در این مقاله گروه نگارش و تولید محتوا هیرکانا قصد دارد که در رابطه با تعریف صفحه 404 بپردازد و اینکه صفحه 404 چه مزایا ومعایبی میتواند داشته باشد و برای رفع این مشکل چه اقداماتی را باید انجام داد؟


 

موضوعاتی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

1- ارور 404 چیست؟
2- تاثیر ارور 404 در سئو
3- چرا صفحات ارور 404 تاثیر منفی بر سئو داردند؟
4- چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟
5- مزایای صفحه ارور 404 چیست؟
6- صفحه 404 سفارشی چیست؟
7- صفحه 404 سفارشی چه امکاناتی باید داشته باشد؟
8- ریدایرکت 303 چیست؟
9- مزایای ریدایرکت 303 چیست؟
10- اگر در سایتمان صفحات 404 زیادی داشته باشیم، چه باید بکنیم؟

 

ارور 404 چیست؟

صفحه 404 چیست؟ صفحه 404 یا صفحه خطا، محتوا یا پیغامی است که کاربر در تلاش برای رسیدن به صفحه مورد نظر خود مواجه می شود که به دلایل زیر بوجود می آید.

1-    اگر دست به طراحی مجدد وب سایت زده باشیم
2-    از یک سیستم مدیریت محتوا به سیستم مدیریت دیگر کوچ کرده باشیم
3-    اگر ساختار داخلی لینک ها را تغییر داده باشیم
4-    تغییر آدرس
5-    ثبت یک لینک با آدرس اشتباه
6-    درج مستقیم URL اشتباه توسط کاربر و ... .

درنتیجه هر صفحه از وب سایت در صورت بارگذاری با خطا مواجه می شود و پیغامی به مرور گر مبنی بر اینکه مرورگر توانسته به سرور سایت متصل شود ولی URL را پیدا نکرد، می دهد. مثلا یک وب سایت لینکی از مطالب سایت شما را در صفحه خود قرار می دهد اما شما آن صفحه را پاک کنید پیغامی برای کاربر نشان می دهد 404 است.

دو راه وجود داردکه افت ناشی از کاهش رتبه توسط وجود صفحات ارور 404 را کنترل و حذف نمود :
1-    مدیریت ارور 404
2-    ریدایرکت لینک هایی که وجود خارجی ندارند.

 

تاثیر خطای 404 در سئو

طبق گفته ی گوگل صفحات 404 یکی از بهترین های متوجه شدن گوگل از URLهای سایت است. که به طور کلی پاک شدن URLبرای سایت نامطلوب و تاثیر آن بر روی سایت منفی است.

 

چرا صفحات ارور 404 تاثیر منفی بر سئو سایت دارند؟

گوگل تشخیص می دهد که دیگر لینکی وجود ندارد. وآن لینک را بعد از مدتی از ایندکس خارج می کند که موجب از بین رفتن ارزش لینک و بک لینک آن نیز می شود. هر چه صفحات با ارزش سایت بیشتر پاک شود، پیج رنک وب سایت و قدرت دامنه ی آن نیز کاهش می یابد. نتایج جست و جو صفحات 404 را نشان داده و در نتیجه سبب کاهش رتبه سایت در نتایج شده. در این صورت یکی از راه حل های اساسی ساخت همان صفحه با همان URL یا ریدایرکت کردن آن صفحه با ارزش به صفحه موجود دیگر است.

 

ارور 404 چیست؟

 

چگونه خطای 404 را بر طرف کنیم؟

رفع خطای 404 رنک سایت را افزایش داده در نتیجه کارایی سایت را بیشتر می کند. آسان ترین و موثر ترین روش در بر طرف کردن خطای 404، استفاده از ریدایرکت 301 است. 301: یک کد وضعیت در HTTP است که به ربات ها  موتور های جست و جو کاربران اعلام می کند، آن صفحه به طور دائم به URL دیگر منتقل شده.

 

مزایای استفاده از ریدایرکت 301

یکی از مزایای بسیار حائز اهمیت ریدایرکت 301، حفظ اعتبار صفحه و انتقال اعتبار URL به صفحه دیگر

نکته: توصیه ما این است که اگر ریدایرکت 301 استفاده می کنیم صفحه ی پاک شده را به صفحه ای انتقال بدهیم که از نظر محتوایی بسیار نزدیک به صفحه ی پاک شده باشد. تا ضمن جلب رضایت کاربران، سبب افزایش پیج رنک هم شود. به عنوان مثال در سایت های فروشگاهی اگر محصولی را پاک می کنید و آن صفحه بک لینک های زیادی دارد. بهتر است برای ریدایرکت صفحه را به کمک ریدایرکت 301 به صفحه ی دسته ی محصول ریدایرکت کرد.

 

اگر صفحات 404 زیادی داشته باشیم چه باید بکنیم؟

در صورتی که صفحات 404 زیادی داشته باشیم اصلا مقرون به صرفه نیست که تک تک صفحات را ریدایرکت کنیم. در نتیجه 2 راه حل پیش رو داریم.
1-    پیدا کردن صفحاتی که بک لینک زیادی داشته و با ارزش تر هستند و ریدایرکت کردن آن صفحات.
2-    ریدایرکت کردن همه ی صفحات دارای خطای 404 ربه صفحه اصلی سایت.

 

مزایای صفحه ی 404

با همه ی این شرایطی که یک صفحه ی 404 میتواند بوجوذد بیاورد، آیا میتواند برای وب سایت مزیتی هم داشته باشد؟ خطای 404 می تواند برای کاربران نا امید کننده باشد. و هر کارببری که با این خطا مواجه می شود شاید با ناراحتی و در کسری از ثانیه صفحه آن وب سایت را ببند و به سراغ یک وب سایت دیگر برودو این خود به دلیل بوجود آمدن تجربه ی کاربری بد، می تواند بسیار تاثیرگذار بر سئوی آن صفحه و در نتیجه سایت داشته باشد. پس هدف اصلی سئو تبدیل تجربه ی منفی کاربر مواجه با صفحه خطا به یک تجربه مثبت است. برای این کار ما میتوانیم صفحه ی سفارشی برای کاربران بسازیم.

 

صفحه 404 سفارشی

صفحه ی 404 سفارشی چیست و چه مزایایی دارد؟

در صفحات 404 سفارشی در بازدید از صفحاتی که وجود ندارد. کمک می کند تا صفحات جایگزین و مرتبط را ببینند. از طریق مطالب پیشنهادی که در این صفحات وجود دارد. کاربران را به صفحات دیگر منتقل می کند. هر چه صفحه 404 از لحاظ گرافیکی طراحی جذابی داشته باشد، از لینک های مفید و نوار جست و جوی حرفه ای داشته باشد، در سئو سایت موثر و مثبت می باشد. به دلیل کاهش  bounce rate نگه داشتن بیشتر کاربران در سئو سایت نتیجه مثبت دارد. باید خلاقانه طراحی شود و هر چه در طراحی صفحه 404 بهتر و خلاقانه تر عمل شود، سبب بهبود تجربه کاربری می شود. لینک یا پیوند در صفحه 404 اهمیت بالایی دارد. و هر چه لینک ها بیشتر باشد، احتمال بسته شدن صفحه و خروج از صفحه کمتر می شود.

افزودن لینک و جست جو در صفحه 404 نرخ تبدیل 50% دارد.