گرفتن مجوز راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارها از واجبات است. در حقیقت، دولت برای نظارت و مدیریت بهتر مشاغل آنلاین و به حداقل رساندن میزان کلاهبرداری در این دسته از فعالیت‌ها، کسب و کارهای آنلاین نوپا را موظف به دریافت مجوزها از مراجع رسمی کشور برای شروع فعالیت کرده است. داشتن این مجوزها تاثیر شایانی بر جلب اعتماد مشتریان دارد. در این مقاله نحوه دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی را به شما توضیح می‌دهیم تا هنگام اقدام به اخذ مجوزهای سایت فروشگاهی خود دچار ابهام نشوید. اما قبل از هر چیزی باید بررسی کنیم که چرا جلب اعتماد مشتری برای فروشگاه‌های اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مجوزات لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی6

 

چرا جلب اعتماد مشتری مهم است؟

دنیای کسب و کار بر محور اعتمادسازی مشتریان می‌چرخد. مسئله مهم این است که افراد از کسی خرید می‌کنند که به او اعتماد داشته باشند. رفتارهایی مثل عدم ارائه خدمات مطلوب، عدم وجود پشتیبانی مناسب، تاخیر در تحویل کالا، عدم نظارت بر فعالیت فروشگاه و ...که از برخی فروشگاه‌های اینترنتی سر می‌زند، مشتریان را از خرید اینترنتی منصرف و اعتماد آن‌ها را نسبت به تمام فروشگاه‌های اینترنتی خدشه‌دار می‌کند. بنابراین برای این که کسب و کارتان رونق بیش‌تری بگیرد و مشتریان بیش‌تری جذب آن شوند، لازم است یک سری اقدامات در جهت اعتمادسازی آن‌ها انجام دهید. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید پیش از شروع خدمات‌رسانی فروشگاه‌تان در این راستا انجام دهید، دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی است.

 

چرا یک فروشگاه اینترنتی به کسب مجوز احتیاج دارد؟

جلب اعتماد مشتریان در کسب و کارهای اینترنتی از این جهت دشوار است که ارتباط حضوری و فیزیکی کاملا حذف شده و جای آن را ارتباط آنلاین پر کرده است، بدین گونه صاحب کسب و کار قابلیت ارتباط زبانی با مشتری را از دست می‌دهد. هر چقدر هم که به طراحی ظاهری سایت، بهبود رتبه سئو، بهبود تجربه کاربری و ... اهمیت بدهید، اولین چیزی که باعث می‌شود مشتری به شما اعتماد کند این است که فعالیت‌تان توسط یک سازمان مثل سامانه صدور مجوز کسب و کار تایید شده باشد. 
از طرفی دیگر، لازمه داشتن یک درگاه پرداخت آنلاین داشتن مجوزهای لازم است. همچنین در صورت اخذ این گونه مجوزها، احتمال کلاهبرداری و سرقت علمی و حقوقی و سوءاستفاده از کسب و کارتان به شدت کاهش می‌یابد. به طور کلی می‌توان گفت که کسب مجوزهای لازم تاثیر مستقیم و مثبتی روی حس اعتماد و امنیت مشتریان هنگام خرید، جذب مشتری، افزایش فروش و رونق کسب و کار شما دارد.

 

چه مجوزهایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز داریم؟

حالا که از ضرورت و اهمیت مجوزهای لازم برای کسب و کارهای اینترنتی آگاه شدید، وقت آن است که با انواع مجوزهای فروشگاه اینترنتی آشنا شوید. البته لازم به ذکر است که داشتن همه‌ی این مجوزها برای شروع فعالیت ضروری نمی‌باشد، بلکه در افزایش اعتبار فروشگاه‌تان تاثیرگذار خواهد بود. برخی از این مجوزها عبارتند از:

 

مجوزات لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی1

 

1- مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (Enamad)

اولین و مهم‌ترین مجوزی که هر فروشگاه اینترنتی باید برای شروع فعالیت خود داشته باشد، مجوز نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد می‌باشد. این مجوز از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فروشگاه‌های اینترنتی به منظور افزایش امنیت زیرساخت های کسب و کارهای اینترنتی و مجازی و سازمان دهی سایت های تجاری صادر می‌شود. این نماد نشان‌دهنده اعتبار فروشگاه می‌باشد و کسب آن برای داشتن درگاه پرداخت آنلاین سایت، الزامی است. 
مجوز نماد اعتماد الکترونیکی معمولا در قسمت پایین وب‌سایت‌ها مشاهده می‌شود و نشان‌دهنده‌ی عمل به تعهدات و به رسمیت شناختن و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان می‌باشد.

