مزایا و معایب فروشگاه آنلاین

با توجه به رشد سریع تکنولوژی و فناوری ، سازمان های تجاری هم، از روش سنتی فروش کالاها به روش الکترونیکی فروش کالاها تغییر کرده اند. سازمان های تجاری از اینترنت به عنوان وسیله اصلی برای انجام معاملات تجاری استفاده می کنند.
همانطور که می دانیم فروشگاه های آنلاین از جهت فضا برای نمایش محصولات خود محدودیتی نداشته و درنتیجه محصولات متنوعی را می توانند در وب سایت ها به معرض نمایش بگذارند. این عامل، کمک می کند تا خریداران از بابت خرید محصول مورد نظر خود، پس از جستجو و تحلیل، بهترین انتخاب را انجام داده و خرید خود را نهایی کنند.

 

مزایای استفاده از فروشگاه های آنلاین

1- راحتی خرید آنلاین

مشتریان می توانند اقلام مورد نیاز را از منزل و یا محل کار خود خریداری کنند. خرید از طریق اینترنت برای مشتری آسانتر و راحت تر انجام می شود. همچنین لغو معاملات نیز آسان تر است. در ادامه  عواملی که باعث ایجاد انگیزه در خریداران آنلاین می شوند ، بیان شده :

7 دلیل برتر برای اینکه از فروشگاه های اینترنتی خرید کنیم

-    در وقت ما صرفه جویی می شود
-    خرید به راحتی و از خانه یا محل کار انجام می شود.
-    در انتخاب محصول محدود نبوده ایم و  طیف وسیعی از محصولات مشابه را برای انتخاب داریم.
-    وجود تخفیفات مناسبتی و قیمت های پایین در محصولات این فروشگاه ها
-    پیش از خرید آنلاین می توان اطلاعات دقیق در مورد محصول را مطالعه کرد و بعد از آن خرید را انجام داد.
-    همچنین می توان تمامی مدل ها وئ مارک های مختلف را با هم مقایسه کرد
-    در فروشگاه های آنلاین این قابلیت هم وجود دارد که نظرات مشتریانی ه قبلا این محصول را خرید کرده اند مشاهده کرد و با توجه به انها تصمیم بهتری برای خرید محصول بکنیم.

 

2- خرید بدون استرس و فشار

معمولاً در فروشگاه های فیزیکی ، نمایندگان فروش سعی می کنند تا خریداران را برای خرید محصول تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است نوعی فشار وجود داشته باشد ، در حالی که مشتریان به هیچ وجه در فروشگاه های آنلاین تحت فشار قرار نمی گیرند.

 

3- خرید آنلاین موجب صرفه جویی در وقت می شود

امروزه صرفه جویی کردن در وقت یکی از پارامترهای اصلی در زندگی روزمره ما است. و اگر راهی باشد که سبب صرفه جویی در وقتمان بشود، قطعا آن را انجام خواهیم داد. خرید آنلاین در دوبخش اساسی به گذراندن وقت کمک بسزایی می کنند:
اولا: در پرداخت محصولات خریداری شده توسط ما، چرا که دیگر مجبور نیستیم در پیشخوان های پرداخت نقدی بایتسم و تنها از طریق درگاه های پرداخت در سایت فروشگاه های آنلاین این کار را انجام می دهیم.
دوما : صرفه جویی در زمانی که صرف سفر و یا رسیدن به فروشگاه میکنیم، که چرا که اگر وقتی که صرف رسیدن به فروشگاهی برای خرید محصول میکنیم با احتساب اینکه فروشگاه مقصد محصول مورد نظر ما را داشته باشد آنقدر است که خرید در خانه و به کمک فروشگاه های آنلاین را برای ما توجیه پذیر نماید. حال تصور کنید که فروشگاه مذکور محصول دلخواه شما را ند اشته باشد و شما مجبور شود که برای تهیه آن به فروشگاه دیگری نقل مکان کنید. شما این کار را با یک جستجوی ساده  در موتور های جستجو میتوانید انجام دهید.

