موفقیت و کارآمدی و افزایش فروش، آرزوی هر صاحب کسب و کاری است. این بیزینس‌ها محصول ایده‌هایی است که در ذهن پرورانده شده‌اند، اما قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود. بازاریابی یکی از اصول مهمی است که باید در هر کسب و کاری رعایت شود. برندینگ نیز از اصول مهم و تاثیرگذار بر بازاریابی و فروش است و اهمیت آن، با افزایش رقبای قدر روز به روز افزایش پیدا می‌کند. نمادهایی که در ذهن شما به برند خاصی متصل است از تاثیرات قابل‌توجه برندینگ است. اما تاثیرات برندینگ به همین جا خلاصه نمی‌شود و صاحب‌نظران ادعا می‌کنند که برندینگ و فروش ارتباط در هم‌تنیده‌ای با یکدیگر دارند، اما دقیقا چگونه برندسازی به افزایش فروش کمک می کند؟ در این قسمت از هیرکانا به پاسخ این سوال خواهیم رسید.

 

برند چیست؟

برند، هویت و ارزش‌های یک شرکت، محصول یا خدمات است که در ذهن مشتریان شکل می‌گیرد. برند چیزی بیش از یک نام، لوگو یا شعار است و شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های ملموس و ناملموس است که یک شرکت یا محصول را از رقبا متمایز می‌کند. در تعریفی ساده‌تر، برند را می‌توان تصویری دانست که با شنیدن نام شما در ذهن مشتریان شکل می‌گیرد و ادراک و احساسی که به‌وسیله‌ی درک کلی مشتری از کسب و کار شما دریافت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد اینکه چگونه نام شرکت شما می تواند بر جذب مشتری تاثیر بگذارد، مقاله" اهمیت داشتن اسم مناسب برای فروشگاه اینترنتی" را در بلاگ هیرکانا مطالعه بفرمایید.

 

تاثیر برندسازی اصولی بر فروش

 

برندینگ چیست؟

حالا که مفهوم برند را می‌دانید، درک مفهوم برندینگ برای‌تان ساده‌تر است. برندینگ شامل تمام روش‌های ارائه تصویری از خدمات، محصولات و شرکت‌تان در ذهن مشتریان شماست. هویت‌بخشی به محصول یا خدمات یکی از بی‌شمار مزایای برندینگ برای فروش می‌باشد که به دلیل تعدد رقبای شما در بازار و لزوم ارائه‌ی متمایز محصول و پیشی گرفتن از رقبا، برای صاحبان کسب و کار امری لازم و ضروری می‌باشد. برندینگ با هدف تقویت و مثبت‌سازی برداشت مشتریان از محصولات و خدمات یک شرکت و شناسایی سریع محصولات و همچنین ارائه‌ی دلیلی محکم برای انتخاب محصول انجام می‌شود.

 

تفاوت برندسازی و برندینگ

برندسازی (Brandbuilding) و برندینگ (Branding) دو مفهوم مرتبط اما متفاوت هستند. برندسازی فرآیندی است که شامل شناسایی مخاطبان هدف، تعریف ارزش‌های برند و ایجاد تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای مشتریان است. در حالی که برندینگ به معنای ایجاد آگاهی از برند و ایجاد ارزش برای برند است. برندینگ شامل فعالیت‌هایی مانند بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات است. این فعالیت‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا برند خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند و ارزش‌های برند خود را به آنها منتقل کنند. به عبارت دیگر، برندسازی فرآیندی داخلی است که بر ایجاد یک برند قوی متمرکز است و برندینگ فرآیندی خارجی است که بر ایجاد آگاهی از برند و ارزش برای برند متمرکز است. برای موفقیت در بازاریابی، شرکت‌ها باید به هر دوی این مفاهیم، یعنی برندسازی و برندینگ توجه کنند. برندسازی پایه و اساس یک برند قوی است، در حالی که برندینگ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برند خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند و ارزش‌های برند خود را به آنها منتقل کنند. پس اهمیت برندینگ در فروش کالا و محصولات به مراتب بیش‌تر از برندسازی است.

