به جرات می توان گفت یکی از راه های موثر برای جلب اعتماد مشتری و افزایش فروش، ایجاد باشگاه مشتریان برای طراحی سایت فروشگاهی می باشد. این موضوع یکی از قابلیت هایی است که امروزه در همه سایت های فروشگاهی وجود دارد. نکته مهمی که موجب افزایش اعتبار و فروش از سایت می شود، امکانات ویژه و متفاوتی است که تنها شامل افرادی می شود که عضو سایت شما هستند و این امکانات و ویژگی ها را صاحبان کسب و کار تعیین می کنند. این امکانات باید طوری باشد که مخاطب را ترغیب کند تا عضو باشگاه مشتریان سایت شما شود و به خرید بپردازد. این اتفاق هم برای مشتریان و هم برای صاحبان کسب و کار مزایای و ویژگی های خوبی خواهد داشت که در ادامه مقاله می خواهیم درباره آن ها صحبت کنیم. از طرفی ایجاد امکاناتی که بتواند به صورت خودکار در سایت برای کاربران ویژه شما ایجاد شود، نیازمند طراحی حرفه ای و با تجربه است. از این رو می توانید طراحی سایت فروشگاهی پوشاک خود را با ایجاد قابلیت های منحصربفرد به مجموعه هیرکانا بسپارید. هیرکانا یک شرکت معتبر و باتجربه در خصوص طراحی سایت و سئو سایت می باشد. بنابراین با خیال راحت می توانید به این مجموعه اعتماد کنید و طراحی سایت فروشگاهی خود را به آن ها بسپارید.

 

باشگاه مشتریان چیست؟

یکی از برنامه های مهم سایت های فروشگاهی می باشد که به آن باشگاه وفاداری هم گفته می شود. باشگاه مشتریان مجموعه ای از استراتژی های بازاریابی ساختاری است که انگیزه آن حفظ و پرورش مشتریان وفادار است تا انگیزه لازم را ایجاد کنند تا مشتریان آن ها دفعات متعددی از آن مجموعه خرید کنند. برنامه ای است که توسط یک کسب و کار برای ارتباط بیشتر و همچنین ارائه و پاداش و امتیاز به مشتریان طراحی شده است. که این مزایا شامل افرادی می شود که در سایت فروشگاهی آن ها ثبت نام کرده اند. البته نا گفته نماند که این قابلیت تنها برای مشاغل بزرگ و ابر کمپانی ها محدود نمی شود. بلکه هر کسب و کاری، از یک فروشگاه کوچک محلی تا آنلاین شاپ های مجازی می توانند از این قابلیت بهره ببرند.

مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی 1

چگونه باشگاه مشتریان خود را ایجاد کنیم؟

با توجه به اهمیت و تاثیرات داشتن باشگاه مشتریان و همچنین آشنا شدن با اهدافی که این قابلیت برای کسب و کارها دارد. حالا زمان آن رسیده است که اقدامات لازمی را جهت طراحی و راه اندازی باشگاه مشتریان سایت فروشگاهی خود انجام دهید. در ادامه گام به گام این قابلیت را بیشتر توضیح داده ایم و با ویژگی های باشگاه مشتریان بیشتر آشنا می شویم:

1- باشگاه مشتریان سایت فروشگاهی خود را براساس شناخت مخاطبان و علایق و سلیقه آن ها ایجاد کنید:

راه اندازی باشگاه مشتریان بدون داشتن شناخت کافی از مخاطبان، موفق شدن آن بعید است. زمانی که مشغول ایجاد یک باشگاه خاص برای مشتریان خود هستید نیاز به درک روشنی از نیاز ها و علاقه مندی ها و انتظارات آن ها دارید. زیرا زمانی باشگاه مشتریان شما برای مخاطبانتان جذاب می شود که قابلیتی منحصربفرد و یا اضافی برای ارائه در بین رقبای شما داشته باشد، در چنین موقعیتی موفق شده اید. برای رسیدن به این اطلاعات نیاز به کارهای پیچیده و سخت نیست می توانید با یک نظر سنجی حرفه ای از مشتریان به نتایج مورد نیاز خود دست پیدا کنید و به کمک این اطلاعات باشگاه مشتریان سایت فروشگاهی خود را طراحی کنید. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه لوازم دیجیتال داشته باشید بعد از انجام نظر سنجی متوجه می شود که مخاطبانتان خرید اقساطی را به جای تخفیف روی یک محصول ترجیح می دهند.

