فروش از طریق اینترنت دیگر یک انتخاب نیست و اکثر کسب و کارها برای بدست آوردن سهم بازار بیشتر و دسترس پذیرتر بودن برای مشتریان خود باید به فروش آنلاین روی آورند. از سویی راه اندازی سایت اینترنتی (کسب وکار اینترنتی) و رقم زدن فروش پیش نیازهایی می طلبد که در این مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.

کسب و کارها برای فروش از طریق اینترنت چه اقداماتی باید بکنند؟ 1

چگونه کسب و کارها می توانند از طریق اینترنت فروش داشته باشند؟

1- ایجاد جایگاهی متفاوت:

تعداد زیادی از کسب و کار های اینترنتی، در حوزه ی فعالیت شما وجود دارد. بهتر است در مقایسه با رقبای خود سعی کنید به دنبال انتخاب بهترین روش ها برای بازاریابی اینترنتی باشید. پذیرای ایده های جدید باشید و از ایده های قدیمی دوری کنید. هر چه کسب و کار شما تازگی بیشتری داشته باشد، بیشتر در ذهن مخاطب خواهد ماند.
رقبای خود را بهتر بشناسید تا بتوانید بهتر عمل کنید. درباره آن ها تحقیق کنید و ببینید از چه راه هایی سعی در بهتر شدن فروش خود دارند. به قیمت های ارائه شده توسط رقبای خود دقت کنید. از خدمات آنها کپی نکنید اما الهام بگیرید. همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید، بازاریابی اینترنتی و رسیدن به فروش ایده آل مسیری است که بسیاری از افراد کار آفرین قبل از شما طی کرده اند. پس به جای ایجاد خرج های هنگفت، سعی کنید ایده های آن ها را مورد مطالعه قرار دهید.

2- ارزیابی ایده ها:

پیدا کردن ایده ی مناسب و ارزیابی اینکه آیا ارزش سرمایه گذاری خواهند داشت یا خیر از سخت ترین بخش فروش آنلاین است. فرقی نمی کند برای فروشگاه اینترنتی خود مکان خاصی را مد نظر قرار داده اید یا در خانه در حال مدیریت آن هستید. ایده تجاری شما در صورتی که مشابه با رقبای شما نباشد و ارزش هزینه کردن را نیز داشته باشد، باید به تایید یک بازاریاب و متخصص فروش اینترنتی برسد. هیچ وقت بی گدار به آب نزنید!

 

3- ایجاد فروشگاه اینترنتی:

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چگونه یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ یکی از اقدامات اولیه دیگری که در حوزه فروش محصولات وجود دارد، ایجاد وب سایت می باشد. مطمعنا به تنهایی و فقط از طریق تبلیغات در شبکه های اجتماعی نمی توان به فروش ایده آل دست پیدا کرد. شما دو راه برای ایجاد سایت خود دارید:

• ایجاد سایت از طریق وردپرس

این مسیر برای افرادی است که قصد دارند کسب و کار کوچکی را راه اندازی کنند و فروش محصولات آن ها بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی می باشد. ورد پرس در کنار داشتن محبوبیت زیادی که دارد معایبی نیز برای شما در پی خواهد داشت. از معایب آن به آسیب پذیری وردپرس و کاهش سرعت لودینگ سایت و نداشتن پشتیبانی اختصاصی و مناسب و نیاز به دانش فنی برای توسعه آن می توان اشاره کرد.

• ایجاد سایت سفارشی

یکی دیگر از اقداماتی که می توان در مسیر فروش از طریق اینترنت انجام داد، سپردن طراحی سایت سفارشی به شرکت ها و موسسات خصوصی معتبر می باشد. از مزایای ایجاد سایت سفارشی، می توان سهولت دسترسی و بازاریابی اینترنتی گسترده در کنار بروز رسانی اطلاعات را نام برد. بهتر است به سراغ متخصصان در زمینه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بروید. این افراد در ابتدا مشاوره ای در رابطه با کسب و کارتان و نحوه ی فروش شما خواهند داشت و در ادامه شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان پشتیبانی می کنند. شما برای گرفتن راهنمایی و مشاوره می توانید به سایت هیرکانا مراجعه نمایید.

کسب و کارها برای فروش از طریق اینترنت چه اقداماتی باید بکنند؟ 2

4- کانال های فروش:

بستر های بسیاری وجود دارد تا شما بتوانید به راحتی محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش برسانید. اما این موضوع باید برای شما روشن باشد که فضای مناسب تر از فروشگاه اینترنتی برای خرید مصرف کنندگان وجود نخواهد داشت. در ادامه به توضیح بیشتری می پردازیم:

◘ فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی یک راه مستقیم و راحت برای خرید محصولات شما می باشد. از طریق فروشگاه اینترنتی شما میتوانید به راحتی اطلاعات مشتریان اعم از علایقشان را جمع آوری کنید. اینکه جه محصولاتی را بیشتر از سایرین دوست دارند و پیگیری می کنند باید برای مشتریان شخصی سازی شود.

