طراحی و مدیریت سایت ها به دو حالت استاتیک و دینامیک میتواند باشد که قطع به یقین وب سایتی که از همه لحاظ بدون محدودیت باشد کاربرپسندتر خواهد بود. اما چه وبسایتی این امکانات را مهیا می سازد و تفاوت بین وب سایت های استاتیک  دینامیک چیست؟ در این مقاله به همه ی سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

دینامیک به چه معنی است؟

دینامیک راما در مدارس و  در زنگ درس های علوم، فیزیک یا شیمی شنیده ایم. معنی لغوی دینامیک به معنی متحرک و پویا است. که خب این کلمه وقتی با طراحی سایت ترکیب شود معنی تاحدودی مشابه همان را خواهد داد.

 

طراحی سایت بصورت استاتیک

طراحی سایت استاتیک چگونه است؟ و یا سایت استاتیک چه ویژگی هایی دارد؟ وب سایت استاتیک یا ایستا، وب سایتی است که از چند صفحه html  (اج تی ام ال) ساخته شده و بخش مدیریتی ندارند که بتوان مطالب را ویرایش نمود. و برای تغییراطلاعات سایت کاربر حتما باید کدنویسی و کار با زبان برنامه نویسی html را بلد باشد. مدیریت سایت های استاتیک بسیار دشوار بوده و باتوجه با اینکه مشکلات متعددی رخ می دهد، به ندرت کسی سایت ایستا درخواست می کند. در حقیقت یک سایت استاتیک محتوای ثابتی دارد که تغییر نمی‌کند.

 

طراحی سایت بصورت داینامیک

طراحی سایت داینامک از جمله خدماتی است که هیرکانا تخصص آن را دارد. سایت های دینامیک را سایت های پویا هم می گویند. پویایی  در سایت های دینامیک این فرصت را به ما میدهد تا بتوانیم محتویات آن را کم یا زیاد کنیم. در سایت های داینامیک کارفرما میتواند به سادگی همه بخش هاسی یک سایت دینامیک را بدون آنکه به برنامه نویس احتیاج داشته باشد را تغییر دهد و یا اینکه اضافه و یا کم نماید. طراحی سایت دینامیک مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه بطور مفصل خواهیم پرداخت. در وب سایت های دینامیک محتویات سایت بر اساس زمان، کار تغییر می کند.

چند نمونه از وب سایت های داینامیک سایت هایی خبری، سایت های آموزشی، فروشگاه های اینترنتی و ... که دارای بخش ثبت نام هستند. و یا هم هی این سایت ها یک بانک اطلاعاتی دارند که به آن متصل هستند. بانک اطلاعاتی یک سیتم منظم جهت ذخیره اطلاعات می باشد. برای مثال برای نگهداری اطلاعات کارمندان یک شرکت را بدانید یا اینکه براساس مشخصات ذخیره کند و هر وقت که خواستید این اطلاعات را تغییر بدهید و یا اینکه براساس مشخصات کارمندان یک سیستم آماری بسازید. مثلا از این بانک اطلاعات بخوایید لیست کارمندان متاهل را براتون نمایش بدهد. وب سایت داینامیک یک بخش مدیریت هم ساخته می شود تا کاربر بتواند خیلی راحت اطلاعات سایت را تغییر بدهد. تغییر و یا اضافه و حذف کردن اطلاعات یک سایت داینامیک خیلی آسان است.

 

طراحی سایت داینامیک چیست؟

در دنیای وب، یک سایت یا هر صفحه شخصی وب می‌تواند داینامیک یا استاتیک باشد. یک سایت استاتیک محتوای ثابتی دارد که تغییر نمی‌کند. اما محتوای یک سایت داینامیک براساس بیننده سایت، ساعت بازدید، زبان دستگاه بازدیدکننده و عوامل دیگر تغییر می‌کند. در ادامه به بررسی یک سایت داینامیک می‌پردازیم.

طراحی سایت داینامیک یا استاتیک؟ (تفاوتها مزایا و معایب طراحی) 1

چگونه بفهمیم که یک سایت داینامیک است یا خیر؟

داشتن تعامل از اصلی ترین راهکارها برای تشخیص وب سایت داینامیک است. و اگر می‌توانید با آن سایت در تعامل باشید، پس آن سایت یک سایت داینامیک اس.ت تعاملاتی مثل نظر گذاشتن برای پست‌ها یا ساختن یک حساب کاربری. در طراحی سایت مهم است که از ابتدا به این نکته بیاندیشید که سایت را داینامیک می‌خواهید یا استاتیک!