2- استراتژی باشگاه مشتریان و مزایای عضویت در آن را معرفی کنید:

بعد از اینکه با نیاز و علاقه مشتریان خود آشنا شدید نوبت به برنامه ریزی یک استراتژی کار آمد برای باشگاه مشتریان سایت می باشد تا برای دو طرف سودمند باشد. مثلا هر مشتری که عضو سایت شما است اگر در ماه تا قیمت مشخصی که تعیین کردید خرید کند تعدادی امتیاز کسب می کند و یا تخفیف خوبی در خرید بعد شامل آن ها می شود. شما قبل از طراحی باشگاه مشتریان حتما این سوال را از خود بپرسید که چرا باید به باشگاه مشتریان بپیوندم؟ اگر پاسخ قانع کننده ای با سلیقه مخاطبانتان داشتید می توانید این برنامه را پیاده کنید. به عنوان مثال استارباکس که با ایجاد برنامه ای آن را پیش برد تا خرید را برای مشتریان خود آسان تر کند. از طرفی هر فرد با خرید محصولات استارباکس از طریق برنامه ستاره دریافت می کند که با این ستاره ها خدمات متفاوتی به آن ها تعلق می گیرد از طرفی می توانند عملکرد مشتریانشان را از طریق برنامه نسبت به محصولاتشان زیر نظر داشته باشند.

مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی 2

3- اطلاع رسانی به مشتریانتان را از طریق کانال های خود شروع کنید:

بعد از ایجاد باشگاه مشتریان نوبت آن رسیده است که طراحی باشگاه مشتریان را با قابلیت هایش به مخاطبان خود اطلاع داده و معرفی کنید. بهترین راه برای اطلاع رسانی این خبر، کانال های ارتباطی است که به آن ها داده اید مثل وب سایت و ایمیل و شبکه های اجتماعی که می توانند به شما کمک کنند تا راه اندازی باشگاه را به مشتریان خود اعلام کنید. گاهی هم شرایط خاص و مطلوب باشگاه مشتریان می تواند یک مشتری بالقوه را به یک مشتری بالفعل تبدیل کند.

4- به وعده ها و تعهدات خود عمل کنید:

زمانی که مشتریانتان به باشگاه شما می پیوندند یعنی در واقع به شما و وعده هایتان و قول هایی که داده اید اعتماد کرده اند. در این مرحله شما فرصت این را دارید که شرایط را به خوبی تنظیم کنید و قول هایی بدهید که می توانید به آن ها عمل کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید، اعضای باشگاه مشتریانتان برای استفاده از سایر خدمات ارائه شده توسط شرکای تجاری شما در ازای خرید مبلغ مشخصی در ماه از شما تخفیف دریافت کنند، ابتدا باید با شرکای تجاری خود در مورد مقدار آن تخفیف صحبت کنید به موافقت برسید و سپس در اختیار مشتریانتان قرار دهید. اگر به وعده های خود عمل نکنید می تواند اثرات منفی زیادی برایتان داشته باشد که در نتیجه آن اعتماد سازی با سایر مشتریان دیگر سخت تر می شود.

5- توجه به داشتن تعادل در ارائه پیشنهادات در فرهنگ تخفیف محصولات:

هنگام تخفیف دادن تعادل را حفظ کنید! تخفیف بیش از حد نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد. فراموش نکنید که باشگاه مشتریان زمانی خوب و موثر است که برای هر دو طرف سود آور باشد. بنابراین اگر باشگاه مشتریان سایت فروشگاهی خود را با تخفیف های بالا و نا معقول ایجاد کنید، نه تنها پس از مدتی ضرر خواهید کرد، بلکه باعث می شوید مشتریانتان به این روند بد عادت شوند و همیشه انتظار تخفیفات زیاد از شما داشته باشند. بنابراین برای داشتن یک باشگاه مشتریان موفق، از همان ابتدای کار فرهنگ تخفیف متوازن را داشته باشید. با توجه به نظریاتی که درباره ویژگی های سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی گفته شد می توانید برای سایت خود با تدابیر و استراتژی های قوی و هدفمندی یک باشگاه مشتریان هدفمند طراحی کنید و در بازه زمانی کوتاهی به نتایج خوبی دست بیابید.

مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی 3

باشگاه مشتریان چه ویژگی هایی دارد؟

قاعدتا طراحی و ایجاد باشگاه مشتریان به تنهایی کافی نیست و شما باید با ارائه خدمات و پیشنهادات ویژه به مشتریان خود اعتماد آن ها را جلب کنید و یا انگیزه لازم را در آن ها ایجاد کنید تا برای خرید دوباره از شما ترغیب شوند. در ادامه این مطلب برخی از راهکار ها و ویژگی های بارز و اساسی که در طراحی باشگاه مشتریان مهم می باشد را آورده ایم تا با آن ها بیشتر آشنا شوید.