انواع نماد الکترونیک

نماد الکترونیک به سه مورد تقسیم‌بندی می‌شود:

•    نماد موقت:

برای اخذ نماد موقت معیارهای کم‌تری برای بررسی فروشگاه وجود دارد. این نوع نماد الکترونیک لازمه‌ی کسب نمادهای دیگر می‌باشد و نیاز به تمدید دارد. نماد الکترونیک موقت مناسب افرادی است که می‌خواهند در کم‌ترین زمان ممکن مجوز را دریافت کنند و سریعا شروع به فعالیت کنند.

•    نماد دائم تک ستاره:

درخواست رتبه‌بندی پس از دریافت اینماد میسر می‌شود. برای این که فروشگاه شما نماد دائم تک ستاره را دریافت کند معیارهای بیش‌تر و سخت‌گیرانه‌تری در نظر گرفته می‌شود.

•    نماد دائم دو ستاره:

برای کسب نماد دائم دو ستاره که مهم‌ترین نقش را در جلب اعتماد مشتریان ایفا می‌کند، می‌بایست گواهی SSL داشته باشید. با داشتن این نماد به مشتری اطمینان می‌دهید که اطلاعات شخصی آن‌ها از قبیل شماره تماس منزل و موبایل، سن، شماره کارت و ... در نزد شما محفوظ می‌ماند.

 

مجوزات لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی2

 

2- مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال

این مجوز به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغ کالا و خدمات خود را در بسترهای مختلف به طور قانونی انجام دهید. معیارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال عبارتند از:
•    نظم و سامان دادن به فعالیت‌های فرهنگی_دیجیتالی کشور
•    افزایش تولید محصولات فرهنگی و دیجیتالی مطابق با ارزش‌های نظام و جامعه
•    افزایش سطح مهارت و آگاهی مردم و آموزش استفاده صحیح از رسانه‌های دیجیتال

 

3- پروانه کسب فروشگاه اینترنتی (مجوز نظام صنفی حوزه فعالیت)

علاوه بر نماد اعتماد الکترونیکی، داشتن جواز صنفی کسب و کارتان نیز برای شروع فعالیت فروشگاه الزامی است. در اصل دریافت اینماد منوط به اخذ جواز کسب برای فروشگاه از نظام صنفی مربوط به نوع فعالیت کسب و کارتان می‌باشد. به عنوان مثال، اگر فعالیت فروشگاه اینترنتی شما در حوزه‌ی تولید و فروش شال و روسری است، پروانه کسب را باید از اتحادیه‌ی پوشاک دریافت کنید.

 

4- مجوز ساماندهی

این مجوز از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود. این مجوز نشان می‌دهد که محتوای فروشگاه اینترنتی شما سالم و تایید‌ شده است. داشتن این مجوز برای فعالیت فروشگاه الزامی نیست اما از فیلتر شدن ناگهانی سایت با ارسال پیامک اخطار جلوگیری می‌کند. این مجوز مناسب وب‌سایت‌هایی است که محتوای صوتی و تصویری دارند، زیرا که احتمال فیلتر و محدود شدن این سایت‌ها بیش‌تر است.

انواع مجوز ساماندهی

مجوز ساماندهی نیز مانند نماد اعتماد الکترونیکی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

•    نماد موقت:

این نماد مناسب افرادی است که در حال تکمیل مدارک برای دریافت نماد ساماندهی دائم می‌باشند. مدت زمان معین برای تکمیل مدارک در حدود 3 ماه می‌باشد.

•    نماد دائم:

در صورت تکمیل مدارک لازم، نماد ساماندهی دائم به شما اعطا می‌شود که به مدت 6 ماه اعتبار دارد و بعد از آن می‌بایست تمدید شود.