◘ اطلاع از طریق پیامک

یکی از راه های باخبر کردن مخاطبین فروشگاهتان از طریق ارسال پیامک می باشد. بعد از اینکه شما به علایق کاربران خود و انتخابشان اشراف داشتید، می توانید کالاهای قرار گرفته در دسته بندی های مشابه را از طریق ارسال پیام کوتاه، معرفی کنید.

◘ شبکه های اجتماعی

مطمعنا یکی از پیشنهاد های ما برای بالا رفتن فروش شما استفاده از بستر شبکه های اجتماعی است. شما می توانید محصول خود را در شبکه های اجتماعی مثل اینستا گرام به مخاطبان معرفی کنید و آن ها را برای خرید بهتر و امن تر به سایت ارجاع دهید. مطمعنا فضایی که سایت فروشگاه اینترنتی برای مشتریان فراهم میکند به مراتب امکانات بسیار بیشتری نسبت به خرید در شبکه های اجتماعی خواهد داشت. پس شما با استفاده از کانال های فروش بررسی شده در این مرحله میتوانید باعث افزایش فروش خود در سایت فروشگاه اینترنتی شوید.

 

5- جلب اعتماد مخاطبین:

جلب اعتماد مخاطب از مواردی است که قبلا اشاره شده است. دلیل آن هم اهمیت داشتن آن برای بقای کسب و کار اینترنتی شما باشد. از آنجایی که محصولات فروشگاه آنلاین را نمی توان لمس کرد، شاید در ابتدا اعتماد به آن کمی دشوار باشد. 

6- افزایش خدمات:

در این قسمت به چند راهکار کاربردی برای افزایش خدمات در سایت فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات خواهیم پرداخت:

• استفاده از مناسبت ها

مناسبت های زیادی مانند اعیاد وجود دارند که شما می توانید برای تخفیف دادن به مخاطبانتان استفاده کنید. بسیاری از افراد با دیدن تخفیف های قرار گرفته در سایت ها، جذب محصولات می شوند. این روش اگر باعث خرید مشتری نشود، مطمعنا یک راه موثر، برای تبدیل مخاطب ساده به یک مشتری دائم است.
تخفیف در روزهای خاص یک قدم درست، در راه رونق فروش اینترنتی است. اما تکرار بیش از اندازه و بدون دلیل آن، باعث می شود تفکر بی ارزش بودن کالا و محصولات شما را در مخاطب ایجاد کند. روز زن، روز مرد، عید سال نو، شب یلدا روز هایی هستند که برای جلب مخاطب می توان از روش تخفیف استفاده نمود. شما میتوانید این تخفیف ها را به همراه تبریک این روزها، برای کاربران سایتتان اراسال نمایید.

• اقساطی کردن کالا ها

این روز ها با گرانی کالاها شاید نتوان مثل قبل از خرید کردن لذت کافی برد. ایجاد یک صفحه در سایت برای پیشنهاد خرید اقساطی برای مخاطبانی که از سایت خرید می کنند یک اقدام مفید خواهد بود. به این شکل افراد می توانند به هر اندازه که تمایل دارند خرید کنند و ان را در اقساط مشخصی پرداخت نمایند. این مزیت را برای آن دست از مخاطبین خود قرار دهید که از مشتریان وفادار و مورد اطمینان شما باشند.

• استفاده از نظرات و نظر سنجی ها

توجه به نظرات مشتریان برای ارتقا سایت، یک راه مناسب و بدون هزینه می باشد. با ایجاد یک بستری برای مخاطبان، شما میتوانید کامنت های منفی و مثبتی که در رابطه با نحوه عملکرد شما داده می شود را به خوبی مدیریت کنید. به نمایش گذاشتن برخی از کامنت های منفی به همراه  پاسخ شما، این دیدگاه را برای مخاطبان دیگر شما ایجاد می کند که درصورت بروز مشکل، سایت از پشتیبانی خوبی برخوردار است.

 

7- فروش بدون سایت اینترنتی:

از آنجایی که انجام اینکار سخت می باشد و مدتی زمان می برد تا کاربران به شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند، اما از روش های پر درآمد این روز هاست که جای بحث دارد. با مراجعه به سایت های مختلفی مانند آف سود، دیجی کالا می توانید محصول خود را با توجه به نوع آن به فروش برسانید. با این روش دیگر نیازی به ساخت فروشگاه اینترنتی نیست.

