاریخ بلک فرایدی در ایران بودند تا از طریق همین راه های واسط یا دوستان و آشنایان ساکن در کشورهای دیگر، خریدهای تخفیف دار خود را انجام دهند. همین روند باعث شد فروشگاه های آنلاین ایرانی نیز به مرور برنامه هایی برای فروش تخفیف دار به کاربران داخلی اجرا کنند که تجربه هایی همراه ‌با شکست و موفقیت به همراه داشت.

 

بلک فرایدی 1401

تاریخ دقیق جمعه سیاه در ایران مصادف است با همان آخرین جمعه ی ماه نوامبر و به دلیل این که روزهای هفته هر سال تغییر می کنند به همین علت نمی توان تاریخ دقیقی برای همیشه عنوان کرد. اما اگر شما می خواهید از قبل در خصوص روز دقیق جمعه سیاه بدانید، باید نگاهی به تقویم سال جاری بیاندازید و آخرین جمعه ی ماه نوامبر را پیدا کنید. به همین ترتیب برای سال های بعد نیز باید این کار را انجام دهید. بلک فرایدی 1401 مصادف است با روز 4 آذر 1401 شمسی که معادل است با 25 نوامبر 2022 میلادی که روز جمعه سیاه در سرتاسر جهان می باشد.

 

بلک فرایدی چه روزی است؟

 

جمعه سیاه و سودجویان

همه چیز در مورد رویداد بلک فرایدی را دانستید. اما یک نکته را بدانید و آن هم این ست که اگر شما قصد خرید در روز جمعه سیاه را دارید باید بدانید که از قبل حتماً تمام اجناس و اقلامی که می خواهید خریداری کنید را قیمت گیری کنید. از چند سایت و فروشگاه مختلف و مخصوصاً فروشگاهی که قصد خرید آنلاین از آن را دارید قیمت کالاهای مورد نیاز خود را بگیرید تا هنگام خرید در روز بلک فرایدی کلاه سر شما نرود. بله کلاه، آن هم کلاهی گشاد و بدقواره. برخی از سایت ها و فروشگاه های سودجو و فرصت طلبی هستند که برای کسب سود چند برابر، به اعتماد مشتریان خود خیانت کرده و کلاه سر آن ها می گذارند.
جمعه سیاه 2022 را که به راحتی می توانید از روی تقویم پیدا کنید. پس یک تا دو ماه قبل از شروع بلک فرایدی، لیست قیمت خود را جمع آوری کنید تا ببینید در موعود آیا فروشگاه مورد نظر شما تخفیف درست را داده یا خیر. برخی از فروشگاه ها و سایت ها چند روز و حتی یک ماه قبل از شروع جمعه سیاه قیمت های خود را افزایش می دهند تا در آن روز مورد نظر با تخفیف های عجیب و غریب و وسوسه انگیز بتوانند سود چند برابر داشته باشند. در واقع آن ها تخفیف ندادند و فقط از اعتماد مشتریان سوء استفاده کردند و کلاه سر آن ها گذاشتند. مراقب تخفیفات عجیب و غریب باشید و این را هم به یاد داشته باشید که همیشه تخفیف زیاد نشانه ی به صرفه بودن خرید برای شما نیست.

 

جمع بندی

بلک فرایدی چیست؟ جمعه سیاه اصطلاحی ست که چند سالی در همه جای دنیا رواج پیدا کرده و ریشه ی آن به قرن نوزدهم میلادی در آمریکا بر می گردد. روزی که طبق تاریخ با ورشکستگی سرمایه داران و سقوط بازار سهام آمریکا و روز شکرگزاری آمریکایی ها همزمان شده بود. روزی که نوید سال جدید و شروع فصل خرید جدید را می دهد. چند سالی ست که در ایران نیز مثل سایر کشورها این روز پر اهمیت شده و نه تنها فروشگاه های بزرگ، بلکه خرده فروشان نیز از آن استقبال کرده و تخفیفات ویژه ای برای کالاها و اجناس خود در نظر گرفته اند.

 

پیشنهاد ویژه هیرکانا :

شرکت طراحی سایت هیرکانا، با طراحی سایت انواع فروشگاه های اینترنتی همچون طراحی سایت فروشگاهی لباس، این قابلیت را برای سایت های فروشگاهی خود طراحی کرده که صاحبین کسب و کار بتوانند هر نوع کد تخفیفی بصورت زماندار، کد تخفیف بصورت تعداد کاربر، کد تخفیف برای محصول خاصی، کد تخفیف برای مناسبت خاصی همچون شب یلدا، روز مادر، بلک فرایدی و... را برای هرچه جذابتر کردن و کاربرپسند کردن سایت ها، در طراحی سایت فروشگاه های آنلاین، برای مشتریان خود در نظر می گیرد. برای مشاوره رایگان طراحی سایت فروشگاهی با تیم هیرکانا در تماس باشید.


مقالات مرتبط:
»
هاست چیست ؟ صفر تا صد کاربرد و مزایای هاست
» تولید محتوای اختصاصی سایت
» ترفندهای قیمت گذاری محصول برای فروش بیشتر و بهتر
» سئو وب سایت چیست؟


خدمات ما در هیرکانا