 

برندینگ چه اهمیتی در فروش محصولات دارد؟

برندینگ باعث شناخت بیشتر مخاطب از محصول و خدمات شده و در نتیجه منجر به اعتمادسازی بین او و تیم ارائه‌دهنده می‌شود. از طرف دیگر، هر کسب و کاری تمایل به ایجاد ارتباطات بیشتری برای عرضه محصولاتش دارد. همین قضیه، اهمیت برندینگ در فروش کالا و محصولات را پررنگ‌تر از پیش می‌کند. پس در اهمیت این مفهوم می‌توان گفت که برندینگ وجهه ما را به عنوان صاحب یک کسب و کار به خوبی به مخاطب می‌شناساند، به طور چشمگیری باعث توسعه و رشد برند می‌شود و باعث اعتمادسازی و ایجاد و افزایش اعتبار و در نتیجه، جذب مشتریان بیش‌تر و دریافت سود بیش‌تر را در پی دارد.

 

انواع برندینگ

انواع برندینگ را می‌توان براساس عوامل مختلفی طبقه‌بندی کرد. برخی از رایج‌ترین انواع برندینگ عبارتند از:

1- برندینگ محصولات و خدمات

این نوع برندینگ بر محصولات یا خدمات یک شرکت تمرکز دارد. هدف از برندینگ محصول، ایجاد آگاهی از برند و ایجاد تمایز بین محصولات یا خدمات یک شرکت و محصولات یا خدمات رقبا است.

2- برندینگ شرکتی

تمرکز برندینگ شرکتی بر شرکت به عنوان یک کل است که هدف آن، ایجاد آگاهی از برند و ایجاد تمایز بین یک شرکت و شرکت‌های رقبا است.

3- برندینگ شخصی

برندینگ شخصی بر افراد تمرکز دارد و هدف از برندینگ شخصی، ایجاد آگاهی از برند و ایجاد تمایز بین یک فرد و افراد دیگر است.

4- برندینگ مشارکتی

توجه این نوع برندینگ به سمت همکاری بین دو یا چند شرکت است تا در نهایت مشتریان از آن آگاهی پیدا کرده و تمایزی بین محصولات یا خدمات حاصل از همکاری شرکت‌ها ایجاد شود.

5- برندینگ دیجیتال

این نوع برندینگ بر استفاده از کانال‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و ایمیل برای ایجاد آگاهی از برند و ارتباط با مشتریان تمرکز دارد.

علاوه بر این موارد، انواع دیگری از برندینگ نیز وجود دارد که براساس عوامل دیگری مانند موقعیت جغرافیایی، صنعت یا محصول یا خدمت خاص طبقه‌بندی می‌شوند. انتخاب نوع برندینگ مناسب به عوامل مختلفی از جمله اهداف شرکت، مخاطبان هدف و بودجه شرکت بستگی دارد. شاید با خواندن این مطالب سوالی در ذهنتان شکل گرفته باشد: برند چه تاثیری در فروش دارد؟ در ادامه به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد.

 

تاثیر برندسازی اصولی بر فروش1

 

چگونه برندینگ می تواند به افزایش فروش کمک کند؟

برندینگ می تواند به افزایش فروش به روش های مختلفی کمک کند، از جمله:

• افزایش آگاهی از برند

 برندسازی به شرکت‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند تا نام خود را در ذهن مشتریان تثبیت کنند. این کار با ایجاد هویت از طریق ترسیم یک لوگوی حرفه‌ای، تعریف شعار اختصاصی و در نظر گرفتن یک رنگ مشخص و با حضور در شبکه‌های اجتماعی محقق می‌شود و اینگونه افراد بیشتری با برند و محصولات شما آشنا شده و در صورت مواجهه با آن‌ها، ناخودآگاه به سمت خرید محصولات شما می‌روند.

• ایجاد وفاداری مشتری

برندسازی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشتریان وفاداری پیدا کنند که محصولات یا خدمات آن‌ها را به رقبا ترجیح دهند. این مسئله توسط نظرسنجی‌های دقیقی استنتاج شده است. در واقع 81 درصد مشتریان بر اعتماد به برند برای خرید محصول یا خدمات تاکید داشته‌اند. این امر به شرکت ها کمک می کند تا فروش خود را حفظ کنند و حاشیه سود خود را بهبود بخشند. پیدا کردن مشتری‌های وفادار از مهم‌ترین مزایای برندینگ برای فروش محصولات و خدمات است.

• افزایش ارزش برند

برندهای قوی از رقبای خود متمایز هستند و در ذهن مشتریان جایگاه ویژه‌ای دارند. این امر منجر می‌شود که ارزش محصولات شما در ذهن آنان بیش‌تر شود و در نتیجه می توانید محصولات یا خدمات خود را با قیمت بالاتری نسبت به رقبا بفروشید.

• تسهیل ورود به بازارهای جدید

برندهای قوی می توانند به شرکت‌ها در ورود به بازارهای جدید کمک کنند. این امر به دلیل اعتمادی است که مشتریان به برندها دارند.