 

مجوزات لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی3

 

5- مجوز نظام صنفی رایانه‌ ای

برای کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای، مدیر عامل کسب و کار می‌بایست دارای حداقل مدرک کارشناسی و حوزه فعالیت آن در زمینه رایانه باشد. در حقیقت هر کسب و کاری قبل از شروع فعالیت باید با مراجعه به نظام صنفی استان مورد نظر این مجوز کسب و کار اینترنتی را کسب کند.

 

مجوزات لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی4

 

6- درگاه پرداخت آنلاین

درگاه پرداخت از اصلی‌ترین بخش‌های یک فروشگاه اینترنتی می‌باشد که امکان پرداخت آنلاین از طریق سایت را برای مشتریان فراهم می‌کند. برای جلوگیری از کلاهبرداری و فیشینگ‌های احتمالی و محفوظ نگه داشتن اطلاعات مشتریان داشتن درگاه پرداخت آنلاین لازم و ضروری می‌باشد.

انواع درگاه پرداخت

به طور کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد:

•    درگاه پرداخت مستقیم:

این مدل درگاه بیش‌تر مناسب فروشگاه‌هایی است که تراکنش بیش‌تری نسبت به سایر فروشگاه‌ها دارند. برای ایجاد درگاه پرداخت مستقیم ابتدا باید اقدام به سفارش اینماد کرده باشید و سپس به انعقاد قرارداد برای راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم در بانک بپردازید. برای این کار لازم است که اطلاعات حقیقی و حقوقی خود را در اختیار بانک بگذارید. خوب است بدانید که برای دریافت درگاه بانکی زمان طولانی‌تری باید صرف کنید.

•    درگاه پرداخت واسط:

این درگاه پرداخت مناسب کسب و کارهای کوچک‌تر با تراکنش نسبتا کم‌تر می‌باشد. یک شرکت به عنوان واسطه بین شما و بانک قرار می‌گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط ریخته می‌شود. سپس واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از پول کم کرده و باقی مانده را به حساب شما منتقل می‌کند. سایت زرین پال را به عنوان یک مورد درگاه پرداخت واسط می‌توانیم معرفی کنیم.

 

7- مجوز مالیاتی برای فروشگاه اینترنتی (تشکیل پرونده مالیاتی)

صاحبان کسب و کار اینترنتی مانند هر فروشنده دیگری مشمول پرداخت مالیات هستند. طبق اطلاعیه اداره امور مالیاتی، مالکان کسب و کارهای اینترنتی موظف هستند پس از 4 ماه از شروع فعالیت برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

8- مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی

مجوز اختصاصی بسته به نوع فعالیت و محصول و خدمات شما متفاوت است. به عنوان مثال اگر قصد عرضه و فروش محصولات مراقبت پوستی دارید، نیاز است که مجوز اختصاصی را از وزارت بهداشت دریافت نمایید.

 

مدارک لازم برای اخذ مجوز برای فروشگاه اینترنتی

1- مدارک لازم برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

•    کپی اصل شناسنامه
•    مدرک مربوط به آدرس فعلی شرکت یا مجموعه
•    جدیدترین تغییرات مربوط به موضوع فعالیت
•    تصویری از آگهی شرکت در روزنامه‌های رسمی
•    کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت شرکت
•    اسامی مربوط به اعضای هیئت مدیره

2- مدارک لازم برای اخذ پروانه کسب فروشگاه اینترنتی

•    گواهی معافیت، پایان خدمت و یا اشتغال به تحصیل برای آقایان
•    گواهی مربوط به تجاری بودن محل کسب
•    اجاره نامه، سند مالکیت و یا مدرکی دال بر سکونت در شهر مورد تقاضا
•    تعداد ۶ قطعه عکس به همراه فتوکپی شناسنامه و برگه سلامت شغلی و محیطی
•    موافقت نیروی انتظامی برای مشاغلی خاص
•    گواهی عدم سو پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر
•    داشتن سواد خواندن و نوشتن و یا ارائه مدارکی برای تایید صلاحیت فنی
•     پروانه اقامت و یا پروانه کار از وزارت کار

3- مدارک لازم برای اخذ مجوز صنفی رایانه‌ای 

•    کپی مدرک تحصیلی مدیر عامل شرکت
•    کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
•    کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی
•    لوگو و گواهی ثبت شرکت
•    کپی کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
•    تصویر لیستی از بیمه که شامل نام مدیرعامل باشد

