اغلب افرادی که در حوزه سئو سایت و وبلاگ فعالیت می کنند به خصوص وب مستر ها و مدیران سایت ها به احتمال زیاد با هانی مون و سندباکس آشنایی دارند. این دو اصطلاح یکی از سیاست ها و اقدامات گوگل است که در چند سال اخیر برای سایت ها و یا برخی صفحات وب سایت های تازه تاسیس شده بسیار مفید و مهم است. جزو الگوریتم هایی از گوگل است که به صورت خودکار برای کمک به سایت های تازه کار فرصت دیده شدن می دهد. زیرا این سوال اغلب برای مدیران سایت و یا وب مستر ها پیش می آید که چرا بعد از راه اندازی سایت خود برخی از صفحات سایت آن ها که در صفحه اول گوگل دیده شده است، یهو افت شدید پیدا کرده اند؟ این اتفاق به دلیل عملکرد هانی مون و سند باکس رخ می دهد. برای اینکه بیشتر با عملکرد این دو اصطلاح آشنا شوید در ادامه مقاله با هیرکانا همراه باشید.  

 

تفاوت بین سندباکس گوگل و گوگل هانی مون

 

گوگل هانی مون و سندباکس گوگل چیست؟

برای معرفی بهتر و درک راحت تر از این دو اصطلاح گوگل می توان هانی مون را یک فرصت طلایی و ویژه برای سایت های تازه جدید معرفی کرد که تا چند روز سایت آن ها در صفحه اول موتور جستجو گوگل نمایش داده می شود. سندباکس گوگل هم اینگونه است که از بین سایت های تازه کار یکی از سایت های بهتر را انتخاب می کند و بعد به آن وب سایت برای رسیدن به کاربران بیشتر و نتایج بهتر کمک می کند. با شناخت و آگاهی از تاثیرات هانی مون گوگل و سند باکس گوگل متوجه می شوید که این الگوریتم ها تا چقدر می توانند برای سایت شما و شروع فعالیت اینترنتی تاثیر چشمگیر داشته باشد. برای طراحی وب سایت اینترنتی خود باید از شرکت های معتبر و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا در زمانی که در موقعیت سند باکس و یا هانی مون قرار گرفتید بتوانند به درستی بهینه سازی موتور جستجو گوگل را برای شما انجام دهند.

 

تفاوت بین سندباکس گوگل و گوگل هانی مون1

 

سندباکس گوگل (google sandbox) چیست؟

در واقع سند باکس یک جعبه شنی بزرگ است، برای کودکانی که آمادگی رفتن به ساحل شنی واقعی را ندارند استفاده می شود تا به خود آسیب وارد نکنند. از این رو گوگل برای سایت های جدید و تازه کار که توانایی رقابتی سئو را ندارند یک سند باکس آماده کرده است. با این کار سایت های جدید را کم کم آماده ورود به رقابت برای رسیدن به جایگاه برتر در موتور جستجو گر گوگل می کند. همچنین وب سایت های زیادی هستند که برای بدست آوردن رتبه برتر در موتور جستجو در رقابت با گوگل قرار می گیرند تا به کاربران خود بهترین پاسخ را بدهند. از طرفی این رقابت توسط موتور جستجو گوگل صورت می گیرد این رقابت ها موجب می شود تا وبسایت های پر محتوا و کار شده از وب سایت های غیر طبیعی و فیک تفکیک شود.

 

ماه عسل گوگل (google honeymoon) چیست؟

یعنی تقریبا بین 24 تا 48 ساعت بعد از اینکه سایت خود را وارد گوگل کردید بدون این که فعالیت ویژه ای روی سایت انجام دهید. سایت شما در صفحه اول سرچ گوگل دیده می شود. در صورتی که رسیدن به این نقطه در حالت عادی اصلا کار ساده ای نیست و قالبا زمان بر است. گوگل با این کار وب سایت شما را برای یک الی تا چند هفته مورد بررسی قرار می دهد. گوگل در این بازه زمانی که به اصطلاح به آن هانی مون می گویند به بررسی ارتباط کاربران با وب سایت و همچنین میزان ارتباط کلمه کلیدی و محتوای وبسایت می پردازد.8 زمانی که سایت ما وارد honeymoon شده است لازم است که چند نکته را رعایت کنیم:

  • کاربری آسان سایت که سبب افزایش رضایت کاربران می شود.
  • آپدیت کردن محتوای سایت
  • تولید محتوای جدید و یا کیفیت
  • استفاده و به کار گیری کلمات کلیدی خوب به خصوص کلمات کلیدی که رقابت کمی دارند.
  • بهینه سازی url های سایت خود