 

ویژگی های شاخص وب سایت های داینامیک

برتری وب سایت داینامیک نسبت به وب سایت استاتیک این است که داده ها و صفحات آن قابل اضافه شدن قابل تغییر است. سایت های داینامیک ،سایت هایی هستند که دارای مدیریت محتوا (CMS (Content Management System هستند. . گرافیک سایت و امکان مدیریت نوشته ها را به کاربر می دهد. طراحی سایت داینامیک امروزه بسیار محبوب شده و به مدیران سایت ها قدرت فراوانی برای ویرایش و بروز رسانی اطلاعات می دهد.

-    کارایی بالا
-    قابلیت سرچ و جستجوی سریع در سایت
-    امکان تغییر در اطلاعات و گرافیک بدون کدنویسی توسط مدیر سایت
-    امکان تعیین سطوح دسترسی در كل سایت به صورت جامع توسط سیستم
-    قابلیت اضافه کردن امکانات  و توسعه دادن سایت بدون نیاز به تغییرات بنیادی.
-    بروز رسانی لینک ها بصورت خودکار
-    و...
-    امکان بروز رسانی سایت روزانه، هفتگی ماهانه و یا دستی
-    کنترل محتوا، چیدمان، تغییر اندازه فونت، تغییر رنگ و... بدون داشتن اطلاعات فنی و تخصصی در زمینه طراحی وب
-    تهیه گزارش از سیستم (تعدا بازدید از صفحات)، نظرات کاربران، تبلیغات سایت، امکان عضو گیری و مدیریت کاربران
-    به‌روزرسانی آسان
-    نمایش آمار بازدید
-    واکنش‌گرا بودن
-    مدیریت محصولات
-    مدیریت گالری
-    طراحی گرافیکی سایت
-    مدیریت نظر سنجی
-    کلیه برنامه های مرتبط با بانک اطلاعاتی
-    مدیریت اخبار سایت
-    استفاده از انیمیشن های فلش مانند اسلاید و یا تبلیغات
-    در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید
-    مدیریت سایت از هر دستگاه و در هر مکان
-    مطالب و صفحات سایت خود را براحتی ویرایش کنید.
-    تعداد نامحدود صفحه، منو ، زیر منو و... در سایت خود داشته باشید.
-    سایتی پرمحتوی و پویا داشته باشید
-    در هر جای دنیا محتوای سایت خود را ویرایش نمایید

طراحی سایت داینامیک یا استاتیک؟ (تفاوتها مزایا و معایب طراحی) 2


تاثیر وب سایت داینامیک در سئوی تخصصی؟

امکان پیاده ساری استراتژی های سئو جهت بهینه سازی وب سایت در سایت های داینامیک بسیار بهتر و می باشد.

1- درج لینک استاتیک

قراردادن یک لینک استاتیک قرارداده شود . سرعت ایندکس را بالاتر برده و خیلی راحت برای کاربران در دسترس می شود. زیرا موتورهای جستجو لینکهای استاتیک را سریعتر از لینکها داینامیک ایندکس می نمایند.

2- درج تگ های کلمات کلیدی بصورت داینامیک

تگ های همچون متاتگ برای هر صفحه ای لازم و ضروی هست. امکان مدیریت تگهای کلمات کلیدی را به مدیر سایت خواهد داد ودر صورت استفاده صحیح از آن، به بهینه سازی سایتهای داینامیک کمک می کند.

3- امکان تغیر و باز نویسی url  و لینک محصولات و صفحات

اینکار کاربرپسندی و دسترسی سایت را بیشتر کرده ضمن اینکه به درک بیشتر گوگل نیز کمک شایانی می کند.

 

سخن آخر

بعد از بیان چند نمونه از مزایا و معایب سایت‌های داینامیک، می‌توان گفت که یک سایت داینامیک، علی‌رغم هزینه بیشتر در طراحی، گزینه مناسب‌تری در طراحی سایت است. این هزینه را یکبار و در واقع در قالب یک سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کنید، و می‌توانید از مزایای آن در تجارت آنلاین خود یا هر کاربرد دیگری استفاده کنید. البته سودمندی هر دو نوع از سایت‌ها، کاملا به نوع نیاز شما بستگی دارد. عده‌ای سادگی و آسانی سایت‌های استاتیک را دوست دارند، و عده‌ای دیگر امکان داشتن عملکرد‌های بیشتر، طراحی زیباتر و سایر ویژگی‌های سایت‌های داینامیک را ترجیح می‌دهند. پس قبل از طراحی یک سایت باید نیازها و خواسته‌های خود را از یک سایت، مشخص کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.


مقالات مرتبط :
- طراحی سایت اختصاصی یا وردپرس؟
- 10 فروشگاه اینترنتی برتر گرگان
- صفحه ارور 404 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟


خدمات ما در هیرکانا