 

4- سهولت مقایسه محصولات در فروشگاه های آنلاین

شرکت ها برای جذب مشتری بیشتر طیف وسیعی از کالاها را  جهت رفع نیازها و سلیقه های مخلف به نمایش می گذارند.این امر خریداران را قادر می سازد پس از مقایسه قیمت ، ویژگی ها و قیمت محصولات موجود در صفحه نمایش و البته بررسی نظرهای مردم، از میان مدل های مختلفی انتخاب کنند، گاهی اوقات ، مقایسه قیمت نیز به صورت آنلاین در دسترس است.

5- در دسترس بودن فروشگاه آنلاین

فروشگاه های آنلاین در ارائه ی خدمات نه تنها هیچ محدودیت زمانی ندارند بلکه در طول هفت روز هفته و طی 24ساعت شبانه روز و در تمامی ایام سال قادر به خدمت رسانی هستند. و درنتیجه هر زمانی که کاربر اراده کند می تواند خرید را انجام دهد.

 

6. پیگیری آنلاین

مشتریان آنلاین می توانند وضعیت سفارش را در تمامی مراحل، از خرید تا دریافت کالای خود، پیگیری را انجام دهند.

 

7. خرید آنلاین موجب صرفه جویی در هزینه می شود

کاهش هزینه پارامتری است که هم برای خریداران وو هم برای فروشندگان اتفاق می افتند. خریداران ازین بابت که هزینه های جابجایی کردن و سفر کردن تا فروشگاه ها را حذف می کنیدو فروشندگان هم به دلیل حذف تعمیر و نگهداری ، هزینه املاک و مستغلات، این عوامل دست عاملین فروشگاه های آنلاین را باز می گذارد تا با ارائه ی تخفیف های جذاب هرچه بیشتر مشتریان زیادتری را به سمت خود سوق دهند.

تماما این مزایا فروشگاه های آنلاین می توانند معایبی هم داشته باشند که تماما به خود فروشندگان بستگی دارد.

سهولت استفاده دلیل اصلی موفقیت تجارت الکترونیکی است. گرچه اینترنت راهی سریع و آسان برای خرید یک محصول ارائه می دهد ، اما برخی از مردم ترجیح می دهند از این فناوری فقط به صورت محدود استفاده کنند. آنها اینترنت را وسیله‌ای برای گردآوری اطلاعات بیشتر درباره یک محصول قبل از خرید آن در فروشگاه می‌دانند. برخی افراد اعتمادی به فروشگاه های آنلاین نداشته و همچنان به خرید حضوری و فیزیکی اعتیاد دارند.


عمده معایب خرید آنلاین می تواند به شرح زیر باشد :

1- تأخیر در تحویل
نبود مدیریت مناسب سبب تاخیر در حمل و نقل و ارسال کالا میشود. گرچه مدت زمان انتخاب ، خرید و پرداخت یک محصول آنلاین ممکن است بیش از 15 دقیقه نباشد. ممکن است تحویل محصول به دست مشتری حدود 1-3 هفته طول می کشد.  
راه حل : این امر مشتری را ناامید کرده و مانع از خرید آنلاین آنها می شود. درنتیجه فروشگاه هایی که محصولات خود را نهایتا بتوانند در مدت یک هفتهو زودتر به دست مشتریان خود برساننند شانس بیشتر برای کسب موفقت در این امر و جلب رضایت مشتریان جهت خرید آنلاین خواهند داشت.

2- عدم تخفیف قابل توجه در مغازه های آنلاین
فروشگاه های فیزیکی تخفیف های ویژه ای را به مشتریان ارائه می دهند و آنها را جذب می کنند ، بنابراین این امر باعث می شود رقابت الکترونیکی ها با سیستم عامل های آفلاین مشکل نباشد.
راه حل : فروشگاه های آنلاین باید شرایطی را فراهم نمایند که برای مشتریان محبوب خود تخفیفات ویژه را فراهم نمایند.