 

تفاوت بین سندباکس گوگل و گوگل هانی مون2

 

الگوریتم سند باکس گوگل چگونه است؟

تعداد سایت هایی که به طور روزانه فعالیت خود را شروع می کنند بیش از 400 تا است. تعداد بالای سایت های قابل تاسیس سبب می شود تا کار گوگل برای ارزش گذاری و رتبه بندی این سایت های جدید سخت شود. گوگل در اولین اقدام خود شروع می کند به تفکیک کردن سایت های جدید از سایت های قدیمی تر با دامنه های معتبر. از این رو این اقدام گوگل می تواند به نفع سایت های استاندارد و پر محتوا باشد. از طرفی ویژگی که برای گوگل بسیار حائز اهمیت است این که نتایج جستجو، کاربر پسند باشد. به همین جهت گوگل به کمک الگوریتم سند باکس نتایج جستجو  را کنترل می کند و همچنین از ورود صفحات اسپم به صفحات نخست جستجو گوگل جلوگیری می کند. در واقع وب سایت هایی که با تکنیک های غیر اصولی وب سایت خود را بالا می آورند برای مخاطبان فایده ای ندارند و در حقیقت جزو سایت های اسپم به حساب می آیند. از ویژگی های خوب الگوریتم sandbox این است که به صاحبان وب سایت خود این اجازه را می دهند که با استراتژی و ساختار تولید محتوا و بهینه سازی وب سایت به روش صحیح و اصولی نیت خود را ثابت کند. این نکته هم به خاطر داشته باشید که یک وبسایت مدت زمان محدود و مشخصی در سند باکس گوگل قرار می گیرد. در واقع هدف اصلی سند باکس گوگل این است که در بین وب سایت های جدید بهترین آن را انتخاب کند این اقدام برای نمایش آن سایت در موتور جستوگر گوگل است.

 

الگوریتم هانی مون گوگل چگونه است؟

به واکنشی که گوگل به صفحات جدید تازه منتشر شده دارد الگوریتم هانی مون گوگل می گویند. به این صورت که گوگل برای چند روز صفحاتی که تازه در سایت منتشر شده اند را در صفحه اول گوگل و جزو نتایج اولیه کاربران قرار می دهد. این جایگاه نتیجه ای است که با تولید محتوای مناسب و درست و همچنین لینک سازی و بهینه سازی وب سایت باید طی 3 ماه تا یک الی دوسال به آن برسید. گوگل با این الگوریتم به سئو سایت فروشگاهی شما و صفحات جدید آن کمک شایانی می کند. البته مدت زمانی که الگوریتم هانی مون گوگل صفحات تازه منتشر شده را در نتیجه برتر جستجو قرار می دهد برای مدت زمان کوتاهی است و سپس به جایگاه قبلی خود بر می گردند به عنوان مثال یک مقاله جدید با عنوان تعیین شده ای را در سایت منتشر می کنیم. فردای آن روز زمانی که  سرچ کنسول را بررسی می کنیم می بینیم ترافیک زیادی وارد سایت شده چرا که کاربران زیاد با کلمات کلیدی این سایت وارد سایت شده اند. سپس بعد از مدتی می بینیم که رتبه آن عنوان به صفحه 6 گوگل رسیده است در این صورت متوجه می شویم که ماه عسل گوگل کار خود را انجام داده است.

 

تفاوت هانی مون گوگل و سندباکس گوگل

اصلی ترین تفاوت بین الگوریتم سندباکس گوگل و الگوریتم ماه عسل گوگل این است که سندباکس عملکرد و تمرکزش بر روی سایت های تازه تاسیس است حالا ممکن است سوال پیش بیاید که این موضوع یعنی چه؟ یعنی وقتی که طراحی سایت فروشگاهی شما انجام شد و آن سایت می خواهد شروع به کار کند ابتدا اطلاعات و محتوای وب سایت در دیتابیس گوگل ایندکس می شود و در ادامه گوگل آن را به عنوان سایت تازه تاسیس وارد الگوریتم سند باکس اینستا یا به اصطلاح جعبه شنی می کند. در الگوریتم سند باکس حتی با داشتن سئو سایت فروشگاهی خوب تولید محتوای مفید اما اجازه رتبه گرفتن به سایت را نمی دهد و زیرا الگوریتم سند باکس گوگل به مدت 3 تا 6 ماه سایت را مورد بررسی قرار می دهد تا از صحت و درستی آن سایت مطمئن شود که برای کلاهبرداری، تبلیغات اسپم یا تبلیغات نامناسب راه اندازی نشده باشد. از این رو برای این که به الگوریتم سند باکس گوگل ثابت کنیم که فعالیت سایت صحیح و اصولی است باید لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی را درست و اصولی انجام دهید. همچنین باید تولید محتوای مفید داشته باشید تا گوگل اجازه افزایش رتبه را به سایت شما بدهد.
در کنار آن الگوریتم هانی مون را هم داریم که این الگوریتم در مدت زمان کمتری سایت را بررسی می کند و در همین بازه زمانی کوتاه به سایت ها این شانس را می دهد که به صورت دائمی فعالیت و تولید محتوا مناسب برای دیده شدن و کسب رتبه برتر برسند. از این جا به بعد دیگر به هنر و خلاقیت وب مستر ها بر می گردد تا در این بازه زمانی کوتاه برای دیده شدن نظر گوگل را جلب کند تا این رتبه ای که توسط ماه عسل گوگل قرار گرفته اند دائمی باشد.