4- مدارک لازم برای اخذ مجوز کسب و کار

•    گرفتن گواهی مربوط به صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
•    گواهی گذراندن دوره‌ های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
•    نشانی محل کار و یا خانه
•    گواهی معافیت، پایان خدمت و یا اشتغال به تحصیل برای آقایان
•    گواهی صادر شده توسط اداره امور مالیاتی
•    مصوبه هیئت مدیره درباره صدور پروانه کسب به نام مدیرعامل
•    ارائه‌ شناسه ملی (برای متقاضیان حقوقی)، کارت ملی (برای افراد حقیقی) و جواز کار و گذرنامه برای اتباع خارجی

 

مجوزات لازم راه اندازی فروشگاه اینترنتی5

 

هزینه اخذ مجوز برای فروشگاه اینترنتی

با توجه به نوع مجوز و نوع و گستره فعالیت و همچنین سال اخذ مجوز، هزینه‌ی آن می‌تواند متفاوت باشد و مبلغ دقیقی نمی‌توان ارائه داد. دقت داشته باشید که با اخذ مجوزهای لازم اعتماد مشتریان جذب شده و با جذب مشتری‌ها بیش‌تر، ترافیک سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. پس داشتن مجوزهای کسب و کار تیری با دو نشان است: جذب اعتماد مشتریان از یک طرف و بهبود سئو سایت از طرفی دیگر. اخذ مجوز در واقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که در کنار دیگر اقداماتی که برای توسعه سایت انجام می‌دهید، در پیشرفت کسب و کار شما تاثیری غیرقابل‌ انکار دارد. شرکت‌های طراحی سایت و اپلیکیشن نیز می‌توانند به دریافت مجوز برای سایت فروشگاهی شما اقدام کنند و البته هزینه‌ای برای این کار از شما دریافت می‌کنند.

 

مدت زمان دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

زمان مناسب اقدام برای دریافت مجوزهای لازم، پس از اتمام طراحی سایت یا اپلیکیشن می‌باشد. زمانی که به دریافت هر یک از مجوزها نیاز دارید متفاوت است اما معمولا بین یک هفته تا 3 ماه طول می‌کشد تا تمام مجوزها را دریافت کنید. حتما تمامی موارد ذکر شده در سایت‌های صادرکننده مجوز را رعایت کرده و مدارک را به طور کامل آماده و ارسال کنید تا مراحل اخذ مجوز برای فروشگاه اینترنتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

 

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین محدود به طراحی سایت یا اپلیکیشن برای فروش محصول یا خدمات نمی‌شود.  در حقیقت اخذ مجوزهای لازم یک گام اساسی است که قبل از شروع فعالیت باید طی شود تا وب‌سایت‌تان به محلی امن برای خرید مشتریان تبدیل شود. در این مقاله سعی کردیم انواع مجوزهای فروشگاه اینترنتی را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد راه انداختن کسب و کار خود را دارید، اقدام برای اخذ مجوزها را نیز در لیست کارهای خود قرار دهید و قدمی در مسیر موفقیت کسب و کار خود بردارید. شما می‌توانید ضمن سفارش طراحی سایت در وب‌سایت هیرکانا، درخواست اخذ مجوزهای لازم را نیز به ما برون‌سپاری کنید.

 

سوالات متداول

• اساسی‌ترین و مهم‌ترین مجوزهای کسب و کار آنلاین کدام هستند؟

نماد اعتماد الکترونیکی، پروانه کسب فروشگاه اینترنتی، مجوز ساماندهی و مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

• ستاره‌های اینماد نشان‌دهنده چه چیزی هستند؟

هر چه تعداد ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی بیش‌تر باشد سطح اعتماد به کسب و کار و کیفیت عملکرد فروشگاه نیز بالاتر می‌باشد.

• اگر نظام صنفی برای نوع فعالیت یک کسب و کار وجود نداشته باشد، مجوز را از کجا باید دریافت کرد؟

در این صورت، دریافت مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز امکان‌پذیر است.


مقالات مرتبط:
» چرا باید سایت طراحی کنیم؟
» چه زمانی سایت فروشگاهی خود را باید سفارش دهیم؟
» کسب و کار ها چرا باید سایت فروشگاهی داشته باشند؟
» چگونه می توان سایت فروشگاهی راه اندازی کرد؟
» لیست شرکت های هاستینگ ایرانی