یکی از نمونه‌های موفق برندینگ مربوط به برند اپل می‌شود. اپل یک برند قوی در صنعت فناوری است. این برند به دلیل محصولات نوآورانه، طراحی جذاب و تجربه کاربری خود شناخته شده است. این برند به شرکت اپل کمک کرده است تا محصولات خود را با قیمت های بالاتری نسبت به رقبا به فروش برساند.

 

چه عواملی باعث می شود که یک برند برای مشتریان جذاب باشد؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث شود که یک برند برای مشتریان جذاب باشد. برای این که برندتان را در نظر مشتریان جذاب کنید، می‌توانید استراتژی های برندینگ برای افزایش فروش را برای برند خود در نظر بگیرید. برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از:

◘ افزایش کیفیت محصولات یا خدمات

کیفیت یکی از مهمترین عواملی است که مشتریان هنگام انتخاب یک برند در نظر می گیرند. مشتریان به دنبال محصولات یا خدماتی هستند که عملکرد خوبی داشته باشند و ارزش پول خود را داشته باشند. پس افزایش کیفیت محصولات می‌تواند گام اول جذاب‌سازی برند در نظر مشتریان باشد.

◘ ایجاد ارزش برند به صورت مثبت

تأثیر ارزش ویژه برند بر حجم فروش غیرقابل انکار است. ایجاد ارزش ویژه‌ی مثبت از مهم‌ترین مزایای برندینگ برای فروش محصولات است. با اجرای کمپین‌های بازاریابی مؤثر، ارائه کیفیت براساس وعده‌های داده شده و ارائه خدمات برتر به مشتریان، شما می‌توانید ارزش ویژه برند را ایجاد کنید. این ارزش ویژه برند، ارزشی است که یک محصول معمولی پس از تبدیل شدن به یک برند در ذهن مشتریان به دست می‌آورد.

◘ حفظ مشتریان فعلی

وقتی یک مشتری یک بار از یک برند خرید می‌کند و راضی است، احتمالاً برای خریدهای آینده به همان برند بازمی‌گردد. بنابراین، علاوه بر جذب مشتریان جدید، باید تلاش کنید تا مشتریان فعلی خود را نیز حفظ و راضی نگه دارید. تجربه نشان داده که حفظ مشتریان فعلی به مراتب بهتر از جذب مشتریان جدید است. ارزش ویژه برند تأثیر قابل توجهی بر حفظ مشتریان دارد. وقتی مشتریان نگرش مثبتی نسبت به برند شما داشته باشند، انتخابشان بیشتر به سمت شما خواهد بود تا رقبایتان. علاوه بر این، به دلیل تجربه مثبتی که قبلاً با برند شما داشته‌اند، به شما اعتماد دارند. برای اطلاعات بیش‌تر در مورد حفظ مشتریان و ایجاد انگیزه برای بازگشت آنان به وبسایت خود، مقاله " روش‌ های ایجاد انگیزه برای بازگشت مشتریان به سایت " را در بلاگ هیرکانا مطالعه بفرمایید.

◘ پیدا کردن جایگاه برند در بازار

در محیط رقابتی امروزی، برای جلب توجه باید برند خود را متمایز کنید. برای ایجاد این تمایز و ایجاد درک مطلوب در ذهن مشتریان، باید جایگاه منحصربه‌فردی برای برند خود پیدا کنید. برای این منظور، باید برند خود را به عنوان یک برند ارزشمند، معتبر و منحصربه‌فرد معرفی کنید. این کار باعث افزایش وفاداری مشتریان می‌شود و در نتیجه، تأثیر مثبتی بر روی حجم فروش شما خواهد داشت. به‌همین ترتیب، باید توجه داشت که پیدا کردن جایگاه تنها به معنای متفاوت بودن از رقبا نیست؛ بلکه باید بهتر از آن‌ها دیده شوید. با برجسته‌کردن مزیت رقابتی محصولات خود و نقاط ضعف رقبا، می‌توانید استراتژی مناسبی برای موقعیت‌یابی خود تعیین کنید. این نحوه عملکرد باعث می‌شود تا ارزش پیشنهادی خود را به صورت مؤثرتری به مشتریان انتقال دهید. اگر بخواهیم شرکتی را معرفی کنیم که این استراتژی‌ها را به خوبی پیاده کرده است، می‌توانیم به استارباکس اشاره کنیم. استارباکس یک برند شناخته شده برای تجربه مشتری مثبت خود است. این برند همچنین ارزش‌های برندی مانند کیفیت، تعهد اجتماعی و مسئولیت‌پذیری را ترویج می‌کند.