 

تفاوت بین سندباکس گوگل و گوگل هانی مون3

 

همه سایت ها وارد سند باکس می شوند؟

ممکن است سوالی برایتان پیش بیاید که آیا همه سایت های تازه تاسیس در سند باکس قرار می گیرند. جواب این سوال خیر است چرا که سند باکس برای سایت ها در سه حالت اتفاق می افتد:

  1. حالت اول: ممکن است سایتی تازه تاسیس باشد اما به قدری قوی و ایده آل است که شانس گرفتن رتبه در نتایج گوگل را دارد بنابراین این سایت ها وارد سند باکس نمی شوند.
  2. حالت دوم: برخی سایت ها طوری طراحی شدند که ممکن است روند قرار گرفتن آن ها در سایت کند باشد.
  3. حالت سوم: در مقابل برخی از سایت ها هم هستند به سرعت و به طور ناگهانی در الگوریتم سند باکس قرار می گیرند.

اگر از یک دامنه قدیمی استفاده کنید و یا یک وبسایت قدیمی را دوباره راه اندازی کنید با سند باکس گوگل روبرو نمی شوید آن هم در شرایطی که موضوع وب سایت قبلی با جدید همخوانی داشته و یکی باشند. اما در صورتی که گوگل متوجه شود دامنه ثبت شده قدیمیست، اما محتوای سایت جدید متفاوت از سایت قدیمیست در این صورت سایت جدید راه اندازی شده را به سند باکس می فرستد.

 

جمع بندی

در این مقاله درباره هانی مون و سندباکس گوگل صحبت کردیم. این دو اصطلاح مختص گوگل، برای کمک به سایت های جدید که چند سالی است راه اندازی شده اند، البته تفاوت هایی باهم دارند. اما به طور کلی در بهینه سازی موتور جستجو گوگل برای سایت ها به صورت چشمگیری تاثیر خواهد داشت. سند باکس گوگل به این صورت است که سایت های تازه تاسیس را از سایت های قدیمی با دامنه معتبر جدا می کند. و با این کار بهترین وب سایت را از بین وب سایت های تازه کار انتخاب می کند و در ادامه به کاربران آن ها برای رسیدن به بهترین نتیجه در گوگل کمک می کند. که این تقریبا بین 3 تا شاید 6 ماه زمان می برد و شما در این زمان اجازه رتبه گرفتن با تولید محتوای مفید را ندارید تا گوگل صحت سایت شما را از لحاظ کلاهبرداری و ... بررسی کند. هانی مون هم یک فرصت طلایی برای سایت های جدید است که تا چند روز در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرند و شما می توانید با تولید محتوای مفید و بهینه سازی سایت خود آن را بالا ببرید. و همچنین در زمان خروج از الگوریتم هانی مون به راحتی به رتبه برتر برسید. برای این که بعد از خارج شدن سایت شما راحت تر به رتبه برتر برگردد باید از ابتدا اصولی پیش بروید. از این رو طراحی وب سایت خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید شرکت هیرکانا یکی از مجموعه های معتبر و با تجربه در این زمینه هستند که شما می توانید طراحی وب سایت و سفارش سئو سایت خود را با خیال راحت در اختیار آن ها قرار دهید.


مقالات مرتبط:
» پورتال چیست و طراحی پورتال به چه معنی است؟
» همه آنچه که درباره ی web2 باید بدانید
» تاثیر سئو بر کسب و کار و فروش اینترنتی
» لوگو ساماندهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


خدمات ما در هیرکانا