• طراحی یک باشگاه مشتریان کارآمد بدون ترمز:

عضویت در باشگاه مشتریان باید ساده باشد. زیرا مردم معمولا دوست ندارند همه اطلاعات شخصی خود را هنگام ثبت نام ثبت کنند. از طرفی اکثر افراد در کیف پول خود جای کارت دیگر ندارند. بنابراین اگر برنامه ای که برای باشگاه مشتریان خود دارید به کارت نیاز دارد، بهتر است روش هایی را در نظر بگیرید که پیگیری آن کارت اختیاری باشد.

• پاداش های ویژه و جذاب برای کاربران وفادار:

منحصربفرد بودن یکی از دلایل بزرگی است که سبب می شود تا کاربران زیادی به سایت شما بپیوندند. زیرا غالبا افراد با تهیه و خرید یک محصول خاص حس خوبی خواهند گرفت. حتی اگر عضویت در باشگاه مشتریان برای همه مشتریانتان ممکن بود، بهتر است کاری کنید که کاربران شما تصور کنند عضو یک باشگاه شده اند، نه یک لیست ساده از اسامی مشتریان. نکته مهم این است که باید پیشنهاهایی که اعضا باشگاه دریافت می کنند، متفاوت از پیشنهاداتی باشد که عضو های جدید دریافت می کند.

• کمپین های وفاداری خود را تکرار پذیر کنید:

به این منظور است که اگر مشتریانتان احساس کنند که تنها با خرید دوم خود مبلغی تخفیف دریافت می کنند دیگر برای خرید های بعد خود به وب سایت شما مراجعه نخواهند کرد. البته در نظر داشته باشید که اگر این تخفیف را برای خرید های دهم و یا یازدهم هم قرار دهید. برای مشتریان دور از دسترس است و سبب می شود که رغبتی برای مشارکت نداشته باشند.

• باشگاه مشتریان، باید کاربر را وادار به اقدام کند:

باید امکانات و ویژگی هایی برای اعضا طراحی کنید که آن ها را ترغیب به اقدام کند. ارائه پیشنهادات قانع کننده که مشتری به انجام آن تمایل دارد بسیار تاثیر گذار است. البته در عین حال این پیشنهادات و اقدامات نباید به قدری باشد که مشتریانتان را خسته کند و کلا از عضویت باشگاه انصراف دهند. یکی از قابلیت هایی که اعضای سایت می توانند داشته باشند این است که شما فروش برخی محصولات محبوب را تنها در سایت به فروش برسانید. و یا قیمت آن ها را در فروش آنلاین کمی مناسب تر از فروش حضوری در نظر بگیرید.

مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی 4

باشگاه مشتریان چرا برای سایت فروشگاهی ضروری است؟

◘ افزایش فروش:

آنلاین شاپ ها با ارائه تخفیف ها و تبلیغات به مشتریان می توانند فروش محصولات خود را ارتقا ببخشند و همچنین درآمد خود را بیشتر کنند. از طرفی می توانند به خرید های مکرر و ارجاع ها کمک کنند که منجر به افزایش فروش شود.

◘ تعامل با مشتری:

صاحبان کسب و کار ها با ارائه این تخفیف ها و امکانات و مزایای متفاوت به مشتریان خود، آنها را تشویق می کنند تا با برند محصولات و خدمات خود تعامل بیشتری داشته باشند. داشتن تعامل با مشتری سبب افزایش رضایت مشتری شده و همچنین وفاداری به برند صورت می پذیرد.

◘ جمع آوری داده ها:

به کمک باشگاه مشتریان این فرصت را دارید که اطلاعات ارزشمندی را از مشتریان خود دریافت کنید. اطلاعاتی از جمله ترجیح ها، عادات و سلایق خرید و همچنین نظراتشان را جمع آوری کنید. از این رو این اطلاعات به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات مجموعه را بهبود ببخشید، همچنین به شخصی سازی کمپین های بازاریابی و ایجاد تجربیات بهتر برای مشتری کمک می کند.

◘ کاهش هزینه های تبلیغات:

در آنلاین شاپ ها هزینه ای که باید برای جذب مشتری بپردازید 6 تا 7 برابر بیشتر از زمانی است که شما یک مشتری قدیمی را نگهدارید. از این رو با راه اندازی باشگاه مشتریان مطمئن می شوید که مخاطبانتان بارها از شما خرید خواهند کرد.