کسب و کارها برای فروش از طریق اینترنت چه اقداماتی باید بکنند؟ 3

مهم ترین عوامل موفقیت در فروش اینترنتی کدامند؟

فروش آنلاین استراتژی مناسب خود و البته صبر بالا می طلبد. شما اگر شناخت درستی از بازار و مشتریان هدف خود نداشته باشید قطعا موفقیتی در فروش اینترنتی خواهید داشت! عوامل مستقیم و غیر مستقیم بسیار زیادی هستند که موثر در فروش اینترنتی هستند اما، ما قصد داریم که به مهمترین این عوامل اشاره داشته باشیم :

1- محصولات جذاب ارائه دهید:

اگرچه احتمالاً نیازی به گفتن نیست، اما کیفیت محصولات شما همیشه عامل مهمی در موفقیت فروشگاه شما خواهد بود و ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما این چیزی است که به مرور زمان می توان نادیده گرفت. توجه به رضایت مشتری در اینجا بسیار مهم است.
جذابیت محصول شما رابطه مستقیمی با جلب رضایت مشتری دارد. هنگامی که مشتری وارد سایت فروشگاه اینترنتی شما می شود، جلب تنوع رنگی و تنوع محصولات شما خواهد شد. پس سعی کنید بهترین و جذاب ترین محصولات خود را در صفحه اول سایت قرار داده تا توجه مشتری را به خود جلب کنید. اما این تقریبا اولین قدمی است که باید در فروش اینترنتی انجام دهید. در ادامه برای نگهداشتن مشتریان خود بهتر است در پی جلب رضایت آن ها باشید. راه های زیادی برای جلب رضایت مشتریان وجود دارد. یکی از این راه ها، بالا بردن سطح کیفیت محصولات می باشد. در کنار این افزایش کیفیت، باید در خدمت رسانی و پشتیبانی محصولات بهترین عملکرد را ارائه دهید.

کسب و کارها برای فروش از طریق اینترنت چه اقداماتی باید بکنند؟ 4

2- شناسایی مخاطب خاص:

مخاطبان محصولات خود را بیابید. به طور معمول محصولات برای افراد و مخاطبان خاصی دسته بندی می شود. اگر سعی کنید این مخاطبان مصرف کننده را شناسایی کنید، می توانید از آن ها تا مدت ها به عنوان مشتریان وفادار خود یاد کنید. اما چگونه می توان این مخاطبین را شناسایی کرد تا جذب محصولات فروشگاه اینترنتی شوند؟
ایجاد ارتباطات درست و روابط با افراد جامعه و مراجعه کنندگان به فروشگاه اینترنتی شما می تواند در ابتدای کار کمی چالش برانگیز باشد اما نیاز کار است. مخاطبان برای شناخت شما نیاز دارند تا شما را به واسطه ی افرادی شناسایی کنند. دیدن نام برند محصولات شما در سایت های مختلف، معرفی توسط بلاگر ها، مشاهده ویدئو هایی از محصولات شما در شبکه های اجتماعی همگی از مواردی هستند که مخاطب مربوط به محصولات به سایت اینترنتی شما جذب می شوند.

3- ایجاد ترافیک:

سئو و بهینه سازی وب سایت موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. تاثیری که سئو در ایجاد ترافیک سایت خواهد گذاشت، غیر قابل انکار می باشد. سئو بهترین استراتژی فروش آنلاین و بازاریابی اینترنتی برای جذب بازدیدکنندگان به فروشگاه آنلاین شما می باشد. استفاده از کلمات کلیدی و لینک دهی مناسب با انتخاب عناوین درست و تصاویر زیبا برای سایت شما می تواند نتیجه بسیار مطلوبی در جذب بازدید کنندگان داشته باشد.

4- چک کردن دسترسی مشتریان:

کاربران دلایل زیادی دارند تا از خرید خود روی برگردانند. این دلایل می تواند اعم از کندی اینترنت، دیر لود شدن سایت، تاخیر در پرداخت و مواردی از این دست باشند. برای اینکه هر از گاهی از این مشکلات جلوگیری کنید بهتر است، مسیر ثبت سفارش مشتری را در وب سایت مرور کنید. خود را به عنوان مشتری فرض کنید. کالا را خریداری نمایید. مطمعن شوید که خرید بدون مشکل انجام می شود و هیچ صفحه ی غیر ضروری در این مرحله وجود نخواهد داشت.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم اقداماتی که کسب و کارها برای فروش از طریق اینترنت باید انجام دهند را بررسی کنیم. پیشنهاد ما ایجاد یک سایت فروشگاه اینترنتی است تا بتوانید به راحتی و بدون ایجاد مشکل تا مدت های زیادی از مزایای آن استفاده نمایید. با ایجاد سایت، در وقت شما صرفه جویی شده و دیگر نگران مشکلات ایجاد شده در مراحل انجام فروش در  نمی شوید. با کمک و راهنمایی شرکت هیرکانا، می توانید سایت فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.


مقالات مرتبط:
» چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟
» فروش آنلاین یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد؟
» 20 ترفند فروش در فروشگاه اینترنتی
» چه زمانی سایت فروشگاهی خود را باید سفارش دهیم؟
» بهترین سایت خرید هاست ایرانی