3. عدم لمس و احساس کالا در خرید آنلاین
عدم وجود احساس لمس کالا ، نگرانی هایی را در مورد کیفیت محصول ارائه شده ایجاد می کند. خرید آنلاین برای کالاهای پوشیدنی ازجمله پوشاک و کفش می تواند مناسب نباشد زیرا مشتریان نمی توانند آنها را امتحان کنند.
راه حل : شرایطی که سبب میشود نگرانی ها را از بابت خرید محصولاتی اینچنینی  رفع نماید این است که توضیحات محصول کامل باشد، اشل و یا پازامترهای لازم جهت تطبیق دادن سایز محصول با اندازه ای که مناسب مشتری است در امکانات سایت فراهم باشد. و از همه مهمتر بخش نظردهی محصولات که مربوط به افرادی که محصول را خریداری نموده اند مهیا باشد.

4- عدم تعامل در خرید آنلاین
شاید این عامل از نظر بعضی از کاربران یا مشتریان یک عیب محسوب شود اما قطعا در نظر داشته باشند که به خودی خود یک عامل فایده به حساب می آید. چه اینکه در ایام قرنطینه ی خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح جهان هستیم و چه در ایام آینده که انشالله این ویروس نابود گردد. چرا که قطعه سایت های فروشگاهی در صورت عدم رضایت شما محصول شما را پس خواهند گرفت. و این اتفاق قطعا می تواند نقطه قوتی باشد برای یک فروشگاه آنلاین.

5- عدم تجربه خرید
خرید بصورت فیزیکی، به نوبه خود میتواند یک تفریح و یک کار مفرح و سرگرم کننده باشد. همانطور که هندی ها به طور کلی از خرید لذت می برند. و مشتاقانه منتظر آن هستند تا فرصتی برای بیرون رفتن و خرید پیدا کنند. و از دیدگاه بعضی از مردم در قالب فضای اتاق نمایش ، میهمانان فروش هوشمند ، رایحه و صداهایی است که نمی توان از طریق یک وب سایت تجربه کرد، خرید آنلاین خیلی جذاب شاید نباشد!.

6-  کلاهبرداری در خرید آنلاین
مشتریان باید در افشای اطلاعات شخصی خود مراقب باشند. برخی از خیاط های الکترونیکی غیر قابل اعتماد هستند مضرات خرید آنلاین مانع رشد آن نمی شود ، خرید آنلاین به مشاغل کمک می کند تا از رکود اقتصادی بهبود یابند.
راه حل : فروشگاه ها باید از سیستم پرداخت مطمئن اطمینان حاصل کنند. و برای اینکه مشتریان به وب سایت ها اعتماد نمایند باید  E نماد الکترونیکی را حتما تهیه نمایند.


و همچنین برای جلوگیری از اتفاقات منجر به کلاهبرداری می بایست جهت راه اندازی سایت ها مسائل امنیتی را رعایت نمود. شرکت طراحی سایت هیرکانا طبق این رویه کار کرده و همیشه حفظ مسائل ایمنی از اصول اولیه کار هار خود بوده. ضمن اینکه در کد نویسیس و طراحی سایت ها از جدیدترین اصول و قوانین استفاده می کند.

شرکت هیرکانا با بیش از 10 سال سابقه در زمینه طراحی سایت در تهران،طراحی سایت فروشگاهی در گرگان، طراحی سایت دندان پزشکی، طراحی سایت تجاری، طراحی سایت حرفه ای، طراحی سایت کارخانه و ...   همواره سعی داشته که با سیاستی مشتری مدارانه رضایت مشتریان خود را 100 درصد جلب کرده و با طراحی هایی دلخواه مشتری و کاملا شخصی سازی شده در پیشبرد این اصل اساسی، همواره گام بردارد. ضمن اینکه ارتباط بین مشتری و ما از طریق پل های ارتباطی در بخش تماس با ما همواره برقرار بوده و با نظارت سازنده خود همیشه ما را زاهنمایی کرده اید.