 

مزایای سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی با داشتن یک باشگاه مشتریان هدفمند به نتایج خوبی دست  میابد. در واقع باشگاه مشتریان با استراتژی های برنامه ریزی شما سرعت رشد و ارتقا مجموعه شما را گسترش خواهند داد. در ادامه با مزایای باشگاه مشتریان هم برای کسب و کارها و هم مخاطبان آشنا می شویم:
◘ افزایش نرخ خرید مشتری
◘ کاهش مشتری های کم سود و کم بازده کسب و کار
◘ بالا رفتن فروش
◘ کاهش هزینه های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان برای صاحبان کسب و کار:
به این صورت که شما با راه اندازی باشگاه مشتریان، فعالیت هایی مثل ثبت اطلاعات مشتری، ارسال پیام، انجام و بررسی نظرسنجی و... را انجام می دهید. بنابراین دیگر لازم نیست افرادی را برای انجام این فعالیت ها مشغول کنید. به این ترتیب در هزینه و زمان خود صرفه جویی کردید.
◘ افزایش خرید های تکراری
◘ مزیت رقابتی:
با داشتن باشگاه مشتریان می توانید اعتبار و برتری کسب و کار خود را نسبت به بقیه رقبا بالاتر ببرید.
◘بازاریابی برای کسب و کار:
راه اندازی سیستم باشگاه مشتریان یک سیاست برد برد در آن حاکم است. زیرا با امکانات منحصربفردی که به آن ها ارائه می دهید از شما به نیکی یاد می کنند. هم می تواند یک نوع تبلیغات برای برندتان به حساب بیاید، از طرفی اگر برای معرفی دوستان و آشنایان پورسانت در نظر بگیرید می توانید فروش خود را بسیار بالا ببرید.

مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی 5

برخی از مهم ترین مزایایی که کاربران عضو باشگاه مشتریان سایت فروشگاهی دارند:

•  جوایز انحصاری:

افرادی که در باشگاه مشتریان شما عضو هستند می توانند جوایز و امکانات منحصربفردی مانند تخفیف، محصولات رایگان، کسب امتیاز و رتبه بندی و جوایز، گردونه شانس و... داشته باشند، که این امکانات تنها برای افرادی ست که عضو سیستم باشگاه مشتریان آن مجموعه می باشند.

• دسترسی به محصولات انحصاری:

برخی سایت ها هستند که یکسری از محصولات را تنها از طریق سایت می فروشند و فروش حضوری ندارند. یا اینکه ابتدا موجودی های فروشگاه که تعداد کمی موجود می شوند برای افراد عضو باشگاه می رود از این رو سبب می شود تا احساس خاصی نسبت به خرید خود داشته باشند.

 

جمع بندی

در این مقاله با ویژگی ها و مزایای طراحی باشگاه مشتریان آشنا شدیم. باشگاه مشتریان یکی از برنامه های مهم و اساسی است که می تواند تاثیرات خوبی در جهت رشد و توسعه فروش شما داشته باشد. در واقع باشگاه مشتریان سایت فروشگاهی مجموعه افرادی هستند که در سایت مجموعه شما عضو شده اند. و شما به عنوان صاحب آن کسب و کار می توانید شرایط متفاوتی را برای افرادی که در این باشگاه قرار دارند قائل شوید. شرایطی مثل تخفیفات، امتیاز و رده بندی جوایز، گردونه شانس و با موارد متعدد و متفاوت و... که مشتری را به خرید مجدد ترغیب کند. البته به خاطر داشته باشید که طراحی یک باشگاه مشتریان باید هدفمند و با برنامه ریزی انجام شود. تا در زمان کمتری به نتایج مطلوب برسید به عنوان مثال شرایط ویژه را به کمک نظر سنجی از کاربران و مشتریان خود کسب کنید که با چه امکاناتی موافق اند و یا اینکه در تخفیفاتی که قرار می دهید تعادل را رعایت کنید تا مشتریانتان با تخفیف زیاد بد عادت نشوند و بسیاری مسائل دیگر. برای طراحی باشگاه مشتریان می توانید به شرکت هیرکانا مراجعه کنید. مجموعه هیرکانا یکی از شرکت های معتبر و حرفه ای در زمینه طراحی سایت و سئو می باشد و تمام خواسته ها و نیاز های مخاطب را در نظر می گیرد از این رو با خیال راحت می توانید طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت فروشگاهی مزون لباس را با تمام قابلیت هایی که در نظر دارید به آن ها بسپارید.


مقالات مرتبط:
»
کاربرد و مزایای سیستم رزروینک در وب سایت های فروشگاه های اینترنتی هیرکانا
» پرامپت چیست و چگونه باید از آنها استفاده کرد؟
» 10 پیج اینستاگرامی آرایشی و بهداشتی برتر در سال 1402
» راهکار های افزایش نرخ تبدیل در سبد خرید سایت فروشگاه