 

چگونه می توان یک برند قوی و ماندگار ایجاد کرد؟

اهمیت برندینگ در فروش کالا و محصولات به قدری زیاد است که برندها برای قوی و ماندگارتر کردن برند خود با دیگران رقابت می‌کنند. برای ایجاد یک برند قوی و ماندگار، باید به نکات زیر توجه کنید:

1- مخاطبان هدف خود را بشناسید:

اولین قدم برای ایجاد یک برند قوی، شناخت مخاطبان هدف شما است. شما باید بدانید که آن‌ها چه کسانی هستند، چه نیازها و خواسته‌هایی دارند و چه ارزش‌هایی برای آنان مهم است.

2- ارزش‌های برند خود را تعریف کنید:

ارزش های برند، اصولی هستند که یک شرکت براساس آنها عمل می کند و از مهم‌ترین عناصر برندینگ موثر برای فروش محسوب می‌شوند. ارزش های برند شما باید با نیازها و خواسته های مخاطبان هدف شما مطابقت داشته باشد.

3- یک هویت برند قوی ایجاد کنید:

هویت برند، مجموعه ای از ویژگی های بصری و غیربصری است که یک برند را متمایز می کند. هویت برند شما باید به طور مداوم در تمام نقاط تماس با مشتری خود اعمال شود.

4- عناصر برندینگ موثر برای فروش را شناسایی کنید:

این عناصر بستگی به نوع و هویت کسب و کار و محصولات شما دارد.

5- یک تجربه مشتری عالی ارائه دهید:

تجربه مشتری، مجموعه ای از تعاملات و برداشت‌هایی است که مشتریان با یک شرکت یا محصول دارند. تجربه مشتری مثبت، کلید ایجاد وفاداری مشتری است.

6- به طور مداوم برند خود را توسعه دهید:

برندسازی یک فرآیند مداوم است. شما باید به طور مداوم برند خود را براساس نیازهای مشتریان و تغییرات بازار توسعه دهید.

7- از عناصر برندینگ موثر برای فروش محصولات خود به خوبی استفاده کنید:

این عناصر شامل ایده، چشم‌انداز، ارزش‌ها و شخصیت هستند.

8- به دنبال نوآوری باشید:

برندهای موفق همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای نوآوری و متمایز شدن از رقبا هستند.

9- صادق باشید:

مشتریان می توانند دروغ را تشخیص دهند. مهم است که در مورد برند خود صادق باشید و ارزش های خود را به طور مداوم در عمل نشان دهید.

10- متعهد باشید:

ایجاد یک برند قوی و ماندگار زمان و تلاش می برد. شما باید متعهد به برند خود باشید و به طور مداوم برای بهبود آن تلاش کنید.

با پیروی از این نکات، می توانید یک برند قوی و ماندگار ایجاد کنید که به موفقیت کسب و کار شما کمک کند.

 

جمع‌بندی

چگونه برندینگ می‌تواند به شما کمک کند تا محصولات یا خدمات خود را بیشتر بفروشید؟ برندینگ یک سرمایه‌گذاری بزرگ است. شاید تاثیر کوتاه‌مدت آن چندان به چشم نیاید اما در درازمدت، قطعا شاهد تفاوت چشم‌گیری در میزان بازدید کاربران و فروش محصولات خواهید بود. میزان موفقیت شما در این زمینه وابسته به میزان خلاقیت و تلاش و جدیت شما در مسئله‌ی برندینگ و برندسازی می‌باشد. با الهام‌گیری از کسب و کارهای بزرگ و موفق به الگوهایی ارزشمند دست پیدا می‌کنید که به شما در مسیر پرچالش کسب و کارتان یاری می‌رساند. مهم این است که استراتژی های برندینگ برای افزایش فروش را به خوبی بشناسید و از آن‌ها به درستی استفاده کنید، در این صورت اهداف شما محقق خواهد شد و به سود بیش‌تری از طریق جذب مشتری خواهید رسید. شما تا چه اندازه‌ای روی برند و برندینگ کسب و کار خود سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ حتما نظرات خود را با ما و دیگر کاربران وبسایت هیرکانا به اشتراک بگذارید.


مقالات مرتبط:
» برندینگ چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
» مزایا و ویژگی های منحصر به فرد سیستم باشگاه مشتری وب سایت های فروشگاهی
» 20 ترفند فروش در فروشگاه اینترنتی
» خرید بهترین هاست ایرانی